"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:14

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:17

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:20

Ha Dani, van die foto's heb ik ook idd ;).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:25

Mijn Shetlanders stonden er ook zo bij en ik heb nog nooit een Shet gezien die het koud had, maar ik moet bekennen dat mijn pony het wel snel koud heeft en daar moet ik erg mee oppassen, want ze is gauw spierbevangen. Liefst zou ik haar zonder dekens houden, maar op dit moment moet ze tijdelijk wel onder een deken omdat ze het dus toch (te) koud heeft gehad. Ik heb de knoop doorgehakt, komende herfst/winter wacht ik de kou niet af en gaat er eerder een deken op, desnoods twee of drie. Je kunt nog zoveel principes hebben, maar uiteindelijk gaat het er om dat je het beste kiest voor je paard en dat is niet voor elk paard hetzelfde!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:30

Hee Dani, zo zien die Dartmoors waar ik voor zorg er ook uit! En dan van die sneeuwneusjes.

Johanna: rillen is bij alle zoogdieren een manier zichzelf warm te houden, alleen bij mensen heeft het voor geen meter effect meer helaas. Je kunt het dus niet vergelijken met het rillen van een mens. Wordt daar ook al gezegd geloof ik.
Maar nogmaals, het hangt echt van het paard af!
Als jouw paard het niet gewend is gaat hij/zij het inderdaad koud krijgen en moet je ook gewoon zorgen dat dat niet zo is, maar iemand anders zijn paard heeft een heel ander leven gehad.

Dus ik weet niet wat je nu probeert te bewijzen...? :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:44

Nemurin schreef:
Hee Dani, zo zien die Dartmoors waar ik voor zorg er ook uit! En dan van die sneeuwneusjes.

Johanna: rillen is bij alle zoogdieren een manier zichzelf warm te houden, alleen bij mensen heeft het voor geen meter effect meer helaas. Je kunt het dus niet vergelijken met het rillen van een mens. Wordt daar ook al gezegd geloof ik.
Maar nogmaals, het hangt echt van het paard af!
Als jouw paard het niet gewend is gaat hij/zij het inderdaad koud krijgen en moet je ook gewoon zorgen dat dat niet zo is, maar iemand anders zijn paard heeft een heel ander leven gehad.

Dus ik weet niet wat je nu probeert te bewijzen...? :)

Niets.
Lees alle 17 bladzijdes van deze topic.
Houd de vraag in je achterhoofd: men moet dieren beter beschermen tegen barre kou.
Lees en huiver hoe er op een antwoord wordt gereageerd en daar dan weer op etc.
Dat mijn paard eerder binnen staat dan normaal, hangt af van het weer. Als de vraag en de
antwoorden goed gelezen worden, is het toch heel logisch?
Als je intensief sport bedrijft met je paard, dan kan hij toch niet altijd buiten staan?
Dan krijgt hij lang haar, kan niet op ijzers etc. Als ik het zielig had gevonden, had ik
een ander ras genomen. Een Fjord, ijslander etc. deze kunnen prima buiten. Wel met
schuil gelegenheid.
Mijn paard staat niet in een paddock. Gewoon in het weiland, samen met collega
sportpaarden. Er is ruim 20 hectare tot hun beschikking.
Maar ook 's zomers als het erg warm is, gaan ze eerder naar binnen. Beter op stal
dan in de brandende zon.
Onze paarden worden iedere dag geborsteld, krijgen het beste ruwvoer, krachtvoer, altijd
water, kunnen op stal gewoon aan elkaar ruiken en voelen.
Dus ik weet het niet. Een ieder die zo fel heeft gereageerd, hebben die zelf wel een paard?
En staat deze dan ook op zo veel weiland, of gewoon in z'n eentje op een klein stukje?
Een ieder probeert met de middelen die hij heeft, zo goed mogelijk voor zijn paard te zorgen.
De paarden van tegenwoordig zijn geen wilde paarden meer. Laat een ieder dus in zijn
waarde. Zie en oordeel dan pas.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:28

Johanna59 schreef:
Niets.
Lees alle 17 bladzijdes van deze topic.
Houd de vraag in je achterhoofd: men moet dieren beter beschermen tegen barre kou.
Lees en huiver hoe er op een antwoord wordt gereageerd en daar dan weer op etc.
Dat mijn paard eerder binnen staat dan normaal, hangt af van het weer. Als de vraag en de
antwoorden goed gelezen worden, is het toch heel logisch?
Als je intensief sport bedrijft met je paard, dan kan hij toch niet altijd buiten staan?
Dan krijgt hij lang haar, kan niet op ijzers etc. Als ik het zielig had gevonden, had ik
een ander ras genomen. Een Fjord, ijslander etc. deze kunnen prima buiten. Wel met
schuil gelegenheid.

