Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:04

zo heb ik vorig jaar wel 4 keer de dieren bescherming aan de telefoon gehad..
ik was toen met bezig met een stal bouwen, het dak er op leggen..
en ja, toen stonden mijn ponys ook wel eens in de blubber,, al hadden ze best veel 'droge' grond.

de dierenbescherming vertelde me waarom ik er nog geen dak op had..
want ze waren ook komen kijken, en ze vonden dat mijn dieren in goede conditie was.
ik vroeg hun of ze het met dit weer ( het was toen lang wit en glad), me het dak er even op kwam leggen.
toen waren ze stil.
toen ze me de 4e keer belde, waarschuwde ik hun dat wanneer ze nog 1 keer belde ze me de gegevens van diegene die gebeld had
aan me moesten geven, dat was dus de laatste keer dat ze me belde.

ik ben wel nog diegene tegen gekomen waarvan ik verdenk dat die gebeld heeft.
hij vroeg me wel vaker wanneer ik mn dieren nou eens fatsoenlijk ging verzorgen.
de laatste keer dat ik hem had gezien, vroeg hij netjes of hij mijn ponys droog brood mocht geven
ik zei netjes trg nee, sorry mijn ponys hoeven dat niet.
tot 3 keer toe vroeg die het en ik werd steeds kwader, hij gooide het op een gegeven moment gewoon in de weide..
heb het natuurlijk flink hard trg gegooid tegen zn kop.. en hij begon me ineens uit te schelden voor vanalles en nog wat..
ik heb hem op dat moment gewaarschuwd dat wanneer ik hem nog 1 keer tegen zou komen dat dat de laatste dag was dat hij had geademd.
heb hem nooit meer gezien.

ook ben ik toen nog met een vrouw in gesprek gekomen, die hielp meen ik ook mee met 'zielige' dieren.
ik weet niet meer precies hoe het zat..
heb haar toen ook duidelijk verteld hoe het zit..
ze had er respect voor.

en zo wie zo, voor mensen die vragen van hoe het zit heb ik respect, maar niet voor mensen die zo maar eten in de weide gooien
stel nou dat mijn ponys allergie voor het een en ander hebben,
wie betaald daarvan de kosten ??

mensen zijn gewoon dom, en in veel dorpen hebben veel mensen gewoon niets te doen en gaan gewoon wat zoeken
dat heb ik wel gemerkt.
daar waar ik nu met mijn beestenbende sta, geen 1 probleem gehad.
er komen veel mensen voorbij iedere dag, maar nooit wat van commentaar gehad
altijd leuke gesprekken etc..

zo'n mensen zouden ze moeten afschieten..

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:05

stel dat het betreffende paard (in optie 1) wel lucht zuigt,( ik noemde een paard in goede conditie en daaronder valt in mijn plaatje ook een paard dat geestelijk in een goed conditie is en dus geen stalondeugden heeft) is er dan een reden om ACUUT in te grijpen als dierenpolitie zijnde?( Ik ken luchtzuigers die 30 jaar zijn geworden) Waar zou jij acuut een kijkje gaan nemen? Waar is per direct iemand nodig om te beoordelen of een paard of 2 paarden hulp nodig hebben?
Laatst bijgewerkt door droopy3 op 02-02-12 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:09

droopy3 schreef:
Deze keuze is toch makkelijk gemaakt?

Jep; none of the above.

Betrokkenheid stap 1.
Bezint eer ge begint.
Lees eens een boek over de ethologie van het paard.
Als je dat niet kan bieden = geen paard.

´Beter dan´ is alibigedrag.
Kijk of het goéd is.
Kan het niet goed, doe het dan niet.
Tenzij je niet om paarden geeft; dán kan je het dier gewoon als een brommer stallen met voorwielkontakt met andere brommers.

Ethologisch verantwoord paardhouden is heel arbeidséxtensief en zo economisch als het komt. Je hebt alleen maar geschikte grond nodig. Tja en zonder geschikte grond heb je basisvoorwaarde één niet :)*

Inmiddels alles stijf bevroren hier en ze rennen nu over de bevroren pieken. Het zijn tenslotte nachtdieren en de soap tussen de vier merries, de molly en de haremhengst krijgt veel zuurstof in de vrieskou *\o/*
Exta baal weidehooi in het krat gemikt en vijf tonnen water klaargezet voor als morgen de leidingen onverhoopt niet ontdooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:14

droopy3 schreef:
stel dat het betreffende paard wel lucht zuigt,( ik noemde een paard in goede conditie en daaronder valt in mijn plaatje ook een paard dat geestelijk in een goed conditie is en dus geen stalondeugden heeft) is er dan een reden om ACUUT in te grijpen als dierenpolitie zijnde?( Ik ken luchtzuigers die 30 jaar zijn geworden) Waar zou jij acuut een kijkje gaan nemen? Waar is per direct iemand nodig om te beoordelen of een paard of 2 paarden hulp nodig hebben?

