detour schreef:Is heel bokt zo ongenuanceerd? Impliceer je echt dat het eigenlijk een smoes is om het dier maar zo goedkoop mogelijk te houden? Of zijn dit ook mensen die schuilstalling bieden, super voer, een droge plek etc? Want zo klinkt het wel heel negatief en zwart wit, no offense.
De bedrijven die jij noemt zouden idd zo snel mogelijk opgeruimd moeten worden. Maar tussen dergelijke bedrijven en het houden van een gemiddeld paard door een particulier zit natuurlijk wel een enórm grijs gebied!
Een nette stalling kost idd veel geld. Maar paarden die amper kunnen en mogen bewegen, elkaar amper kunnen besnuffelen, te weinig ruwvoer krijgen maar wel geent, ontwormd, etc worden, zjin imo niet monder zielig dan de dieren van de bedrijven die jij beschrijft.
mentale gezondheid is imo niet minder belangrijk dan fysieke!
Sorry hoor, maar ELK paard kost geld en als je hem op een nette stalling zet, nog iets meer. Maar eerlijk gezegd ken ik geen paarden die niet bewegen, niet kunnen snuffelen en te weinig ruwvoer krijgen. Het is dus niet of-of. Maar ik vind dat de DB zich moet richten op dieren die het echt slecht hebben en wat je dus zonder discussie en met de reeds aanwezige objectieve maatstaven al kunt constateren en waarbij de eigenaar dus verwijtbaar is via het BW. Al het andere is discussieerbaar en een kwestie van smaak en ik denk dat de DB zich daar niet mee moet bezighouden, ze hebben al zo'n lange lijst met lopende onopgeloste zaken.