Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:19

Grappig. Ik geef aan dat mensen die hun dier bewust buitenzetten niet per definitie met verwaarlozing bezig zijn en dat ze weinig willen uitgeven; en je kaatst iets terug waarvan ik denk: waar staat dit? :+
Als een paard minder dan 8 uur per dag buiten komt vind ik het al te weinig idd.
Sta jij zelf op zo'n stal, Pipo? Zo ja, wat is jouw argument dat dit goed voor je dier is? *D

Jij stoort je er aan bij "naturals".Wat leuk dat ik dit stempel op mij gedrukt krijg, omdat ik o.a. door colleges te volgen over paardenwelzijn een visie op eigen wijze heb gevormd, die vooral van al het goede dingen tracht mee te pikken en heel bewust wil kijken naar het fenomeen paard. :D

Vind dit eigenlijk wel komisch. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:23

detour schreef:
Grappig. Ik gee aan dat mensen die hun dier ebwust buitenzetten niet per definitie met verwaarlozing bezig zijn en dat ze weinig willen uitgeven; en je kaatst iets terug waarvan ik denk: waar staat dit?
Als een paard minder dan 8 uur per dag buiten komt vind ik het al te weinig idd.
Sta jij zelf op zo'n stal, Pipo? Zo ja, wat is jouw argument dat dit goed voor je dier is?

Nog grappiger, ik zeg nergens iets over verwaarlozing! Ben het wel eens dat veel mensen aan kostenbesparing doen en de paarden daarom in de wei gooien.

Wat voor stal ik sta doet er niet toe lijkt mij.

detour

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:25

Vind het zo gek, dat er zo stellig wordt beweerd dat daarom "VEEL MENSEN", "HEEL BOKT", hun dier buiten gooien.
Wegens kostenbesparing!
Echt een heel gneatief beeld!
Waar heb je dit onderzocht? Kun je dit wetenschappelijk onderbouwen? Als je met keiharde cijfers kunt komen zal ik mijn mening bijstellen, Pipo!

Jammer dat je je niet wil uiten over het houden van je eigen paard. Oordelen over anderen gaat geheel ongenuanceert maar op het moment dat ik je naar jouw eigen manier van houden vraag uit je je niet.
Komt niet heel integer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:29

detour schreef:
Is heel bokt zo ongenuanceerd? Impliceer je echt dat het eigenlijk een smoes is om het dier maar zo goedkoop mogelijk te houden? Of zijn dit ook mensen die schuilstalling bieden, super voer, een droge plek etc? Want zo klinkt het wel heel negatief en zwart wit, no offense.
De bedrijven die jij noemt zouden idd zo snel mogelijk opgeruimd moeten worden. Maar tussen dergelijke bedrijven en het houden van een gemiddeld paard door een particulier zit natuurlijk wel een enórm grijs gebied!
Een nette stalling kost idd veel geld. Maar paarden die amper kunnen en mogen bewegen, elkaar amper kunnen besnuffelen, te weinig ruwvoer krijgen maar wel geent, ontwormd, etc worden, zjin imo niet monder zielig dan de dieren van de bedrijven die jij beschrijft.
mentale gezondheid is imo niet minder belangrijk dan fysieke!

Sorry hoor, maar ELK paard kost geld en als je hem op een nette stalling zet, nog iets meer. Maar eerlijk gezegd ken ik geen paarden die niet bewegen, niet kunnen snuffelen en te weinig ruwvoer krijgen. Het is dus niet of-of. Maar ik vind dat de DB zich moet richten op dieren die het echt slecht hebben en wat je dus zonder discussie en met de reeds aanwezige objectieve maatstaven al kunt constateren en waarbij de eigenaar dus verwijtbaar is via het BW. Al het andere is discussieerbaar en een kwestie van smaak en ik denk dat de DB zich daar niet mee moet bezighouden, ze hebben al zo'n lange lijst met lopende onopgeloste zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:29

detour schreef:
Vind het zo gek, dat er zo stellig wordt beweerd dat daarom "VEEL MENSEN", "HEEL BOKT", hun dier buiten gooien.
Wegens kostenbesparing!
Echt een heel gneatief beeld!
Waar heb je dit onderzocht? Kun je dit wetenschappelijk onderbouwen? Als je met keiharde cijfers kunt komen zal ik mijn mening bijstellen, Pipo!

