Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:18

Eigenlijk zijn wij ook een beetje zielig. Wij zijn ook niet geboren om in de schoonmaak te werken? Of om ons eigen brood te verdienen. En ojah, katten, die zijn ook niet geboren om de hele dag op de bank te liggen.

Wie dit heeft geschreven zit te zeuren om iets waar hij zelf ook aan mee doet. Niets is meer 'de natuur' in deze tijd. Je kan er wel een atrikel oe schrijven. Maar de paarden weten niet beter. Die worden geboren met mensen om hun heen en opgevoed. Voor hun is dat nu ook normaal net zoals dat het normaal is voor ons om in een auto te rijden etc. Vroeger was dat niet zo, maar wat kan je er aan doen. Overigens hebben de meeste paarden in nederland het super getroffen. In andere landen gaan ze heel anders met paarden om.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:18

DonCamillo schreef:
Als ik zo op mijn paard klim, staat hij als een blok. Ik doe het namelijk altijd zo. Hij heeft er duidelijk geen bezwaar tegen. Maar hij is zo getraind en dan wil het nog niet zeggen dat hij het LEUK vindt. Ik heb hem tenminste nog nooit in de rijbak zelf naar het opstapblok zien lopen als ik ook in de buurt was.

Mijn vorige pony kwam (bijna) altijd uit het weiland naar me toe lopen als ie mij met het zadel aan zag komen. Hij was niet getraind om dat te doen, maar vond het kennelijk toch wel leuk als ik op hem ging rijden. Dat vond ik altijd een speciaal momentje, dat hij uit vrije wil voor mij uit het weiland kwam (waar hij toch echt niet de hele dag op mocht), zodat ik m'n hobby met hem kon uitoefenen. <3 Hij leek ook altijd jaloers als ik met m'n andere pony ging werken, maar hij was nu eenmaal gek op aandacht. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:21

LisanneElena schreef:
sorry hoor, maar dat probeer ik dus net aan jou te vertellen ;-)

Onzin , je beweerde het tegenovergestelde, tenminste in de post die deze kleine zijspoor discussie deed ontstaan; met door mij dikgedrukte nadruk:
LisanneElena schreef:
inderdaad is een paard een wild dier, dus waarom zou het iets voor je doen als het gewoon weg kan rennen en eigenlijk kan doen wat hij zelf wil? Bij de meeste paarden merk je het wel als ze iets leuk vinden...wat heeft dat trouwens met Bonfire te maken?

Maar goed wellicht ben jij ook een van die bokkers die andere dingen schrijven dan ze bedoelen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:26

Ninx schreef:
Bellona_83 schreef:
Wat wordt de volgende stelling: als je van de wereld houdt zet je er niet meer mensen op?

Met deze stelling ben ik het ook eens eerlijk gezegd...

ik ben al begonnen daarmee...door geen kinderen te krijgen :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:28

Waarom zo passief?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:32

Caatje87 schreef:
Jongens zullen we bokt gewoon opdoeken met al die foto's en verhalen van blijkbaar dierenmishandeling?

Een paard leeft in het nu en dit is de situatie. Daar schikken zij zich naar.
Ze staan echt niet op stal te denken: was ik maar een wild paard...
Daarnaast is het 1 uurtje!!! 1 uurtje!!! Per dag dat mijn paard iemand op z'n rug heeft. Loopt met z'n oortjes naar voren.. Volgens mij vindt hij het prima.. Maar goed zeker weten zal ik het nooit.
Vind wel echt dat iedereen hier weer zwaar overtrokken reageert. Heb soms echt het idee dat mensen hier meer anti paardensport zijn dan pro.

Je zou op deze manier het ook goed kunnen praten een paard een uurtje per dag te mishandelen, tenslotte leeft ie in het nu en wordt ie de overige 23 uur niet mishandeld......

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:34

Tja, ik ben ook niet gemaakt om paard te rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:41

Ja, maar dat is jouw keuze.

