Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:44

KarinvdM schreef:
stoffel schreef:
je vergeet hier even dat de bond er voor ons is en wij niet voor de bond, dat wij ruiters met elkaar die bond vormen en dus ook de regels

Zo simpel is het niet en zo werkt de KNHS ook niet.
Als dat zo was dan was het bitloos rijden al wel gewoon toegestaan in de reguliere rubrieken...

Moeten de leden die bitloos willen rijden eens voor zichzelf opkomen en actie ondernemen anders gebeurt er zeker niks want dan weet men bij de bond ook niet waar behoefte aan is,actie reactie!

KarinvdM

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:32

Daar is genoeg moeite voor gedaan Paddenpad.
De KNHS is niet zo democratisch als jij denkt. :n

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:35

Moeten de leden die bitloos willen rijden eens voor zichzelf opkomen en actie ondernemen anders gebeurt er zeker niks want dan weet men bij de bond ook niet waar behoefte aan is,actie reactie![/quote]
@ paddenpad :') ik geloof dat jij echt onder een stapel hout vandaan komt... er is al iets meer dan actie ondernomen hoor voor bitloos...
ook alle veranderingen in de huidige proeven staan onder kritiek en hoe de manier zz-l bij de basis wordt gehaald,de knhs is niet zo democratisch als jij denkt.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:50

Nou is toch mooi dat dat onder kritiek staat,moeten de leden wel van zich laten horen en op vergaderingen verschijnen willen ze hun doel of mening laten horen!Zijn er maar weinig die daar zin in hebben om zich ervoor in te zetten.
Het is toch al weer een stap verder dat er bitloos gereden kan worden,en er aparte juryleden voor opgeleid zijn,wat naar mijnsinziens net zo goed bij de gewone rubrieken samen kan,maarja diegene die dat graag willen zullen daar zelf voor moeten strijden dan,net als degene die met hoedje willen blijven rijden!
Zo is de plastron ook al niet verplicht meer en wat zie je,iedereen rijd vrijblijvend met plastron.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:29

Paddenpad schreef:
Nou is toch mooi dat dat onder kritiek staat,moeten de leden wel van zich laten horen en op vergaderingen verschijnen willen ze hun doel of mening laten horen!Zijn er maar weinig die daar zin in hebben om zich ervoor in te zetten.
Het is toch al weer een stap verder dat er bitloos gereden kan worden,en er aparte juryleden voor opgeleid zijn,wat naar mijnsinziens net zo goed bij de gewone rubrieken samen kan,maarja diegene die dat graag willen zullen daar zelf voor moeten strijden dan,net als degene die met hoedje willen blijven rijden!
Zo is de plastron ook al niet verplicht meer en wat zie je,iedereen rijd vrijblijvend met plastron.

Ik geloof dat het iets was met dat aanleuning bij bitloos niet kon oid. Dat ze daarom oa niet samen kunnen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:44

Ja dat vond ik dus ook een rare stelling want of je nou met bit of zonder rijdt de aanleuning is gewoon hetzelfde,tenminste als je het goed doet.
Paard moet de kaken ontspannen en dan is de aanleuning en nageeflijkheid hetzelfde.

Bij het Z rijden de stang en trens en gewoon bit toch ook door elkaar,waarom zou bitloos en met bit dan niet samen kunnen?
Misschien moet daar nog wat beter onderzoek naar gedaan worden of gewoon toelaten?

Denk in het algemeen dat er nog heel wat te vergaderen valt en dat wij als leden massaal deel moeten nemen aan die vergaderingen en onze voorkeur uit moeten laten spreken,zo hou je een bond democratisch of zet je ze in iedergeval tot nadenken.

Vind het KNHS al heel wat soepeler geworden door de jaren heen overigens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:47

Het had te maken met de omschrijving, Aanleuning is het vriendelijke open contact tussen ruiterhand en paardenmond. Met bitloos heb je geen contact met de paardenmond.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:48

Ayasha schreef:
Het had te maken met de omschrijving, Aanleuning is het vriendelijke open contact tussen ruiterhand en paardenmond. Met bitloos heb je geen contact met de paardenmond.

