Merel Blom al enkele uren vast op Franse snelweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:44

RivaldoX schreef:
''After a trip of 61 hours we are home! The horses are happy to go in there warm stables. Thanks for all the support! ''
https://pbs.twimg.com/media/BFQYBotCQAEXbhn.jpg
*\o/* *\o/*

Jeetje, 61 uur :wow:

Fijn dat zij en de paarden helemaal gezond zijn aangekomen *\o/*

marleeentje

Re: Merel Blom al enkele uren vast op Franse snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:53

Fijn dat ze weer thuis zijn! Eindelijk!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:48

Ik was nog wel benieuwd, ze zei dat ze bang was voor hoefbevangen raken, maar hoe kan dat dan? (Ik ken alleen de hoefbevangenheid van op een nieuwe wei dus door te hoog fructose/eiwit) ? Maar deze paarden hebben toch gewoon ongeveer dagelijks zelfse voeding?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:51

Ik denk eerder Spierbevangen?
Paarden die zo actief in de sport zijn krijgen natuurlijk veel energierijk voer, als ze zo lang verplicht opgehokt staan kunnen ze ernstig verzuren denk ik?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:52

Ze staan ontzettend hoog in het voer, omdat ze een topprestatie moeten leveren.
Nu staan ze onverwacht helemaal stil, na een zware wedstrijd in de kou.
In het lichaam zit nog veel voedingsstoffen die nu niet/moeilijker verbruikt worden.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:57

Code rood is inderdaad veel te laat afgegeven, daar kon ze niets aan doen. Niet meer dan chapeau hoe ze met de situatie uiteindelijk is omgegaan (regelen van hooi, water enz).

Maar laat dit een les zijn voor iedereen. Zodra je Frankrijk binnenrijdt: FM 107.7 aan op het hele uur ook al lijkt er niets aan de hand :) (daarop is de verkeersinfo in het Engels) Ze waren daar namelijk al wel de hele dag aan het waarschuwen van blijf weg uit noordwest Frankrijk. Wellicht als ze dat gehoord had dat ze ervoor had kunnen kiezen om via Metz/Luxembourg/Bruxelles/Antwerpen te gaan ipv de "snelle" route.

Overigens, het zure was ook nog dat de zowat parallel lopende A16 wel begaanbaar was.

Ja, ze had dit van tevoren echt wel kunnen weten (de waarschuwingsmogelijkheden waren er via de FM radio en als ze een traffic abbo hadden gehad op de TomTom), nee ze is "overvallen" en JA ze heeft het UIT-STE-KEND opgelost. Moving on! :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:04

MamaMiesje schreef:
Ik denk eerder Spierbevangen?
Paarden die zo actief in de sport zijn krijgen natuurlijk veel energierijk voer, als ze zo lang verplicht opgehokt staan kunnen ze ernstig verzuren denk ik?

Dat snap ik maar op horses stond hoefbevangen vandaar dat kk wel benieuwd was maar zal idd fout zijn ;).

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:28

bij lang transport kan je dat altijd krijgen omdat de spieren wel bezig zijn maar de bloedsomloop in de benen niet optimaal is.
Daardoor kunnen die paarden sneller hoefbevangen raken.
Zeker na zo'n zware inspanning er kort voor en dan de kou in die nachten erover heen is dat een heel groot gevaar.

(zie het als trombose in de benen)
Laatst bijgewerkt door Gilbey op 13-03-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:29

Fijn dat ze weer heelhuids thuis zijn! Lange dag(en) moeten het geweest zijn :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:41

Ik wordt een beetje moe van al die mensen die niet in haar schoenen hebben gestaan maar wel precies weten/ wisten wat zij, daar had moeten doen en wat ze allemaal zou hebben moeten weten aan verkeersinformatie. Jullie noch ik hebben daar gestaan, wij weten niet wat zij in de auto op had staan en niemand weet wat zij eventueel zou hebben kunnen weten of zou hebben moeten weten. Het heeft ook geen enkele zin te roepen welke zenders ze had moeten beluisteren en wat ze allemaal wel niet had moeten doen, veilig vanaf je eigen computertje in je verwarmde en (voor de meesten) niet ingesneeuwde huisje, wetende dat je eigen paarden een goede slaapplek hebben. Het is gegaan zoals het is gegaan, en daar valt toch niets meer aan te veranderen.

