Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:41

Mijn littekens zijn ook soepel en doen toch pijn bij inspanning. en ik heb kleine plekken geen 70% van het lichaam.
De springwedstrijden die gereden worden vind ik dan ook het toppunt van egoisme.
Tussen in beweging houden en dat zit een reuze verschil, imo het verschil tussen een eigenaar voor het geld, en voor het paard.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:48

Dat zegt mijn gevoel dus ook Smurffie.
Hoelang is het bij jou geleden?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:57

IK ben met mijn heup tegen een fituur aangelopen 2 jaar terug, vellen vielen eraf.
ALs ik te lang loop/rij ect. doet het nog pijn, en als dr een rijbroek opzit is het ook nog echt ondragelijk.
En die huid is dan niet zo actief in beweging als een paard met springen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:00

Wat naar! Wordt het beter verwacht je?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:10

Het is al stukken verbeterd en alleen met inspanning heb ik dr last van of dat weg gaat zal de tijd moeten leren. Juist daarom zeg ik dat ik een paard met zulke wonden echt heel erg sneu vind dat het springwedstrijden moet lopen.
Soepel houden is 1 ding, paard voor je zelf de wedstrijden weer in doen iets anders.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:20

Helemaal met je eens!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:22

Ik ben echt in shock na het zien van de foto's van dit paard....... Als dat mijn paard was geweest, had ik haar verder lijden echt bespaard. Wat een verhaal! Het is een wonder dat ze dit overleefd heeft en ik vraag me af hoeveel pijn dit gekost heeft. ;(

Het is wel moeilijk hier verder over te oordelen, dat zeg ik er ook meteen bij...... Maar mijn gevoel zegt toch wel, nee, dit is te heftig....... Veel te heftig....... Kippenvelverhaal. |(

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:09

Lante schreef:
En de vraag is nu of je een TOP eigenaar bent of een egoïst... Ik neig toch iets naar het laatste als ik heel eerlijk ben.......

precies wat ik dacht..

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:11

Het is allemaal heel makkelijk praten, maar als het je eigen paard is en een band met een paard hebt, dan zeg je niet even van: Laat hem maar inslapen.
Dan nemen emoties de overhand, daar kun je nu eenmaal niets aan doen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:17

Shir89 schreef:
Het is allemaal heel makkelijk praten, maar als het je eigen paard is en een band met een paard hebt, dan zeg je niet even van: Laat hem maar inslapen.

En dat is dan weer egoïstisch, want voor wie blijft het paard dan leven? Juist: voor de eigenaar. Omdat die geen afscheid kan nemen. Liefde is ook afscheid kunnen nemen...

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:46

Moet hij dan ook nog springwedstrijden meemaken? (wat hierboven me gezegd wordt)
Dan zal ik dan wel weer een marteling vinden :o Ik had hem dan lekker op de wei gezet met wat vriendjes.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:21

pffff, laten we lekker stoppen met zeuren.

Niemand is erbij geweest, dus niemand kan hierover beslissen.
Ieder paard is anders, ieder mens is anders!

Ik heb dus totaal geen last van mij litteken.
Sommige mensen en dus ook dieren/paarden hebben goed effect bij littekenmassage.
Leven en laten leven.

Ieder zijn mening absoluut, maar dit verhaal is nu zo gelopen.
Of het nu egoisme is of niet.
Het gaat nu hopelijk goed met het paardje en hopelijk zonder pijn, maar dat kunnen wij niet zien en weten!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:51

Kijk even in mijn profiel. Het laatste paard is Pacha, in het laatste topic staat ook een filmpje als hij pas terug in op jumping ging. In het eerste topic vindt je ook foto's en filmpjes...

Als ik deze avond tijd heb plaats ik hier even een nieuw filmpje.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:20

Het gaat er helemaal niet om of je het paard kent, de eigenaar of dat je erbij was geweest. Het gaat er om, dat een paard die voor 70% verbrand is, 2 jaar door een hel laat gaan. De pijnen, het gedokter, aan de wonden komen enz. Dat vind ik niet humaan. Het paard is opgekalevatert en waarom?????
Ik denk aan de pijnen en niet aan het geld of wat dan ook!
Ik denk dat er mensen zijn met flinke brandwonden die zouden zeggen, geef mij maar een spuitje! Dit is niet uit te houden die pijn. Een mens kan het zeggen, een dier niet. Het paard is hier letterlijk en figuurlijk het lijdende voor/onderwerp.
Met alle geld van de wereld, liefde, medische kennis, zou ik geen 1 dier door deze hel laten gaan.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:30

Rinske schreef:
Shir89 schreef:

En dat is dan weer egoïstisch, want voor wie blijft het paard dan leven? Juist: voor de eigenaar. Omdat die geen afscheid kan nemen. Liefde is ook afscheid kunnen nemen...

Juist!!!!!
Als ze zoveel van haar paard houd, dan doe je dit je paard niet aan. Je denkt er niet eens over na. Dat is liefde voor een paard/dier!

