Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
DonCamillo schreef:Als ik zo op mijn paard klim, staat hij als een blok. Ik doe het namelijk altijd zo. Hij heeft er duidelijk geen bezwaar tegen. Maar hij is zo getraind en dan wil het nog niet zeggen dat hij het LEUK vindt. Ik heb hem tenminste nog nooit in de rijbak zelf naar het opstapblok zien lopen als ik ook in de buurt was.
Hij leek ook altijd jaloers als ik met m'n andere pony ging werken, maar hij was nu eenmaal gek op aandacht.
LisanneElena schreef:sorry hoor, maar dat probeer ik dus net aan jou te vertellen
LisanneElena schreef:inderdaad is een paard een wild dier, dus waarom zou het iets voor je doen als het gewoon weg kan rennen en eigenlijk kan doen wat hij zelf wil? Bij de meeste paarden merk je het wel als ze iets leuk vinden...wat heeft dat trouwens met Bonfire te maken?
Caatje87 schreef:Jongens zullen we bokt gewoon opdoeken met al die foto's en verhalen van blijkbaar dierenmishandeling?
Een paard leeft in het nu en dit is de situatie. Daar schikken zij zich naar.
Ze staan echt niet op stal te denken: was ik maar een wild paard...
Daarnaast is het 1 uurtje!!! 1 uurtje!!! Per dag dat mijn paard iemand op z'n rug heeft. Loopt met z'n oortjes naar voren.. Volgens mij vindt hij het prima.. Maar goed zeker weten zal ik het nooit.
Vind wel echt dat iedereen hier weer zwaar overtrokken reageert. Heb soms echt het idee dat mensen hier meer anti paardensport zijn dan pro.
Koper schreef:Maar DonCamillo, geef jij je paardjes dan brokjes als ze daar met die kunstjes zo om bedelen? Ik weet weinig van VD maar ik dacht dat de bedoeling was dat paarden beloond worden wanneer ze een gevraagde oefening goed uitvoeren.DonCamillo schreef:De tweede categorie is niet ongelukkig bij het rijden maar zal het niet uit eigen vrije wil doen.
Dit kun je zelf testen.
Zadel je rijpaard op. Zet 'm neer, met de teugels op z'n hals (je houdt de teugels dus niet vast) Zet een stoel naast je paard. Klim op de stoel. Klim van de stoel op je paard.
Als een paard gelegenheid heeft om weg te lopen zal hij dat doen als hij het een probleem vindt dat jij gaat rijden. Als hij blijft staan terwijl jij op zijn rug klimt (en 'm niet tegenhoudt met je teugels, want die liggen nog steeds op zijn hals) dan vind ik dat je dat wel kunt omschrijven als "uit vrije wil".
.
Yamcha schreef:Ja, maar dat is jouw keuze.
Jij kiest ervoor om te rijden. Een paard kiest er niet voor om bereden te worden (wat niet inhoudt dat ze het dan per se vreselijk vinden, hoor, sommige paarden vinden het erg leuk), dus ik vind dat je dan als ruiter bepaalde plichten naar je paard hebt, o.a. je paard heel houden en je best doen om zo vriendelijk en eerlijk mogelijk te zijn.

DonCamillo schreef:Naar mijn mening heeft de columnist gewoon gelijk.
Citaat:Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug.
agerrits schreef:Fiffill schreef:Jezelf de hemel in prijzen heeft er niks mee te maken, ook goed voor het dier willen zorgen doe je grotendeels voor jezelf. Alle dieren waren ooit wild en ondanks dat jij vast het beste met je paard voor hebt heeft hij toch geen vrijheid. Een paard (of ander dier) heeft simpelweg geen keuze als jij hem in een stal/weide houdt. Of erop gaat zitten.
