Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:20

Een collega van mij heeft buiten aan schuld om 2 heel vervelende valpartijen gehad. De eerste vil ze niet hard maar kwam ze zeer ongelukkige terecht op de grond waardoor ze haar rug brak. Hiervan was ze weer helemaal genezen en ging ze weer rijden (op 1 van onze bomproof fjorden) die ging zo goed dat ze weer een buitenrit ging maken samen met een andere collega, helaas liepen er half wilde (lees onopgevoede) honden los die de paarden aanvielen en zijn ze te kletter te gaan. Waarbij ze weer is gevallen. Deze keer haar been gebroken op een rot plek. Vanaf dat moment heeft ze nooit meer gereden wat zij heel jammer vond. Viavia is zij in contact gekomen met een handelaar in dit systeem en heeft ze hem nu 2 weken op proef gekregen. Gisteren (zondag) voor het eerst ermee en ze wat super gelukkig. Ze gaat dinsdag en zondag weer rijden en dan kijkt ze of ze het wilt aanschaffen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:16

Jah maar dat is met gevoel spelen zij voelt zich er veilig in. Mooi voor jaar zeker weten maar als het paard valt net als op de demo heeft ze toch misschien weer de angst.

Vind niet dat dat succes verhalen zijn. Succes verhalen zijn dat het systeem juist werkt. En die heb ik nog niet gehoord

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:39

Het blijft scheinveiligheid. Denken dat je veiliger zit met zo'n ding dan zonder. Want puntje bij paaltje als je valt, val je toch. Paarden zijn nou eenmaal niet de veiligste dingen om op te gaan zitten. Dit systeem kan ook geen letsel voorkomen. Ik blijf sceptisch.

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:06

chamion schreef:
Een collega van mij heeft buiten aan schuld om 2 heel vervelende valpartijen gehad. De eerste vil ze niet hard maar kwam ze zeer ongelukkige terecht op de grond waardoor ze haar rug brak. Hiervan was ze weer helemaal genezen en ging ze weer rijden (op 1 van onze bomproof fjorden) die ging zo goed dat ze weer een buitenrit ging maken samen met een andere collega, helaas liepen er half wilde (lees onopgevoede) honden los die de paarden aanvielen en zijn ze te kletter te gaan. Waarbij ze weer is gevallen. Deze keer haar been gebroken op een rot plek. Vanaf dat moment heeft ze nooit meer gereden wat zij heel jammer vond. Viavia is zij in contact gekomen met een handelaar in dit systeem en heeft ze hem nu 2 weken op proef gekregen. Gisteren (zondag) voor het eerst ermee en ze wat super gelukkig. Ze gaat dinsdag en zondag weer rijden en dan kijkt ze of ze het wilt aanschaffen.

Dit is de ruiter waarover ik schreef, waar ik afgelopen zondag een Pulliter veiligheidsgordel heb afgeleverd.

pinkie87 schreef:
Jah maar dat is met gevoel spelen zij voelt zich er veilig in. Mooi voor jaar zeker weten maar als het paard valt net als op de demo heeft ze toch misschien weer de angst.

Deze ruiter was ook bij de demo aanwezig, heeft de val van het paard met eigen ogen gezien. Zij is nog steeds overtuigd van de goede werking van het systeem, ik denk dat nadat wat zij allemaal aan valpartijen heeft meegemaakt dat ze anders nooit zou zijn opgestapt met de Pulliter veiligheidsgordel.

pinkie87 schreef:
Vind niet dat dat succes verhalen zijn. Succes verhalen zijn dat het systeem juist werkt. En die heb ik nog niet gehoord

Je hebt een succes gezien tijdens de demo, de ruiter maakte een zachte landing door omdat de gordel haar in het zadel hield tijdens het steigeren. Toen het paard naar de zijkant viel, horizontaal kwam en de gordel openging, landde de ruiter zacht in het zand. Als ze geen gordel had gedragen zou ze misschien tijdens het steigeren al eraf zijn gevallen. Dat blijft speculeren.

-

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:12

vencedor schreef:
Om even terug te komen op.de.hoek die je moet maken om los te geraken. Zijwaarts, achterwaarts. Over hoeveel graden hebben we het dan? Er zijn nl ook ruiters die keurig mee zitten, dicht bij t paard blijven bij steigerende paarden, en die hoek dan waarschijnlijk niet maken, maar misschien wel om gaan.

Als de ruiter netjes meezit en het paard eventueel toch omgaat, zal de gordel zich openen. Ik nodig u/je uit om een keer bij ons langs te komen om de werking van de sensor te zien.

