Camera legt gruwelijke taferelen Canadese slachthuizen vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:42

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:
yep die is afgeschaft :)

Let wel iedereen, dat dit soort dingen in Nederland en eigenlijk heel europa niet meer voorkomen...... ONZE paarden worden hieraan niet blootgesteld

Weet u dat wel heel zeker, waar gaan de paarden van de paardenmarkten in groepen nog heen? Waarom is de vleesprijs in het buitenland nog hoger? Waarom verhuizen gesloten slachthuizen in Nederland naar het buitenland? Waarom wordt niet elk dier met een schot (of stoot) "gedood'? Hoezo het komt niet voor?

de vleesprijs in het buitenland is hogver omdat daar paardenvlees nog gegeten word :) vraag en aanbod is pure economie :)

dat de slachthuizen verhuizen kan met een aantal facvtoren te maken hebben, oa de arbowetgeing in Nederland bijvoorbeeld :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:43

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:43

Alleen door het lezen van het verhaal staan de tranen al in mijn ogen! Verschikkelijk dat dit nog kan gebeuren!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:44

Nee klopt, afvalvlees gaat ook in dierenvoedsel want er is gewoon spul dat je liever niet in je kroketten verwerkt. :+ Over Mora's beleid kan ik persoonlijk niet zoveel zeggen.
Maar ja bepaald afvalvlees mag ook al niet meer in dierenvoer want bv. koeienhersenen werden er vroeger ook wel in verwerkt, en zo verspreidde BSE zich dus...

Het wordt allemaal wel strenger, maar om het geweten van de bevolking te sussen (vlees eten is helemaal niet zo slecht enzo) en het verspreiden van maffe ziektes te voorkomen moet je nu eenmaal concessies doen.

Volgens mij zijn de prijzen van vlees ook sneller gestegen dan van ander voedsel dus dat kan dan wel kloppen.

Jolliegirl: Precies! Al moet je dan ook wel weten waar je dat ding bij welk dier moet mikken, maar het werkt een stuk beter. Opleiden is al het halve werk. :) Bedankt voor het filmpje trouwens, mij werd verteld dat het echt zo'n masker was maar niet echt dus. _O- Dat van die stalen pin hadden ze in ieder geval goed.
Laatst bijgewerkt door Nummus op 04-04-10 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:45

ik heb de foto's ook bekeken
allemaal
filmpje staat er niet meer
zo schokkend zijn ze niet

maar als je leest hoe ze het doen
is het niet meer normaal

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:46

Nemurin : wordt uitgelegd in eht filmpje, is vrij simpel in die slachteirj.
Als zij het paard met het hoofd vastzetten in dat ronde geval. is het schieten niet moeilijk.
Deze schietmaskers zijn overal te krijgen, zelfs parteculier.
Als dat in canada verkocht zou worden, verlaag je het leed dus al gigantisch.

edit : Ja ik dacht vroeger ook dat eht een echt masker was, is nit zo.

melizz13: het filmpje niet schokkend? en de foto's ook niet?
nee om te zien niet... maar als je weet wát er gebeurt op die foto;s.......

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:46

Jolliegirl schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=3SY-XyFSoSo
interessante uitleg over het schietmasker.
Als ze dat ook in deze gruwelijke slachteirj zouden gebruiken, dan was er al véél minder leed!

Tis eigenlijk een best kleine pin... Dacht echt aan zo'n staaf, of in iedergeval iets langers :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:47

Melizz: Filmpjes zijn vrij schokkend als je er niet tegen kunt. Ik heb ze bekeken en je ziet soms minutenlang een paard alleen maar doodgaan, eigenlijk.

Niet echt leuk om een dier zo te zien lijden - dus als je er niet tegen kunt, zou ik ook zeker niet gaan kijken!

Jolliegirl: Voor wat ik in de informatie bij de filmpjes heb gelezen zijn er twee goedgekeurde manieren om het in Canada te doen, namelijk het gebruik van een rifle of dus zo'n schietmasker. Waarom ze dan voor de rifle kiezen als er zo'n grote fout-marge in zit...?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:47

@ jolliegirl:
het filmpje staan er niet meer
ja dat bedoel ik ook
als je leest HOE ze het doen is het wel verschrikkelijk

Jolliegirl

Re: Camera legt gruwelijke taferelen Canadese slachthuizen vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:51

Oke dan begreep ik je verkeerd melizz13

Nemurin : ja gek is dat he?? Als ze zo'n masker nemen, is het een questie om bij elk paard kogeltje te wisselen. SImpel.
Werk nog snel ook. en daar schiet je ook minder snel mis mee.
Maarja hoe maak je dat die canadezen wijs?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:52

Juangi schreef:
Jolliegirl schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=3SY-XyFSoSo
interessante uitleg over het schietmasker.
Als ze dat ook in deze gruwelijke slachteirj zouden gebruiken, dan was er al véél minder leed!