Mijn paard staat niet in een paddock. Gewoon in het weiland, samen met collega
sportpaarden. Er is ruim 20 hectare tot hun beschikking.
Maar ook 's zomers als het erg warm is, gaan ze eerder naar binnen. Beter op stal
dan in de brandende zon.
Onze paarden worden iedere dag geborsteld, krijgen het beste ruwvoer, krachtvoer, altijd
water, kunnen op stal gewoon aan elkaar ruiken en voelen.
Dus ik weet het niet. Een ieder die zo fel heeft gereageerd, hebben die zelf wel een paard?
En staat deze dan ook op zo veel weiland, of gewoon in z'n eentje op een klein stukje?
Een ieder probeert met de middelen die hij heeft, zo goed mogelijk voor zijn paard te zorgen.
De paarden van tegenwoordig zijn geen wilde paarden meer. Laat een ieder dus in zijn
waarde. Zie en oordeel dan pas.

Dat is jouw mening en dat mag.
Maar zoveel verschillende mensen zoveel verschillende meningen.
Er zijn ook sportpaarden die wel "gewoon" buiten staan.

Mijn KWPN-er staat rondom op ijzers en heeft de hele winter buiten gelopen. (alleen met vorst 's nachts op stal ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid)
Mijn AVS (loopt M2) heeft ijzers, geen dekens en staat ook buiten. (vanaf nu weer 24/7).

Mijn vorige paard liep Z2 (niet met mij hahaha) en stond 's zomers 24/7 buiten en in de winter van 8:00 tot 18:00 (naar mate het weer langer licht werd weer langer).
Ze stond 's winters gewoon met dekens en ijzers buiten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:31

Johanna, jij laat zelf ook niet iedereen in hun waarde. Mijn eigen paard bijvoorbeeld al niet. Die staat op een plek met ook zo ongeveer 20 hectare grond, in een kudde, geen schuilstal, wel bosjes/struiken/riet e.d. Heel veel ruimte bij ons (natuurgebied).
Hij zou het prima doen bij de wilde paarden, daar ben ik behoorlijk zeker van zelfs :j . En toch is het een paard van nu, gedomesticeerd en wel, maar ik durf te zeggen dat als ik hem bij de Koniks zet, hij zich prima red, hoor. ;)

JIJ kiest er voor om je paard zo te houden als jij wilt (sporten/scheren/binnen houden/etc.). Ik denk dat jouw paard als hij de kans kreeg om als een (half)wild paard te leven, hij zich beter zou redden, dan jij nu denkt. Dat is wat ik denk. ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:12

Twiggy2008 schreef:
Johanna, jij laat zelf ook niet iedereen in hun waarde. Mijn eigen paard bijvoorbeeld al niet. Die staat op een plek met ook zo ongeveer 20 hectare grond, in een kudde, geen schuilstal, wel bosjes/struiken/riet e.d. Heel veel ruimte bij ons (natuurgebied).
Hij zou het prima doen bij de wilde paarden, daar ben ik behoorlijk zeker van zelfs :j . En toch is het een paard van nu, gedomesticeerd en wel, maar ik durf te zeggen dat als ik hem bij de Koniks zet, hij zich prima red, hoor. ;)

JIJ kiest er voor om je paard zo te houden als jij wilt (sporten/scheren/binnen houden/etc.). Ik denk dat jouw paard als hij de kans kreeg om als een (half)wild paard te leven, hij zich beter zou redden, dan jij nu denkt. Dat is wat ik denk. ;)

Juist, ik kies ervoor mijn paard(en) zo te houden.
En nee, hij ging dood als hij moest leven als een wild paard.
Hij hoeft nooit geschoren te worden, omdat hij geen lang haar maakt. Altijd al gehad, vanaf veulen. Ook zijn moeder en haar moeder.
Net zoals zijn zussen en broers.
Ik vind het zielig als ze altijd buiten moeten staan, in weer en wind.
Op bevroren harde grond, met sneeuw in de blubber.
Hier sneeuwt het nu weer hard. De ondergrond is bevroren sneeuw, dat ijs is geworden. Ze glijden met en zonder ijzers, uit.
Ook de paarden die langer buiten lopen. Ook de jonge paarden die geen deken op hebben. Voor hun is er werkelijk niets aan.
Bij ons groeit er geen gras meer. Het gras dat er staat heeft totaal geen voedingswaarde meer.
Maar hierin zal ik ook wel weer ongelijk krijgen.
Van mij is het mijn werk 24/7/365!!!! Jaar in jaar uit. Iedereen tevreden. Zowel dier als mens.
Vertel nu eens hoe jullie je paarden houden? Wat doe je er mee? Hoe is zijn leefomgeving?
Ben zeer geïnteresseerd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:17

