Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:42

Oh, wat erg, jouw Abel verkocht??? Dat heb ik even helemaal gemist..... ;(
Wat is er fout gegaan bij jou? :(:)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:43

Ken helaas in mijn omgeving ook zo'n setje dat het eigenlijk niet kan betalen. Die beesten hebben 7 weken in de stront gestaan en geen eten gehad. Wij allemaal bedenken wat we konden doen zelf maar eten kopen en beetje voeren etc etc. Nu hebben ze afgelopen weekend eindelijk de stallen schoon gemaakt en voer gehaald krijgen die dieren ineens weer bergen eten ik zei al we kunnen op koliek wachten en ja hoor gisteren was het zo ver pppffff echt :( "als je het niet kan betalen doe het dan niet want daar wordt dat paard waarvan je zegt zoveel te houden niet beter" (de je in deze laatste zin is hypothetisch)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:45

Dat vind ik ook echt niet kunnen, hoor, je paarden geen verzorging en eten geven.... Dan moet je inderdaad eerlijk zijn naar je dieren toe en een beter tehuis voor ze gaan zoeken.... :j

RM94

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:47

het ergste is wij maken ons er allemaal druk om en proberen nog iets te regelen voor die paarden en dan komen ze eindelijk en doen gewoon echt of alles normaal is. Hebben ze een paard die dus na 7 weken helemaal ingeteerd is gaan ze er 3 dagen achter elkaar op rijden echt vreselijk

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:49

Twiggy2008 schreef:
Oh, wat erg, jouw Abel verkocht??? Dat heb ik even helemaal gemist..... ;(
Wat is er fout gegaan bij jou? :(:)

Volgens mij valt het verkopen van mijn Abel nog wel mee, als ik nu ineens hoor dat jij er alleen voor staat? Maar goed dat is volledig offtopic.

Toch een :(:)

Mijn relatie met vorige werkgever is mis gelopen, daardoor moest ik vrij snel weg om niet in ww terecht te komen. Heb superbaan gevonden, maar die betaalt helaas wel stuk minder... dat in combinatie met geen spaargeld meer en een bekende waarvan ik wist dat ze Abel graag wilde hebben hebben me ertoe doen besluiten hem aan haar over te doen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:51

Volgens mij klopt er gewoon niks van dat verhaal.
Als je je paard verkoopt op Marktplaats omwille een crisis dan zie je die paarden nog altijd mijlen ver boven een slachtprijs staan.
Ik zou dan nog liever mijn paard voor een slachtprijs verkopen aan iemand die hem/haar laat leven dan dat ik ze naar de slacht doe. Of zie ik dat nou verkeerd?
Sorry hoor, maar voor een Haflinger die overbodig is rond een jaar of 15 betaal je nog altijd tussen de 1000 en 1500 euro, probeer dat maar eens voor je paardenbiefstukje te krijgen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:53

Abeltje, yep, ik sta er alleen voor inmiddels. Maar ik ben een hele sterke vrouw, hoor, en ik kom er wel weer bovenop. Maar dank je wel, lief van je. Voor jou ook een :(:) !
Wel fijn dat je toch een fijn plekkie voor hem hebt gevonden (en een nieuwe baan!). Zag net in je profiel dat je hem idd nog lekker op kunt zoeken..... Maar goed, hoe dan ook, dat was ook niet de bedoeling destijds, toen hij nog een jonkie was.... ;(
Het leven kan raar lopen soms, he.... Het loopt altijd anders dan je denkt, niets is voor eeuwig, denk ik wel eens....

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:56

vreselijk... gezonde pracht paarden moet geslacht worden omdat er geen geld voor is...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:57

Het is wel zuur Abeltje om je dier te verkopen! Maar er komen vast wel betere tijden aan?

Ik heb van de zomer ook een tijd zonder werk gezeten, toen kon ik een dure pensionstal ook niet betalen. En ik heb toen de keuze gemaakt om mijn paard in de wei te zetten dag en nacht, gelukkig was het zomer. Maar anders had ik ook moeten bedenken om te verkopen.
Gelukkig nu weer een baan, dus probleem is opgelost.

