Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:28

Paardentango schreef:
Nou, wat is die Western toch boeiend.
Heel interesseant dat die stoere cowboys zomaar op een bokkend paard durven te gaan zitten.
Zelfs op stieren, en dan te paard achter kalfjes aanrennen. Heb er grote bewondering voor yeahaa.

Vroeguh joeg ik achter hazen te pony, maar dat is natuurlijk niet zo spectaculair, want de haas won het eerlijk gezegd eigenlijk altijd van ons. Die maakt, in vrijheid, haakse bochten om te ontsnappen. Als ik al vlak bij hem was durfde ik hem niet te pakken, vond ik zielig. Beetje jagen was wel leuk. Goed vor het ego van de haas dacht ik toen.

Had ik toen maar kalfjes gehad, de veulentjes deed ik niet, dat vond ik zielig.
Mooie discipline die Western, 'a real way of living in nature'.

Pardon?
Western Riding is iets totaal anders dan Rodeo.
De calf roping-onderdelen vormen misschien een overlap. Die worden zowel op westernwedstrijden als op rodeo's verreden. Maar bronc riding zoals in het filmpje gebeurt alleen op rodeo's en niet op westernwedstrijden. In Nederland wordt barrel racing nog wel eens gedaan op westernwedstrijden, maar in Amerika alleen op rodeo's. Het zijn echt verschillende dingen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:35

Nou dat denk ik niet.

Het is hetzelfde als in Spanje, de Doma Vaquera is de voorloper van de fokkerij van het vee. Dat is bij de cowboys niet veel anders. :7
Sterker nog, die hebben het geleerd van de Spanjaarden en aangepast aan hun eigen uh... 'behoeftes'.

Er is nog wel meer aan te merken. Kopies zijn meestal van mindere kwaliteit dan het origineel. Ik wilde alleen mij afschuw uiten over de Amerikaanse 'paarden sport'.

Respect en eerbied voor dieren, het is echt pràchtig.

Kielekiele... :(:)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 30-07-09 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:41

Citaat:
Ik zeg juist dat het géén flankriem is dat bij ons wordt gebruikt. Het is een wolletje, dat niet eens strak zit, en geen pijn maar jeuk geeft.

Jeuk kan nog veel kwellender zijn dan pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:49

Needje schreef:
Klopt. Dat doen andere sporten ook niet.
Het is ook goed om echte misstanden te tonen. Maar er zijn hier nu meerdere mensen die een show hebben meegemaakt (zelf) en die geen vervelende praktijken hebben meegemaakt/gezien. Dat betekend dat je niet alles over een kam kan scheren.
Wel blijkt dus dat er scherpere controles moeten worden uitgevoerd. Helemaal op evenementen die in de achtertuin gehouden worden.

Niemand hangt zijn eigen vuile was buiten, in geen enkele sport of hoedanigheid. Het zal altijd een ander zijn die dat doet. Als je als organisatie er op hamert, dat die vuile was absoluut niet getoond mag worden, komt dat op mij als 'schuldig' over. Als dit soort toestanden niet representatief zou zijn voor de sport, had men er waarschijnlijk niet zo op gehamerd de filmpjes van het internet te halen. Ik heb het niet goed gezien, maar is de dood van dit paard ook als nieuws op de site van het evenement genoemd?
Als dit een incident is, waarom hamert men hier dan op?

Ik denk ten tweede ook niet dat je als toeschouwer de misstanden 123 ziet, men zal het niet erg in de openbaarheid doen misschien, want dan hebben ze de dierwelzijnsorganisaties aan hun broek. En tegenwoordig is bewijslast met een telefoontje zo gemaakt. En dat willen ze niet.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:54

Paardentango schreef:
Nou, wat is die Western toch boeiend.
Heel interesseant dat die stoere cowboys zomaar op een bokkend paard durven te gaan zitten.
Zelfs op stieren, en dan te paard achter kalfjes aanrennen. Heb er grote bewondering voor yeahaa.

