Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
unihorses schreef:CleovG schreef:Waarom vind je het raar dat een hoog opgeleid paard altijd nageeflijk moet lopen? In mijn training is dit juist waar het om draait, continue nageeflijkheid.
dat hij constant nagefelijk is omdat jij het er zo naar rijdt vind ik niks mis mee, maar ruiter die er op hopt , in allerlei kreukels zit... en niet hem nagefelijk rijdt (meestal al hangend op de voorkant) dan vind ik niet dat je hem dan maar enorm ver door mag stellen met behulp van je stang, omdat hij dondersgoed weet dat hij nagefelijk MOET lopen. wat toch echt vanuit de ruiter moet komen.

Lara_Silver schreef:Ik denk wel dat er een verschil gemaakt moet worden tussen LDR en een paard scheef rijden. Ik durf te zeggen dat in een correcte LDR houding net als alle andere houdingen het paard recht gehouden word, mits er stelling en buiging gevraagd word. En dat dat paard wellicht scheef was kwam denk ik niet door LDR zelf maar door het gebrek aan rechtrichtend rijden in het algemeen.
Lara_Silver schreef:Ik denk wel dat er een verschil gemaakt moet worden tussen LDR en een paard scheef rijden. Ik durf te zeggen dat in een correcte LDR houding net als alle andere houdingen het paard recht gehouden word, mits er stelling en buiging gevraagd word. En dat dat paard wellicht scheef was kwam denk ik niet door LDR zelf maar door het gebrek aan rechtrichtend rijden in het algemeen.
salamaleque schreef:Absoluut, helemaal mee eens! Ik doelde meer op de uitspraak "Mijn dochter moest het buitenteugel-contrastelling-om-de-voorhand-voor-de-achterhand-te-plaatsen-orun-verhaal eerst eens helemaal afleren" als iemand kennelijk heel erg bezig is met LDR maar kennelijk geen gevoel heeft of het paard recht is, schiet dat natuurlijk helemaal niet op. LDR leek voor de soepelheid van mijn paard prima maar dan moet de rest ook kloppen lijkt mij!
ChocoBesnier schreef:Ja filmpjes of foto's vind ik wel interessant. Ik zit om mijn werk. Weet niet als ik zomaar iets kan uploaden.
Edit: Was vergeten dat er een topic van mij is
Ondertussen heeft ze al veel meer bespiering dan op deze foto's. Wat was ze nog puppy en schattig.
[RIJ-ITP] Bientje @ clinic Jaques van Daele
Ben benieuwd naar nieuwe foto's en of filmpje (allang niet meer ontopic maar ja wat maakt het uit
)Babootje schreef:CleovG schreef:Ik zal straks zoeken naar diverse foto's en filmpjes. Weet niet of ik iets bruikbaars heb, maar zal kijken.
Ben wel benieuwd hoe jij traint. Zo op de foto's in je profiel ziet het er super uit.
Babootje schreef:Lara_Silver schreef:Ik denk wel dat er een verschil gemaakt moet worden tussen LDR en een paard scheef rijden. Ik durf te zeggen dat in een correcte LDR houding net als alle andere houdingen het paard recht gehouden word, mits er stelling en buiging gevraagd word. En dat dat paard wellicht scheef was kwam denk ik niet door LDR zelf maar door het gebrek aan rechtrichtend rijden in het algemeen.salamaleque schreef:Absoluut, helemaal mee eens! Ik doelde meer op de uitspraak "Mijn dochter moest het buitenteugel-contrastelling-om-de-voorhand-voor-de-achterhand-te-plaatsen-orun-verhaal eerst eens helemaal afleren" als iemand kennelijk heel erg bezig is met LDR maar kennelijk geen gevoel heeft of het paard recht is, schiet dat natuurlijk helemaal niet op. LDR leek voor de soepelheid van mijn paard prima maar dan moet de rest ook kloppen lijkt mij!
Als je denkt dat "rechtrichten" daar iets mee te maken heeft, sla je echt de plank mis. Althans wel een goed verhaal als je wilt dat je paard een plank wordt natuurlijk.![]()
Ik heb zoveel foute instructie gezien van mensen met een Orun diplomaatje die zich dan lesgever mogen noemen. En de leerlingen daarvan die hun paard scheef en stijf reden. Let maar eens op hoeveel paarden er tegenwoordig met een buitenstelling lopen (of vraag het juryleden eens).
Rechtrichten zit hem niet in het alleen de voorhand voor de achterhand plaatsen, maar vooral in het gelijk maken van de bespiering. En daar is ook buigingsarbeid voor nodig. Zowel voor de verticale als de horizontale scheefheid.

Babootje schreef:ChocoBesnier schreef:Ja filmpjes of foto's vind ik wel interessant. Ik zit om mijn werk. Weet niet als ik zomaar iets kan uploaden.
Edit: Was vergeten dat er een topic van mij is
Ondertussen heeft ze al veel meer bespiering dan op deze foto's. Wat was ze nog puppy en schattig.
[RIJ-ITP] Bientje @ clinic Jaques van Daele
Heel aantrekkelijk paard ChocoBesnierBen benieuwd naar nieuwe foto's en of filmpje (allang niet meer ontopic maar ja wat maakt het uit
![]()
)
Zie op deze foto's nog wel heel wat spanning zowel bij het paard als bij jou.
chevax schreef:Dit zal misschien verkeerd worden opgevat (maar zo is het niet bedoeld): zouden de Bokkers in dit topic (dus "pro" en "contra") die hun paard gewoon goed voor elkaar hebben foto's van kunnen laten zien? Dan is het misschien minder appelen met peren vergelijken?