Johanna59 schreef:
Van mij is het mijn werk 24/7/365!!!! Jaar in jaar uit.
Dat je iets je hele leven doet wil niet altijd zeggen dat je het daarom zo goed doet als je zelf denkt.
Mijn sportpaarden hebben altijd zoveel mogelijk buitengelopen. Zelfs de dekhengsten en de paarden die internationale wedstrijden liepen had ik zoveel buiten staan als kon.
Dus regen, sneeuw, vorst was geen reden om ze binnen te houden.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:53

Katja schreef:
Johanna59 schreef:
Van mij is het mijn werk 24/7/365!!!! Jaar in jaar uit.
Dat je iets je hele leven doet wil niet altijd zeggen dat je het daarom zo goed doet als je zelf denkt.
Mijn sportpaarden hebben altijd zoveel mogelijk buitengelopen. Zelfs de dekhengsten en de paarden die internationale wedstrijden liepen had ik zoveel buiten staan als kon.
Dus regen, sneeuw, vorst was geen reden om ze binnen te houden.

Dat klopt helemaal.
Die van ons lopen ook zoveel mogelijk buiten.
Zelfs onze hengsten, drachtige merries, veulens en sportpaarden.
Gelukkig zijn er meer die er zo over denken als wij. *D
Wij vinden, dat onze paarden goed beschermd moeten worden tegen barre kou en
daar handelen we dan ook naar.
Leuk detail: als bij ons in de buurt paarden of ponies onder deze omstandigheden buiten staan,
te wachten op hun baasjes, hetzij op voer, hetzij op water, dan zijn er mensen die hiervoor
de dierenbescherming bellen. |( |( |(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:04

Nou Johanna, dan bellen ze fijn de DB. Ik verwelkom ze wel met een kop koffie. Denk dat ze snel weer weg zijn, lachend. ;)
Volgens mij heb ik allang verteld hoe onze kudde erbij staat. Ze hebben een wintervacht, hebben plezier, hebben alle ruimte en spelen nog dagelijks met elkaar. Er staat een enorme hooiruif, die de hele dag en nacht door gevuld is. Zelfs de meest barre nachten hebben ze goed doorgebracht. Nu is het weer totaal anders. Natter. Ik vind dit weer vervelender dan de extreme kou.
Al hoewel het gelukkig nu droog is en van mij mag het zo blijven.

Mijn eigen paard staat van jongsaf aan al buiten in weer en wind. Die houdt niet van opgesloten staan. Doe je hem echt geen plezier mee.
Maar ach, als dat allemaal zo zielig is, volgens jou, tja....... Dan zal ik wel een dierenmishandelaar zijn, he. :Y)
Wel eentje dan die dagelijks veel moeite doet om ervoor te zorgen dat de kudde er goed bij staat. In weer en wind. Rijden doe ik nu niet. Niet als de grond te hard is en ook niet als de grond te nat is. Daarbij is het met zo'n enorme wintervacht wat lastiger en moet ik de tijd nemen om hem goed uit te stappen. Ik heb meer in het leven, bv een kindje wat ik van school moet halen elke dag. Rijden pak ik wel weer op als het weer weer wat zachter wordt.

Ik ben wel met je eens dat je altijd naar het paard als individu moet kijken. Heeft een paard het echt koud buiten, dan moet je daar wat mee doen. Natuurlijk. Maar ik ken zat KWPNers die het buiten prima doen. De ene KWPNer is de andere niet. En die van mij is gewoon een (half)wilde pony, die erg op zijn vrijheid gesteld is en het echt niet boeit in wat voor weer hij staat.
Het zou fijn zijn als je je dat ook eens gaat realiseren, ondanks al die jaren alles hetzelfde doen. Leer jij nooit eens andere dingen dan? Stel je je nooit eens open voor een andere kijk op zaken? Jammer.........

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:52

Twiggy2008 schreef:
Nou Johanna, dan bellen ze fijn de DB. Ik verwelkom ze wel met een kop koffie. Denk dat ze snel weer weg zijn, lachend. ;)
Volgens mij heb ik allang verteld hoe onze kudde erbij staat. Ze hebben een wintervacht, hebben plezier, hebben alle ruimte en spelen nog dagelijks met elkaar. Er staat een enorme hooiruif, die de hele dag en nacht door gevuld is. Zelfs de meest barre nachten hebben ze goed doorgebracht. Nu is het weer totaal anders. Natter. Ik vind dit weer vervelender dan de extreme kou.
Al hoewel het gelukkig nu droog is en van mij mag het zo blijven.