Vroeguh joeg ik achter hazen te pony, maar dat is natuurlijk niet zo spectaculair, want de haas won het eerlijk gezegd eigenlijk altijd van ons. Die maakt, in vrijheid, haakse bochten om te ontsnappen. Als ik al vlak bij hem was durfde ik hem niet te pakken, vond ik zielig. Beetje jagen was wel leuk. Goed vor het ego van de haas dacht ik toen.

Had ik toen maar kalfjes gehad, de veulentjes deed ik niet, dat vond ik zielig.
Mooie discipline die Western, 'a real way of living in nature'.

Niets veranderd dat wilde westen, onze voorvaderen.

Maar deze zin slaat alles:
Citaat:
Ik zeg juist dat het géén flankriem is dat bij ons wordt gebruikt. Het is een wolletje, dat niet eens strak zit, en geen pijn maar jeuk geeft.

Sorry, maar western en rodeo over 1 kam scheren vind ik een dikke nono. Verdiep je in in de verschillende takken van sport voordat je zulke uitspraken doet. Pleasure en rodeo vergelijken.... _O- bah wat kortzichtig. Ben er klaar mee :evaw:

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:59

Needje schreef:
:D
Zei toch wel "alstublieft" hè?!

Mooi niet dus, het verwende kreng, dus dat alstublieft heb ik er maar meteen ingeslagen.
Flankriem erom en rijden maar! Kan het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks :+

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:07

Mindim schreef:
Citaat:

Jeuk kan nog veel kwellender zijn dan pijn.

Tja, het zijn maar 8 seconden, en voor die 4 shows op een jaar die ze op onze manege houden...
En iedereen houdt er zo zijn mening aan over. Meer heb ik er niet over te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:14

Nou heb ik nooit zo de sport begrepen van zo lang mogelijk blijven zitten op een bokkend paard, maar dit vind ik best wel triest. Zat ook vol verbazing te kijken want waarom zit die vent op dat paard zijn/haar hoofd? Of ben ik gewoon heel erg scheef vandaag?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:16

Wat een rare vergelijkingen worden er hier toch getrokken ?

Ben ik nou zo anders.

Als Coby van Baalen de bijzetjes van een pony te strak zet naar de zin van iedereen is half bokt van de leg, maar worden er cowboyspelletjes vertoond waar een dode bij valt dan is alles wel ineens o.k.

Moet je tegen iemand zeggen die slachtoffer van een misdrijf was: 'ach joh in Afrika hebben de kindjes honger, da's pas erg'.
%)

enne, tip voor de kijkers: Aan de neusgaten van een paard kun je het beste zien of ze nog ademt.

Anoniem

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:21

@Gleyla
Bij jullie is dat misschien 8 seconden 4 maal per jaar, bij deze paarden zal het wel wat frequenter gebeuren en of dat dan ook met een bontje gebeurd.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:23

Lezen blijkt erg moeilijk, ook in dit topic: wie zegt dat western riding hetzelfde is als rodeo? Niemand dus.
En dan wordt er ook nog pleasure bij gehaald... Da's pas fout! :D
Dit heeft voor beide partijen toch niets met pleasure te maken?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:24

Chelleee, dat is om te zorgen dat het dier niet overeind komt. Overigens voor de veiligheid van het paard. Aangezien de ruiter er nog onder zat. ;)

Mindim, als men filmpjes kan maken van wanpraktijken, betekend dat dat men zulke praktijken dus ook kan zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:29

Je wordt het hierover toch nooit eens. Ik houd niet van kwellen van dieren voor vermaak van mensen of ter voeding van mensen.
Je doet er geen reet aan, want er zullen altijd 'mensen' zijn, die het welzijn van het dier die voor dat doel gebruikt wordt, ondergeschikt aan het vermaak/voeding vinden.
Ik zelf doe er niet aan mee, eet weinig bio vlees, probeer mijn paard zo paardvriendelijk mogelijk te houden, bezoek geen rodeo's, stierengevechten en reis ook niet af naar pamplona. Eet geen paling, foie gras.
Maar er zullen er altijd zijn die het wel doen.
Ik hoop maar dat er wat stricter op wordt toegezien op de diervriendelijkheid van dit soort evenementen of dat nu rodeo, dressuur, springen of bixie en onderlinge wedstrijden zijn. Eigenlijk overal waar dieren worden gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:31

Needje schreef:
Chelleee, dat is om te zorgen dat het dier niet overeind komt. Overigens voor de veiligheid van het paard. Aangezien de ruiter er nog onder zat. ;)

Mindim, als men filmpjes kan maken van wanpraktijken, betekend dat dat men zulke praktijken dus ook kan zien.