Tis eigenlijk een best kleine pin... Dacht echt aan zo'n staaf, of in iedergeval iets langers :)

Het gaatje zal 1 bij 1 cm zijn.
Ik heb jammergenoeg de foto van de schedel niet meer van de afgelopen excursie, daar kon je het erg goed zien.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:56

Jolliegirl schreef:
Oke dan begreep ik je verkeerd melizz13

Nemurin : ja gek is dat he?? Als ze zo'n masker nemen, is het een questie om bij elk paard kogeltje te wisselen. SImpel.
Werk nog snel ook. en daar schiet je ook minder snel mis mee.
Maarja hoe maak je dat die canadezen wijs?

Wat ik ook zo ontzettend raar vond in die filmpjes was dat ze soms gewoon duidelijk die kant van het paard op keken en ze nog zagen spartelen (horen kon vast niet met de harde muziek en dat gezaag daar) maar dan vooral heel lang wachtten met schieten.
Kost zo'n extra kogel nou zoveel?

Als dat zo is, ga kosten besparen door te leren schieten, zeg.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:56

Tja dat snap je toch niet? Waarom dan zo'n rifle kiezen met inderdaad zo'n grote fout- marge erin zoals Nemurin al vertelde.... Ik heb af en toe zo t idee dat ze gewoon van slecht slachten houden..... Kijk maar eens naar die zeehondjes die ze doodknuppelen......

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:57

Ben het helemaal met je eens.
bedenk wel. als het in nederland mis gaat (wat kan gebeuren) zal er ook even paniek zijn. Schietpistool openmaken, kogeltje erin, pin dicht. Dat kost tijd.

Maar... idioten he daar?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:58

hoe kan je nou van slachten houden?
zeker als je zo een dier ziet lijden

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:01

Even offtopic:
http://www.youtube.com/watch?v=G0qDClI3vDM

Hahahahahahah! :D

Oke, ontopic:

http://www.wakkerdier.nl/docs/paardenvleesonderzoek.pdf Bij de samenvatting onderaan.

Ik citeer: Uit deze lijst blijkt dat er in Nederland een groot aantal producten verkocht word waarin paardenvlees verwerkt is. Dit paardenvlees is afkomstig uit het buitenland, waar de paarden meestal gefokt worden voor het vlees

Tweede citatie: Het vlees van mindere kwaliteit kan worden gebruikt in verschillende snacks zoals: frikandellen en kroketten. De belangrijkste reden om paardenvlees te gebruiken in deze samengestelde vleesproducten is is het economische voordeel. Daarnaast wordt het verwerkt omdat het een grondstof is met gunstige
eigenschappen, zoals de smaak, structuur en de bindingseigenschappen van de eiwitten. Vroeger
werd het ook gebruikt vanwege de donker rode kleur, maar dit is tegenwoordig niet meer nodig. In kroketten
zorgt paardenvlees voor het typische draadjesvlees, wat de Nederlandse consument wil. Wanneer
er paardenvlees in een product is verwerkt moet dit altijd volgens de wetgeving op het etiket vermeld
worden. Ondanks de voordelige eigenschappen zal paardenvlees in de toekomst waarschijnlijk
helemaal niet meer gebruikt worden. Op dit moment zitten er heffingen op de import van rund- en varkensvlees.
Hierdoor is paardenvlees relatief goedkoper. (Wakker dier, paardenvlees onderzoek, bladzij 11)

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:02

Ik heb de filmpjes ook bekeken,het is schandalig hoe het gebeurd,maar zo super schokkend vind ik de filmpjes niet. Het is in en in triest dat die beesten minuten lang lijden. Slachthuizen sluiten is geen optie,daar krijg je nog veel ergere tafarelen van. Ze zouden het personeel een goede opleiding moeten geven en idd een schietmasker.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:07

Hoe kan iemand deze filmpjes nou niét schokkend vinden!?

