Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:20

Ik denk wel dat er een verschil gemaakt moet worden tussen LDR en een paard scheef rijden. Ik durf te zeggen dat in een correcte LDR houding net als alle andere houdingen het paard recht gehouden word, mits er stelling en buiging gevraagd word. En dat dat paard wellicht scheef was kwam denk ik niet door LDR zelf maar door het gebrek aan rechtrichtend rijden in het algemeen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:25

unihorses schreef:
CleovG schreef:
Waarom vind je het raar dat een hoog opgeleid paard altijd nageeflijk moet lopen? In mijn training is dit juist waar het om draait, continue nageeflijkheid.

dat hij constant nagefelijk is omdat jij het er zo naar rijdt vind ik niks mis mee, maar ruiter die er op hopt , in allerlei kreukels zit... en niet hem nagefelijk rijdt (meestal al hangend op de voorkant) dan vind ik niet dat je hem dan maar enorm ver door mag stellen met behulp van je stang, omdat hij dondersgoed weet dat hij nagefelijk MOET lopen. wat toch echt vanuit de ruiter moet komen.

Met hard trekken wordt je paard ook nooit nageeflijk. Hij zal wel knikken uiteindelijk, maar niet nageven. En dit is inderdaad heel vaak te zien jammer genoeg.

Overigens staan ldr en trekken los van elkaar

ChocooPrins

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:49

Het niet nageefelijk rijden is niet alleen naar voor de ruiter maar op lange duur ook voor het paard.
Bij een goed geschoold paard die helemaal gezond is gaat het eigenlijk bijna vanzelf. Trekken komt er niet aan de pas. Eenmaal als dat in orde is kan je gaan werken aan een nog betere flexibiliteit van de hals en rugspieren. En dan kan je eens zijwaarts meer buiging vragen, niet trekken. Dan verstijft de boel.
Op een bepaald punt zal je paard steeds makkelijker dieper gaan lopen omdat die spieren meer rek hebben gekregen. Dus op een ontspannen manier.
Net zoals jij zou trainen voor de spagaat te kunnen, en dat dit gewoon steeds soepeler en soepeler wordt :-)
Op de foto's van het topic zie je een slecht voorbeeld. Maar zoals 100 keer al gezegt, wij kunnen hierdoor geen ordeel vellen want we kennen de situatie niet. Paard kan net zich hebben ontrokken aan de hulpen en moest de amazone ingrijpen. Is er dan spanning op dat moment ja. En dat is terug te zien op de foto.
En het kan ook best zijn dat de amazone het niet goed begrepen heeft :-)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:50

Ja filmpjes of foto's vind ik wel interessant. Ik zit om mijn werk. Weet niet als ik zomaar iets kan uploaden. :-)
Edit: Was vergeten dat er een topic van mij is :-)
Ondertussen heeft ze al veel meer bespiering dan op deze foto's. Wat was ze nog puppy en schattig.
[RIJ-ITP] Bientje @ clinic Jaques van Daele

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:03

Lara_Silver schreef:
Ik denk wel dat er een verschil gemaakt moet worden tussen LDR en een paard scheef rijden. Ik durf te zeggen dat in een correcte LDR houding net als alle andere houdingen het paard recht gehouden word, mits er stelling en buiging gevraagd word. En dat dat paard wellicht scheef was kwam denk ik niet door LDR zelf maar door het gebrek aan rechtrichtend rijden in het algemeen.

Absoluut, helemaal mee eens! Ik doelde meer op de uitspraak "Mijn dochter moest het buitenteugel-contrastelling-om-de-voorhand-voor-de-achterhand-te-plaatsen-orun-verhaal eerst eens helemaal afleren" als iemand kennelijk heel erg bezig is met LDR maar kennelijk geen gevoel heeft of het paard recht is, schiet dat natuurlijk helemaal niet op. LDR leek voor de soepelheid van mijn paard prima maar dan moet de rest ook kloppen lijkt mij!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:03

Ik zal straks zoeken naar diverse foto's en filmpjes. Weet niet of ik iets bruikbaars heb, maar zal kijken.