Lijkt me logisch anders kan men het filmpje niet maken, maar ik denk eerder dat het op een achterafveldje gebeurd, dan op een hoofdterrein.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:31

Rare vergelijkingen? Sorry paardentango, jij bent degene die alles over 1 kam scheert....Ik heb hiervoor al het nodige gezegd over rodeos (wat ik baseer op irl bij een zeer grote rodeo het nodige heb gezien). Waarbij ik nogmaals aangeef zeker niet alles goed te keuren.
En over deze misstand valt nog steeds te betwijfelen of het hier echt om een misstand ging of een heel verveledn ongeluk. Als er meer bij rodeos zou gebeuren, zouden wij hier ook meer van horen dunkt mij zo.....een keer een vervelend bericht en het wordt in volle glorie uitgemeten....

En als het echt om de welstand van paarden gaat zouden we er nog n eens op moeten gaan zitten.....ze staan t toe maar wllen ze het oo echt?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:37

MarvanTom schreef:
Lezen blijkt erg moeilijk, ook in dit topic: wie zegt dat western riding hetzelfde is als rodeo? Niemand dus.
En dan wordt er ook nog pleasure bij gehaald... Da's pas fout! :D
Dit heeft voor beide partijen toch niets met pleasure te maken?

sorry maar de western en rodeo worden toch echt aan elkaar gekoppeld......en t wordt ook door degenen die het opschreef niet ontkent, juist bevestigd. Je bent bekend met pleasure? Anders zou je denk ik deze opmerking niet maken. Tenzij ik je verkeerd interpreteer.....dat hoop ik dan maar
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 30-07-09 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:37

OKHannes, waarom denk jij dat het de organisatie er zo op gebrand is om de filmpjes van het internet te halen? Als een paard tijdens een int springwedstrijd valt en een been breekt en daarvan verschijnt een filmpje op het internet, vraagt de organisatie toch ook niet het filmpje van het internet te verwijderen.
Als dit een incident is of een ongeluk, waarom doet de organisatie er dan zo moeilijk over, het is toch maar een ongeluk?
En zeg nou niet omdat de sport dan in een kwaad daglicht wordt gesteld, want dat kan je over het springen ook roepen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:38

dat mensen zoiets normaal vinden..
en dan gaan verglijken met dresuur/ springen.
ik zit me hier op te vreten van ergenis, welk oerdom wezen gaat nou zoiets met ekaaar verglijken.
zowieso, een paard dat hoog in de springsport mee loopt wil, die gaat er net zo voor als zijn baas, die timmeren ze niet over een hindernis heen. ga maar eens kennis maken met toppaarden.
dacht je dat dit paard hier plezier aan beleeft, dat die ervoor gaat?

weet je wat je met dat soort mensen moet doen? een paar dagen in een luxe hotel zetten, en dan met elektrische shokken afmaken.
kijken of ze zich hun fijne leventje nog herrineren.

en dan een ongeluk noemen, als ik met mijn pony men probeer ik het voor haar en mij zo leuk mogelijk te maken, doe ik alles om haar goed te houden, ik ga niet op het randje langs het water laten galoperen en dan zeggen: o gosh, ze ligt erin, wat een naar ongeluk!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:42

Als een dergelijk ongeluk gebeurt bij bv springen vraag ik me serieus af of iemand t uberhaupt op internet durft te zetten.....men is tegne rodeo dus wordt t geplaatst....zo denk ik erover, maar daar zal een ieder anders in zitten
Zo ook voor de grand national waar ook nog wel eens een paard het niet redt....hoor je daar wat over...nee.

