"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shakir

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:19

Ninx schreef:
Twiggy2008 schreef:
Maar een hond leeft doorgaans in huis, mijn paard leeft zijn hele leventje al buiten (en heeft een dikkere vacht dat de gemiddelde dikbehaarde hond). Knipoog
Waait het bij jullie? Hier niet en daar ben ik ook blij om, dat zeg ik heel eerlijk.

Verder is iedereen welkom om te zien hoe hij erbij staat. Ook de DB. Bel maar vast. Clown

Helemaal waar.... maar de fysieke 'make-up' van ons gedomesticeerde paard is toch anders dan die van het wilde paard is mijn gevoel. Wij houden ook de 'zwakkere' exemplaren in leven... het huidige/gemiddelde paard is niet zo hard als eh... nou eh, een ijslander. Natuurlijke selectie zorgt voor oersterke paarden. Maar nu wij die selectie maken, naar eigen inzicht fokken en met zwakkere exemplaren doorfokken.... ja, dan denk ik dat het moderne paard niet altijd even sterk is.

De mate waarin jij alert bent op je paard kan iedereen gerust stellen, want wanneer jij zou voelen dat het goed is om hem binnen te zetten zou jij dat zeker doen... hij doet het nu echter goed, dus er is geen reden toe.
Ik ken je paard, en ik ken het gebied... als jij er een goed gevoel over hebt (je komt er meermalen per dag, dat weet ik) dan geloof ik zeker dat Sammy er goed bij staat.
Remy zou het buiten ook prima redden 's nachts..., de staleigenaar haalt de paarden echter iedere nacht binnen.
Zelf ben ik helemaal pro-24/7 buiten... maar ze moeten toch wel echt uit de wind kunnen staan bij zulke extreem lage temperaturen....

ps: dat de DB zich zorgen maakt over eigenaren die hun dieren met alle weersomstandigheden laten staan, er niet naar omkijken en bij deze temperaturen niet zorgen voor voldoende ruwvoer en water vind ik een prima zaak! Goedzo DB!
De mensen waarover dit stuk lijkt te gaan zijn natuurlijk lakse types, en heel ander volk dan de paardenliefhebber van dit forum die zijn paard buiten houdt, maar er wel erg goed voor zorgt en heel alert is.

Je moet heel zeker voelen wat de behoeften zijn van je paard. Maar het is een feit als je paarden belet van zich te 'sterken', dat ze ook zwakker blijven, juist doordat je probeert te beletten dat ze ziek gaan worden. Ook al zie je dat een jong veulen het moeilijker heeft, laat hem doorbijten en sterken en als het echt niet anders kan dan moet hij inderdaad verzorging krijgen en binnen staan.
Elk wezen moet gehard worden, ook de zwakkere kunnen sterker worden als je ze niet teveel betuttelt.
Ik heb het zelf ondervonden aan de levende lijve, zelfs wij mensen zouden wat sterker worden met deze levenswijze.

Anoniem

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:22

Mijn man was gisteren in de Ardennen, was toch wel flink meer winters dan hier en dan nog overdag. Ik vraag mij ook af of die koeien wel genoeg gras kunnen eten, alleen als het lang genoeg is, steken de topjes nog omhoog om afgegeten te worden. Koeien hebben langer gras nodig dan paarden om af te kunnen eten, dan hebben koeien geen speklaag, misschien de vleeskoeien, maar melkvee niet.

Idd Stef, alleen de mensen die hun paarden prima hebben staan reageren geschokt en boos. Maar diegene die bv weet dat het niet helemaal plus is omdat er niet genoeg gras meer staat, er geen extra hooi, toch minstens een pak per dag per paard gebracht wordt, niet 2 x per dag een emmer water gaan brengen om ze voldoende te laten drinken. Over die paarden gaat het en ik heb zo al genoeg plekken in mijn gedachten waar het voor die paarden echt niet paardwaardig is. Voor die plekken wordt er zeker wel gebeld en is dit stuk bedoeld.

Dan weet ik niet hoe het in verschillende delen van Belgie is en weet ik ook niet welke grote open vlakten er in Nederland zijn waar de paarden dus volledig onbeschut, wellicht wel in zijn eentje de nachten moet door komen met een straffe noordoosten wind. Het is maar een paar uur dat ze binnen komen te staan en ze kunnen van 07.00 tot 23.00 uur buiten blijven. Binnen is het altijd warmer, het ijs staat aan de binnenkant van mijn stal al sinds het vriest op de ramen, maar hun drinkemmers zijn niet bevroren, soms een heel dun vliesje. Het is gewoon heel oude schuur, niks moderne stal. Maar ik ben blij dat ze daar lekker kunnen slapen en uitrusten met een berg kuilgras en drinkbaar water. Overdag is het al een stuk warmer en dan lekker naar buiten.

