Ninx schreef:Twiggy2008 schreef:Maar een hond leeft doorgaans in huis, mijn paard leeft zijn hele leventje al buiten (en heeft een dikkere vacht dat de gemiddelde dikbehaarde hond).![]()
Waait het bij jullie? Hier niet en daar ben ik ook blij om, dat zeg ik heel eerlijk.
Verder is iedereen welkom om te zien hoe hij erbij staat. Ook de DB. Bel maar vast.
Helemaal waar.... maar de fysieke 'make-up' van ons gedomesticeerde paard is toch anders dan die van het wilde paard is mijn gevoel. Wij houden ook de 'zwakkere' exemplaren in leven... het huidige/gemiddelde paard is niet zo hard als eh... nou eh, een ijslander. Natuurlijke selectie zorgt voor oersterke paarden. Maar nu wij die selectie maken, naar eigen inzicht fokken en met zwakkere exemplaren doorfokken.... ja, dan denk ik dat het moderne paard niet altijd even sterk is.
De mate waarin jij alert bent op je paard kan iedereen gerust stellen, want wanneer jij zou voelen dat het goed is om hem binnen te zetten zou jij dat zeker doen... hij doet het nu echter goed, dus er is geen reden toe.
Ik ken je paard, en ik ken het gebied... als jij er een goed gevoel over hebt (je komt er meermalen per dag, dat weet ik) dan geloof ik zeker dat Sammy er goed bij staat.
Remy zou het buiten ook prima redden 's nachts..., de staleigenaar haalt de paarden echter iedere nacht binnen.
Zelf ben ik helemaal pro-24/7 buiten... maar ze moeten toch wel echt uit de wind kunnen staan bij zulke extreem lage temperaturen....
ps: dat de DB zich zorgen maakt over eigenaren die hun dieren met alle weersomstandigheden laten staan, er niet naar omkijken en bij deze temperaturen niet zorgen voor voldoende ruwvoer en water vind ik een prima zaak! Goedzo DB!
De mensen waarover dit stuk lijkt te gaan zijn natuurlijk lakse types, en heel ander volk dan de paardenliefhebber van dit forum die zijn paard buiten houdt, maar er wel erg goed voor zorgt en heel alert is.
Je moet heel zeker voelen wat de behoeften zijn van je paard. Maar het is een feit als je paarden belet van zich te 'sterken', dat ze ook zwakker blijven, juist doordat je probeert te beletten dat ze ziek gaan worden. Ook al zie je dat een jong veulen het moeilijker heeft, laat hem doorbijten en sterken en als het echt niet anders kan dan moet hij inderdaad verzorging krijgen en binnen staan.
Elk wezen moet gehard worden, ook de zwakkere kunnen sterker worden als je ze niet teveel betuttelt.
Ik heb het zelf ondervonden aan de levende lijve, zelfs wij mensen zouden wat sterker worden met deze levenswijze.