Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:18

Alle gekheid op een stokkie..
Het probleem begint inderdaad al vaak op een manege.
Daar zien kinderen wat er met de pony's gebeurd en dat is niet de weidegang die in veel gevallen opvalt.
Dan kopen veel mensen een eigen paard, en stallen die op pension waar alles is geregeld.
Het ontwormen, enten, stapmolen en weidegang (misschien)
Als die mensen dan een huisje kopen en het ineens zelf moeten gaan doen, weten ze vaak niet hoe het nu werkelijk allemaal moet.
Laten we dus beginnen naar mijn mening bij de manege's en pensionstallen voor eventuele opleidingen van pensionpaard tot paard aan huis.
Dan ben je misschien een hoop ellende voor

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:19

blue_kim schreef:
Dat zou al stukken beter zijn, maar het zou helemaal ideaal zijn als ze dan bv in de ochtend, middag en avond er een uurtje in kunnen staan... Dan nog een uurtje trainen en nog even losgooien na het rijden.
Maar helaas zijn daar vaak de stallen weer veel te groot voor een het aantal paddocks te weinig.

Dat heb ik het liefste, een paar keer per dag een uurtje. Liever dan 1 keer heel lang... en hele dagen buiten is bij ons geen faciliteit voor... Hij gaat nu 2 keer per dag los (ongeveer 1,5 a 2 uur per keer) en daarnaast dus nog rijden....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:21

quadripes schreef:
verder begrijp ik niet zo goed waarom mensen denken dat paarden geblesseerd raken van een beetje glijden in de modder? mijn paarden op de wei galopperen ook in een natte wei en er staan soms glijsporen van een paar meter, maar ze zijn echt niet geblesseerd. verder galopperen ze ook op harde bodem, nou niets aan de hand. en het gras herstelt zich snel genoeg in het voorjaar.

Als het gewoon normaal winterweer is komen ze hier ook een aantal uren in de rijbak. Maar bij vorst en sneeuw dus niet. Mijn vader heeft in zijn jeugd al vaak genoeg meegemaakt dat ze er eentje moesten afmaken, omdat die zijn been gebroken had doordat ie was uitgegleden op de harde bodem. Daarom heeft hij liever niet dat ze nu buiten komen. En bij dit weer wordt direct het krachtvoer wat ze krijgen naar beneden gedaan. En dan zijn ze bij ons niet gek als ze weer naar buiten mogen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:23

Nicolletje schreef:
maar pensionklanten wensen dan steeds meer en de boer/ stalhouder ziet dan dat met aanpassingen als een binnenbak en stapmolen geld te verdienen valt :$ :$ en er kunnen ook makkerlijk 2 paardenboxen ipv 1 op deze plek (want deze aanpassingen moeten tenslotte wel betaald worden) en wég is je leuke kleine pensionstal met alle gevolgen van dien.

....en het bedrijfsschap hield dus vanwege de $$$$$$ de regelgeveing tegen. Er is NIETS voor het paard.

Er is al dik tien jaar HEEL hard om geroepen maar de sector en paardeneigenaren willen niet. Er is geen paardenliefhebberij, maar ruíterliefhebberij met een paard als het onmondige slachtoffer. De uitzondering bevestigt de regel.

De tijd voor overleg heeft men echt zelf voorbij laten gaan.
De hondenwereld loopt HONDERD JAAR!!!! voor.
Er is een EEUW hondenwelzijnswetgeving, niets voor het paard, terwijl een paard aanmerkelijk hoger welzijnseisen stelt dan een hond.

De ruiterij dient zich en masse te :o voor dei 200.000 verpieterende paarden want het is níet overdreven, maar eerder schappelijk gebracht vanwege de politieke haalbaarheid.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:23

Huertecilla schreef:
Cayenne schreef:
Nieuwsredactie "Wij willen een verbod op het houden van paarden, tenzij de houder een diploma heeft, het paard niet solitair komt te staan en het dagelijks minimaal vier uur lekker kan rondrennen", zegt directeur Frank Dales.

Tatáá´ *\o/*

Dat zat er nu al een kleine 5 jaar aan te komen.

Heeft de ruiterij aan het bedrijfsschap te danken dat de helder opdracht van de minister voor concrete invulling van de dierenwelzijnswet nu zo´n 10 jaar naast zich neerlegt.

Geen geneuzel meer, gewoon verbieden tenzij....
Toon maar aan dat je een paard soortgericht kan houden volgens de iniversele vrijheden van het gedomesticeerde dier.