Waarom moet ik dit toen als een ander persoon dit aanhaalt in dit topic? Als je goed had bijgelezen, had je gelezen dat ikzelf vorig jaar mijn paarden ook dag en nacht buiten had lopen!!!!!

Kom jij maar eens met cijfers dat mensen die hun paard op stal hebben, het paard slecht behandelen en het dier niet buiten doen!

Zoals ik al eerder zei: Ik veroordeel de "naturals" niet, maar veroordeel mij dan ook niet. En scheer niet iedereen over 1 kam dat mensen met sportpaarden slecht voor hun paarden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:30

Detour, je gaat wat ver. Pipo moet met cijfers komen, die je zelf over je eigen standpunten ook niet hebt en jij mag haar wel ondervragen op wat voor stal ze staat. Beetje krom, vind je zelf ook niet?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:34

Jullie klitten qua samenzwering en stigmatisering nogal samen, dames.
Aangezien het paardenvolk nogal negatief wordt neergezet, er niet open gestaan wordt voor andere visies en het nogal ongenuanceerd overkomt, plús het feit dat er niet openhartig gesproken kan worden over eigen situatie lijkt deze manier van discussieren me nogal negatief en zinloos. jammer, want vooral Lovely, ik vond het eerst prima gaan!

And last but not least: Als er zulke uitgesproken meningen worden gecreeerd, danm ag je MIJ uitleggen waar jullie die wijsheid vandaan halen!
Cijfers? nee. Stukje zelfreflectie? nee. het wordt gericht op de ander.
Beetje flauw.
Laatst bijgewerkt door detour op 15-01-09 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:35

Lovely schreef:
Maar eerlijk gezegd ken ik geen paarden die niet bewegen, niet kunnen snuffelen en te weinig ruwvoer krijgen.

Al het andere is discussieerbaar en een kwestie van smaak en ik denk dat de DB zich daar niet mee moet bezighouden, ze hebben al zo'n lange lijst met lopende onopgeloste zaken.

Ik ken ze wel degelijk....
Er zijn hier stallen waar paarden in het winterseizoen hooguit een half uur in de paddock mogen, en dan 'met wat geluk' een uurtje o.h.z. iets mogen doen buiten hun stal. Ze zijn er dus wel degelijk... want ja, anderhalf uur bewegen op 24 uur staat gelijk aan niets vind ik.

Dat soort zaken zijn geen kwestie van 'smaak', maar van verstand en compassie.
Ik zou toch wel eens willen dat je 'onopgeloste zaken' eens verklaart, ik heb juist op hun site veel dingen kunnen lezen die ten goede veranderd zijn. Voor veel andere zaken hebben ze de hulp vd politiek nodig, maar helaas geven zij niet thuis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:37

Oh, je bedoelt dat wij doen wat jij ook doet met Twiggy2080? Je weet het Detour, doe een ander niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:38

Ninx, ik heb in dit topic al heel erg veel onopgeloste zaken aangehaald, ik wil mezelf niet eindeloos herhalen, je kunt ze gewoon teruglezen :).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:39

Ninx, daar sluit ik me bij aan; dergelijke stallen zijn hier ook.
Als een paard gemiddeld 16 uur per etmaal loopt van nature, is anderhalf uur veels te wenig..

En ruwvoer? Ze schijnen om hun vegetatieve stelsel goed te kunnen onderhouden 16-20 uur nodig te hebben met kauwen.

Er ontstaan helaas vaak maagzweren, waardoro dieren ander gedrag vertonen, zoals luchtzuigen, waarbij ze endorfine aanmaken om hun pijn te stillen.

Wij dwingen hen dan ahw in een levensstijl waar ze niet voor gemaakt zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:40

Ik ben het helemaal me je eens, detour. En dan al die aanvallen, het wordt een beetje zielig. ;)

Verder vind ik dat de DB EN verwaarloosde paarden, die buiten staan mogen 'redden' EN paarden die hun box nooit uitkomen. Voor dat laatste hebben ze nu helaas de mogelijkheden niet. Hoe ik dat weet? Tja, ervaring mee gehad, laat ik het zo maar zeggen. Ga daar verder niet meer op bokt over uitweiden, want dat verhaal heb ik allang eens verteld. En er zijn natuurlijk nog veel meer nare nuances van mishandeling en verwaarlozing, waar men zeker wat aan mag doen.

