Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:46

NatasjavE schreef:
little_king schreef:
Wat verder uit de buurt, maar dat wil je niet. (ook voor natascha)
Iedereen heeft mogelijkheden, jij ook. Maar dat kost wat meer moeite, dat is zo.

Nu ben ik echt weg :)

Mijn paard staat de hele dag buiten he...die staat goed. Nu dan na 5 jaar eindelijk alle boerderijen en stallen in de omgeving af. En omgeving is niet 5 kilometer rondom mijn huis he, Op nog geen 5 minuten lopen is een super luxe stal. Ohh wat zou dat makkelijk zijn. Binnenbak, kantine alles hebben ze. Maar alleen in de zomer 4 uur weidegang per dag.

Ik ga dus niet voor het makkelijke.

Verderweg dan nu kan niet. Ik wil niet alleen in de weekeinde naar mijn paard. Ik heb haar(en de ruin) al verreweg gezet dan de vorige stal.

Egoïsme, nee...ik ben diegene die het beste voor mijn paard kan zorgen. Ik vertrouw haar niet aan een ander toe. Ze is mijn oogappel.
Ik wil iedere dag zien of het wel goed gaat met haar.

Dat kost me heel veel tijd. Ik moet alles zelf doen nu. Maar ik heb dat voor mijn paard over.

Dus,..inlevingvermogen...naar de ander toe. Je weet namelijk niet hoe het bij een ander gaat, wat er speelt en hoe iemand in een dergelijke situatie is gekomen.

Mijn excuses dan, dan gaat dit niet meer over jou.
Inlevingsvermogen heb ik in het dier, de mens kan andere keuzes maken.

NatasjavE

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:59

Nee maar ook niet over Nens...die probeert ook een beter stekkie te vinden. Maar het valt niet mee omdat te vinden.
Goede plekken zijn echt heel schaars...en als je een paard hebt en er komen kinderen...geloof me...dat maakt het heel complex.
Je gaat niet direct je paard verkopen omdat het opdat moment niet lukt qua stalling. Je gaat als een dolle zoeken naar een betere oplossing.

Toen ik aan de andere kant van Utrecht woonde was het makkelijker. Daar zaten meer boeren met meer land.
Verhuizen en hop...in een gebied met heel veel paardensport(vanwege de bosrijke omgeving) bleek het niet zo makkelijk om een stal te vinden en bleek het met kinderen gewoon heel erg lastig.

Paard naar de slager dan maar??? Nou....de fokker van mijn paard zal me heftig bedanken. Een zeldzaam Gelders Paard de kroketten in. Daar had ze haar niet voor gefokt.

Voor sommige die nu goed staan zal het simpel lijken. Hup verhuizen die handel.

jaja...en dan lijkt iets goed met weidegang en dergelijke en het blijkt gewoon shit te zijn.

Het is niet makkelijk in sommige gebieden. En nee je kunt niet alles van te voren bedenken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:10

nens heeft veel te veel ja maars. (net als vele meer, dus dit is niet persoonlijk voor haar)
Als ik ja maar in onze regio heb ik ook geen goede stal.
Hier zijn ook meer rot stallen dan fijne.
Denk je als wij hier verhuizen dat alles dan goed is? Dat is ook geen correct beeld van buiten de randstad.
Wil je hier verhuizen is het ook veel rondkijken, ook niet in 1 keer beslissen maar eens meerdere keren gaan kijken op diverse tijden. Zodat je kunt zien of ze echt buiten komen, echt meerdere keren gevoerd worden, enz.
In de ochtend spreek je andere pensionklanten dan in de avond of middag en laat die hun verhaal doen.
En ook dan is het hier pas beslissen.
Hier is dan wel meer grond, maar deze grond is voor koeien of gewassen, ook niet voor paarden. Dus net zo goed flink zoeken. Vergis je daar niet in.
Hier ook meer stallen zonder weidegang dan met.

Verkopen kan ook
en je had ook kunnen kiezen hem niet te kopen als fijne stalling bij jullie niet te doen is.
En dat zou mijn keuze zijn als ik weet dat ik om welke reden (afstand, kinderen, kosten) dan ook geen passende stal kan vinden.