We zijn ook filmpjes van de werking aan het maken, zodra deze gereed zijn zullen ze op YouTube worden gezet en zal ik hier een link plaatsen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:23

Dan zien wij het succes anders van elkaar. Want ik heb ook een x met me been tussen paard en grond gezeten en ik ben daar niet goed af van gekomen.
Ben toen net zo zachtjes gevallen als bij de demo.
Wat 9 van de 10 x als een paard zo val beland je niet zo heel hard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:55

sj33k schreef:
Als de ruiter netjes meezit en het paard eventueel toch omgaat, zal de gordel zich openen. Ik nodig u/je uit om een keer bij ons langs te komen om de werking van de sensor te zien.

Ik laat mijn veiligheid niet over aan de genade van het wel of niet werken van zo´n sensor.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:35

Kuggur schreef:
sj33k schreef:

Ik laat mijn veiligheid niet over aan de genade van het wel of niet werken van zo´n sensor.

Daar ben ik het geheel mee eens.

Over het onder je paard zachtjes landen: ik kwam een maand of negen geleden ook zachtjes van mijn pony af, kleine steiger van schrik en paniek, ze viel zijwaarts, ze gleed weg. Ook ik had toen mijn pony op mijn been. Daar voelde ik weinig van, ja, de dag erna. Ik was blijer met mijn protector. Die zorgde voor een zachte landing. Een gordel had er dan voor gezorgd dat ik mijn protector niet aan zou doen en dan was ik dus zo op het asfalt gekletterd en had mijn rug minimaal net zo blauw geweest als mijn been.

DewyStengs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:06

JA inderdaad het had voorkomen kunnen worden en ja ik handelde fout. Maar nu zeg je het al heel anders dan de eerste keer. Want ik deed mijn merrie expres pissig maken etc. Nee dat is geen mening geven maar een oordeel! To bad my child. Denk je dat ik achterlijk ben. En met grof en respectloos punt 2 bedoel ik dat je hier wel de ballen hebt en niet diezelfde dag naar mij toe te komen. En dat geld voor iedereen die hier hun slechte oordeel hebben. Lees goed mensen.. OORDEEL! Dat het jullie mening is dat het niet veilig is nou prima toch. En of je binnen of buiten zit I don't care. En je hoeft ook niet voor mij te praten want IK was diegene die viel en IK zat vast en IK zat optijd los. En mag misschien wel een ongeloofwaardige demo geweest zijn, maar misschien had dat z'n redenen. Ik heb hier niet mee kunnen oefenen want de dame van de Pulliter wou het zelf graag laten zien, maar haar paard is kreupel dus zocht ze met spoed een ander paard. En dat was toevallig mijn paard en IK. Nee was geen fantastische demo, maar help wel iemand uit de brandt... En gaf jullie weer een verhaal om te roddelen en slechte verhalen over te vertellen. _/-\o_ :o

DewyStengs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:09

pinkie87 schreef:
Dan zien wij het succes anders van elkaar. Want ik heb ook een x met me been tussen paard en grond gezeten en ik ben daar niet goed af van gekomen.
Ben toen net zo zachtjes gevallen als bij de demo.
Wat 9 van de 10 x als een paard zo val beland je niet zo heel hard.

Misschien was dat karma ;-) :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:06

Lekkere opmerking hierboven. En daarnaast zou ik je stuk even doorlezen voordat je post want de zinnen zijn her en der vreemd. En super dat je aanbied om aan zoiets mee te doen, maar misschien was je er niet helemaal klaar voor als er zulke dingen voorvallen, laten we het erop houden dat je VEEL geluk hebt gehad!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:58

Gatverdamme, ik heb getemd. Ondanks de zogenaamde "grappige smileys" vind ik het een misselijke opmerking.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:45

Ach ja lekkur laten gaan. Had toch geen ander antwoord verwacht.
Ze mag van geluk spreken dat der paard bleef staan toen ze met der voet vast zat... anders had ze denk ik wel een heup gebroken of of tik tegen der hoofd gehad. Maar denk niet dat ze zich bewust is geweest van het gevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:37

Of het nou schoenen met veters zijn geweest, of jodhpurs (zonder chaps), tis allebei niet handig, die rijschoentjes worden niet voor niks verkocht met chaps, dat heeft wel degelijk een functie.

Ik was zelf niet bij de clinic maar het klinkt me zo alles behalve veilig en klinkt inderdaad meer als 'hopen dat je parachute opengaat als je uit een vliegtuig springt'.

