Als een ruggegraat niet kon bewegen zou dit echt allemaal niet mogelijk zijn.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Ilaya schreef:Er wordt toch ook niet gezegd dat de ruggengraat helemaal niet beweegt, er wordt gezegd dat het gering kan bewegen. Dus het kan wel mee bewegen met wat het paard op dat moment doet, maar niet dusdanig dat er vanuit de ruggengraat een bolling en holling ontstaat. Deze bolling en holling worden enkel door de spieren veroorzaakt.
Ilaya schreef:Er wordt toch ook niet gezegd dat de ruggengraat helemaal niet beweegt, er wordt gezegd dat het gering kan bewegen. Dus het kan wel mee bewegen met wat het paard op dat moment doet, maar niet dusdanig dat er vanuit de ruggengraat een bolling en holling ontstaat. Deze bolling en holling worden enkel door de spieren veroorzaakt.
arie53 schreef:Ilaya schreef:Er wordt toch ook niet gezegd dat de ruggengraat helemaal niet beweegt, er wordt gezegd dat het gering kan bewegen. Dus het kan wel mee bewegen met wat het paard op dat moment doet, maar niet dusdanig dat er vanuit de ruggengraat een bolling en holling ontstaat. Deze bolling en holling worden enkel door de spieren veroorzaakt.
Exact. Sommige verkondigen zelfs ook nog dat er vering in de rug zou zitten. Niets is minder waar.
rindin schreef:Iedere beweging wordt door spieren veroorzaakt, zonder spieren geen enkele beweging in het lijf.
Jullie maken te weinig onderscheid tussen de functie van gewrichten en de functie van spieren. Een stijve wervelkolom
heeft van zichzelf een erg passieve stabiliteit, de stabiliteit komt in dit geval door de vorm van de gewrichten en de
stijfheid daarvan. Maar er bestaat ook zoiets als actieve stabiliteit. Als er veel mobiliteit is in de wervelkolom, zoals
bij die kat hierboven, dan moet er iets anders zijn waar hij zijn stabiliteit vandaan haalt, ander dondert ie in elkaar.
Die stabiliteit komt door spieren die de boel op hun plek houden terwijl het beest loopt, springt, rent enzovoorts.
Paarden hebben idd veel minder beweeglijkheid dan bijvoorbeeld katten, maar er wordt hier beweert dat er bijna geen
mobiliteit in zit. Zonder die mobiliteit kon het paard niet met zijn achterhoef aan zijn oor krabben, of met zijn tanden zijn
staartwortel krabben, of een snoepje tussen zijn voorbenen weghalen.
Natuurlijk is het anders als wij erop zitten, of niet. Als wij erop zitten moet er meer actieve stabiliteit zijn, omdat de rug
anders doorzakt. Dus ik geloof wel dat er onder het zadel minder mobiliteit is dan zonder ons erop.

anneliesdj schreef:[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Als een ruggegraat niet kon bewegen zou dit echt allemaal niet mogelijk zijn.

Ayasha schreef:uhm, in zijn heup?
Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik kan mijn heupen ook enigszins verdraaien tov mijn schouders...
Maar je ruggengraat zelf verdraaid dan in feite niet.. (als ie dat wel doet word je opgehaalt met veel mooie lichtjes vrees ik)
Ik kan mijn been ook "opzij" doen zonder verder te draaien..
Want de ruggengraat zelf is op die foto niet verbogen.
anneliesdj schreef:Wat heeft dat te maken met hol en bol maken van de rug?Dat paard wat opzij bokt, hoe krijgt die dat voor elkaar? Waar in zijn benen, heup, bekken zit een scharnierpunt wat dat mogelijk maakt?
_San87_ schreef:anneliesdj schreef:Wat heeft dat te maken met hol en bol maken van de rug?Dat paard wat opzij bokt, hoe krijgt die dat voor elkaar? Waar in zijn benen, heup, bekken zit een scharnierpunt wat dat mogelijk maakt?
De bewegingen die jij laat zien worden allemaal mogelijk gemaakt door de spieren en de flexibiliteit van de schouders en het bekken. De rugwervels blijven in beweging stabiel en worden dusdanig weinig hol en bol dat dit met het blote ook niet zichtbaar is. Wat je ziet zijn, zoals eerder gezegd, spieren die aanspannen en ontspannen.