Zullen we een weddenschap afsluiten dat dit er over 5 jaar nog niet is?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:24

@djuusie, mijn voorkeur zou er ni3t naar uitgaan, maar ik realiseer me dat ik wat dat betreft dus echt in een goede omgeving sta als ik alle verhalen een beetje lees.
Maar jou paard kan in ieder geval 2 keer per dag lekker vrij zijn benen strekken en dan niet maar een half uurtje. Als je geen andere mogelijkheden hebt dat is dit wel fijn voor je paard.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:24

Naar mijn mening is het allemaal te krom voor woorden.

Een diploma betekent dat je eea van paarden weet en dat je weet hoe het moet maar of het in praktijk ook zo uitgevoerd wordt is een tweede.

Ik heb zelf ook diverse paarden en ook een niet al te groot stuk grond 1ha.
Mijn paarden lopen alle in de sport en komen een aantal keer per dag hun stal uit, buitenluik, stal van 3x4m.
Maar toch met deze weersomstandigheden staan ze helaas op stal en komen ze niet los in de bak en ook niet in de paddock of weide, simpelweg omdat ze dan over het verharde (lees steoptegels) moeten lopen en daarnaast is alles keihard bevroren en ongelijk.
Dus 1 bokje kan fataal zijn (heb ik in het verleden bij een stalgenootje gezien).
Tevens ligt er bij ons nu 10 cm sneeuw en is er niet tegen aan te strooien of et vegen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er gerust gekeken mag worden of men goed is voor een paard maar dat er ook meerdere factoren mee spelen zoals weersomstandigheden. En het nooit zo kan zijn dat een paard een goed leven heeft als hij buiten loopt voor minimaal 4u per dag.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en in mijn optiek is dat bij het houden van paarden ook zo.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:26

@blue_kim: hij heeft niks te klagen hoor ;-) zomers lekker dag en nacht t land op... :D in de winter zo vaak mogelijk, maar sowieso 2 keer op een dag!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:26

Gangster schreef:
Laten we dus beginnen naar mijn mening bij de manege's en pensionstallen voor eventuele opleidingen van pensionpaard tot paard aan huis.

Ja, dan kan er eerst nog een paar jaar over geneuzeld worden en zijn de paarden die nu leven al 10 jaar dood voor er iets begínt te veranderen en dat dan nog ver beneden de páárdenmaat.

Maar goed, dit is een ruiterforum, geen dierenliefhebber-forum :)*

Daar ligt het hele probleem.
De minister had 25 jaar geleden de bal nooit bij de sectorraad moeten leggen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:28

@djuulsie, nou kijk dat maakt het een ander verhaal :P dat ze zomers lekker de hele dag en nacht buiten komen maakt alles goed.
Maar er zouden meer stallen mogen zijn die ook in de winter proberen om de paarden zo vaak mogelijk buiten te krijgen.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:31

kara schreef:

Een diploma betekent dat je eea van paarden weet en dat je weet hoe het moet maar of het in praktijk ook zo uitgevoerd wordt is een tweede.

Ik heb zelf ook diverse paarden en ook een niet al te groot stuk grond 1ha.
Mijn paarden lopen alle in de sport en komen een aantal keer per dag hun stal uit, buitenluik, stal van 3x4m.
Maar toch met deze weersomstandigheden staan ze helaas op stal en komen ze niet los in de bak en ook niet in de paddock of weide, simpelweg omdat ze dan over het verharde (lees steoptegels) moeten lopen en daarnaast is alles keihard bevroren en ongelijk.
Dus 1 bokje kan fataal zijn (heb ik in het verleden bij een stalgenootje gezien).
Tevens ligt er bij ons nu 10 cm sneeuw en is er niet tegen aan te strooien of et vegen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er gerust gekeken mag worden of men goed is voor een paard maar dat er ook meerdere factoren mee spelen zoals weersomstandigheden. En het nooit zo kan zijn dat een paard een goed leven heeft als hij buiten loopt voor minimaal 4u per dag.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en in mijn optiek is dat bij het houden van paarden ook zo.

_/-\o_ helemaal mee eens

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:33

sporter schreef:

Dat win je.

Je leest hier op Bokt dat de wil er bij de ruiterij als geheel, helemaal niet is.
De uitzonderingen bevestigen de regel en dat zijn de eigenaars van de slechts enkele tienduizenden paarden in NL die wel met kwaliteit van leven rondlopen.