Moet ook niet aan denken wat er was gebeurd als ik dat ding op had gehad toen ik van m'n vorige paard af was gevallen: misschien was ik blijven zitten (maar misschien ook niet en was ik er nog onhandiger vanaf gevallen) maar wie weet wat de schade dan was geweest (na tig keer bokken blijven zitten en die klappen opvangen lijkt me ook niet lekker?)

Ik had mazzel en heb 'slechts' 3 breuken in 2 ruggenwervels opgelopen, en ben weer gaan rijden.
Ik vind de gordel nog steeds meer ogen als een schijnveiligheid, en ik vind de voordelen die genoemd worden niet opwegen tegen het grote nadeel: dat je ook heel verkeerd in het zadel kan terugstuiteren wat net zo funest voor je lichaam is als vallen.
Dát vind ik gewoon erg gevaarlijk, als ik in mijn hoofd dan even naspeel hoe ik op het toen bokkende paard dan zou zijn blijven zitten met zo'n gordel om.. Sorry, dan breek ik liever nog een keer m'n rug..

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:27

Gezellig sfeertje hier. Wat betreft de demo zelf denk ik vooral dat als er zulke zaken worden getoond en getest het publiek verwacht dat het er professioneel en met genoeg veiligheid in acht genomen aan toe zal gaan (zeker bij een product dat de veiligheid zou moeten verhogen) en dat is duidelijk niet het geval. Ik denk dat als niemand met ervaring het product kan testen je de demo beter af kan blazen. Het is duidelijk dat deze demo gewoon heel slecht en fout is overgekomen bij bepaalde mensen en dat is toch echt de schuld van diegene die de demo organiseert. Je komt als organisator niet erg geloofwaardig over als je zelf maar eender wie aanspreekt om 'te vallen' en zijn/haar paard 'op te jagen'/bepaald gedrag uit te lokken of bepaalde situaties te triggeren om kost wat kost dat product te laten zien. Fijn dat het dit keer goed is afgelopen, volgens velen had het ook anders kunnen zijn en dat is iets dat niet door de beugel kan bij een demonstratie met die insteek. Ik kan de negatieve reacties dus erg goed begrijpen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:04

chelle_dora schreef:
Of het nou schoenen met veters zijn geweest, of jodhpurs (zonder chaps), tis allebei niet handig, die rijschoentjes worden niet voor niks verkocht met chaps, dat heeft wel degelijk een functie.

De standaard stijgbeugels zijn onveilige dingen. Dat is dus geen criterium.
Moeten VEEL veiliger stijgbeugels dan maar verplicht worden?

Het HELE veiligheidsgeneuzel ontaardt telkenmale in bemoeizucht met ´argumenten´ en negeren ervan naar het beste uitkomt voor de eigen mening.
Van helm via lichamsbescherming, rugbeschermer en klapzak is het allemaal vooral schíjnzekerheid met het Peltzmann effect als grote valkuil:
Niet springen is veiliger dan springen met beschermende kleding.

´Veiligheid voorop´ = geen paardrijden :)*

De rest is een glijdende schaal met vele variabelen.
Kies voor jezelf en laat het daarbij.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:59

Oftewel huertecilla, er gewooooon op blijven zitten :D

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:02

xHaithi schreef:
Gezellig sfeertje hier. Wat betreft de demo zelf denk ik vooral dat als er zulke zaken worden getoond en getest het publiek verwacht dat het er professioneel en met genoeg veiligheid in acht genomen aan toe zal gaan (zeker bij een product dat de veiligheid zou moeten verhogen) en dat is duidelijk niet het geval. Ik denk dat als niemand met ervaring het product kan testen je de demo beter af kan blazen. Het is duidelijk dat deze demo gewoon heel slecht en fout is overgekomen bij bepaalde mensen en dat is toch echt de schuld van diegene die de demo organiseert. Je komt als organisator niet erg geloofwaardig over als je zelf maar eender wie aanspreekt om 'te vallen' en zijn/haar paard 'op te jagen'/bepaald gedrag uit te lokken of bepaalde situaties te triggeren om kost wat kost dat product te laten zien. Fijn dat het dit keer goed is afgelopen, volgens velen had het ook anders kunnen zijn en dat is iets dat niet door de beugel kan bij een demonstratie met die insteek. Ik kan de negatieve reacties dus erg goed begrijpen.