Overigens loopt er tegen over mij een fjord, een lekkere speklaag, hij loopt nu op de wei waar het meeste gras op staat. Maar de extreme nachten hebben ze hem binnen gehad, ook heeft hij een dag of zo binnen gestaan toen het echt heel erg koud en naar was. Nu loopt hij weer dag en nacht buiten, vannacht was het ook niet echt bar, kan dan makkelijk. Deze man is boer en niet niet kinderachtig met zijn dieren, maar kennelijk toch wel net even gedacht, nee niet vannacht, dat is te veel voor hem. Niks dus Penny, gewoon een man en ook nog boer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:23

Nou, die van mij staat 24/7 buiten zonder deken, ze kan wel schuilen, maar ze doet het niet... alleen als het regent, dan schuilt ze. Met deze kou slaapt ze zelfs 's nachts niet in haar container, maar liever in het gras...

Onze vleeskoeien staan trouwens wel binnen, die kunnen niet goed eten in de winter, dus staan ze op stal, en voeren we ze daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:26

kuzznathalie schreef:
Nou, die van mij staat 24/7 buiten zonder deken, ze kan wel schuilen, maar ze doet het niet..

Dat weet je niet, want midden in de nacht lig jij in je warme bedje. Haha! Overigens zijn er containers of andere hokken daar gaan paarden niet in omdat ze die niet prettig vinden. Paarden gaan niet graag smalle, donkere, gehorige ruimten in.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-09 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:27

Zo maar een idee,geen idee of dat klopt.Een ijzeren container voelt denk ik ook echt koud aan.Zou een paard een houten variant eerder verkiezen nu met dit weer?

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:35

Toen het nog aldoor regende sliep ze daar 's nachts in, en dat kon ik zien, omdat het stro daar plat was (er ligt een dikke laag stro in, zodat het minder koud is). Ze heeft helemaal geen problemen om die container in te gaan, ze eet er, ik heb daar water, zodat het minder snel bevriest. Maar ze slaapt er dus niet meer, want het stro is niet meer plat. En een plek in het land is wel plat. Die van mij heeft geen problemen met smalle donkere ruimtes..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:45

Een paard slaapt niet alleen door te gaan liggen he. Je paard kan wel degelijk in de container hebben staan schuilen, zonder dat het stro plat van het liggen is.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:50

Ik weet wel dat ze niet alleen liggend slapen... maar ik weet 100% zeker dat die van mij met dit weer niet in haar container is. Als ze er namelijk wel in staat, word ik er 's nachts wakker van, want dan maakt ze er lawaai in. En neem aan van mij, in zo' n container hoor je alles. Maar het gaat hier helemaal niet over mijn paard, het gaat erom de de DB vindt dat paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord is, en ik vind dat dat niet zo is, want mijn paard kiest er zelf voor om buiten te blijven.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:51

russel schreef:
Mijn man was gisteren in de Ardennen, was toch wel flink meer winters dan hier en dan nog overdag. .

welke ardennen Vork

er zijn echt verwarringen aan het ontstaan vrees ik Huilen van het lachen

Het gaat, zoals ik hierboven al aanduidde met de vetgedrukte quotes, er hier om dat de DB elk buitenstaand paard lijkt te "veroordelen", ze halen zo ongeveer nergens het woord "ruwvoer" aan, wat imo gewoon het belangrijkste woord is bij deze temperaturen.
ELKE melding gaan ze bellen ed dat ze binnen moeten, ook degene waar de paarden genoeg ruwvoer, etc, etc hebben dus?!

natuurlijk heeft de DB een mooi doel voor ogen, alleen moeten ze leren nuanceren en zich eens ECHT gaan verdiepen in hoe een paard nu gelukkig is en zich warmhoudt.
ik vermoed dat het hier om het BLID gaat, nu, die heb ik nog niet veel leuke dingen horen zeggen mbt paarden en buitenlopen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:53

