Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nemurin schreef:Hee Dani, zo zien die Dartmoors waar ik voor zorg er ook uit! En dan van die sneeuwneusjes.
Johanna: rillen is bij alle zoogdieren een manier zichzelf warm te houden, alleen bij mensen heeft het voor geen meter effect meer helaas. Je kunt het dus niet vergelijken met het rillen van een mens. Wordt daar ook al gezegd geloof ik.
Maar nogmaals, het hangt echt van het paard af!
Als jouw paard het niet gewend is gaat hij/zij het inderdaad koud krijgen en moet je ook gewoon zorgen dat dat niet zo is, maar iemand anders zijn paard heeft een heel ander leven gehad.
Dus ik weet niet wat je nu probeert te bewijzen...?
Johanna59 schreef:Niets.
Lees alle 17 bladzijdes van deze topic.
Houd de vraag in je achterhoofd: men moet dieren beter beschermen tegen barre kou.
Lees en huiver hoe er op een antwoord wordt gereageerd en daar dan weer op etc.
Dat mijn paard eerder binnen staat dan normaal, hangt af van het weer. Als de vraag en de
antwoorden goed gelezen worden, is het toch heel logisch?
Als je intensief sport bedrijft met je paard, dan kan hij toch niet altijd buiten staan?
Dan krijgt hij lang haar, kan niet op ijzers etc. Als ik het zielig had gevonden, had ik
een ander ras genomen. Een Fjord, ijslander etc. deze kunnen prima buiten. Wel met
schuil gelegenheid.
Mijn paard staat niet in een paddock. Gewoon in het weiland, samen met collega
sportpaarden. Er is ruim 20 hectare tot hun beschikking.
Maar ook 's zomers als het erg warm is, gaan ze eerder naar binnen. Beter op stal
dan in de brandende zon.
Onze paarden worden iedere dag geborsteld, krijgen het beste ruwvoer, krachtvoer, altijd
water, kunnen op stal gewoon aan elkaar ruiken en voelen.
Dus ik weet het niet. Een ieder die zo fel heeft gereageerd, hebben die zelf wel een paard?
En staat deze dan ook op zo veel weiland, of gewoon in z'n eentje op een klein stukje?
Een ieder probeert met de middelen die hij heeft, zo goed mogelijk voor zijn paard te zorgen.
De paarden van tegenwoordig zijn geen wilde paarden meer. Laat een ieder dus in zijn
waarde. Zie en oordeel dan pas.
Twiggy2008 schreef:Johanna, jij laat zelf ook niet iedereen in hun waarde. Mijn eigen paard bijvoorbeeld al niet. Die staat op een plek met ook zo ongeveer 20 hectare grond, in een kudde, geen schuilstal, wel bosjes/struiken/riet e.d. Heel veel ruimte bij ons (natuurgebied).
Hij zou het prima doen bij de wilde paarden, daar ben ik behoorlijk zeker van zelfs. En toch is het een paard van nu, gedomesticeerd en wel, maar ik durf te zeggen dat als ik hem bij de Koniks zet, hij zich prima red, hoor.
![]()
JIJ kiest er voor om je paard zo te houden als jij wilt (sporten/scheren/binnen houden/etc.). Ik denk dat jouw paard als hij de kans kreeg om als een (half)wild paard te leven, hij zich beter zou redden, dan jij nu denkt. Dat is wat ik denk.
Johanna59 schreef:Dat je iets je hele leven doet wil niet altijd zeggen dat je het daarom zo goed doet als je zelf denkt.Van mij is het mijn werk 24/7/365!!!! Jaar in jaar uit.
Katja schreef:Johanna59 schreef:Dat je iets je hele leven doet wil niet altijd zeggen dat je het daarom zo goed doet als je zelf denkt.Van mij is het mijn werk 24/7/365!!!! Jaar in jaar uit.
Mijn sportpaarden hebben altijd zoveel mogelijk buitengelopen. Zelfs de dekhengsten en de paarden die internationale wedstrijden liepen had ik zoveel buiten staan als kon.
Dus regen, sneeuw, vorst was geen reden om ze binnen te houden.
Twiggy2008 schreef:Nou Johanna, dan bellen ze fijn de DB. Ik verwelkom ze wel met een kop koffie. Denk dat ze snel weer weg zijn, lachend.![]()
Volgens mij heb ik allang verteld hoe onze kudde erbij staat. Ze hebben een wintervacht, hebben plezier, hebben alle ruimte en spelen nog dagelijks met elkaar. Er staat een enorme hooiruif, die de hele dag en nacht door gevuld is. Zelfs de meest barre nachten hebben ze goed doorgebracht. Nu is het weer totaal anders. Natter. Ik vind dit weer vervelender dan de extreme kou.
Al hoewel het gelukkig nu droog is en van mij mag het zo blijven.
Mijn eigen paard staat van jongsaf aan al buiten in weer en wind. Die houdt niet van opgesloten staan. Doe je hem echt geen plezier mee.
Maar ach, als dat allemaal zo zielig is, volgens jou, tja....... Dan zal ik wel een dierenmishandelaar zijn, he.![]()
Wel eentje dan die dagelijks veel moeite doet om ervoor te zorgen dat de kudde er goed bij staat. In weer en wind. Rijden doe ik nu niet. Niet als de grond te hard is en ook niet als de grond te nat is. Daarbij is het met zo'n enorme wintervacht wat lastiger en moet ik de tijd nemen om hem goed uit te stappen. Ik heb meer in het leven, bv een kindje wat ik van school moet halen elke dag. Rijden pak ik wel weer op als het weer weer wat zachter wordt.
Ik ben wel met je eens dat je altijd naar het paard als individu moet kijken. Heeft een paard het echt koud buiten, dan moet je daar wat mee doen. Natuurlijk. Maar ik ken zat KWPNers die het buiten prima doen. De ene KWPNer is de andere niet. En die van mij is gewoon een (half)wilde pony, die erg op zijn vrijheid gesteld is en het echt niet boeit in wat voor weer hij staat.
Het zou fijn zijn als je je dat ook eens gaat realiseren, ondanks al die jaren alles hetzelfde doen. Leer jij nooit eens andere dingen dan? Stel je je nooit eens open voor een andere kijk op zaken? Jammer.........
Brainless schreef:@Setteke
Dat laatste is jouw mening en absoluut geen gegeven...!!
setteke schreef:Beste Johanna, sta achter jouw mening en vind het knap dat jij opbokst tegen alle 24/7 buiten. Een sportpaard vereist een ander behandeling als een recreatiepaard, maar dat gaat er hier niet in.
setteke schreef:Beste Johanna, sta achter jouw mening en vind het knap dat jij opbokst tegen alle 24/7 buiten. Een sportpaard vereist een ander behandeling als een recreatiepaard, maar dat gaat er hier niet in.
Katja schreef:Ik vind het jammer dat alles zo zwart/wit geschetst wordt. Mijn sportpaarden liepen altijd minimaal 10 uur per dag buiten, weer of geen weer, gewoon met ijzers en 's winters sneeuwbeslag en voor een belangrijke wedstrijd ook nog wel eens strak in de beenbeschermers.
Volgens mij kan er vaak meer dan mensen denken en durven.
setteke schreef:Brainless schreef:@Setteke
Dat laatste is jouw mening en absoluut geen gegeven...!!
Nee, netzomin als jullie mening een gegeven is.