Alleen al het praten over mínimum-eisen 8)7

Als je echt een dierenliefhebber bent wil je weten wat het óptimum is :)*

´Maar, maar, maar....., dan kan ík geen paardrijden!!!´

Jammer dan.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:36

@FriesWytske: mijn paarden lopen op het land, 24/7 en passen zich prima aan. Ze galopperen op de snelheid die kan en als het niet kan, dan wandelen ze voorzichtig.

Als ze alleen in een bevroren paddock of rijbak zouden komen, is het weer anders. Die bodem wordt veel harder en onregelmatiger.

Een van mijn paarden komt niet op het land en alleen in de paddock annex rijbak. Die kon vanmorgen niet eens normaal stappen omdat de grond zo hard bevroren was. Dat paard staat dus nu heel rustig de hele tijd in een hoekje om zich heen te kijken. Maar hij staat wel buiten.

Als je in zo'n bak dus meer paarden bij elkaar zou zetten en ze staan normaal op stal, dan kan ik me goed voorstellen dat er ongelukken van komen.

Ik denk dat als paarden normaal gesproken buiten staan, er niets aan de hand is. Dan worden ze niet gek op een gladde bodem.

Bytheway : dat vind ik sowieso het risico van het vak. Je hebt paarden omdat je graag paarden houdt en niet omdat je elke dag moet rijden. Die dieren horen buiten te lopen. Als dan het risico is dat het een keertje mis gaat, dan moet dat maar zo zijn. Maar dan kan ik wel zeggen dat de rest van hun leven ok was.

Mijn katten blijven ook niet binnen omdat ze overreden kunnen worden. Die dieren worden doodongelukkig binnen. Da's het risico van katten houden.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:38

blue_kim schreef:
Maar er zouden meer stallen mogen zijn die ook in de winter proberen om de paarden zo vaak mogelijk buiten te krijgen.

Helemaal mee eens....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:38

Viootjuh schreef:
Wat betreft de wei in de winter ben ik het wel met jullie eens, het is jammergenoeg in deze buurt echt niet mogelijk een stal te vinden waar dit wel mogelijk is. Zomers komt ze trouwens niet maar 4 uur op de wei maar zeker van 8 tot 20.00. Ik ben van mening dat mijn paard het goed heeft, ik heb haar nog nooit zien weven, trappen of onrustig zien doen. Ze kan heerlijk heel de dag naar buiten kijken en met haar neus in de frisse lucht staan. Ik sla geen dag over wat betreft beweging/aandacht geven, ze krijg altijd op tijd haar eten, de hoefsmid komt altijd op tijd, de veearts voor haar inentingen enz. enz. Dit kun je van veel paarden die wel dag en nacht buiten staan niet zeggen. Dat ik geen paard zou moeten houden vind ik derhalve een nogal loze opmerking.

Het is geen loze opmerking. Ik geef toch aan waarom ik er zo over denk? Dat jij het daar niet mee eens bent dat kan. Ik kan het me zelfs voorstellen. Maar als ik jouw reacties zo lees zou je zelf ook liever hebben dat je paard meer buiten loopt en vind je het eigenlijk niet zo'n onzin. Zoals ik ook al schreef kan ik me voorstellen dat je de juiste plek niet zomaar even gevonden hebt. Als je dus al een paard hebt zul je het dus even moeten doen met wat je wel hebt. Maar naar mijn mening zul je dat dan moeten zien als overbruggingsperiode en zul je er aan moeten werken om het zo snel mogelijk te verbeteren voor je paard. Maar dat zijn ook alle andere pensiongasten en ook de pensionhouder. Niet alleen jij.

Ik denk dan ook dat er wel gewerkt moet worden met een overbruggingsperiode. Je mag niet verwachten dat alles in 1 keer goed is. Dat gaat met stappen. Maar dan moet wel een keer een stap gezet worden.

Ik zeg ook niet dat jouw paard het heel slecht heeft. Maar ze verdient wel beter. waarom je ter jouw verdediging zegt dat paarden die altijd buiten lopen wellicht wel weer iets anders missen dat jij jouw paard wel geeft snap ik echt niet. Die paarden hebben niets met jouw paard te maken en die eigenaren niets met jou. Die eigenaren horen ook gewoon voor hun paarden te zorgen en ze te geven wat ze nodig hebben.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:39

diploma? :=
als mensen dat diploma hebben wil het niet zeggen dat ze ook beter voor hun
dier gaan zorgen, ze kunnen het dier vervolgens alsnog 24/7 op stal zetten, toch? :+

Huertecilla

kara schreef:

Inderdaad.
Paarden horen in een sociale groep 24/7 buiten op geschikte ondergrond met een mogelijke beschutting tegen weer en wind.