Jij kiest ervoor om te rijden. Een paard kiest er niet voor om bereden te worden (wat niet inhoudt dat ze het dan per se vreselijk vinden, hoor, sommige paarden vinden het erg leuk), dus ik vind dat je dan als ruiter bepaalde plichten naar je paard hebt, o.a. je paard heel houden en je best doen om zo vriendelijk en eerlijk mogelijk te zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:52

Uiteraard Yamcha, maar dat zegt de column niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:03

Koper schreef:
Maar DonCamillo, geef jij je paardjes dan brokjes als ze daar met die kunstjes zo om bedelen? Ik weet weinig van VD maar ik dacht dat de bedoeling was dat paarden beloond worden wanneer ze een gevraagde oefening goed uitvoeren.

DonCamillo schreef:
De tweede categorie is niet ongelukkig bij het rijden maar zal het niet uit eigen vrije wil doen.

Dit kun je zelf testen.
Zadel je rijpaard op. Zet 'm neer, met de teugels op z'n hals (je houdt de teugels dus niet vast) Zet een stoel naast je paard. Klim op de stoel. Klim van de stoel op je paard.

Als een paard gelegenheid heeft om weg te lopen zal hij dat doen als hij het een probleem vindt dat jij gaat rijden. Als hij blijft staan terwijl jij op zijn rug klimt (en 'm niet tegenhoudt met je teugels, want die liggen nog steeds op zijn hals) dan vind ik dat je dat wel kunt omschrijven als "uit vrije wil".

.

Tja, ik weet dat niet zeker. Mijn paarden hebben dat gewoon geleerd, net zoals ze hebben geleerd om in het halster en het hoofdstel te komen. Net zoals dat ze losstaan bij het zadelen, ik ze altijd eerst even laat ruiken aan het zadel(daar gaan ze dan ook heen als ze het zadel zien).
Tuurlijk geef ik ze daarmee de ruimte om "nee" te zeggen op iets, maar het is wel iets wat ik ze aangeleerd heb. Ik kan ermee checken of er perongelijk een kleine weerstand ontstaat ergens, maar mocht die er zijn dan zeg ik niet ok we rijden nooit meer, dan zeg ik dat gaan we oplossen.

Het gemiddelde goed opgevoede paard heeft gewoon geleerd om stil te staan zodat iemand op kan stappen, maar in hoeverre is het vrije wil? Dat is begonnen met ze een "puzzel" geven om op te lossen, dat stil blijven staan het juiste antwoord is.
Ik denk wel dat je op die manier kan stellen dat ze het niet erg vinden(met de verdere houding erbij zou ik zelfs zeggen dat ze het wel prettig vinden, leuk vinden zelfs), er geen weerstand is, maar vrije wil, dat betwijfel ik. Ik denk namelijk niet dat 1 van mijn paarden er erg mee zou zitten als ik nooit meer op ze zou rijden. Ze zouden het wel fijn vinden nog naar buiten te gaan, maar zou ik dat wandelend naast ze doen(of met de fiets zodat er ook lekker gedraafd e.d. kan worden) dan is dat ze ook best.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:03

Yamcha schreef:
Ja, maar dat is jouw keuze.

Jij kiest ervoor om te rijden. Een paard kiest er niet voor om bereden te worden (wat niet inhoudt dat ze het dan per se vreselijk vinden, hoor, sommige paarden vinden het erg leuk), dus ik vind dat je dan als ruiter bepaalde plichten naar je paard hebt, o.a. je paard heel houden en je best doen om zo vriendelijk en eerlijk mogelijk te zijn.

Ik zat maar te grappen ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:12

Ninx schreef:
Bellona_83 schreef:
Wat wordt de volgende stelling: als je van de wereld houdt zet je er niet meer mensen op?

Met deze stelling ben ik het ook eens eerlijk gezegd...

