Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
blue_kim schreef:Dat zou al stukken beter zijn, maar het zou helemaal ideaal zijn als ze dan bv in de ochtend, middag en avond er een uurtje in kunnen staan... Dan nog een uurtje trainen en nog even losgooien na het rijden.
Maar helaas zijn daar vaak de stallen weer veel te groot voor een het aantal paddocks te weinig.
quadripes schreef:verder begrijp ik niet zo goed waarom mensen denken dat paarden geblesseerd raken van een beetje glijden in de modder? mijn paarden op de wei galopperen ook in een natte wei en er staan soms glijsporen van een paar meter, maar ze zijn echt niet geblesseerd. verder galopperen ze ook op harde bodem, nou niets aan de hand. en het gras herstelt zich snel genoeg in het voorjaar.
Nicolletje schreef:maar pensionklanten wensen dan steeds meer en de boer/ stalhouder ziet dan dat met aanpassingen als een binnenbak en stapmolen geld te verdienen valt![]()
en er kunnen ook makkerlijk 2 paardenboxen ipv 1 op deze plek (want deze aanpassingen moeten tenslotte wel betaald worden) en wég is je leuke kleine pensionstal met alle gevolgen van dien.
Huertecilla schreef:Cayenne schreef:Nieuwsredactie "Wij willen een verbod op het houden van paarden, tenzij de houder een diploma heeft, het paard niet solitair komt te staan en het dagelijks minimaal vier uur lekker kan rondrennen", zegt directeur Frank Dales.
Tatáá´![]()
Dat zat er nu al een kleine 5 jaar aan te komen.
Heeft de ruiterij aan het bedrijfsschap te danken dat de helder opdracht van de minister voor concrete invulling van de dierenwelzijnswet nu zo´n 10 jaar naast zich neerlegt.
Geen geneuzel meer, gewoon verbieden tenzij....
Toon maar aan dat je een paard soortgericht kan houden volgens de iniversele vrijheden van het gedomesticeerde dier.
Gangster schreef:Laten we dus beginnen naar mijn mening bij de manege's en pensionstallen voor eventuele opleidingen van pensionpaard tot paard aan huis.
kara schreef:Naar mijn mening is het allemaal te krom voor woorden.
Een diploma betekent dat je eea van paarden weet en dat je weet hoe het moet maar of het in praktijk ook zo uitgevoerd wordt is een tweede.
Ik heb zelf ook diverse paarden en ook een niet al te groot stuk grond 1ha.
Mijn paarden lopen alle in de sport en komen een aantal keer per dag hun stal uit, buitenluik, stal van 3x4m.
Maar toch met deze weersomstandigheden staan ze helaas op stal en komen ze niet los in de bak en ook niet in de paddock of weide, simpelweg omdat ze dan over het verharde (lees steoptegels) moeten lopen en daarnaast is alles keihard bevroren en ongelijk.
Dus 1 bokje kan fataal zijn (heb ik in het verleden bij een stalgenootje gezien).
Tevens ligt er bij ons nu 10 cm sneeuw en is er niet tegen aan te strooien of et vegen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat er gerust gekeken mag worden of men goed is voor een paard maar dat er ook meerdere factoren mee spelen zoals weersomstandigheden. En het nooit zo kan zijn dat een paard een goed leven heeft als hij buiten loopt voor minimaal 4u per dag.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en in mijn optiek is dat bij het houden van paarden ook zo.
sporter schreef:Zullen we een weddenschap afsluiten dat dit er over 5 jaar nog niet is?
Viootjuh schreef:Wat betreft de wei in de winter ben ik het wel met jullie eens, het is jammergenoeg in deze buurt echt niet mogelijk een stal te vinden waar dit wel mogelijk is. Zomers komt ze trouwens niet maar 4 uur op de wei maar zeker van 8 tot 20.00. Ik ben van mening dat mijn paard het goed heeft, ik heb haar nog nooit zien weven, trappen of onrustig zien doen. Ze kan heerlijk heel de dag naar buiten kijken en met haar neus in de frisse lucht staan. Ik sla geen dag over wat betreft beweging/aandacht geven, ze krijg altijd op tijd haar eten, de hoefsmid komt altijd op tijd, de veearts voor haar inentingen enz. enz. Dit kun je van veel paarden die wel dag en nacht buiten staan niet zeggen. Dat ik geen paard zou moeten houden vind ik derhalve een nogal loze opmerking.
kara schreef:Naar mijn mening is het allemaal te krom voor woorden.