Het is geen OF OF situatie. Maar als je dat niet in wilt zien, dan ben je behoorlijk blind. 8-)

Ninx, teruglezen en dingen juist te interpreteren schijnt voor sommigen nogal moeilijk te zijn.

Anoniem

detour schreef:
Jullie klitten qua samenzwering en stigmatisering nogal samen, dames.
Aangezien het paardenvolk nogal negatief wordt neergezet, er niet open gestaan wordt voor andere visies en het nogal ongenuanceerd overkomt, plús het feit dat er niet openhartig gesproken kan worden over eigen situatie lijkt deze manier van discussieren me nogal negatief en zinloos. jammer, want vooral Lovely, ik vond het eerst prima gaan!

Lees nou de posts nog eens over die hierboven staan en probeer het nou eens positief te lezen ipv met je haren rechtop in je nek. En dan nog een keer te reageren.
Over eigen situaties is allang wat gezegd namelijk.

detour

Lovely schreef:
Oh, je bedoelt dat wij doen wat jij ook doet met Twiggy2080? Je weet het Detour, doe een ander niet...

Wéér die aannames van iemand die vindt dat heel bokt zijn paarden op het land gooit wegens kostenbesparing. :Z
Goed lezen is mijn tip.
Laatst bijgewerkt door detour op 15-01-09 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:41

Pipo, jouw aanvallende en ongeuanceerde stijl bijval van je en dinnetje maken me beetje misselijk. ;) Nergens kun jij bronnen aanwijzen die gebasseerd zijn op jouw uitspraken. Nergens laat je iets los over hoe jij het doet en waarom. Dan is het imo klaar hoor. ;)
Voor wat betreft die nekharen: moet je teleurstellen. Zit er lekker bij met bakkie leut voor het scherm! :9

Dames, mits er inhoudelijk nog iets boeiend wordt gemeld wat ergens op gegrond is,let me know, dan reageer ik wel weer. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:42

detour schreef:
Lovely schreef:

Wéér die aannames van iemand die vindt dat heel bkot zijn paarden op het land gooit wegens kostenbesparing. :Z
Goed lezen is mijn tip.

Vanwege de kosten :roll: . Yeah, right 8)7 . Inderdaad, goed lezen is mijn tip ook. :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:44

Wéér die aannames van iemand die vindt dat heel bkot zijn paarden op het land gooit wegens kostenbesparing. :Z
Goed lezen is mijn tip.[/quote]

Vanwege de kosten :roll: . Yeah, right 8)7 . Inderdaad, goed lezen is mijn tip ook. :D[/quote]

Al moet ik toegeven dat het houden van eigen paarden aan huis en die van anderen een stuk goedkoper is dan het neerzetten op een ogenschijnllijk gelikte toko, Twigs! 8-)
het kost wel meer tijd, is geen vetpot, maar zeker leerzaam. :D
Laatst bijgewerkt door detour op 15-01-09 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:45

Lovely schreef:
Ninx, ik heb in dit topic al heel erg veel onopgeloste zaken aangehaald, ik wil mezelf niet eindeloos herhalen, je kunt ze gewoon teruglezen :).

Jij voert dat echter direct terug op de DB... dat is niet erg fair.
Het feit dat de huidige plannen omtrent paardenwelzijn ook lang op zich laten wachten kun je ook direct oorzakelijk terugvoeren op de politiek... uiteindelijk ligt daar het zwaartepunt waar het gaat om beslissingsbevoegdheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:47

detour schreef:
Pipo, jouw aanvallende en ongeuanceerde stijl bijval van je en dinnetje maken me beetje misselijk. ;)

Citaat:
Zit er lekker bij met bakkie leut voor het scherm! :9

Kijk je een beetje uit met koffie en misselijkheid tegelijk?

Citaat:
Nergens kun jij bronnen aanwijzen die gebasseerd zijn op jouw uitspraken.

Bronnen? Wat moet ik bewijzen dan? Helemaal niets! Ik vind het prima dat mensen hun dieren dag en nacht buiten laten lopen, zie ook onderstaande post. Maar ik wil niet de hele tijd horen, dat mensen die hun paarden op stal hebben, mishandelaars zijn.

