Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:15

Twiggy, ik kom het weinig tegen op bokt, 'wetenschappelijk' is wel de meest misbruikte term op bokt tegenwoordig. Als acadeem vind ik het af en toe stuitend.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:24

Maar Lovely, op bokt zit van alles, he. ;)
Dan nog vind ik veel verantwoorde wetenschappelijke onderzoeken niet altijd alles zeggen, hoor. Een onderzoek blijft in zekere zin toch een beetje subjectief (dat is wat ik als PR/communicatie typje, altijd geleerd heb ;) ).

Maar nogmaals, een vergelijkend onderzoek TB en NB, ik sta er wel open voor. Maar mijn paard is uiteindelijk toch de echte graadmeter in deze. Want ook onderzoeken zeggen niet alles over een bepaald individu. Of dat nou een paard of een mens is of een ander levend wezen. :)

Ik kan zelf in elk geval zeggen dat ik ervaring met TB, NB EN ijzers heb (in een heel, heeeeeeeel ver verleden :+ ). Al hoewel, de ijzers zie ik bij mij op stal bij een aantal paarden nog steeds en als ik wat wil weten, hoef ik het maar te vragen. En dat doe ik ook gerust. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:30

Een communicatieonderzoek is altijd subjectief. Maar een echt wetenschappelijk onderzoek liever niet. Het staat of valt met het stellen van de hypothesen, het ontwerp, de bepaling van de variabelen en dan nog is er genoeg waar op gelet moet worden. Laetitia geeft een schot voor de boeg en daar kun je best een leuk onderzoek uit ontwerpen. Als je de vraag en variabelen helder stelt, kan er een objectief resultaat van komen en dat hoort eigenlijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:14

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal persoonlijke aanvallen verwijderd. Graag terug ontopic en niet op de man spelen in plaats van de bal. Dat is nergens voor nodig.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:18

Het grotste verschil tussen een NB smid en een TB smid is dat de laatste een veel grotere "gereedsschapskist" heeft. Bij problemen kan hij kiezen tussen beslag of geen beslag; na deze keuze gemaakt te hebben heeft hij nog veel meer keuzes te maken bijv: hoe te bekappen, welk soort ijzers enz. De NB smid heeft maar 1 keus: natuurlijk bekappen en vervolgens hoefschoenen adviseren of niet.

Hier in NL is geen onderzoek gedaan naar natuurlijk bekapte hoeven, men berust zich hier in NL enkel op amper 10 jaar ervaring (de 1 daagse cursus loopt slechts 6 jaar) en op de ervaringen in het buitenland waar leef en onderhoud omstandigeheden niet te vergelijken zijn met hier in NL. Daarbij komt dat de NB smid over het algemeen een veel kleinere klantenkring heeft dan een TB smid. Ook heeft de NB smid geen enkel vergelijksmateriaal, hij bekapt al zijn paarden ten slotte natuurlijk en kan dus niet zeggen hoe een individueel paard reageert op door hem geplaatst beslag en hoe hij reageert zonder het door hem geplaatste beslag. Vaak krijgen de NB smeden paarden op hoefijzers aangeboden welk door een minder kundige hoefsmid beslagen zijn geweest of "op achtestallig onderhoud lopen". Dit is helaas geen reden om zijn bekap techniek beter te vinden dan een correct aangelegd beslag.

Een goed bekapt paard loopt altijd beter dan een slecht beslagen paard. Een erg goed bekapt paat loopt altijd beter dan een minder goed bekapt paard.

Hier in NL berust het TB op een erg lange historie. Paarden worden al honderden jaren bekapt en beslagen. Veel langer dus dan dat het NB zich profileert. Al honderden jaren (en nog steeds) moet men de beslissing maken of een paard beslagen dient te worden of niet. Hoeveel onderzoek heeft TB dan nog nodig? Sterker nog: bij elk individueel paard wordt nog steeds bij elk bekap/beslag beurt een keuze gemaakt of het die wel of niet op ijzers gezet dient te worden.