Ninx schreef:blue_kim schreef:Ik kan hier in de omgeving 1 stal noemen waarvan ik echt vind dat er niet goed voor de paarden gezorgd wordt.
Maar als ik verder hier in de omgeving kijk, en dan heb ik het over een (pension)stal of 20, dan worden alle paarden echt prima verzorgd, komen buiten etc etc. Dus misschien zit ik wel in een goede omgeving wbt paardenhouden hoor, maar ik weet hier in de buurt geen 1 stal te noemen waar de paarden niet buiten komen.
Ik zit in 't Gooi.... maar in het gehele Gooi, maar vooral ook de Randstad en Zuid-Holland is het om te huilen.
Er zijn best wel alternatieven, maar eigenaren willen ook over een binnenbak beschikken bijv... of niet al te ver hoeven reizen.
Helaas sluit luxe voor de eigenaar, luxe voor het paard nogal eens uit in deze hoek vh land.
Dat zou niet moeten mogen.....
Er zijn hier meer stallen waar paarden de hele dag binnen staan, dan dat er stallen zijn waar ze buiten komen... diep en diep triest.
Ninx schreef:Lovely schreef:Ninx, dan moet je eerst nauwkeurig het probleem omschrijven en dan kan ik een oplossing bedenken.
Goed, hoe wil jij voorkomen dat eigenaren hun dieren 23/7 op stal laten staan 365 dagen per jaar?
Hoe wil jij voorkomen dat dieren op klei/veengrond in veel te natte omstandigheden worden gehouden zonder droge ligplaats?
ruiter1992 schreef:diploma?![]()
als mensen dat diploma hebben wil het niet zeggen dat ze ook beter voor hun
dier gaan zorgen, ze kunnen het dier vervolgens alsnog 24/7 op stal zetten, toch?
Huertecilla schreef:sporter schreef:Zullen we een weddenschap afsluiten dat dit er over 5 jaar nog niet is?
Dat win je.
Je leest hier op Bokt dat de wil er bij de ruiterij als geheel, helemaal niet is.
De uitzonderingen bevestigen de regel en dat zijn de eigenaars van de slechts enkele tienduizenden paarden in NL die wel met kwaliteit van leven rondlopen.
Alleen al het praten over mínimum-eisen![]()
Als je echt een dierenliefhebber bent wil je weten wat het óptimum is![]()
´Maar, maar, maar....., dan kan ík geen paardrijden!!!´
Jammer dan.
Malenka schreef:Ik denk dan ook dat er wel gewerkt moet worden met een overbruggingsperiode. Je mag niet verwachten dat alles in 1 keer goed is. Dat gaat met stappen. Maar dan moet wel een keer een stap gezet worden.
sporter schreef:Weet ik. En zoals jij schrijft zou het moeten zijn. Maar er zijn in NL flink wat mensen die in de randstad wonen zodra er gesproken word over een aantal uren verplicht buiten staan die mensen al op de achterste benen. Dit soort plannen moeten stapje voor stapje uitgevoerd worden. Zodat mensen kunnen wennen aan het idee dat er regels komen.
Huertecilla schreef:woods schreef:Maar ja dat voldoet ook niet voor de DB he.
Nee.
Al je geen zoutwater aquarium hebt kan je geen zeepaardjes houde.
Wat is dat dan voor geneuzel over landpaardjes.
Nog wel door zogenaamde liefhebbers!?
Geen gelegenheid om ze in gezelschap buiten te houden? Geen paard!
4 uur is nóg een vré-se-lijk lage eis.
Er is goed wetenschappelijk onderzoek naar het verband tussen de mate van gedrag en de weidegang. Dat geeft een aanmérkelijk zwaardere minimumeis in het kader van de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier.
Vrijheid 1.: De vrijheid tot het vertonen van natuurlijk gedrag.
Verboden, tenzij!!!
Toon maar aan dat je een paard een levenswaardig bestaan geeft.