Ik ook.
Heb meerdere redenen om kindervrij te zijn maar dit is er 1 van.
Vol genoeg.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:31

DonCamillo schreef:
Naar mijn mening heeft de columnist gewoon gelijk.

Laten we deze zin er even uithalen. Je begint je reactie ermee, en dat betekent in principe: hoe je betoog verder ook verloopt, je onderschrijft de hoofdstelling van de schrijver. Hij haalt er argumenten bij als "paarden doen dit niet uit zichzelf". Met die argumenten kun je het eens zijn, maar dat is iets anders dan de columnist gelijk geven. De hoofdstelling van de auteur luidt:

Citaat:
Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug.

Dat staat er letterlijk boven. Uit het vervolg van je verhaal blijkt, dat jij wel op de rug van je paarden klimt. De logische conclusie is dan: jij houdt niet van dieren, althans dat vind je zelf.

Dus: geef je de columnist echt "gewoon gelijk"?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:49

agerrits schreef:
Fiffill schreef:
Jezelf de hemel in prijzen heeft er niks mee te maken, ook goed voor het dier willen zorgen doe je grotendeels voor jezelf. Alle dieren waren ooit wild en ondanks dat jij vast het beste met je paard voor hebt heeft hij toch geen vrijheid. Een paard (of ander dier) heeft simpelweg geen keuze als jij hem in een stal/weide houdt. Of erop gaat zitten.
Je kan het hem natuurlijk zo leuk mogelijk proberen te maken, maar dat maakt het niet minder egoïstisch. Niet alleen sporen en zwepen zijn 'dwang'. Alleen al het feit dat je een dier opgesloten hebt is al 'dwang'. Het is niet dat als je je paard op een vriendelijke manier rijdt, dat ineens minder egoïstisch wordt. Dat paard is heus niet beter af als jij erop gaat zitten. Dat doe je voor je eigen plezier. Of je dat erg vindt of niet, is voor iedereen anders.
Wij houden dieren om verschillende redenen, voedsel, plezier, etc. Het is niet dat een paard jou zo leuk vindt dat hij uit zichzelf in dat stalletje blijft staan.

Onzin, In de natuur heeft het paard ook geen vrijheid, zie mijn andere post. ;)
Vrijheid is dat wat niet bestaat, paarden onderling dwingen elkaar ook, door aan de kant te gaan, weg te jagen etc. allemaal onder het mon van rang orde, bepalen etc. Paard is een volg dier, een dier dat volgt heeft een leider nodig, in de natuur bijvoorbeeld de alfa merrie. Een paard voelt zich vanuit zijn natuur fijner als deze duidelijk en gedwongen kan volgen. Een natuurlijke dwang is voor een paard is vrijwillig gekozen (instinkt). Mensen die niks doen met hun paarden en in een klein groepje wat je amper een kudde kunt noemen, zijn ongelukkiger dan paarden die bezig zijn, kunnen volgen en geleid worden. Je houd van je paard als je erop zit, want de ware natuur kun je ze niet geven, of in z'n miniatuur dat het te verwaarlozen is. ;) Nooit gezien dat een paard dat bij een ander koppel is ingekomen, achter uit gaat. Het is nog ongelukkiger dan op stal. Een paard alleen verwennen gebeurd niet in de natuur, de natuur is bikkel hard, de kudde der paarden is duidelijk en kennen hun wetten. Mensen die dit wel doen, en de paarden maar een beetje laten huppelen, in een wei, met schuilplaats en al is dat stuk 3 ha., maken hun paard ongelukkiger :+