Het gaat erom dat ze nu weer thuis is met haar paardjes en allemaal bij kunnen komen van een op z'n minst memorabele reis, en ze hebben een hoop te vertellen.

Ik denk trouwens dat het feit dat het topsportpaarden zijn juist ook bijdraagt aan het feit dat ze niets mankeren. Ze verkeren in een superconditie en zijn mentaal sterk, en kunnen klappen en tegenvallers fysiek en mentaal beter hanteren dan een huis-tuin en keukenpaard en ze zullen een verdomd goede weerstand hebben en gewend zijn aan onregelmatigheid. Voor hen was het waarschijnlijk niets anders dan een niet grappig avontuur. Net zoals voor het vrouwtje uiteindelijk.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:02

Brainless schreef:
@Forcalquier
Toen het weeralarm werd afgegeven stond zij al vast.

Begrijp me niet verkeerd hoor, het is namelijk geen gezeur richting Merel (die ik overigens helemaal niet ken) ik bedoelde er meer mee dat er de laatste tijd zo snel een weeralarm word afgegeven.
Ik kan me best voorstellen dat je als nuchtere hollander denkt...ja daaaag weer zo'n alarm, kijkend naar de strak blauwe lucht en denkende aan al die overdreven alarmen hier in NL.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:05

Hè, die foto is oud :P

Maar, wat balen zeg! Hopen dat het goed komt!

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:07

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:08

Gelukkig! Komt wel goed met het paard :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:10

Gelukkig dat ze weer thuis zijn!! :D das wel mooi nieuws!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:12

Oei.. dat is wel even jammer van dat ene paard. Hopelijk valt het mee / herstelt het paard snel.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:12

Ik heb alleen meegelezen en ik ben ontzettend blij voor merel, dat ze veilig thuis is gekomen! En wat een respect voor haar hoe ze dit heeft doorstaan! Ik weet niet wat ik zou doen als ik in haar schoenen stond.. Je bent gewoon machteloos echt zo erg vind ik het .. Ze zal me veel te vertellen hebben als ze weer bij mijn werk komt lessen met 1 van haar toppaarden! Echt chapeau !!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:35

Hoefbevangenheid kan ontstaan door heel wat meer oorzaken als weides, bijvoorbeeld langdurige belasting (op de vrachtwagen staan zonder beweging/bloedsomloop) maar ook teveel voer en te weinig beweging, denk niet dat ze rekening hebben gehouden bij het voeren bij vertrek dat het zolang zou duren.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:40

Sneu als je zoiets overkomt. Het is zonder paarden al niet leuk en helemaal frustie als je nog paarden bij je hebt.
Hopelijk knapt het 4e paard ook weer helemaal op.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:54

Zo'n helse tocht en dan niet d'r eigen bed induiken... Nee gewoon bij de paarden zijn de hele nacht. Topwijf!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:09

Zilfstar schreef:
Zo'n helse tocht en dan niet d'r eigen bed induiken... Nee gewoon bij de paarden zijn de hele nacht. Topwijf!

Inderdaad. _/-\o_

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 07:46

Zilfstar schreef:

_/-\o_ Amen ! _/-\o_

Hopelijk knapt het 4e paard snel op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:31

Zilfstar schreef:

_/-\o_

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:39

Ik weet niet of iemand het al gepost heeft, maar gister was er een item over Merel Blom bij HvN :)
Erg mooi om te zien wat ze voor der beesten allemaal gedaan heeft!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:39

Samo schreef:
Jeetje wat een pech zeg! Wat fijn dat er al wat hooi is geregeld. Hoop dat ze snel weer kunnen rijden!
Mijn vader staat vast in dezelfde file (koeriersbedrijf), stuurde hem dit bericht door en kreeg terug dat hij op hetzelde punt vast stond.

Gelukkig zijn ze uiteindelijk weer thuisgeraakt.
Mijn stiefvader (ook koerier) stond er ook tussen. Was maandagochtend om 16 uur vertrokken, en is woensdagochtend om 9.00 terug thuis geraakt.
Heeft van dinsdagmorgen 3 uur tot woensdagmorgen 7 uur vastgestaan. (zonder eten,drinken of dekens, hulpdiensten gingen komen met proviand en dekens werd verteld, maar zijn gewoon nooit afgekomen)