Maar niet kopen lijkt in paardenland geen optie, ik rij paard dus koop er 1. Punt.
Ik hou van zebra's dus koop er ook 1 en zet die 23 uur op stal, oh nee dat mag dan weer niet. Zelfs niet al zet ik hem 24/7 buiten.
Maar bij paarden is het maar heel gewoon hem compleet van zijn natuurlijke gedrag af te halen.
Die mentaliteit moet gestopt worden.
En als mensen dat zelf niet kunnen of willen bedenken dan hoop ik dat onze wet het gaat doen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:12

mamamier schreef:
Bij ons staan er drie stallen leeg! Doe het zelf stal dus hard werken en mee draaien in rooster. Maar overdag lekker buiten. Lage stalhuur wat evt extra reiskosten mooi compenseert. :D
Omgeving alphen aan den rijn.
Wedden dat dit geen geïnteresseerden oplevert? :+

Fijn voor je dat je zo goedkoop kunt staan.
Twee dagen werk ik van 09.00-21.00 dus dan moet ik vervanging hebben, hier is dat mijn dochter van 11 maar hoe krijg ik die naar Alphen aan den Rijn met het openbaar vervoer of in het donker ?
En hoe is het geregeld als je paard kreupel is of medicijnen nodig heeft ?
Drie keer per dag op en neer naar Alphen (40 minuten zonder file) wordt lastig als ik op tijd terug moet zijn ivm school.
En als je een ziek kind hebt, en je man werkt ook, wordt alles dan geregeld ?
Of is dat onderling ook keurig geregeld ?
Is er ook een buitenbak met verlichting ?
Anders wordt rijden lastig wanneer het vroeg donker is.
Doe het zelf is prima, maar wel dichtbij anders wordt het organisatorisch een drama. Overigens wordt op mijn huidige stal alleen gevoerd, de rest doen we ook zelf.
Stal verder weg is een optie maar dan moet alles gedaan worden voor ons, omdat het niet te regelen is om dan zelf twee keer per dag (of zelfs elke dag) te gaan.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:12

little_king schreef:
nens heeft veel te veel ja maars. (net als vele meer, dus dit is niet persoonlijk voor haar)
Denk je als wij hier verhuizen dat alles dan goed is? Dat is ook geen correct beeld van buiten de randstad.
Wil je hier verhuizen is het ook veel rondkijken, ook niet in 1 keer beslissen maar eens meerdere keren gaan kijken op diverse tijden. Zodat je kunt zien of ze echt buiten komen, echt meerdere keren gevoerd worden, enz.
In de ochtend spreek je andere pensionklanten dan in de avond of middag en laat die hun verhaal doen.
Hier is dan wel meer grond, maar deze grond is voor koeien of gewassen, ook niet voor paarden. Dus net zo goed flink zoeken. Vergis je daar niet in.

Verkopen kan ook
en je had ook kunnen kiezen hem niet te kopen als fijne stalling bij jullie niet te doen is.
En dat zou mijn keuze zijn als ik weet dat ik om welke reden (afstand, kinderen, kosten) dan ook geen passende stal kan vinden.

Maar niet kopen lijkt in paardenland geen optie, ik rij paard dus koop er 1. Punt.
Ik hou van zebra's dus koop er ook 1 en zet die 23 uur op stal, oh nee dat mag dan weer niet. Zelfs niet al zet ik hem 24/7 buiten.
Maar bij paarden is het maar heel gewoon hem compleet van zijn natuurlijke gedrag af te halen.
En als mensen dat zelf niet kunnen of willen bedenken dan hoop ik dat onze wet het gaat doen.

Ik zit nog steeds te wachten op de naam van die geweldige stalling van je.....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:15

Nens dan verkoop je hem, simpel.
waarom houden als die stalling er niet is?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:19

little_king schreef:

Verkopen kan ook

Inderdaad, had ik hem lekker manegepaard gelaten, was hij stukken beter af geweest 8)7

Overigens heb ik wel degelijk aangegeven dat er een fijne oplossing is, maar die vinden anderen ook erg fijn dussss dan is er een wachtlijst.
Het aanbod is hier vele malen minder dan de vraag, dus dan krijg je schaarste en dat levert wachtlijsten op

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:20

little_king schreef:

Jij had toch een goede stalling voor me, welke is dat dan ??