Wat zijn jouw bronnen dat sportpaarden het zo slecht hebben?

Citaat:
Nergens laat je iets los over hoe jij het doet en waarom. Dan is het imo klaar hoor. ;)

Citaat:
Waarom moet ik dit toen als een ander persoon dit aanhaalt in dit topic? Als je goed had bijgelezen, had je gelezen dat ikzelf vorig jaar mijn paarden ook dag en nacht buiten had lopen!!!!!

Zelfs op deze pagina stond bovenstaande quote nog.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:49

Mijn bronnen zijn Machteld van Dierendonck, inmiddels dokter in de ehtologie mbt paarden. ZIj was mijn docente en roert een vinger in de pap als he gaat om politieke beslissingen.
helaas gaat het niet snel, maar er is beweging.
Verder gaan koffie en figuurlijke misselijkheid prima samen, hoor!

En nu jij. 8-)
Waar haal jij je info vandaan?
Waar staat het dat heel bokt wegens kostenbesparing zijn dieren in het land zet? ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:53

detour schreef:
Al moet ik toegeven dat het houden van eigen paarden aan huis en die van anderen een stuk goedkoper is dan het neerzetten op een ogenschijnllijk gelikte toko, Twigs! 8-)
het kost wel meer tijd, is geen vetpot, maar zeker leerzaam. :D

Ik betaal inderdaad geen 400 euro per maand. :D
Aan huis lijkt me helemaal fijn, maar ik ben wel zo eerlijk dat dat in mijn geval nooit zo'n mooi land wordt, als waar hij nu staat. ;)
Daarbij heb ik meer zaken om aan te denken om bewust niet te verhuizen naar een streek, waar we een huis met weiland kunnen betalen. :+

Maar jij zit goed, detour!! Heerlijk. Geniet ervan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:54

Ik betaal ook geen 400 euro hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:57

Pipo, kun je ons dan eens vertellen hoe jouw sportpaarden gehouden worden? En wat ze precies aan sport doen? Want wat mij opvalt is dat hier op bokt veel mensen het over 'sportpaarden' hebben die misschien 2x in de maand een wedstrijdje doen. Vaak nog minder ook.....
Recreatieve sport dus. Hoe zit dat bij jou dan? En hoe is het dagprogramma van deze paarden dan?

Ik kan je vertellen dat de sportpaarden bij ons nu getraind worden. Die mensen hebben helemaal geen tijd om te bokken, mede omdat ze ook de paarden buiten en binnen moeten zetten, stallen uitmesten en de andere paarden krijgen ook de verzorging die ze nodig hebben. Die werken best wel hard. Wat doe jij eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:01

Nou, ik betaal meer dan 400 euro. Maar voor dat geld heb ik het dan ook reuze goed voor elkaar :). Om dat allemaal te kunnen bekostigen heb ik een goed betaalde baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:02

Twiggy2008 schreef:
Pipo, kun je ons dan eens vertellen hoe jouw sportpaarden gehouden worden? En wat ze precies aan sport doen? Want wat mij opvalt is dat hier op bokt veel mensen het over 'sportpaarden' hebben die misschien 2x in de maand een wedstrijdje doen. Vaak nog minder ook.....
Recreatieve sport dus. Hoe zit dat bij jou dan? En hoe is het dagprogramma van deze paarden dan?

Ik kan je vertellen dat de sportpaarden bij ons nu getraind worden. Die mensen hebben helemaal geen tijd om te bokken, mede omdat ze ook de paarden buiten en binnen moeten zetten, stallen uitmesten en de andere paarden krijgen ook de verzorging die ze nodig hebben. Die werken best wel hard. Wat doe jij eigenlijk?

Je bericht staat al zo vol met suggestieve aannames dat ik geen eens zin heb om te antwoorden!

Een sportpaard is een paard welke uitgebracht wordt in de sport, of dat nou B/GrandPrix is. En 2 keer per maand op concours is best genoeg voor een paard hoor. Of vind jij dat je minimaal 4 keer per maand op concours moet voor je een sportpaard hebt?

Maar jij bedoeld dat de professionals overdag hun paarden trainen omdat ze geen andere baan hebben? Er zijn genoeg mensen die wedstrijden rijden die gewoon een normale baan ernaast hebben.