Mijn eigen paard staat van jongsaf aan al buiten in weer en wind. Die houdt niet van opgesloten staan. Doe je hem echt geen plezier mee.
Maar ach, als dat allemaal zo zielig is, volgens jou, tja....... Dan zal ik wel een dierenmishandelaar zijn, he. :Y)
Wel eentje dan die dagelijks veel moeite doet om ervoor te zorgen dat de kudde er goed bij staat. In weer en wind. Rijden doe ik nu niet. Niet als de grond te hard is en ook niet als de grond te nat is. Daarbij is het met zo'n enorme wintervacht wat lastiger en moet ik de tijd nemen om hem goed uit te stappen. Ik heb meer in het leven, bv een kindje wat ik van school moet halen elke dag. Rijden pak ik wel weer op als het weer weer wat zachter wordt.

Ik ben wel met je eens dat je altijd naar het paard als individu moet kijken. Heeft een paard het echt koud buiten, dan moet je daar wat mee doen. Natuurlijk. Maar ik ken zat KWPNers die het buiten prima doen. De ene KWPNer is de andere niet. En die van mij is gewoon een (half)wilde pony, die erg op zijn vrijheid gesteld is en het echt niet boeit in wat voor weer hij staat.
Het zou fijn zijn als je je dat ook eens gaat realiseren, ondanks al die jaren alles hetzelfde doen. Leer jij nooit eens andere dingen dan? Stel je je nooit eens open voor een andere kijk op zaken? Jammer.........

Jawel hoor, kom maar met een plan.
Zestig paarden. Zestig boxen. Stapmolen. Binnenmanege, buitenmanege. Veel weiland.
Bijna alle paarden hebben dekens op en staan op ijzers.
Wat moet ik doen met deze paarden? De meesten worden gereden, ook door derden. Sommigen willen 's ochtends rijden, sommigen 's middags en anderen 's avonds. En een gedeelte is van ons zelf.
Kom met een goed plan, zodat iedereen van deze topic wel tevreden is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:31

60 paarden? Oeps! Toch zijn er mogelijkheden. Daarnaast begrijp ik niet zo goed waarom paarden zo snel op ijzers gegooid worden? Ijzerloos gaat beter samen met sneeuw. Mijn paarden timmer ik de ijzers onder à moment dat de trainingen weer toenemen na de sneeuwperiode's. Ik train mijn sportpaarden voor nationale en internationale wedstrijden. Ze staan 24/7 buiten met veel dekens en in nat weer in goede zandpaddocks met onbeperkt hooi: is eerlijk gezegd goedkoper dan op stal. Mijn staldeuren staan wagenwijd open voor hen: geen paardenhaar op hun hoofd die er uit eigen wil gebruik van willen maken. Ze hebben vroeger zekers stallen gekend, zijn t ongelooflijk snel verleerd en t is zeker niet hun vrije keus om voor een stal te kiezen. Echter ik begrijp dat al jarenlang 60 paarden veel op stal, het roer omgooien niet 1-2-3 gerealiseerd kan zijn, zowel emotioneel als in de praktijk.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:40

Beste Johanna, sta achter jouw mening en vind het knap dat jij opbokst tegen alle 24/7 buiten. Een sportpaard vereist een ander behandeling als een recreatiepaard, maar dat gaat er hier niet in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:43

@Setteke
Dat laatste is jouw mening en absoluut geen gegeven...!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:08

Brainless schreef:
@Setteke

Nee, netzomin als jullie mening een gegeven is.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:11

Brainless schreef:
@Setteke

Sorry, 2 keer.

Maar wil nog wel effe uitweiden, wie zegt dat jouw paard 24/7 buiten op de wei gelukkig is?
Wie zegt dat jouw paard 24/7 op de box gelukkig is?
Wie zegt dat jouw recreatieve beest gelukkig is?
Wie zegt dat je paard houdt van grondwerk en clickertraining?
Wie zegt dat jouw wedstrijdpaard gelukkig is (in wat voor sport dan ook)?
Wie zegt dat hij ijzerloos gelukkig is?
Wie zegt, dat hij met ijzers gelukkig is?
Wie zegt dat hij met bit gelukkig is, of zonder?
Of boomloos of met?
Wie zegt dat? Nou, nou? Ja, wij BAASJES. Ben je een baasje van het een, veroordeel je gewoon het baasje van het ander. Smurfonderzoeken zeggen mij niks. Vage onderzoeken. Ik heb niets tegen alles wat anders is, maar wel tegen mensen die maar schoppen tegen wedstrijdsport en alles wat daarbij hoort. Laat ons met rust en wij laten jullie echt wel in jullie waarde....
Laatst bijgewerkt door setteke op 29-01-10 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:25

setteke schreef:
Beste Johanna, sta achter jouw mening en vind het knap dat jij opbokst tegen alle 24/7 buiten. Een sportpaard vereist een ander behandeling als een recreatiepaard, maar dat gaat er hier niet in.