Ik vind het ook niet onverantwoord om paarden buiten te laten met dit weer (al gaan die van mij naar binnen), maar ik ben het er zeker mee eens dat ze een schuilmogelijkheid en onbeperkt voer tot hun beschikking moeten hebben en daar ontbreekt het helaas nog wel eens aan.
Bij jou niet, prima toch?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:53

overdag lekker naar buiten, s'avonds naar binnen met een lekker bak voer...maar wel met buiten zorgen dat er gewoon genoeg te eten is..ik zie het aan mn konijn, raar maar waar!...die loop bij mij los in de tuin, kan in een hok waar eten in ligt maar heeft ook een holletje onder de grond(waar ik dus ook trouw str/hooi in prop)..en met die vrieskou zie je haar niet, zit ze onder de grond en overdag huppelt ze gezelig door de sneeuw..en een vacht dat dat beestje heeft!...hieraan zie ik gewoon dat dieren willen schuilen..heb je die schuilstal niet...tja...dan zou ik kiezen om op stal te zetten met die extreme kou(als de moeglijkheid er is)...dieren zijn het gewoon niet meer gewend om die kou te hebben, kijk naar de vogelopvang!...zitten helemaal vol..puur omdat die dieren ook niet meer gewend zijn

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:04

nee... onze paarden niet.
Ook al ligt er altijd hooi in de inloopstal, ze eten eerst het hooi buiten op, voor ze naar binnen gaan. Alleen bij erge regen willen 1 of 2 paarden wel eens een tijdje in de schuilstal staan eten.

Misschien komt het omdat ze waterdachte dekens om hebben, maar over het algemeen gaan ze niet staan schuilen in de stal. Meestal gaan ze gewoon met de kont in de wind staan en hun hoofd laag zodat die beschutting heeft van hun eigen dikke billen. Ze zijn niet bang van de stal want ze gaan er dus rustig staan eten als de rest op is, ze gaan erheen om te plassen en te poepen als het buiten te nat is (of te hard), nemen een hapje hooi, om er daarna gemoedelijk weer uit te lopen. Nu het buiten zo hard bevroren is, hebben we de stal in zijn geheel opgestrooid zodat ze er in kunnen liggen als ze willen. Ik zie het ze nooit doen, maar eergister zag ik ineens allemaal houtkrullen in de staart van mijn pony, dus blijkbaar heeft hij er wel in gelegen. ze liggen verder liever buiten in het zand (als dat niet te hard is) en toen het hier gesneeuwd had, lagen ze in de bak in de sneeuw.

Ik heb inderdaad mijn dieren dekens op. Niet voor deze kou, maar vooral voor de regentijden. Ik wil mijn paarden kunnen poetsen en rijden wanneer dat uit komt, en met een vies nat paard gaat dat niet. Daarbij is mijn KWPN merrie (die altijd stalpaard is geweest, met bij vorige eigenaar zelfs in de zomer een zomerdeken op buiten Tong uitsteken) erg gevoelig voor verkoudheid als ze nat regent. Nu ze bij koud nat weer, of langdurig nat weer in de zomer een goede regendeken op heeft, is dat voorbij. Met deze vorst heeft ze nergens last van.

Russel, dit bericht zegt juist dat zelfs als je je paard (in onze ogen goed) verzorgt door het te voorzien van een schuilmogelijkheid (met of zonder deken, maar net wat je voorkeur heeft, en hoe je paard dat trekt) en van voldoende ruwvoer en meerdere keren per dag controleert of ze kunnen drinken, dat paarden nog binnen horen in deze kou. Gewoon goed verzorgde, gezonde koeien en paarden. Omdat deze dieren binnen opgesloten zouden horen in deze kou...

Kijk, melkkoeien zonder wintervacht die schraal zijn, kan ik me iets bij voorstellen, maar welke melkveehouder laat zijn dieren buiten creperen van de kou? Daar wordt hun melkgift toch ook niet beter van? Lijkt me dat ze dan wel in zouden grijpen! Die koeien zijn hun broodwinning!
En wat betreft vleeskoeien, als die het te koud zouden hebben en niet voldoende bijgevoerd worden, dan vreten ze zichzelf op, en dat gaat tenkoste van hun gewicht en vlees en speklaag, dus dan snijden die mensen zichzelf in de vingers.
Wat blijft dan over? Mensen die hun paard verwaarlozen door ze niet in de gaten te houden, ze onvoldoende bij te voederen waardoor ze zullen gaan vermageren en/of ze niet van water voorzien. Maar ten alle tijden water kunnen drinken, of 2 a 3x per dag kunnen drinken, lijkt een groot verschil, maar het paard zal er echt niet een groot probleem van maken! Vroeger kregen paarden ook meerdere keren per dag uit emmers water. Zelfs nu met de vorst wordt er vaak 2 a 3x per dag water aangeboden omdat verder de leidingen afgesloten zijn. Lang niet iedereen beschikt over vorstbeveiligde drinkbakjes!

In mijn ogen kun je vrij eenvoudig beoordelen of een paard goed verzorgd buiten staat of niet.