passion13

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:20

Bij die laatste foto op je profiel ziet er lekker relaxed uit CleovG. Dat is een mooi voorbeeld van een paard die zonder trekken en doen mooi aan de teugel loopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:32

Lara_Silver schreef:

salamaleque schreef:
Absoluut, helemaal mee eens! Ik doelde meer op de uitspraak "Mijn dochter moest het buitenteugel-contrastelling-om-de-voorhand-voor-de-achterhand-te-plaatsen-orun-verhaal eerst eens helemaal afleren" als iemand kennelijk heel erg bezig is met LDR maar kennelijk geen gevoel heeft of het paard recht is, schiet dat natuurlijk helemaal niet op. LDR leek voor de soepelheid van mijn paard prima maar dan moet de rest ook kloppen lijkt mij!

Als je denkt dat "rechtrichten" daar iets mee te maken heeft, sla je echt de plank mis. Althans wel een goed verhaal als je wilt dat je paard een plank wordt natuurlijk. :D
Ik heb zoveel foute instructie gezien van mensen met een Orun diplomaatje die zich dan lesgever mogen noemen. En de leerlingen daarvan die hun paard scheef en stijf reden. Let maar eens op hoeveel paarden er tegenwoordig met een buitenstelling lopen (of vraag het juryleden eens).
Rechtrichten zit hem niet in het alleen de voorhand voor de achterhand plaatsen, maar vooral in het gelijk maken van de bespiering. En daar is ook buigingsarbeid voor nodig. Zowel voor de verticale als de horizontale scheefheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:35

CleovG schreef:
Ik zal straks zoeken naar diverse foto's en filmpjes. Weet niet of ik iets bruikbaars heb, maar zal kijken.

Ben wel benieuwd hoe jij traint. Zo op de foto's in je profiel ziet het er super uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:41

ChocoBesnier schreef:
Ja filmpjes of foto's vind ik wel interessant. Ik zit om mijn werk. Weet niet als ik zomaar iets kan uploaden. :-)
Ondertussen heeft ze al veel meer bespiering dan op deze foto's. Wat was ze nog puppy en schattig.

Heel aantrekkelijk paard ChocoBesnier :D Ben benieuwd naar nieuwe foto's en of filmpje (allang niet meer ontopic maar ja wat maakt het uit :D :D )
Zie op deze foto's nog wel heel wat spanning zowel bij het paard als bij jou.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:45

Babootje schreef:
CleovG schreef:

Ben wel benieuwd hoe jij traint. Zo op de foto's in je profiel ziet het er super uit.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar filmpjes, om dezelfde reden als Babootje.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:58

Babootje schreef:
CleovG schreef:

Gisteren geen tijd gehad helaas. Ga zo echt kijken! En misschien dat ik van de week nog wat filmpjes kan regelen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:08

Babootje schreef:
Lara_Silver schreef:

salamaleque schreef:

Als je denkt dat "rechtrichten" daar iets mee te maken heeft, sla je echt de plank mis. Althans wel een goed verhaal als je wilt dat je paard een plank wordt natuurlijk. :D
Ik heb zoveel foute instructie gezien van mensen met een Orun diplomaatje die zich dan lesgever mogen noemen. En de leerlingen daarvan die hun paard scheef en stijf reden. Let maar eens op hoeveel paarden er tegenwoordig met een buitenstelling lopen (of vraag het juryleden eens).
Rechtrichten zit hem niet in het alleen de voorhand voor de achterhand plaatsen, maar vooral in het gelijk maken van de bespiering. En daar is ook buigingsarbeid voor nodig. Zowel voor de verticale als de horizontale scheefheid.

Nee zeg ik ook niet. Het viel me alleen op dat deze ruiter die erg tevreden over zichzelf was vreselijk bezig was met LDR en daarbij het rechtrichten totaal uit het oog verloor of iig geen oog voor had terwijl dat mi basis is. Mijn paard was na 1 maand wel mooi soepel maar werd niet over alle 4 de benen evenredig belast daar word je op de lange termijn ook niet blij van. Ik wilde alleen maar zeggen dat naast LDR ook andere zaken belangrijk zijn in dit ene specifieke geval (mijn paard).