De grootste overeenkomst tussen NB en TB is dat beiden voorstanders zijn van enkel bekappen. Gelukkig weet de TB smid de realiteit niet uit het oog te verliezen en zal hoefijzers plaatsen waar nodig is. Dit in tegenstelling tot sommige NB smeden, hun principes zijn helaas belangrijker dan het welzijn van het paard!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:50

Wanneer je veel gereedschap nodig hebt, zul je wel een grotere kist nodig hebben :+

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:51

Bandida schreef:
Je kan toch ook niet serieus menen dat je een echt antwoord in die vraag in een topic op bokt gaat vinden? Of op het internet toutcourt? Je kan hier wel meningen lezen, of interesse opdoen, maar echte kennis over hoeven, daarvoor zal je onder je paard moeten zijn, ouderwetse papieren boeken moeten lezen, en je laten doceren door een paar mensen die kennis hebben van kappen, anatomie en de werking van een hoef, en genoeg ervaring om het allemaal wat te kaderen.
@ allen
En pas als dat er allemaal in zit kan je m.i. op een zinvolle manier deelnemen aan een discussie over meningen hierover op bokt. Dit topic gaat nergens heen nu.. hoeveel mensen hier kappen zelf en kennen de vermeende verschillen tussen TB en NB uit de praktijk? Laat staan uit onderzoek? dat laatste is gewoon niemand..

Ik vond het persoonlijk wel interessant dat juist dierenartsen wilden discussiëren over de eventuele voor- en nadelen van beslag en natuurlijk bekappen, maar ik denk dat de meeste mensen hier vergeten zijn waar de openingspost over ging. Ik vrees ook dat er zoals gewoonlijk vertaalfouten in geslopen zijn. Op een congres van de American Association of Equine Practitioners komen namelijk dierenartsen en geen hoefsmeden, het Engelse woord "practitioner" betekent namelijk arts. Ik juich het zeer toe dat dierenartsen zich in hoefonderhoud verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:02

Hoeftniet schreef:
Het grotste verschil tussen een NB smid en een TB smid is dat de laatste een veel grotere "gereedsschapskist" heeft. Bij problemen kan hij kiezen tussen beslag of geen beslag; na deze keuze gemaakt te hebben heeft hij nog veel meer keuzes te maken bijv: hoe te bekappen, welk soort ijzers enz. De NB smid heeft maar 1 keus: natuurlijk bekappen en vervolgens hoefschoenen adviseren of niet.

Dat van de grotere gereedschapskist klopt denk ik wel ja. Maar mijn paarden hebben dan ook hoeven, en geen blokken hout onder hun voeten. 't Zijn vaak net timmermannen, die hoefsmeden. Prima hoor, maar niet op de hoeven van mijn paarden. :+

Verder geef je aan nog steeds maar weinig van NB te begrijpen. Een bekapbeurt van een prof NB-er is geen standaard bekapbeurt en er is dus ook geen sprake van "1 keus namelijk een natuurlijke bekapping". Ook een NB-er maakt de keuze "hoe te bekappen". Het natuurlijk bekappen zelf - ik leg het nog één keer in een paar woorden uit - is het nabootsen van de natuurlijke slijtage. Onderhoud dus. En dat doet de eigenaar veelal zelf. En dit tussentijds zelfonderhoud gebeurt ook, en steeds meer, bij TB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:07

Ware het niet dat er onder de NBers óók nog altijd veel kaf onder het koren zit, Joviban. In my humble opinion wordt het hele natuurlijke bekappen onterecht verheerlijkt en verder is het vergelijken van een hoefsmid met een timmerman appels met peren vergelijken.
Tot slot wordt er gemeld dat deze en gene niks van NB begrijpen, andersom is het niet breder, vrees ik. Menig NBer die alle traditionele smeden óók met het grootste gemak over één hele grote kam weet te scheren......

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:16

Dat er bij beide partijen zowel kaf als koren te vinden is, die conclusie hadden we volgens mij al flink wat bladzijden terug. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:31

Ben ik volledig met je eens, Breghje maar jammer genoeg wordt er door een bepaald kamp structureel met modder gegooid naar traditionele smeden en hun klanten.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:15

Hoeftniet schreef:

Hier in NL is geen onderzoek gedaan naar natuurlijk bekapte hoeven, men berust zich hier in NL enkel op amper 10 jaar ervaring (de 1 daagse cursus loopt slechts 6 jaar) en op de ervaringen in het buitenland waar leef en onderhoud omstandigeheden niet te vergelijken zijn met hier in NL. Daarbij komt dat de NB smid over het algemeen een veel kleinere klantenkring heeft dan een TB smid. Ook heeft de NB smid geen enkel vergelijksmateriaal, hij bekapt al zijn paarden ten slotte natuurlijk en kan dus niet zeggen hoe een individueel paard reageert op door hem geplaatst beslag en hoe hij reageert zonder het door hem geplaatste beslag. Vaak krijgen de NB smeden paarden op hoefijzers aangeboden welk door een minder kundige hoefsmid beslagen zijn geweest of "op achtestallig onderhoud lopen". Dit is helaas geen reden om zijn bekap techniek beter te vinden dan een correct aangelegd beslag.