Een paard dat luchtzuigt kan niet geestelijk in goede conditie zijn en luchtzuigen is een stalondeugd.... ook zo'n achterlijk woord, stalondeugd :')
Ze zullen er ongetwijfeld erg oud mee worden, wat ook erg triest is in zo'n toestand.
Luchtzuigers, wevers en kribbebijters ontwikkelen dat gedrag uit nood, niet omdat ze even niks anders te doen hadden en het wel leuk vinden om te doen. Mensen die zo'n probleem niet serieus nemen en er niets aan doen zijn imo niets beter dan mensen die hun paarden buiten laten omkomen. Paarden met "stalondeugden" dienen mijns inziens ook acuut geholpen te worden, net als paarden die onvoldoende voedsel krijgen, niet bekapt worden enz.

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:24

Huertecilla : Ik vroeg mij af waar je als dierenpolitie als eerste een kijkje zou nemen als je deze 3 opties had. Even om in de schoenen te staan van de dierenpolitie en waaruit zij een keuze dienen te maken. Welke paarden in de opties hebben misschien acuut hulp nodig , welke lopen het meest gezondheids risico,s als er niet ingrepen word of advies gegeven word?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:24

ik ken een stal in Venlo, daar komt maandelijks de politie over de vloer.. en meen je dat de dieren daar GOED te eten krijgen ?? goede paddock hebben ??
ook al zou er echt iets zijn,,, ze doen gewoon NIETS.. ze moeten eens vaker na animale corps kijken
ik vind dat er ook een organisatie moet wezen die de mensen eens laten inzien hoe je een dier fatsoenlijk moet behandelen/verzorgen.
en na die kans word het dier gewoon van hun af genomen zonder pardon.
heb er wel vaker aan gedacht om het proberen op te richten, maar ja.. hoe krijg je uberhaupt zo iets opgericht ??

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:26

Moderatoropmerking:
Hierbij nogmaals het verzoek om met respect voor je medebokker en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:27

Huertecilla schreef:
Inmiddels alles stijf bevroren hier en ze rennen nu over de bevroren pieken. Het zijn tenslotte nachtdieren en de soap tussen de vier merries, de molly en de haremhengst krijgt veel zuurstof in de vrieskou *\o/*
Exta baal weidehooi in het krat gemikt en vijf tonnen water klaargezet voor als morgen de leidingen onverhoopt niet ontdooien.

Heb jij ze nou ook ieder jaar drachtig dan? Want een kennis van mij heeft een haremhengst met een stuk of 6 merries maar die zijn ieder jaar weer drachtig van die hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:49

paleoceen schreef:
Russel....je hebt het alleen maar over aannames en donkerbruine vermoedens.
Kijk nou eens goed naar die foto's. Wat zie je daar nou wat zo verschrikkelijk is voor dat shetje.

Wat goed dat jij dat van zo een afstand kan zien...

Wij hebben het pad naar de buitenbak gesleept, ziet er nog gladder uit van dichter bij, maar is het niet...

Raar dat een hoefbevangen paard ineens voor zoveel bokkers geen pijn heeft bij het lopen...en dat glad en glad kennelijk 2 is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:02

Die eeuwige discussie van die 23 uur.......

In goede gerenomeerde stallen staan de paarden niet 23 uur op een hok van 3 x 3, maar dat is wel zo makkelijk om dat als voorbeeld te noemen. iedereen snapt dat die paarden niets kunnen presteren..

Helaas heb ik te veel paarden bij boerengebeuren, hobbyisten met landje en dito leuk peerdje op stal zien staan en dan wel langer omdat men te beroerd was om ze buiten te zetten, om ze netjes uit te mesten...het mocht alllemaal niets kosten...dochterlief deed er al eeuwen niets meer mee, of de boer had al eeuwen geen tiet meer voor die aanspanning.

Met of zonder modder die komen ook aan de beurt.

De professional die er van leeft, zorgt al helemaal een blij en goed verzorgd paard te hebben voor de handel..

De sporter met zijn paard even zo goed.

Dat van 23 uur op een hok van 3 x 3 is gelukkig al jaren achterhaald. maar deze toestanden zie je helaas nog steeds bij de hobbyist. En ja, wel of geen land, maar dat gaat ook zijn tol eisen.