Je kan het hem natuurlijk zo leuk mogelijk proberen te maken, maar dat maakt het niet minder egoïstisch. Niet alleen sporen en zwepen zijn 'dwang'. Alleen al het feit dat je een dier opgesloten hebt is al 'dwang'. Het is niet dat als je je paard op een vriendelijke manier rijdt, dat ineens minder egoïstisch wordt. Dat paard is heus niet beter af als jij erop gaat zitten. Dat doe je voor je eigen plezier. Of je dat erg vindt of niet, is voor iedereen anders.
Wij houden dieren om verschillende redenen, voedsel, plezier, etc. Het is niet dat een paard jou zo leuk vindt dat hij uit zichzelf in dat stalletje blijft staan.
Onzin, In de natuur heeft het paard ook geen vrijheid, zie mijn andere post.
Vrijheid is dat wat niet bestaat, paarden onderling dwingen elkaar ook, door aan de kant te gaan, weg te jagen etc. allemaal onder het mon van rang orde, bepalen etc. Paard is een volg dier, een dier dat volgt heeft een leider nodig, in de natuur bijvoorbeeld de alfa merrie. Een paard voelt zich vanuit zijn natuur fijner als deze duidelijk en gedwongen kan volgen. Een natuurlijke dwang is voor een paard is vrijwillig gekozen (instinkt). Mensen die niks doen met hun paarden en in een klein groepje wat je amper een kudde kunt noemen, zijn ongelukkiger dan paarden die bezig zijn, kunnen volgen en geleid worden. Je houd van je paard als je erop zit, want de ware natuur kun je ze niet geven, of in z'n miniatuur dat het te verwaarlozen is.Nooit gezien dat een paard dat bij een ander koppel is ingekomen, achter uit gaat. Het is nog ongelukkiger dan op stal. Een paard alleen verwennen gebeurd niet in de natuur, de natuur is bikkel hard, de kudde der paarden is duidelijk en kennen hun wetten. Mensen die dit wel doen, en de paarden maar een beetje laten huppelen, in een wei, met schuilplaats en al is dat stuk 3 ha., maken hun paard ongelukkiger
EskeGirl schreef:Je kan best op een koe rijden, doen mensen ook. Maar de schouder en de kont zijn de sterkste delen, wij zitten op het midden van de rug: het zwakste deel.
Dus ze zijn niet gebouwd om op te rijden, maar mensen doen het wel, omdat het kan.

Annie M.G. Schmidt schreef:De majoor steeg op het paard en zat vlak achter het paarde(n)hoofd. (Oude spelling) De adjudant ging bij de staart zitten. 'Zo doen we het altijd,' zei de majoor. 'Want onze Langhors is bang dat hij anders zal doorbuigen... er mag nooit iemand in 't midden zitten.'
Annie M.G. Schmidt schreef:'Zo zo,' zei de Majoor. 'Wel, ik zou u een lift kunnen geven. Op mijn peerd. De kleintjes kunnen allemaal op mijn peerd. Dan breng ik u naar Egwijk!'
Maar nu begon het peerd zelf tegen te sputteren. 'Néé!' riep Langhors. 'Dat wordt veel te veel, dat kan niet, dan buig ik dóór!'
'Lariekoek, peerd,' zei de majoor. 'We hebben toch de "wieltjes!" Adjudant, haal ogenblikkelijk de wieltjes.'
Pluk was erg benieuwd wat voor wieltjes er zouden komen en wáár precies, maar toen de adjudant terugkwam, zag hij het. 't Was een heel praktisch onderstel, dat om de buik van Langhors werd vastgemaakt en van onderen wieltjes had.
terpentijn schreef:De column van meneer de clown is dus precies wat het is: hypocriet.
terpentijn schreef:Mag ik daaruit afleiden meneer de Musicoloog, dat u het met de teksten en opvattingen van het door de heer columnist neergeschrevene (dus met de bewoordingen en opvattingen in diens column) eens bent?
DonCamillo schreef:Je hebt het over opleiden, vormen, helpen met zelfontplooiing. Dat is toch alleen vanuit ons standpunt, want een paard heeft aan onze opleiding toch helemaal niets als hij in de kudde in de wei loopt of op stal staat?