Een goed bekapt paard loopt altijd beter dan een slecht beslagen paard. Een erg goed bekapt paat loopt altijd beter dan een minder goed bekapt paard.

Hier in NL berust het TB op een erg lange historie. Paarden worden al honderden jaren bekapt en beslagen. Veel langer dus dan dat het NB zich profileert. Al honderden jaren (en nog steeds) moet men de beslissing maken of een paard beslagen dient te worden of niet. Hoeveel onderzoek heeft TB dan nog nodig? Sterker nog: bij elk individueel paard wordt nog steeds bij elk bekap/beslag beurt een keuze gemaakt of het die wel of niet op ijzers gezet dient te worden.

De grootste overeenkomst tussen NB en TB is dat beiden voorstanders zijn van enkel bekappen. Gelukkig weet de TB smid de realiteit niet uit het oog te verliezen en zal hoefijzers plaatsen waar nodig is. Dit in tegenstelling tot sommige NB smeden, hun principes zijn helaas belangrijker dan het welzijn van het paard!

Eindelijk eens echt een antwoord waar ik iets mee kan... Hier ben ik het volledig mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:20

Ik kan me er ook prima in vinden.
Ben wel benieuwd wat de volgende hype in hoevenland gaat worden ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:22

suleilitha schreef:
Ben ik volledig met je eens, Breghje maar jammer genoeg wordt er door een bepaald kamp structureel met modder gegooid naar traditionele smeden en hun klanten.

Klopt helaas idd, alleen is in het andere kamp diezelfde groep ook terug te vinden.... ;) Want het stukje van Hoeftniet even als voorbeeld, daarin wordt de smid verheerlijkt en de bekapper van kokervisie voorzien.... Dus ook geen neutraliteit, ook weer alles over één kam scheren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:23

Kan ik niet zeggen Breghje, het is puur hoe de vlag erbij hangt, niks meer en niks minder.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:30

Ben ik toch blij dat ik meerdere vlaggen gezien heb ;) . Heeel goede smeden, maar ook klootzakken eerste klas die het geen hout boeide hoe het paard op de voeten stond.

En heeeeel goede natuurlijk bekappers, en ook klootzakken die het geen hout boeide hoe het paard op de voeten stond.

Iedereen heeft een voorkeur, dat lijkt me logisch. Maar om nu een complete beroepsgroep te veroordelen vind ik van kokervisie getuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:40

NB beroepsgroep? Dan heb ik geloof ik toch iets gemist in paardenland...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:46

De goede bekappers kunnen als een beroepsgroep bekeken worden imho ja, en de AANCHP is niet voor niets opgericht. Net zoals de klootzakken en paardenverziekers onder de smeden nog steeds onder een beroepsgroep vallen, dus waarom eens niet iets positief bekijken? (Dat mis ik dus in paardenland, alleen de eigen visie telt en verder gaan we niet kijken) Ik ben pro NB idd, maar als iemand heel erg graag ijzers onder zijn paard wil ken ik ook smeden die goed werk leveren en die zal ik dan dus ook aanbevelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:49

Kunnen worden bekeken, tja...... alleen worden ze zo niet erkend in den lande.
Maar goed, ik vind het verder doorgaans allang nergens meer over gaan in discussies als deze.... en in sommige takken van sport ontkom je niet aan beslaan.
Hier thuis lopen de paarden die het vanwege het werk nodig hebben in het seizoen op ijzers, maar in de wintermaanden gaan die er gewoon af, omdat ze ze dan niet nodig hebben.
Het is dus ook sterk afhankelijk van wat je met een paard doet, imho.

Klootzakken en paardenverziekers kom je trouwens in alle beroepen tegen die met paarden te maken hebben, dus ook onder de NBers, maar ook tussen paardenartsen en instructeurs zit nog altijd kaf, hoor.
Verder vind ik het niet meer dan normaal dat je als eigenaar een goeie smid/bekapper dient te zoeken. Ik heb nog nooit trammelant met mijn smid gehad, en ook niet met de vorige die er wegens pensionering mee is gestopt. En ik praat niet alleen over mezelf nu, ook even over de paarden, ik heb nog nooit meegemaakt dat 1 van mijn paarden werd verpunkt door de smid.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:53

suleilitha schreef:
Kunnen worden bekeken, tja...... alleen worden ze zo niet erkend in den lande.
Maar goed, ik vind het verder doorgaans allang nergens meer over gaan in discussies als deze.... en in sommige takken van sport ontkom je niet aan beslaan.
Hier thuis lopen de paarden die het vanwege het werk nodig hebben in het seizoen op ijzers, maar in de wintermaanden gaan die er gewoon af, omdat ze ze dan niet nodig hebben.
Het is dus ook sterk afhankelijk van wat je met een paard doet, imho.