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:23

little_king schreef:

Pfffffff, voor de 100ste keer, die stalling is er wel maar heeft een wachtlijst.
Dus, ik verkoop mijn paard (lekker de handel in want particulier is er zwaar overschot of naar de slacht) en over anderhalf jaar wordt ik gebeld dat er plek is. 8)7

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:25

little_king schreef:
Verkopen kan ook

.

Maar dat weet je niet altijd van te voren. Dat die stalling bijna niet te vinden is. Ik had mijn paard al overigens.

En verkopen in deze markt valt ook niet mee. Ik heb er twee en wou de jongste verkopen....nou...ik heb hem nog.

Ik denk dat de huidige richtlijnen een mooi begin zijn. 4 uur vrije beweging per dag. Zodra die richtlijnen verplichtingen worden, en dat zal echt met een paar jaar het geval zijn, zal je zien dat pensioneigenaren met creatieve oplossingen zullen komen.

Ze moeten dan tenslotte wel.

Want nu ga ik en de volgende pensionklant staat al op de stoep. En als die gaat de volgende. Zichzelf niet eens afvragend waarom het verloop zo hoog is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:26

Ik ga overigens maar is....poep scheppen -O-

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:27

Ik heb helaas bijna geen keus.
Ik woon in Groningen en bij mij in de buurt zijn alleen maar manege waar ze in de zomer 24/7 de wei op gaan, maar de winter is een groot probleem. Ik ga natuurlijk proberen om haar in de bak te zetten, maar de eigenaar van de manege wil dat er GEEN hooi in de bak komt. Dat paard heeft veel last van mok. :(
Daarom kan ze dus niet tot bijna niet in de bak volgens de eigenaar (het paard is nu nog van mijn nicht maar ik krijg haar binnenkort!) de bak is na 1 keer regenen al helemaal verzopen en dat is dus ook niet bepaald fijn voor mijn toekomstige paard. Ik baal als een stekker dat het zo moet maar het is mijn aller eerste eigen paard en ik ik wil liever niet een weilandje kopen en alles zelf regelen met een shetlander want ik wil wel graag nog wat hulp voor als ik dingen niet snap. Ect.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:30

vanuit alphen aan de rijn

25 kilometer.
kleine stal 17 paarden, diverse paddocks.

21 km
6 paddocks
weidegang v.a. 2 uurtjes tot 24/7 (er staat niet bij alleen in de zomer)

28 km
Wij voeren en mesten zelf, en zetten U paard iedere dag een poosje buiten in de winter. In de zomer staan de paarden overdags op het land.

18 km
In de winter word er 4 keer per dag kuil gevoerd en 2 keer per dag biks en kan er gebruikt gemaakt worden van de losgooiservice zodat je paard er al even uit is geweest (ong. 1,5 tot 2 uur) voordat jij aankomt.

8km
box ±3.50m x 3.00m met gebruik van paddock, weidegang ('s zomers)

--------------------------------------------
Niet alles perfect, maar beter dan het niet buiten, dus hoezo is er niets?
Oh wacht dan moet je reizen.
Nou die op 8 km ook niet.
Overigens rezen mensen in de rest van het land ook voor een goede stalling.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:34

NatasjavE schreef:
Ik ga overigens maar is....poep scheppen -O-

Ik ga zo ook naar stal, dan komt hij er ook vandaag weer twee keer uit.
Had liever in bed blijven liggen of eens met vrienden afgesproken of met alle drie de kinderen wat gaan doen maar ja, vanwege mijn enorm egoïstische instelling toch maar weer naar stal want de plicht roept.....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:35

Hier ook poep scheppen, terwijl mijn paarden in de wei staan :)
Gevoerd en buiten gezet zijn ze al.
lekker in het zonnetje.

Ik ben een egoïst die verhuisd is naar een andere provincie daarvoor.

En op dat lijstje reageer je maar niet, want er was niks toch?
laat staan als je eens met de auto in de buurt rond gaat rijden en vragen bij particulieren.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:37

little_king schreef:

25 kilometer.

21 km
6 paddocks

28 km
Wij voeren en mesten zelf, en zetten U paard iedere dag een poosje buiten in de winter. In de zomer staan de paarden overdags op het land.

18 km
In de winter word er 4 keer per dag kuil gevoerd en 2 keer per dag biks en kan er gebruikt gemaakt worden van de losgooiservice zodat je paard er al even uit is geweest (ong. 1,5 tot 2 uur) voordat jij aankomt.