@gekvanfleur, nooit van de verhalen over de trainmethoden van grote belgische springuiters gehoord. Slaan met stokken op de benen. Stroomstoten op hindernissen zodat paarden wel twee keer nadenken dit aan te raken.

En laten we het professioneel houden en niet mensen persoonlijk denigereren zonder goed de achtergrond van bepaalde reacties te kennen.....dank!
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 30-07-09 21:56, in het totaal 4 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:46

Nee hoor, ik zoek mijn zaakjes goed uit voor ik een mening heb. Loop vast en paar jaar voor op, maar dat doet er niet eens toe.
Je houdt van dit soort praktijken of je houdt er niet van. OF je waait ales een grasspirietje me met de wind en vindt niks.

Wat ik zie keur ik af, basta.
Ik vind dit een van de meest minachtende posities voor dieren. |In scene gezet door cowboys, en zij noemen het sport >;) , ik noem het pure waanzin !
Minachting voor dieren, welke dan ook, een stier zich zo laten vernederen door een idioot op zijn rug .. nah, echt ik heb er nog nooit woorden voor gehad.

Ik huil van dit soort dingen.

Machtswellust en lol om de probelemen en de angsten van een ander. Met die ander bedoel ik bv zoals hier deze jonge merrie. Goddank is ze in de aandacht, en heeft ze meer dan een functie.
Jammer alleen dat er eerst iemand moet sterven voor er gesproken wordt over 'is het nou erg of niet erg?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:46

O dan moet je even terug zoeken, daar worden hier ook topics over gestart en zeker zijn welzijnsorganisaties ook daar niet blij mee. En tuurlijk staan er filmpjes op het net van springpaarden die in een hindernis pleuren en daarna moeten worden afgemaakt. Dat beperkt zich echt niet tot rodeo hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:49

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:58

@mindim, ik neem dat deel van betoog dan terug....dank.
Helaas is het niet met iedereen mogelijk normaal te discussieren, jammer.....

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:02

Als western ruiter wil ik toch zowiezo even zeggen dat western riding en rodeo twee verschillende dingen zijn (valt je vies tegen als je naar een western wedstrijd gaat. Wat is die pleasure saaaaiii....). Maar dat wil niet zeggen dat in western riding niet even vreselijke dingen gebeuren net als in de drafsport (iemand die de docu op animal planet kijkt? afschrikwekkende beelden af en toe), dressuursport, springsport enzo.

En natuurlijk verbeter je de wereld bij jezelf en ben je als het goed is met les aan het proberen om het beter te doen. We doen allemaal wel eens wat dat niet helemaal eerlijk was naar het paard. En dan heb je voor jezelf nog de discussie of je wel bij de juiste trainer zit want ongeacht welke discipline je uit oefent zijn er zat "grote namen" die ook niet zo netjes met de dieren omgaan (nog netjes uitgedrukt).

Maar dat is geen excuus om je ogen te sluiten voor wat er in de rest van de wereld gebeurt. Je hoeft niet eerst zelf perfect te zijn om kritiek te uiten op wat andere doen. En natuurlijk zal niet ieder paard in een rodeo overlijden maar er zijn meer vormen van mishandeling (even rodeo genomen omdat het topic erover gaat). En die mishandeling komt in iedere tak van paardensport voor alleen iets subtieler dan in de rodeo. Ik had overigens zelf ook het idee dat het paard niet op slag dood was.

Dit wil overigens niet zeggen dat een ongeluk ofwel bij een particulier/recreatie ruiter ofwel op een grotere wedstrijd in een klein hoekje zit. Mijn paard is ook een keer met steigeren achterover geklapt (nee het is geen rodeo paard :-) ) en na het kijken van dit filmpje besef ik me pas echt hoe veel geluk ik heb gehad dat ze er niks aan over heeft gehouden. Dat had zomaar anders kunnen zijn.

samba

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:03

zo das een verhaal geworden. Sta versteld van mijzelf :-)