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:15

Repelsteel : in mijn oorspronkelijke optie 1 had ik het over een paard in goede conditie en ging daar dan ook uit van een geestelijk goede conditie en dus geen luchtzuiger. Ik ben het met je eens dat er ook iets voor een paard dat lucht zuigt gedaan zou kunnen worden, en met een eigenaar die goed betrokken is en het belangrijk vind dat zijn paard zich goed voelt zal er misschien best advies aangenomen worden. Maar dat is nu juist wat ik bedoel je hebt mensen die begaan zijn met het wel en wee van hun paardje (ieder op zijn manier en goed of niet goed, niet goed is ook niet goed, maar mensen hebben nog de bereidheid om er over na te denken en er iets aan te doen) en je hebt mensen die het werkelijk geen bal kan schelen hoe hun paardje erbij staat! En zij hebben dus ook geen bereidheid om er iets aan te doen. Eigenlijk zoals in het voorbeeld van russel hierboven over dochterlief die er al jaren niets meer mee doet en het mag niks kosten. En nu juist deze mensen zouden door de dierenpolitie benadert en aangepakt dienen te worden in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:23

droopy3 schreef:
[naam] : in mijn oorspronkelijke optie 1 had ik het over een paard in goede conditie en ging daar dan ook uit van een geestelijk goede conditie en dus geen luchtzuiger. Ik ben het met je eens dat er ook iets voor een paard dat lucht zuigt gedaan zou kunnen worden, en met een eigenaar die goed betrokken is en het belangrijk vind dat zijn paard zich goed voelt zal er misschien best advies aangenomen worden. Maar dat is nu juist wat ik bedoel je hebt mensen die begaan zijn met het wel en wee van hun paardje (ieder op zijn manier en goed of niet goed, niet goed is ook niet goed, maar mensen hebben nog de bereidheid om er over na te denken en er iets aan te doen) en je hebt mensen die het werkelijk geen bal kan schelen hoe hun paardje erbij staat! En zij hebben dus ook geen bereidheid om er iets aan te doen. Eigenlijk zoals in het voorbeeld van russel hierboven over dochterlief die er al jaren niets meer mee doet en het mag niks kosten. En nu juist deze mensen zouden door de dierenpolitie benadert en aangepakt dienen te worden in mijn ogen.

Ja, zoals mijn shet, die deden er ook niks meer mee, maar de DB deed er ook niks meer mee :')

Kijk, ik ben niet zo voor het opstallen van paarden maar als een paard geen nood vertoont zoals de zogenaamde stalondeugden dan zou ik eerder gaan kijken naar een paard dat buiten staat en wel in nood verkeerd.
Ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die geen andere keus hebben en ik kan voor een heleboel dingen begrip opbrengen maar ik doe het anders (en ben gelukkig ook in staat om dat te doen/kunnen).

Anoniem

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:28

Er is niet echt een direct, uniek oorzakelijk verband aangetoond tussen op stal staan en het ontstaan van kribbebijten, luchtzuigen of weven. Er is ook lang gedacht dat paarden het van elkaar overnamen, maar dat is achterhaald en het idee dat het komt door verveling is ook onwaar gebleken. Omdat de oorzaak van deze verschijnselen niet direct met de manier van houden te maken hebben, zijn ze niet relevant in deze discussie.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:34

Lovely, iedereen gelooft nog steeds dat stalgebreken door een stal komen :D .

En veel mensen beschouwen een "stal"gebrek als paardenleed (en daar gaat dit topic over). Dus ik snap niet dat je het niet relevant vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:38

Helaas ontstaan deze ook bij paarden die buiten gehouden worden.

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:38

Russel: Soms lijkt de discussie over wel niet stal/wei/bagger /prut etc. zo oneindig en zinloos, maar ik weet zeker dat door er over te discussieren mensen die toch begaan zijn met hun paardje er over na gaan denken. En er zullen er vast zijn die hierdoor hun paardje dat daar maar wat in die stal stond wat meer naar buiten gaan laten, of een schuilgelegenheid gaan neerzetten. Al is het er maar 1! Dat is er dan 1!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:44

Het zou ook fijn zijn als er wat van die paardjes die op pruttige landjes tussen snelweg en spoorbaan gehouden worden een beter leven zouden krijgen, al was het er maar 1?? Nog prettiger zou het zijn als er niet zoveel onzin verteld werd over professionele stallen of over stallen die ingericht zijn op de ruiter die serieus met zijn paard bezig is en wat mee wil dan een keer in de week een ritje over de dijk.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:47

Lovely, dat klopt. Het is vooral erfelijk naar mijn idee.

Jammer, dat dit vaak ontaardt in wijzen met je vingertje naar professionele stallen, want mijn paard in de blub heeft het zovele malen beter :).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:48

Het hele geneuzel over "paardenleed" is zeer aan persoonlijk interpretatie onderhevig.
Gezien de economische situatie is het idd aannemelijk dat paarden (en andere dieren) helaas de broodnodige verzorging wordt ontzegd. Puur omdat er geen ruimte is, financieel of geografisch.
Nederland is te klein om ieder in Nederland levende paardachtige de door de naturalisten zo begeerde 24 urige weidegang te gunnen. Nu niet, en ook in economisch beter tijden niet. Kun je lang of kort over discuzeuren, feit is gewoon dat dat niet kan. Niet ieder stukje grond in Nederland is geschikt om daar je paarden het jaar door 24 uur en 7 dagen in de week lekker op los te laten lopen. Ondanks alle fanatici en puristen ten spijt.
Blijft over: de tussenweg (voor de echte fanatici een no-go, want hey, je gaat voor 100% en minder kan gewoon niet).
Of idd 24 uur op stal.