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:58

Echt vreselijk dat mensen zomaar hun paarden naar de slager brengen. Ook door het feit dat er maar wat op los gefokt wordt kon dit natuurlijk niet achterwege blijven..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:01

Lijkt me idd lastig als je een stalling hebt van 300 euro per maand, want dat kan ik nu ook echt niet meer betalen. Gelukkig hoeft dat ook niet met mijn buitenpaard. Ben daar nu dubbelblij mee. :)
Maar ja, die vakanties, die zitten er eventjes niet in. Maar ach, ik heb me deze zomer ook prima vermaakt hier op en rond het water met vrienden (Loosdrechtse Plassen). Die tijd komt wel weer, hoor, als mijn kindje iets ouder is en ik meer kan gaan werken. :)

Maar heb zeker te doen met mensen die met pijn in hun hart afscheid moeten nemen van hun geliefde paard. Lijkt me echt vre-se-lijk!!! Ik heb daar echt nachten van wakker gelegen vorig jaar (naast een hoop andere zorgen). ;(

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:06

Moeni11 schreef:
Het is wel zuur Abeltje om je dier te verkopen! Maar er komen vast wel betere tijden aan?

Ik heb van de zomer ook een tijd zonder werk gezeten, toen kon ik een dure pensionstal ook niet betalen. En ik heb toen de keuze gemaakt om mijn paard in de wei te zetten dag en nacht, gelukkig was het zomer. Maar anders had ik ook moeten bedenken om te verkopen.
Gelukkig nu weer een baan, dus probleem is opgelost.

Betere tijden zullen wel weer komen, maar voorlopig blijf ik werken waar ik nu zit, en salarisverhoging zit er nog niet echt in (en dan nog maar met van die muizenstapjes, allemaal vastgelegd in schema's jekenthetwel) :Y)

Maar ik heb besloten om nu eerst in mezelf te gaan investeren. Huis moet aandacht (oa nieuwe cv-ketel + tuin moet betegeld) én ik ben hard aan het sparen om volgend jaar eindelijk weer eens een weekje op vakantie te gaan (een paardrijvakantie, dát dan weer wel!) 8-)

Dus voorlopig gaat alles de goede kant op.

Ennnnnn back ontopic! 8-)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:11

Helemaal akkoord dat er te veel gefokt wordt en sommige mensen moesten ze het echt verbieden, maar de oplossing lijkt me niet om alleen nog top'kweken' toe te laten, want eerlijk gezegd zit daar ook zooi tussen. Misschien niet zozeer fysiek, maar niet elke recreatieruiter zit te wachten op een hoog in het bloed staand paard waarmee hij lekker kan gaan verongelukken. Geef mij dus maar een 'rustig' gefokt paardje dat bedoeld was voor de recreatie i.p.v. een 'mislukt' sportpaard waaruit de fokker nog wat centen probeert te recupereren... Welk papier dat paard dan al dan niet heeft, interesseert me niet zo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:32

LeenC schreef:
Helemaal akkoord dat er te veel gefokt wordt en sommige mensen moesten ze het echt verbieden, maar de oplossing lijkt me niet om alleen nog top'kweken' toe te laten, want eerlijk gezegd zit daar ook zooi tussen. Misschien niet zozeer fysiek, maar niet elke recreatieruiter zit te wachten op een hoog in het bloed staand paard waarmee hij lekker kan gaan verongelukken. Geef mij dus maar een 'rustig' gefokt paardje dat bedoeld was voor de recreatie i.p.v. een 'mislukt' sportpaard waaruit de fokker nog wat centen probeert te recupereren... Welk papier dat paard dan al dan niet heeft, interesseert me niet zo.

Maar recreatieruiters zullen toch sowieso niet zo snel een sportgefokt paard kopen?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:36

MarcoBorsato schreef:
LeenC schreef:

Maar recreatieruiters zullen toch sowieso niet zo snel een sportgefokt paard kopen?