8km

Overigens rezen mensen in de rest van het land ook voor een goede stalling.

Ik woon in Rhoon.
Ook al eerder aangegeven.
Heb je enige topografische kennis ?
Dan weet je dat dit zo een 50 kilometer bij Alphen aan den Rijn vandaan ligt.
Voor me losgooien 1,5 a 2 uur, dat doe ik nu zelf ook daar hoef ik niet zo ver voor te rijden hoor.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:39

little_king schreef:
lekker in het zonnetje.

laat staan als je eens met de auto in de buurt rond gaat rijden en vragen bij particulieren.

Als jij mijn verkoopverlies ad 70.000,- voor me ophoest of mijn moeder verzorgt die momenteel tegen borstkanker vecht en vlakbij me woont zodat ik haar kan helpen indien nodig, wil ik ook wel naar een andere provincie hoor.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:40

little_king schreef:

En dan? Verkoop je hem aan iemand die m daarna gewoon in dezelfde situatie neerzet als dat je hem zelf had staan? Nee dat geeft een lekker tevreden gevoel... 8)7
Beetje simpel deze optie hoor ( net als dat slachten overigens)
Waar het mij in deze over gaat dat mensen hun best doen om de goede leefomstandigheden voor hun paard te zoeken, en er zijn steeds meer mensen mee bezig, de stallen gaan echt wel mee- er is markt voor...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:40

little_king schreef:

25 kilometer.

21 km
6 paddocks

28 km

18 km

8km

Overigens reizen mensen in de rest van het land ook voor een goede stalling.

21 kilometer :=

Het ligt eraan hoe aan te rijden...

Ik ben op een stal geweest waar het 18 kilometer was....3 kwartier enkele reis vanwege een moeilijk aan te rijden route.. Dat is dus niet te doen...want:

1,5 uur reizen en dan 2 uur voor je paard. Dan ben je dus 3,5 uur met je paard bezig iedere dag.

Stel...het is maandag Jij komt om 18:00 thuis uit je werk en je man om 18:15. Je bent al eten gaan koken en je om 19;00 klaar met eten.
Kind(eren) naar bed en even samen opruimen...dan is het al snel 19:45 en voor je in de auto zit is het 20:00

en 23:30 voor je weer thuis bent en 0:00 voor je in je bed ligt.

Om 6:00 uur gaat de wekker..ik wee nie hoor maar dat is niet te doen.

Haal er een uur vanaf qua reizen en de wereld ziet er anders uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:42

little_king schreef:
lekker in het zonnetje.

Mijn paard staat ook in de wei...

Moet dus 2 weides en 2 stallen poeperij maken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:42

Zag Alphen staan, niet goed gekeken
Maar lijkt me stug dat er geen lijstje is net zo.

Nou dan verkoop je je paard maar als verhuizen niet kan, een paard ophokken kan ook niet!
Zelfs professors weten dat, maar jullie niet.

Oh en reizen kan ook al niet

smoes smoes smoes.

Maar ik ga nu rijden en mest scheppen, bij paardjes in de zon in een droge wei, heerlijk!!!!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:44

little_king schreef:

Nou dan verkoop je je paard maar als verhuizen niet kan, een paard ophokken kan ook niet!

smoes smoes smoes.

Maar ik ga nu rijden en mest scheppen, bij paardjes in de zon in een droge wei, heerlijk!!!!

Het lijkt wel geschreven door een 12 jarige :=
Lezen is ook een vak hoor pffffff......

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:46

little_king schreef:

smoes smoes smoes.

Dat niet goed kijken gebeurd je inderdaad wel vaker :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:48

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 10:54

NatasjavE schreef:
Als ik op MP kijk is dit mijn lijstje

http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... ance=25000

En ik kan je zeggen,....ik ben bij 2/3e ook daadwerkelijk gaan kijken de afgelopen jaren.

Er staan dingen in sommige advertenties,...oj,.oj,oj...

Klopt, of ze beloven vanalles maar achteraf blijkt het niet zo te zijn....
Alles om klanten binnen te halen.
Ik ben er ook al bij heel veel geweest en de meesten leveren in het zomerseizoen voordeel op maar daarbuiten nadeel omdat je ze er zelf uit moet halen en als ik te ver moet reizen kan ik niet meer twee keer per dag langs.
Je zit ook met schooltijden van je kinderen enzo om rekening mee te houden....