Alles wat minder is, is een compromis met hun welzijn.

Ze hebben dan een goede basisweerstand en basisfitheid, zijn sociaal normaal en helemaal opgewassen tegen ravotten met kuilen en bevroren ondergrond.

Dat veel paarden kasplantjes zijn is hun áángedaan :)* door het houden in suboptimale leefonstandigheden voor een páárd.

happy2014

Ninx schreef:
blue_kim schreef:
Ik kan hier in de omgeving 1 stal noemen waarvan ik echt vind dat er niet goed voor de paarden gezorgd wordt.

Maar als ik verder hier in de omgeving kijk, en dan heb ik het over een (pension)stal of 20, dan worden alle paarden echt prima verzorgd, komen buiten etc etc. Dus misschien zit ik wel in een goede omgeving wbt paardenhouden hoor, maar ik weet hier in de buurt geen 1 stal te noemen waar de paarden niet buiten komen.

Ik zit in 't Gooi.... maar in het gehele Gooi, maar vooral ook de Randstad en Zuid-Holland is het om te huilen.
Er zijn best wel alternatieven, maar eigenaren willen ook over een binnenbak beschikken bijv... of niet al te ver hoeven reizen.
Helaas sluit luxe voor de eigenaar, luxe voor het paard nogal eens uit in deze hoek vh land.
Dat zou niet moeten mogen.....

Er zijn hier meer stallen waar paarden de hele dag binnen staan, dan dat er stallen zijn waar ze buiten komen... diep en diep triest.

En dat is het precies! Ik wooo in Almere en daar is het ook om te huilen, dus ik heb geen luxe als een binnenbak en ja..ik moet inderdaad een half uur reizen naar mijn paard, maar hij staat wel zowel zomers als 's winters de hele dag buiten ('s winters " maar 8 uurtjes, zomers langer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:41

Ninx schreef:
Lovely schreef:
Ninx, dan moet je eerst nauwkeurig het probleem omschrijven en dan kan ik een oplossing bedenken.

Goed, hoe wil jij voorkomen dat eigenaren hun dieren 23/7 op stal laten staan 365 dagen per jaar?
Hoe wil jij voorkomen dat dieren op klei/veengrond in veel te natte omstandigheden worden gehouden zonder droge ligplaats?

En vanuit welk oogpunt moet ik dan redeneren? De eigenaar, de stalhouder of de gemeente ambtenaar? Alle drie zijn partij in deze gevallen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:42

ruiter1992 schreef:
diploma? :=
als mensen dat diploma hebben wil het niet zeggen dat ze ook beter voor hun
dier gaan zorgen, ze kunnen het dier vervolgens alsnog 24/7 op stal zetten, toch? :+

Ja dat kan. Maar ze zouden niet meer kunnen beweren dat ze het niet weten en zouden er dus direct op aangepakt kunnen worden. Tenminste, als ook de regelgeving aangepast is.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:43

[quote="Huertecilla"]
Inderdaad.
Paarden horen in een sociale groep 24/7 buiten op geschikte ondergrond met een mogelijke beschutting tegen weer en wind.

[quote]

paarden van tegenwoordig zijn niet gefokt om 24/7, 365 dagen per jaar buiten te staan. Daar hebben wij (de mens) ze veel te veel voor verwend... dus de statement dat dat de enige juiste manier is van een paard houden vind ik ook echt onzin... (ik zeg hier overigens niet dat het niet kan!!!)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:43

Huertecilla schreef:
sporter schreef:

Dat win je.

Je leest hier op Bokt dat de wil er bij de ruiterij als geheel, helemaal niet is.
De uitzonderingen bevestigen de regel en dat zijn de eigenaars van de slechts enkele tienduizenden paarden in NL die wel met kwaliteit van leven rondlopen.

Alleen al het praten over mínimum-eisen 8)7

Als je echt een dierenliefhebber bent wil je weten wat het óptimum is :)*

´Maar, maar, maar....., dan kan ík geen paardrijden!!!´

Jammer dan.