Ja maar sommige theorieen gaan niet altijd op in de praktijk omdat de ervaring ons anders leert,dus moeten ze dat wat ruimer gaan zien misschien.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:09

Paddenpad schreef:
Lusitana schreef:
Het is niet je eigen verantwoording als je onder de auspiciën rijdt van een bond, ofwel?Hoezo niet??Leg dat eens uit dan??

We hebben het hier niet over een simpele cap of geen cap discussie, we hebben het over een eventueele aanpassing in en regel op wedstrijdniveau.
Dat wordt uit het oog verloren.
Ik snap niet welke weerstand iemand kan hebben als een simpel kledingsvoorschrift van een bond veranderd wordt. Als je ineens een jasje moet dragen met een rode kraag, is er dan ook zoveel weerstand?Ja waarschijnlijk wel,of de bond moet de jasjes betalen dan mogen ze zelf de kleur uitkiezen!! :P
Waarom voelt men zich zo aangetast als het om verandering van hoofddeksel gaat, ongeacht of het toevallig over veiliger gaat of niet?
Een volwassen ervaren paardrijdend normaal zelfdenkend mens kan zelf wel bepalen wat veilig is of niet en hoeft men niet continu regeltjes voor aan te passen,was allang blij dat ze eindelijk eens wat losser werden bij de KNHS.
Of is het juist die veiligheid die ze tegenstaat? Dat je het idee hebt dat je niet voor vol wordt aangezien als je hoofdbescherming op hebt?
Waar wringt de schoen?Net als ik me afvraag waar mensen zich hier druk over maken die zelf niks met het KNHS of wedstrijdrijden in zijn algemeen iets mee te maken hebben en zelf zonder cap poseren!Is dat dan afgunst tegen de WEL hoedjes rijders??
het gaat niet om wat je zelf wel denkt wat goed voor je is.
Het gaat om weerstand tegen een regel. Waarom zou je je tegen regels van wedstrijden binnen je sport verzetten? Als ze bij de bond een regel instellen spring in de sloot want dat is goed voor je dan doe ik dat ook niet klakkeloos,zie daar ook het nut niet van in!
Daarbij, het blijft waarschijnlijk gewoon een keuze en wellicht komt de verplichtig (in elk geval internationaal) dat je buiten de proef om een helm moet dragen.
Meer niet. Iedereen die het belangrijk vindt (om zich te onderscheiden? om er "mooier" uit te zien?), kan waarschijnlijk gewoon het hoedje blijven dragen.Zullen we zeker blijven doen!!

Het belangrijkste verschil is gewoon dat je wanneer je deelneemt aan een evenement de organisator van dat evenement een bepaalde verantwoordelijkheid en ook aansprakelijkheid heeft tegenover zowel deelnemers als toeschouwers. Dus als jij gewond raakt kan de organisator daarvoor misschien gedeeltelijk aansprakelijk voor worden gesteld. In tegenstelling tot momenten waarop je in je vrije tijd lekker op prive terrein op je knol hobbelt en jij zelf verantwoordelijk bent voor het terrein waarop je rijd en het paard waarop je zit waarmee je dus (wettelijk gezien) niemand anders hebt als je je (zwaar) gewond of dood valt. Ik snap wel dat je het leuk kan vinden om met een hoedje te rijden en dat je dat zelf misschien prima in kan schatten maar je weet toch ook dat het daar helemaal niet over gaat. Het gaat helemaal niet om het feit dat de KNHS zijn ruiters niet vertrouwd of om het esthetische deel. Als ze ervoor zouden kiezen om zo'n regel in te stellen gaat het toch om imago en aansprakelijkheid.

Bovendien ken ik genoeg mensen die hoewel ze handig zijn met een paard misschien niet altijd goed zijn in risico inschatting en ook niet perce wel denkend zijn :') . Zoals de persoon die laatst bij een op hol slaant paard riep "oh wat spannend *\o/* ".

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 01:02

Citaat Liedje89:Bovendien ken ik genoeg mensen die hoewel ze handig zijn met een paard misschien niet altijd goed zijn in risico inschatting en ook niet perce wel denkend zijn . Zoals de persoon die laatst bij een op hol slaant paard riep "oh wat spannend ".