Even voor de goede orde, wij hebben niemand gevraagd om te vallen of een paard opgejaagd.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:50

Dat snap ik, ik bedoelde het ook niet zo letterlijk. Ik weet niet wat er exact gebeurd is, ik was er niet bij, daarom stonden mijn termen ook tussen aanhalingstekens. Maar de ruiter moest toch tonen dat ze bleef zitten met het systeem? Dat kan toch niet door gewoon een net rondje stappen, draven en galopperen neer te zetten? Je triggert altijd iets om een bepaalde situatie te creëren als je een demo geeft om zo'n systeem te tonen. De ervaring van verschillende mensen die bij de demo aanwezig waren toonde bv aan dat de ruiter in kwestie ging rondgalopperen en vervolgens opzij ging hangen. Over zulke zaken heb ik het.

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:34

We wilden eigenlijk laten zien dat je met dit systeem normale bewegingsvrijheid hebt als ruiter. De ruiter die voor ons de demo reed, wilde ook laten zien dat je niet verder naast je paard kan komen dan dat zij demonstreerde. Ze wilde daarmee laten zien dat de Pulliter je in het zadel houdt. Daar is de val niet door veroorzaakt, dat gebeurde in stilstand omdat ze haar paard teveel tegenhield waardoor het paard omhoog kwam.

Een volgende demo neem ik mijn Fries (hersteld momenteel van een verstapping) mee en zal ik zelf rijden en via een microfoon een toelichting geven.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:56

Wil voor de duidelijkheid nog wel even benadrukken dat er welgeteld 2 mensen ( die daar samen waren) commentaar hebben omdat ze denken iets anders gezien te hebben dan wat er werkelijk gebeurde. Een vraag aan de lezers; zouden jullie dat representatief vinden in een steekproef over dit onderwerp? Lijkt me toch werkelijk niet. Maar de positieve ervaringen worden hier voor het gemak door de meeste mensen genegeerd. Die 2 die niet tevreden zijn: prima! Maar waarom dan zooo negatief. Was vragen komen stellen. Had met de betreffende ruiter gaan praten. Krijg toch de nare bijsmaak van lekker beetje rellen in een topic!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 00:20

Netje schreef:
Krijg toch de nare bijsmaak van lekker beetje rellen in een topic!

Ach, het is maar hie je het wil lezen, Ik zie kritische reacties op iemand die zijn twijfelachtige product (een veiligheidsgordel te paard, er zijn redenen waarom daar nog nooit eerder iemand op is gekomen...) hier op bokt probeert te pushen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 00:29

Kuggur schreef:
Netje schreef:
Krijg toch de nare bijsmaak van lekker beetje rellen in een topic!

Ach, het is maar hie je het wil lezen, Ik zie kritische reacties op iemand die zijn twijfelachtige product (een veiligheidsgordel te paard, er zijn redenen waarom daar nog nooit eerder iemand op is gekomen...) hier op bokt probeert te pushen.

Pardon ???? Dat is lekker opbouwend! Zegge en schrijven 2 mensen die er ook echt bij geweest zijn; de rest plaats - niet gehinderd door enig analytisch vermogen - een ongefundeerde mening. Ik zou zeggen
kom eens kijken en geef dan een oordeel..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 00:37

Hm, juist ja. En jij verwijt anderen rellen.
"Niet gehinderd door enig analytisch vermogen"... _O-

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 05:28

Netje schreef:
Wil voor de duidelijkheid nog wel even benadrukken dat er welgeteld 2 mensen ( die daar samen waren) commentaar hebben omdat ze denken iets anders gezien te hebben dan wat er werkelijk gebeurde. Een vraag aan de lezers; zouden jullie dat representatief vinden in een steekproef over dit onderwerp? Lijkt me toch werkelijk niet. Maar de positieve ervaringen worden hier voor het gemak door de meeste mensen genegeerd. Die 2 die niet tevreden zijn: prima! Maar waarom dan zooo negatief. Was vragen komen stellen. Had met de betreffende ruiter gaan praten. Krijg toch de nare bijsmaak van lekker beetje rellen in een topic!

Ik vind dit wel heel erg slecht. Dat er gewoon gezegd word dat ik niet representatief zou zijn of zou komen rellen. Ik zou niet in zien waarom ik dat zou doen. Ik geef alleen weer wat ik gezien heb en meer niet. Jij hebt iets anders gezien en geeft dat ook aan prima toch?
En waarom zou ik vragen gaan stellen over een product wat ik zelf niet zou kopen? Ze zal mij niet overtuigen van de werking van het systeem. Zeker niet naar aanleiding van wat ik die dag gezien heb.
Ik heb veel negatieve reacties gehoord daar na de demo. De mensen die hier positief reageren zijn daartoe gevraagd door de verkoopster van dit product.
Je zal altijd voor en tegenstanders van een product hebben.
Daarbij was dit gewoon een slechte demo. In het vervolg zal dit misschien anders zijn.