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:22

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:40

en wat moet dit voorstellen dan?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:42

speurneusc schreef:

Wat moet deze opmerking voorstellen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:03

speurneusc schreef:

Da's nou niet zo constructief een discussie binnenvallen :+

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:07

chevax schreef:
speurneusc schreef:

Da's nou niet zo constructief een discussie binnenvallen :+

Iets met een elf en modder?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:19

Babootje schreef:
ChocoBesnier schreef:

Heel aantrekkelijk paard ChocoBesnier :D Ben benieuwd naar nieuwe foto's en of filmpje (allang niet meer ontopic maar ja wat maakt het uit :D :D )
Zie op deze foto's nog wel heel wat spanning zowel bij het paard als bij jou.

Bedankt :D
Er was inderdaad heel veel spanning. Ze was en is nog erg groen. En het was de eerste keer dat we aan iets meededen. Was op onze eigen stal, maar dat. Maakt het er niet makkelijker op. Met opeens een drank en soep bar en een rij mensen die staan te kijken.
Plus dat ze net iets teveel paard voor me is denk ik... Ben er nog niet aan uit. Haha

Filmpjes heb ik ook. Met nieuwe instructrice, volgens mij een echte ldr-er. En daar een goede maand echt aan het rijden na een peesblessure.
Filmpjes zijn over tempo, met als reden dat ze moet leren blijven afdrukken achteraan. En ze is van haarzelf niet voorwaarts dus dat moet er eerst inkomen. Vond het erg spijtig van de reacties dat ze over haar tempo gejaagd wordt zonder enig inzicht of begrip waarom precies.
Ondertussen is het tempo een stukje omlaag zonder dat ze activiteit verliest achteraan. Het is dus een bewuste keuze geweest, niet uit onwetendheid, of slorigheid.

[RIJ-ITP] Bientje eindelijk (back) on track? Filmpjes

Mooi cleo! Jullie staan al een stukje verder, hoop dat het hier ook zo mooi los eruit gaat zien!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:45

precies zoals ik stel??

zijn dit foto's hoe het wel moet? of zoiets???

wat is de bedoeling van deze foto's bij deze discussie???

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:52

speurneusc schreef:
precies zoals ik stel??

zijn dit foto's hoe het wel moet? of zoiets???

wat is de bedoeling van deze foto's bij deze discussie???

Een aantal bokkers wilde van andere bokkers die hun paard fijn voor elkaar hebben foto's en filmpjes zien van bijbehorende losrijd methode

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:03

Ik vind het er heel fijn uit zien Cleo. Lijkt mij een goed voorbeeld van LDR.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:05

Voor speurneus:
chevax schreef:
Dit zal misschien verkeerd worden opgevat (maar zo is het niet bedoeld): zouden de Bokkers in dit topic (dus "pro" en "contra") die hun paard gewoon goed voor elkaar hebben foto's van kunnen laten zien? Dan is het misschien minder appelen met peren vergelijken?

Er zijn er namelijk een aantal die erg stellig anti LDR zijn, waarvan we de indruk hebben dat de LDR methode niet helemaal begrepen wordt. Waarbij dus werd gevraagd of zowel de bokkers die pro en anti LDR zijn en hun paard goed voor elkaar hebben daarvan eens iets willen laten zien.
Ik heb nu alleen nog foto's van bokkers gezien met een (genuanceerde) pro houding, maar nog niks gezien van de anti's.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:06

vur schreef:
Ik vind het er heel fijn uit zien Cleo. Lijkt mij een goed voorbeeld van LDR.

Ziet er goed uit Cleo (lijkt me trouwens een heel fijn paard ook).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:09

Tja Cleo in sommige ogen zijn alleen waslijnen vriendelijk, lekker de boel voor losgooien :D
Waarschijnlijk nog nooit van aanleuning gehoord....en dat is niet je paard in de krul trekken, maar je paard van achter naar voor rijden, zodat hij je hand volgt.

Btw je foto's: volgens de klassieke rijschool worden de paarden met losrijden ook zo ingesteld, als je altijd bovenin rijdt krijg je nl een stijve plank :Y)

En met klassiek bedoel ik niet die kunstenaars van de academische rijkunst die met waslijnen slecht uitgevoerde kunstjes vertonen :7