Heb je het dan over een volwassen persoon die jarenlang ervaring heeft met zijn eigen paard of heb je het nu over een puberale manegeruiter die wekelijks een keer rijdt?!
Is appels met peren vergelijken!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 01:16

Ik zou er niet wakker van liggen, als de cap verplicht wordt in de hogere klasses, doe ik de cap gewoon op.
En ik heb 2 mooie hoedjes, dus daar ligt het niet aan :) .

Als HP een paard voorstelt in de Pavocup met cap, kijk ik daar echt niet naar, ik kijk naar de combi.
Volgens mij gaat het daar ook om, niet om je hoofddeksel :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:09

setteke schreef:
Ik zou er niet wakker van liggen, als de cap verplicht wordt in de hogere klasses, doe ik de cap gewoon op.
En ik heb 2 mooie hoedjes, dus daar ligt het niet aan :) .

Als HP een paard voorstelt in de Pavocup met cap, kijk ik daar echt niet naar, ik kijk naar de combi.
Volgens mij gaat het daar ook om, niet om je hoofddeksel :)

Nou Setteke dan moet je volgende keer ook even beter kijken wat en waarop hij rijdt:
HP die een 4-5jarige hengst voorstelt in de pavo is geen Z-combinatie,logisch dat hij met zo'n jong onervaren hengst een cap opzet.

Is dus ook weer een appels met peren vergelijk!Als ik jou was zou ik inderdaad de hoedjes nog even laten liggen totdat je een beter onderscheidt kunt maken,wanneer wel wanneer niet!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:46

Haha, bedankt Paddenpad voor je advies!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:26

Paddenpad schreef:
Citaat Liedje89:Bovendien ken ik genoeg mensen die hoewel ze handig zijn met een paard misschien niet altijd goed zijn in risico inschatting en ook niet perce wel denkend zijn . Zoals de persoon die laatst bij een op hol slaant paard riep "oh wat spannend ".

Heb je het dan over een volwassen persoon die jarenlang ervaring heeft met zijn eigen paard of heb je het nu over een puberale manegeruiter die wekelijks een keer rijdt?!
Is appels met peren vergelijken!

Als het een 14 jarige penny zou zijn zou ik dat toch niet zeggen :Y) . Voor iemand die wel vertrouwen heeft in de verstandelijke vermogens van volwassen mensen maak je hier een rare aanname :P .

Er zijn vast een heleboel verstandige, weldenkende volwassen mensen op deze wereld maar het is altijd die paar procent die dat niet is die het voor de rest verpest :Y) .

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 01:04

Nou als ik lees dat je in een manegeles rijdt en naar je onderschrift kijk,krijg ik inderdaad de indruk!

Er zit echt geen volwassen Z ruiter op wedstrijden te roepen ohoh wat spannend,wanneer zijn paard er echt vandoor zou gaan hoor,beetje sterk verhaal! :7

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 03:04

Paddenpad schreef:
Nou als ik lees dat je in een manegeles rijdt en naar je onderschrift kijk,krijg ik inderdaad de indruk!

Er zit echt geen volwassen Z ruiter op wedstrijden te roepen ohoh wat spannend,wanneer zijn paard er echt vandoor zou gaan hoor,beetje sterk verhaal! :7

Juist, een onderschrift is een duidelijke graadmeter van iemand's IQ :'). Wanneer heb ik gezegd dat ik denk dat er veel mensen zo zijn of dat het om een Z-dressuurruiter zou moeten gaan?? Ik ken iemand die dat echt roept terwijl hij wel vaardig is en eigen paarden heeft. Ik snap echt wel dat hij daar vrij extreem in is maar het bewijst imo wel dat vaardigheid of ervaring niet perce verstandigheid of risico inzicht met zich meebrengt.

Als alle volwassen mensen die een vaardigheidsproef hebben afgelegd zelfdenkend zou zijn en in zou kunnen schatten wat veilig is, dan hadden we ook geen snelheidsbeperkingen nodig op de weg en al helemaal geen flitspalen. Als ik verantwoordelijk en/of (ten delen) aansprakelijk ben voor iemands acties ga ik niet thuis zitten duimen dat ze verstandig zijn dan maak je toch afspraken/regels :Y) .

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 05:14

Ik reed ook Z en schijt in mijn broek als mijn paard ervandoor gaat, haha!