Verplaats je eens in dat paard. Neem een gloeiend hete douch, dan voel je maar een fractie wat dat paard voelt. Niet prettig he!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:33

PhiaBink schreef:
Het gaat er helemaal niet om of je het paard kent, de eigenaar of dat je erbij was geweest. Het gaat er om, dat een paard die voor 70% verbrand is, 2 jaar door een hel laat gaan. De pijnen, het gedokter, aan de wonden komen enz. Dat vind ik niet humaan. Het paard is opgekalevatert en waarom?????
Ik denk aan de pijnen en niet aan het geld of wat dan ook!
Ik denk dat er mensen zijn met flinke brandwonden die zouden zeggen, geef mij maar een spuitje! Dit is niet uit te houden die pijn. Een mens kan het zeggen, een dier niet. Het paard is hier letterlijk en figuurlijk het lijdende voor/onderwerp.
Met alle geld van de wereld, liefde, medische kennis, zou ik geen 1 dier door deze hel laten gaan.

En de beslissing blijft nog altijd bij de eigenaar.
Hoe vervelend die soms ook is.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou wrs ook wel het besie laten inslapen.
Maar er wordt hier zoveel gespeculeerd. Brandwonden zijn de meest pijnlijke wonden die er zijn.
Ik werk in de gezondheidszorg, dus weet ervan. En ik kan me voorstellen dat het voor dieren ook pijnlijk is.

Maar niemand weet hoe dit dier gereageerd heeft op de behandelingen, dus daar kan niets over gezegd worden.
Niemand kent dit diertje persoonlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:57

Shir89 schreef:

Dat is wel een heel gemakkelijk excuus.
En niet waar ook.

Emoties mogen NIET de overhand nemen. Keuzes moet je weloverwogen maken, en in het belang van je paard. Als je dat niet kunt, of als je je laat leiden door emotie moet je gewoon GEEN dieren houden, punt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:57

Eowyn, als ik zie hoe het paard na 2jaar!!! reageert op de behandelingen, wil ik niet weten hoe dat in den beginne ging.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:59

En kan Pascha niet gewoon weer een eigen topic openen, zodat niet al die filmpjes hier in dit topic terecht komen?

Ik vindt dat namelijk zo'n naar verhaal, en die mensen die er mee springen vind ik wel zo verschrikkelijk. Ik hoef het niet te zien Arabiertje, en ook jouw verhaal eromheen niet.

Het raakt me echt zo erg dat mensen dit hun paard aan zouden doen, ik kan daar met mijn hoofd echt niet bij. Als je houdt van je paard laat je je paard gewoon gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:02

Zijn ze daar dan nog trots op ook, denken jullie?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:19

Chaos schreef:
Eowyn, als ik zie hoe het paard na 2jaar!!! reageert op de behandelingen, wil ik niet weten hoe dat in den beginne ging.

Chaos, dat begrijp ik.
Hoewel ik het erger had verwacht in dat filmpje, maar mijn paarden kunnen ook zo reageren als er een vlieg op zit.
(hoewel, misschien iets minder heftig, maartoch...)

Maar ik vind gewoon dat wij daar niet over mogen oordelen.
Kan ook niet, want we zijn er gewoon niet bij geweest.

Maar even voor mij, omdat ik hier nu even niet uitkom, heeft die pascha dan nog pijn??
Ken dat hele besie ook niet...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:22

Dat weet niemand. De behandelingen schijnen nog altijd pijnlijk te zijn. Het lijkt mij ook bijna onmogelijk dit paard geheel pijnvrij te laten leven.

Dat ik het paard niet ken verandert voor mij niks. Men zou dit gewoon niet mogen doen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:54

En vanwaar haal je uit dat de behandeling nog altijd pijnlijk zijn? Pacha staat te genieten als hij een massage krijgt op de brandwondes. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:15

http://www.brandwonden.be/index.php/pijnbestrijding/nl/

Voor wie niet alles wil lezen:
Citaat:
Chronische pijn
Acute pijn is een alarmsignaal bij agressie tegen het weefsel, en in dit geval gaat het pijntransmissiesysteem terug naar zijn aanvankelijke toestand wanneer het letsel geneest. Chronische pijn daarentegen is het resultaat van een situatie waarbij de herhaling en/of het verlengen in de tijd van de nociceptieve prikkel leidt tot functionele wijzigingen van het centrale zenuwstelsel (sensibilisering) die ook na de genezing van het aanvankelijke letsel blijven bestaan. Dit fenomeen is niet zeldzaam bij patiënten met brandwonden en kan verklaren waarom klachten blijven bestaan nadat de brandwonde geheeld is (de pijn houdt zichzelf in stand na enkele weken evolutie).

...

Basispijn
Deze pijn is blijvend maar de intensiteit ervan kan variëren in de loop van de dag of van de ene dag tegenover de andere. Deze pijn is soms intens maar meestal goed te controleren door een aangepaste behandeling´

Het kan dus zijn dat Pacha tijdens de behandeling idd verlicht wordt van de pijn en "geniet". Wat niet wegneemt dat die op andere momenten vergaat van de pijn, meestal de momenten dat baasje er niet is en hij zich op niets anders kan focussen dan de pijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:23

Hoe je het went of keert er zijn gewoon helse pijnen anders niet.