Dit klinkt mij in de oren als iets proberen goed te praten 'want volgen zit in hun natuur'. Natuurlijk zit dat in hun natuur, het is een kuddedier. Maakt het nog niet minder egoïstisch als wij paarden houden. Dat staat immers compleet los daarvan. Een wild dier heeft wel degelijk een ander soort vrijheid, ik heb het immers niet over onderlinge rangordes maar over het feit dat een wild paard niet in een stal of weide wordt gehouden.
Zou wel makkelijk zijn 'dit is een volger van nature, dus dan maakt het niet meer uit'. Zo werkt het natuurlijk niet. Hun aard maakt het makkelijk om ze te houden (en te gebruiken voor rijden etc) maar dat veranderd toch niks aan het feit dat het egoïstisch blijft om een paard in een stal/weide te zetten en te gebruiken?
Imo is het houden van huisdieren altijd egoïstisch. Je doet het namelijk toch echt voor jezelf. Maar ik ben het er niet mee eens dat je dan niet van dieren zou houden (ik heb zelf immers ook huisdieren).

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:23

Lees 'PAARDEN LIEGEN NIET' van Mark Rashid eens. Heel leuk geschreven en heel verhelderend. Ook 'Een paard is een paard' en 'Een goed paard is nooit lelijk' door hem geschreven zijn aanraders.
Laatst bijgewerkt door Bootsiebob op 03-11-13 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:32

Eens fiffil..
Zelfde als kinderen krijgen eigenlijk, door je ook omdat het jouw wens is..maar dat is weer een heel andere discussie.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:57

EskeGirl schreef:
Je kan best op een koe rijden, doen mensen ook. Maar de schouder en de kont zijn de sterkste delen, wij zitten op het midden van de rug: het zwakste deel.
Dus ze zijn niet gebouwd om op te rijden, maar mensen doen het wel, omdat het kan.

Sorry, ik kan het niet laten: :)

Annie M.G. Schmidt schreef:
De majoor steeg op het paard en zat vlak achter het paarde(n)hoofd. (Oude spelling) De adjudant ging bij de staart zitten. 'Zo doen we het altijd,' zei de majoor. 'Want onze Langhors is bang dat hij anders zal doorbuigen... er mag nooit iemand in 't midden zitten.'

Annie M.G. Schmidt schreef:
'Zo zo,' zei de Majoor. 'Wel, ik zou u een lift kunnen geven. Op mijn peerd. De kleintjes kunnen allemaal op mijn peerd. Dan breng ik u naar Egwijk!'
Maar nu begon het peerd zelf tegen te sputteren. 'Néé!' riep Langhors. 'Dat wordt veel te veel, dat kan niet, dan buig ik dóór!'
'Lariekoek, peerd,' zei de majoor. 'We hebben toch de "wieltjes!" Adjudant, haal ogenblikkelijk de wieltjes.'
Pluk was erg benieuwd wat voor wieltjes er zouden komen en wáár precies, maar toen de adjudant terugkwam, zag hij het. 't Was een heel praktisch onderstel, dat om de buik van Langhors werd vastgemaakt en van onderen wieltjes had.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:19

Als we nou allemaal eens "oprecht" van het wezen "paard" gaan houden. stappen we er niet meer op, omdat zij er volgens meneer Huppeldepup (moeite niet waard) er niet voor gemaakt zijn iemand op diens rug te dragen en derhalve is dat "zielig", maar stappen we morgen allemaal af en zetten we ze allemaal werkeloos in een groep maatjes in de wei. Daar zijn ze dan "vrij" paard (even de omheining niet meegerekend) en van onze dictatuur en mishandeling af.

Het overschot aan paarden (paardenbestand in Nederland) zal daar wel binnen de kortste keren mee opgelost zijn want zonder toekomst als bereden/te berijden/ voor een door de mens uitgevonden taak paard, kunnen 9 van de 10 paarden meteen door naar de slachtbank. Gezond of niet.
Het paard zowel als de hond ontlenen hun bestaansrecht (helaas ja!) het feit, dat zij zich al sedert onheugenlijke tijden bij de mens hebben aangesloten , om niet als soort door de mens te worden uitgeroeid... dat noemen wij wel "domesticatie", zij ontlenen hun bestaandsrecht aan het feit dat zij voor de mens iets kunnen betekenen, en daar noodgedwongen (jawel) bij in dienst staan.