Weet ik. En zoals jij schrijft zou het moeten zijn. Maar er zijn in NL flink wat mensen die in de randstad wonen zodra er gesproken word over een aantal uren verplicht buiten staan die mensen al op de achterste benen. Dit soort plannen moeten stapje voor stapje uitgevoerd worden. Zodat mensen kunnen wennen aan het idee dat er regels komen.
Waarom word er niet begonnen met 1 regel zoals een afmeting voor de stal of een verplicht diploma voor hoefsmeden. Nee de DB of 1 of andere halve minister komt aan met een lijst met punten waar je helemaal akelig van wordt en als die lijst uitgevoerd zou moeten worden moet heel de paardenwereld op de schop.

Het gevolg is dat er jaren lang helemaal NIKS gebeurd ipv dat het met kleine stappen vooruit gaat.

Maar dat krijg krijg je met dierenextremisten. Die proberen geen mensen te paaien willen geen concessie's doen die willen alleen maar heel hard hun mening roepen. En dat ze daarmee mensen tegen de haren in strijken en alleen maar verder van hun standpunten afwijken dat maakt ze niks uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:44

Malenka schreef:
Ik denk dan ook dat er wel gewerkt moet worden met een overbruggingsperiode. Je mag niet verwachten dat alles in 1 keer goed is. Dat gaat met stappen. Maar dan moet wel een keer een stap gezet worden.

:)*

En dan moet die stap ook gelijk een stap naar een voor het páárd realistische norm zijn!

Het is daarom belangrijk om het optimum als streven te stellen.
Die 4 uur is slechts een armetierig minimum wat al een enorm compromis ís met ´haalbaar´.
Het optimum mag niet uit het oog verloren worden.
Het is mij echt een totáál raadsel waarom mensen die zeggen paardliefhebber te zijn niet naar dat óptimum op zoek zijn.
Het enige antwoord wat ik heb is dat de ruiterij massaal geen dierenliefhebber is. De uitzonderingen hébben het namelijk al voor elkeaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:46

sporter schreef:
Weet ik. En zoals jij schrijft zou het moeten zijn. Maar er zijn in NL flink wat mensen die in de randstad wonen zodra er gesproken word over een aantal uren verplicht buiten staan die mensen al op de achterste benen. Dit soort plannen moeten stapje voor stapje uitgevoerd worden. Zodat mensen kunnen wennen aan het idee dat er regels komen.

Uiteraad kan het niet in één keer.

Het optimum moet echter in neon aan de muur hangen.

Het streven naar een minimum blijft een compromis met het dierenwelzijn :)*

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:47

Huertecilla schreef:
woods schreef:
Maar ja dat voldoet ook niet voor de DB he.

Nee.

Al je geen zoutwater aquarium hebt kan je geen zeepaardjes houde.
Wat is dat dan voor geneuzel over landpaardjes.
Nog wel door zogenaamde liefhebbers!?

Geen gelegenheid om ze in gezelschap buiten te houden? Geen paard!
4 uur is nóg een vré-se-lijk lage eis.
Er is goed wetenschappelijk onderzoek naar het verband tussen de mate van gedrag en de weidegang. Dat geeft een aanmérkelijk zwaardere minimumeis in het kader van de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier.
Vrijheid 1.: De vrijheid tot het vertonen van natuurlijk gedrag.

Verboden, tenzij!!!
Toon maar aan dat je een paard een levenswaardig bestaan geeft.

Ehm zou je de vergelijking zoutwater-zeepaardje even gelijk willen stellen met zuurstof/water/eten-paard?
In spanje zal gerust de ruimte zijn om je paarden zou te houden, maar hier is dat gewoon iets lastiger.

Om vollediger te zijn, ik ben met je eens dat paarden zoveel mogelijk het land in moeten, maar zie ook de praktische bezwaren:
de paarden komen 's zomers wel de hele dag buiten en als het even kan 's avonds ook, maar door de kleibodem icm met de nederlands nattigheid kunnen de paarden niet altijd naar buiten als het nat is, voornamelijk in voorjaar en najaar. Ik ben niet bang voor glijdende paarden, maar ze zakken hier in de polder geregeld tot halverwege de pijp weg als het goed geregend heeft, wat het nodige risico op beenbreuken met zich meebrengt.
In de winter kan het dan weer wel als het een paar dagen droog is geweest of heeft gevroren.
Kunnen ze niet op het land: dan graag even uitrazen in de gedraineerde paddock of bak (even slepen erna en het is weer netjes).