Dus definieer "paardenleed".
Dat is voor iedereen verschillend.
Voor de een is dat als een paard niet voldoende voedsel krijgt.
Voor de ander, niet voldoende beweging.
Voor een derde, de combinatie ervan.
Voor een vierde, gebrek aan psychische uitdaging.
Voor een vijfde , combinatie van: voedsel, beweging, psychische uitdaging.
Voor een zesde, de al dan niet geaccepteerde manier van trainen of de rijwijze (LDR anyone?)

DUS WAAR NEUZELEN WE OVER?

KUNNEN WE ALSJEBLIEFT EEN RICHTLIJN DEFINIEREN WANNEER IETS PAARDENLEED IS EN WANNEER NIET?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:51

Erfelijkheid speelt zeker mee, maar ook bijvoorbeeld maagproblemen. Paarden die buiten staan kunnen ook maagproblemen krijgen en vooral als ze in de winter op een weiland worden gehouden of hooi van de grond moeten eten. Wat veel mensen niet willen snappen is dat gras in de winter niet groeit en dat het niet voor niks is dat een weiland voor alle seizoenen geschikt is behalve voor de winter. Dat is dus ook een stukje natuur dat voortdurend door de natuur zelf zo geregeld wordt. Mensen die luisteren naar wat de natuur zelf te melden heeft, zetten hun paard niet de hele dat op een weiland in de winter.

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:52

Lovely: Dat ben ik helemaal met je eens! En ik weet dat er ook hele goede tussenwegen zijn tussen stal en prut! In heel veel verschillende vormen. En ik ben blij dat de dierenpolitie ook die hele goede tussenwegen kent. En dat ze er nu eindelijk zijn en mensen hier ook op gaan aanspreken! Als er helemaal niets gebeuren zou zijn al die paardjes toch nog slechter vertegenwoordigt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:54

droopy3 schreef:
Lovely: Dat ben ik helemaal met je eens! En ik weet dat er ook hele goede tussenwegen zijn tussen stal en prut! In heel veel verschillende vormen. En ik ben blij dat de dierenpolitie ook die hele goede tussenwegen kent. En dat ze er nu eindelijk zijn en mensen hier ook op gaan aanspreken! Als er helemaal niets gebeuren zou zijn al die paardjes toch nog slechter vertegenwoordigt!

Niet helemaal omdat de verantwoordelijkheid niet bij de dierenpolitie ligt. De verantwoordelijkheid blijft bij de eigenaar en die wordt helaas te vaak van de verkeerde informatie voorzien door bijvoorbeeld websites als bokt.nl, paardnatuurlijk en dergelijken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:54

We neuzelen dus over ongrijpbare zaken, Cassidy. Het is niet vast te leggen, behalve in het extreme.

droopy3 schreef:
En ik ben blij dat de dierenpolitie ook die hele goede tussenwegen kent.

Oh ja? Ik weet niet of je de laatste tijd wat meegekregen hebt op Bokt, maar daar is twijfel over.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-02-12 02:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Editknop gebruiken aub

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:58

Lovely schreef:
Erfelijkheid speelt zeker mee, maar ook bijvoorbeeld maagproblemen. Paarden die buiten staan kunnen ook maagproblemen krijgen en vooral als ze in de winter op een weiland worden gehouden of hooi van de grond moeten eten. Wat veel mensen niet willen snappen is dat gras in de winter niet groeit en dat het niet voor niks is dat een weiland voor alle seizoenen geschikt is behalve voor de winter. Dat is dus ook een stukje natuur dat voortdurend door de natuur zelf zo geregeld wordt. Mensen die luisteren naar wat de natuur zelf te melden heeft, zetten hun paard niet de hele dat op een weiland in de winter.

Ja, ervaring hier. Maar dat hooi van de grond eten snap ik niet. Hoe kan daar een "stal"gebrek van komen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:00

setteke schreef:
We neuzelen dus over ongrijpbare zaken, Cassidy. Het is niet vast te leggen, behalve in het extreme.

Verspilde energie dus om hier nog verder over te discuzeuren. Iedereen heeft een andere opvatting. En we gaan het toch niet met elkaar eens worden.

Laatste opmerking dus in dit topic. Heeft toch geen zin. Zonde van mijn energie....