Het paard en de hond zijn als "gedomesticeerde" (lees: voor het gemaksgebruik van de mens) dieren nog enorm goed af, als we dat afzetten tegen een fiks aantal van andere dieren die de mens voor diens gemak heeft gelijfeigend en ingezet en in dieren-concentratiekampen tot de dood heeft veroordeeld, ook voor het menselijk eigen gemak Varkens, koeien, kippen, etc. etc.
En naar believen, en uitsluitend om er geld aan te verdienen. Wat een ellende die dieren doormaken is vele malen ontzettender dan een paard met een zadel op diens rug, of een hondmet een halsband om diens nek.

De column van meneer de clown is dus precies wat het is: hypocriet.

Wil je schoppen, schop dan tegen de juiste partij(en) , en niet tegen, die het JUISTE proberen te waarborgen voor een dier dat inderdaad (wellicht tegen wil en dank) aan onze wil en gril is onderworpen, maar daarbij gezien wordt en een goed leven heeft.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:27

terpentijn schreef:
De column van meneer de clown is dus precies wat het is: hypocriet.

Nee. Hij zegt nergens dat je wel dieren mag houden voor de bio-industrie. Dat zijn dus drie drogredenen: een persoonlijke aanval, een tu quoque (iemand op grond van 'hypocrisie' het recht van spreken ontzeggen) én een stropopredenering (iemand een standpunt in de mond leggen dat hij niet verkondigt).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:35

Mag ik daaruit afleiden meneer de Musicoloog, dat u het met de teksten en opvattingen van het door de heer columnist neergeschrevene (dus met de bewoordingen en opvattingen in diens column) eens bent?

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:42

Gelukkig is Nederland zoals gezegd een ''vrij'' land en mag iedereen zeggen wat hij denkt, daarover mag gelukkig ook weer iedereen zijn eigen mening hebben.

In bijna ieder standpunt zit wel een waarheid en het is maar net hoe men het interpreteerd..

Voor mezelf kan ik alleen maar zeggen dat mijn paard en ik maatjes zijn (ja, dat denk ik echt) en dat ze het rijden echt niet zo erg vindt. Ik mishandel haar niet, maar ik moet ook wel eens iets doen wat ik minder leuk vind.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:49

terpentijn schreef:
Mag ik daaruit afleiden meneer de Musicoloog, dat u het met de teksten en opvattingen van het door de heer columnist neergeschrevene (dus met de bewoordingen en opvattingen in diens column) eens bent?

Nee. Wéér een stropopredenering. Waar zou ik dat nou weer hebben gezegd?

Ik ben het juist erg met de man oneens, zoals de meesten van ons. Maar ik wil niet dat mijn standpunt met ongeldige argumenten wordt verdedigd. Dat zet de tegenstander in het debat alleen maar sterker in zijn schoenen: blijkbaar hebben wij geen goede argumenten voor ons standpunt. Daarom wijs ik mensen op hun fouten, in de hoop dat ze de discussie zakelijk gaan voeren en het punt van de columnist kan worden weerlegd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:54

Ik was ook erg geamuseerd door de ironie van terpentijn´s reactie op die van Musiqolog...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:02

DonCamillo schreef:
Je hebt het over opleiden, vormen, helpen met zelfontplooiing. Dat is toch alleen vanuit ons standpunt, want een paard heeft aan onze opleiding toch helemaal niets als hij in de kudde in de wei loopt of op stal staat?

Hij wordt moediger, zelfstandiger en ondernemender door de training die hij van mij krijgt. Dat merk ik bij voorbeeld op buitenrit, hij gaat anders met situaties om.

Kijk wat ik vond :D
https://www.facebook.com/photo.php?v=623792924326564

_/-\o_ _/-\o_

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:04

Dat paard weet iig wat er van hem verwacht wordt :') grappig filmpje, als je iets maar vaak genoeg doet... :))