Dat ze (nog) niet erkend worden zegt me niet zoveel. Het krijgt vanzelf bestaansrecht doordat het zichzelf bewijst.

Het laatste ben ik helemaal met je eens, per paard bekijken, hoe is de hoef, wat wordt ermee gedaan etc etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:56

Goed, ik volg het allemaal al jaren met argusogen, Breghje, heb ook veel doe het zelvers gezien maar ook mensen die zich beroepshalve als NBer uitgeven. En de enige die ik goed werk heb zien leveren, was een traditionele bekapper/smid, die wat zaken uit de NB-hoek had doorgevoerd. Deze man heeft kennis van zaken, let op dingen als de voetas, wat vaak wordt vergeten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:11

suleilitha schreef:
Goed, ik volg het allemaal al jaren met argusogen, Breghje, heb ook veel doe het zelvers gezien maar ook mensen die zich beroepshalve als NBer uitgeven. En de enige die ik goed werk heb zien leveren, was een traditionele bekapper/smid, die wat zaken uit de NB-hoek had doorgevoerd. Deze man heeft kennis van zaken, let op dingen als de voetas, wat vaak wordt vergeten.

Maar dáár ben ik ook fel tegen!! Na een ééndagscursus bén je gewoon niet een bekapper, dat kan niet. Ik heb zelf eerst een jaar met mijn bekapper meegekeken voor ik uberhaupt iets durfde te gaan doen, en hij heeft ook alles aangegeven (alleen bij mijn eigen paard) hoe haar beenstanden zijn, hoe de voetas loopt, hoe ik kleine correcties kan doorvoeren etc etc. Daarna ben ik onder zijn supervisie gaan vijlen, en pas daarna heb ik de cursus gedaan om de puntjes op de i te zetten. En ik ben géééeéén bekapper, ik doe alleen mijn eigen paard haar hoeven. Wel haal ik een vijl langs een brokkel, of een stukje dat omhoog staat van een TB hoef als dat gevraagd wordt.

Mijn bekapper is UKNHCP aangesloten, is ook een vakidioot pur sang en heeft echt niet alleen die ene bepaalde cursus gedaan maar meer opleidingen. Maar er zijn er idd ook die ik never nooit aan mijn paard haar voeten zou laten zitten, van beide kampen overigens.

Die smid die het beste van beide werelden verenigd, zoeentje komt er ook bij ons op stal. Uren lang hebben we geboomt over NB en TB, en hij is zich er meer in gaan verdiepen en heeft idd een mix gemaakt. Helemaal goed. Die mensen zouden er meer moeten zijn, die hebben van beide kanten beroepsmatig kennis.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:22

Breghje schreef:
Na een ééndagscursus bén je gewoon niet een bekapper, dat kan niet.

Ja, wanneer je blijft steken bij die ene dag, dan kan het zeker niet. Ik versta onder bekapper een persoon welke hoefonderhoud pleegt, van het eigen paard of andere paarden

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:25

opala schreef:
Breghje schreef:
Na een ééndagscursus bén je gewoon niet een bekapper, dat kan niet.

Ja, wanneer je blijft steken bij die ene dag, dan kan het zeker niet. Ik versta onder bekapper een persoon welke hoefonderhoud pleegt, van het eigen paard of andere paarden

Ik snap je beredenering, ik vind mezelf geen bekapper omdat ik me beperk tot mijn eigen paard haar hoeven. Een bekapper vind ik dan meer iemand die meerdere paarden, dus ook voor anderen en tegen betaling doet. Beroepsmatige insteek meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:42

Breghje schreef:
suleilitha schreef:

Klopt helaas idd, alleen is in het andere kamp diezelfde groep ook terug te vinden.... ;) Want het stukje van Hoeftniet even als voorbeeld, daarin wordt de smid verheerlijkt en de bekapper van kokervisie voorzien.... Dus ook geen neutraliteit, ook weer alles over één kam scheren....

Het is anders een prima doordacht stukje waar toch een zekere onderbouwing in terug te vinden is. Die kokervisie en het gebrek aan neutraliteit is iets wat bij jou bestaat, niet bij de schrijver van die post.