Je wilt ze toch de kost niet geven. B-ruiters op een supersportgefokt paard, die zijn er genoeg, toch?
Ik vind tot en met zeg maar, M/Z-nivo nog redelijk recreatief.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:41

Bah, echt vreselijk dat mensen hun paard naar de slacht brengen. Verkoop m dan voor minder op MP of ergens, maar dat ie wel een goed thuis hebt.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:45

MarcoBorsato schreef:
[

Uit de groep fokkers die voor de sport fokken, gaat 90% van de paarden gewoon naar recreanten omdat de paarden niet goed genoeg zijn voor de topsport.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:47

Ik mag hoop dat jullie allemaal vegetarier zijn?
Vind het nog altijd vreselijk dat mensen schande spreken van paarden naar de slacht maar zelf vanavond een stukkie vlees op hun bord leggen. Kijk er vanavond eens even goed naar en zie dan het dier voor je!
Liever een stukje paard op mijn bord wat vrij heeft rondgelopen dan die kip die zijn hele leven in een hokkie gepropt zit...........
Ik mag hopen dat er mensen zijn die het hier mee eens zijn!
Maar dat is een persoonlijke noot die ik even kwijt moet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:48

Ik eet idd geen vlees :D

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:48

1Boefje schreef:
Ik mag hoop dat jullie allemaal vegetarier zijn?
Vind het nog altijd vreselijk dat mensen schande spreken van paarden naar de slacht maar zelf vanavond een stukkie vlees op hun bord leggen. Kijk er vanavond eens even goed naar en zie dan het dier voor je!
Liever een stukje paard op mijn bord wat vrij heeft rondgelopen dan die kip die zijn hele leven in een hokkie gepropt zit...........
Ik mag hopen dat er mensen zijn die het hier mee eens zijn!
Maar dat is een persoonlijke noot die ik even kwijt moet.

Met deze zin ben ik het volledig eens!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:52

Ben al meer dan 20 jaar overtuigd vegetarisch. ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:56

Ik dan weer niet vegetarisch, maar ik doe ook niet spastisch als iemand aangeeft dat zijn/haar paard wegens gezondheidsproblemen naar de slacht moet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:58

Marigold schreef:
ja je zal eerst ook een (mini)ondernemingsplan moeten schrijven en wat marktonderzoek doen
maar er zal zomaar vraag naar kunnen zijn, het zou zomaar rendabel kunnen blijken.
dat geeft veel boeren/grondeigenaren dan de mogelijkheid neveninkomsten te werfen, en paardenhouders de een goedkopere uitwijkmogelijkheid zodat paardlief in krappere tijden niet gelijk weg hoeft te worden gedaan.

zat meiden met paardenhouderij, neem er 1 in dienst, maak weides en stallen, en bied totale verzorging (geen training maar oppas incl wormkuur en hoefsmid) voor een prijs die rendabel is en voor de eigenaren lager dan pensioen, en misschien heb je dan zomaar een prima lopend bedrijfje naast de boerderij.

Geloof mij maar dat het allemaal makkelijker lijkt dan dat het is :+ Anders had mijn vriend allang gezegt dat we de hele loods vol paardenboxen zetten. Mijn vriend heeft vroegah ook gereden en geniet met mij mee van mijn hobby :D Maar het blijft een hobby ;)

bijdehandje1 schreef:
Je wilt ze toch de kost niet geven. B-ruiters op een supersportgefokt paard, die zijn er genoeg, toch?
Ik vind tot en met zeg maar, M/Z-nivo nog redelijk recreatief.

Zowiezo is een paard wat super gefokt op papier is niet meteen een topper... Er zijn zat op papier hele mooie paarden, maar die met gangenwerk bijv. gewoon tegenvallen. Zulke mooi gefokte paarden kunnen prima dienen voor de basissport/recreatie :)

Maar wat mij het meest tegenstaat is eigenlijk al het gefok met dieren zonder papieren en al die shetlanders. Dat dieren naar de slacht gaan nu massaal vind ik niet eens zo slecht :o Nu zal ik bokt wel over mee heen krijgen, maar goede paarden worden toch nog wel verkocht en belanden niet bij de slacht. Dus alleen de mindere paarden belanden daar. Zo "ruim" je de rotzooi op en hou je de betere paarden over of zie ik het nu zo zwart-wit?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:58

helemaal met je eens Rianne!

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:23

Ik snap je argumentatie Rianneke maar die paarden zijn wel levende dieren die soms verkl**t zijn door onnozele mensen die niet verder denken dan hun neus lang is. Als zulke paarden moeten boeten terwijl het misschien/ waarschijnlijk in andere handen hele leuke dieren zouden zijn. Vind ik het alsnog zonde.