Dit is toch niet te geloven...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:08

melizz13 schreef:

Het beslissen over leven en dood is een machtsspelletje en sommige mensen zijn daar gevoelig voor. Ze zien dieren niet hetzelfde als mensen en zijn dus niet per se "harteloos" maar vinden het normaal dat ze niets waard zijn. Mijn opa hield ook van slachten, maar dan wel op de humane manier en meer het snijden en mooie stukjes vlees maken denk ik. Doden vond ie vreselijk (het ging een keer mis, hij heeft gelijk zwaardere kogels gekocht). Dat had dus minder met macht te maken en meer met hetzelfde soort interesse dat mensen bij de slagerswinkels hebben bv. Maar dat verschil lijkt me onderhand vrij duidelijk. :)

Juangi: Oei dat vind ik wel een vervelend bericht! Ga eens uitzoeken welk merk kroketten en frikandellen GEEN paardenvlees bevat denk ik... :+

Dat filmpje is trouwens wel geniaal met die kroket.

Jolliegirl: Het is denk ik maar net welke emotie er overheerst - zoals gezegd wordt, diep triest... dat voelde ik ook wel naast de verbazing ja.
Laatst bijgewerkt door Nummus op 04-04-10 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:09

melizz13 schreef:

Omdat er ook slachterijen zijn waar het wél netjes gaat.
:) Ik vind slachten prima... Mits zonder dierenleed.
En ja,dan sta ik er het liefst nog naast ook (zoals met excursie) want vind het reuze interessant.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:10

KiWiKo schreef:
FaberSmid schreef:
Weet u dat wel heel zeker, waar gaan de paarden van de paardenmarkten in groepen nog heen? Waarom is de vleesprijs in het buitenland nog hoger? Waarom verhuizen gesloten slachthuizen in Nederland naar het buitenland? Waarom wordt niet elk dier met een schot (of stoot) "gedood'? Hoezo het komt niet voor?

de vleesprijs in het buitenland is hogver omdat daar paardenvlees nog gegeten word :) vraag en aanbod is pure economie :)

dat de slachthuizen verhuizen kan met een aantal facvtoren te maken hebben, oa de arbowetgeing in Nederland bijvoorbeeld :)

Nee het gaat om slachthuizen die in Nederland gesloten zijn, u weet dan heus wel waarom die gesloten zijn. En die gaan met hun wanpraktijken gewoon door in het buitenland en het vlees gaat ook naar Nederland. Het vlees wat in Nederland verboden was, maar nu ineens niet meer omdat het buitenlands vlees is van ook Nederlandse dieren.
Hoe kan men dan beweren dat het in Nederland en Europa niet gaande is? Informeer eens bij de verzekering waar de paarden heen gaan, die zijn voor de slacht overnemen?

Nummus

Re: Camera legt gruwelijke taferelen Canadese slachthuizen vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:13

Overigens kap ik er maar eens mee voor vandaag, allemaal erg bedankt voor de stimulerende discussie! :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:13

Jolliegirl schreef:
melizz13 schreef:

Omdat er ook slachterijen zijn waar het wél netjes gaat.
:) Ik vind slachten prima... Mits zonder dierenleed.
En ja,dan sta ik er het liefst nog naast ook (zoals met excursie) want vind het reuze interessant.

zonder dierenleed vind ik het ook prima
alleen hoe ze ervoor leven vind ik ook belangrijk
wij hebben thuis ook lammetjes die later worden geslacht
alleen die hebben vanaf hun geboorte ruimte zat
en als het goed weer is staan ze in de wei

maar om het te zien
nee dankje

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:15

Nemurin schreef:
melizz13 schreef:

Het beslissen over leven en dood is een machtsspelletje en sommige mensen zijn daar gevoelig voor. Ze zien dieren niet hetzelfde als mensen en zijn dus niet per se "harteloos" maar vinden het normaal dat ze niets waard zijn. Mijn opa hield ook van slachten, maar dan wel op de humane manier en meer het snijden en mooie stukjes vlees maken denk ik. Doden vond ie vreselijk (het ging een keer mis, hij heeft gelijk zwaardere kogels gekocht). Dat had dus minder met macht te maken en meer met hetzelfde soort interesse dat mensen bij de slagerswinkels hebben bv. Maar dat verschil lijkt me onderhand vrij duidelijk. :)

iedereen is verschillend
alleen slachten vind ik niet erg
alleen de manier waarop wel

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:19

Jolliegirl schreef:
Hoe kan iemand deze filmpjes nou niét schokkend vinden!?

Dit is toch niet te geloven...

het verhaal waar KiWiKo over vertelde dat ze gezonde dieren verminkte om minder invoer te betalen,die beelden waren schokkend. Daar zag je hoe ze beesten gewoon oren afsneden,werden opengereten en benen gebroken werden. Ook allemaal gefilmpt met een verborgen camara. De filmpjes van de slachterij zijn echt zielig,maar zwaar schokkend... zoals ik al zei de ander reportage die ik gezien heb,kon ik maar met moeite afkijken.