Ik vind het jammer dat alles zo zwart/wit geschetst wordt. Mijn sportpaarden liepen altijd minimaal 10 uur per dag buiten, weer of geen weer, gewoon met ijzers en 's winters sneeuwbeslag en voor een belangrijke wedstrijd ook nog wel eens strak in de beenbeschermers.
Volgens mij kan er vaak meer dan mensen denken en durven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:50

setteke schreef:

Het gaat mij even niet om de discussie sportpaard versus recreatiepaard :+ . Het gaat mij om haar houding ten aanzien van paarden die 'zogenaamd' niet tegen de 'barre kou' beschermd worden. Goh, wat zielig. Ik snap heel goed dat je een geschoren paard/paard wat meer in training is niet 24/7 buiten houdt, al hoewel je er wel bij moet zeggen dat het een keuze is van de eigenaar, niet zozeer van het paard zelf. ;)
En verder geef ik heel duidelijk aan dat je een paard altijd als individu moet bekijken. Lees eens goed, voordat je wat roept, wat gewoon niet waar is. :(:)

Klein voorbeeldje (kan er nog wel tig opnoemen, hoor): Wij hebben ook een oudje van 38 staan, die overdag buiten staat met deken (ja, ook in de 'barre kou' ;) ) en 's avonds weer naar binnen gaat. Ze doet het nog prima voor haar leeftijd. Ken weinig sportpaarden die die leeftijd bereiken. Overigens hebben wij ook een aantal sportpaarden staan. Die staan voornamelijk binnen met een uurtje bak (met deken) of iets in die trant. Tja, ik zie dat ze zich vervelen binnen en ze zijn door het dolle heen als ze eens buiten komen in vrijheid. Dan kijk ik persoonlijk liever naar de paarden buiten, die zich prima vermaken, ook wel eens lekker gek doen, maar wel weten hoe ze hun benen neer moeten zetten in de sneeuw. Kom eens kijken, zou ik zeggen. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:51

Katja schreef:
Ik vind het jammer dat alles zo zwart/wit geschetst wordt. Mijn sportpaarden liepen altijd minimaal 10 uur per dag buiten, weer of geen weer, gewoon met ijzers en 's winters sneeuwbeslag en voor een belangrijke wedstrijd ook nog wel eens strak in de beenbeschermers.
Volgens mij kan er vaak meer dan mensen denken en durven.

Katja, ben het helemaal met je eens!!! :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:53

Lieve Johanna, ik sta prominent op bijna alle 17 bladzijdes van deze topic en blijf ook constant verkondigen wat ik vind - namelijk dat het per paard verschilt of ze het aankunnen, en als je ze buiten zet dat je ze dan een schuilmogelijkheid moet zien te bieden.

En daar blijft het bij. Sportpaard of niet, want volgens mij zijn er net zulke grote verschillen onder de sportpaarden als tussen sport- en recreatiepaarden. Ik vind het trouwens wel lastig om ze zo in hokjes te stoppen, want sommigen worden voor beide gebruikt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:00

setteke schreef:
Brainless schreef:
@Setteke

Nee, netzomin als jullie mening een gegeven is.

En dat probeer ik dus nu al 17 pagina's uit te leggen.
Ik zeg ook niet dat mijn mening een gegeven is, maar om te zeggen dat een sportpaard een (heel?) ander paard is dan een recreatie paard ben ik niet mee eens.
Maar als jij dat vind mag dat.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:18

A horse is a horse, of course of course, and no one can talk like a horse.
Nou, zie voorgaande post, NIEMAND kan zeggen als baas van je eigen dier waar hij/zij zo gelukkig in is, want je koppelt alles aan de mogelijkheden die JIJ hem te bieden hebt. Goed lezen...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:19

Ik heb geen eigen dier. Waaruit komt mijn vooroordeel nou...? Want ik ga er wel vanuit dat iedereen op zijn minst een beetje bevooroordeeld is. :+