1. er is voldoende water voor handen, wat minimaal 2x per dag open gemaakt wordt.
2. Er ligt vrijwel de hele dag ruwvoer in de weide of paddock, en als dat zo ongeveer op is, is er nog ander voer voorhanden zoals het gras op de wei.
3. Het paard ziet er normaal tot goed doorvoed uit.
4. Het paard heeft bij voorkeur beschutting in of rond de wei waar het wat uit de wind kan gaan staan, of een schuilstal/inloopstal waar het vrijwillig in kan gaan staan.

En buiten de vorst om in de regenperiode: Het paard heeft een ruime plek waar het droge bodem onder zijn of haar voeten heeft en dus ook droog kan gaan liggen indien gewenst.

Een mooi checklijstje voor de voorbijganger of dierenliefhebber die twijfelt aan het welzijn van een paard (of koe).

En al de dieren in een groep staan kun je ook altijd nog opletten of ze erg last hebben van voedernijd, of dat elk dier voldoende ruwvoer heeft en rustig kan staan eten. Mijn ervaring is dat wanneer dieren honger hebben, ze narriger worden naar elkaar en elkaar bij het eten weg gaan jagen. Terwijl als er ruim voldoende voer voorhanden is, ze veel dichter op elkaar kunnen staan tijdens het eten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:15

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:32

Wat een onzin. Zolang ze kunnen schuilen kunnen ze gewoon buiten blijven staan. Die van mij staan ook gewoon buiten met de mogelijkheid om naar binnen te staan.
En je raad het natuurlijk al: Ze staan altijd buiten en gaan pas naar binnen als ik eten ga geven.

Ze kiezen er dus al zelf voor om buiten te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:35

Wie van jullie hebben de DB al op de stoep gehad? Wie heeft er al een verbaal?? Tong uitsteken

Valt dus allemaal wel mee denk ik zo en de paarden die echt onverzorgd er bij staan, hoop ik dat er wel degelijk aktie ondernomen is...

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:39

kuzznathalie schreef:
Ik weet wel dat ze niet alleen liggend slapen... maar ik weet 100% zeker dat die van mij met dit weer niet in haar container is. Als ze er namelijk wel in staat, word ik er 's nachts wakker van, want dan maakt ze er lawaai in. En neem aan van mij, in zo' n container hoor je alles. Maar het gaat hier helemaal niet over mijn paard, het gaat erom de de DB vindt dat paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord is, en ik vind dat dat niet zo is, want mijn paard kiest er zelf voor om buiten te blijven.

Dit is natuurlijk niet helemaal waar! Heb jij een binnenstal? En heb je je paard daar al eens ingezet? Ik bedoel dus niet een schuilstal.
En dan val jij volgens mij ook nog eens niet onder de categorie waar de DB op doelt want jij bezit schuilmogelijkheid.

Laten we het eens omdraaien:
Ik vraag me zonder meer af of van de mensen die roepen mijn paard staat 24/7 op de wei en vind dit prima, of die ook de mogelijkheid hebben om hun paard s'nachts binnen te zetten. Ik zelf ben voorstander van natuurlijk paardhouden maar met de temperaturen van afgelopen dagen s'nachts, staan ze bij mij op deel in hun stal. Gewoon omdat ik dan niet hoef te twijfelen of -10 tot -26 wel eens te koud kan zijn voor mijn paard. En ik heb er nog geen een zich zien verzetten omdat ze die stal in moesten.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:40

ik kan me nog wel in vinden dat je een geschoren paard wellicht niet buiten laat, maar een gezond dier met een dikke wintervacht mag best naar buiten lijkt mij toch.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:56

gerdad schreef:
kuzznathalie schreef:

Dit is natuurlijk niet helemaal waar! Heb jij een binnenstal? En heb je je paard daar al eens ingezet? Ik bedoel dus niet een schuilstal.
En dan val jij volgens mij ook nog eens niet onder de categorie waar de DB op doelt want jij bezit schuilmogelijkheid.

Laten we het eens omdraaien:
Ik vraag me zonder meer af of van de mensen die roepen mijn paard staat 24/7 op de wei en vind dit prima, of die ook de mogelijkheid hebben om hun paard s'nachts binnen te zetten. Ik zelf ben voorstander van natuurlijk paardhouden maar met de temperaturen van afgelopen dagen s'nachts, staan ze bij mij op deel in hun stal. Gewoon omdat ik dan niet hoef te twijfelen of -10 tot -26 wel eens te koud kan zijn voor mijn paard. En ik heb er nog geen een zich zien verzetten omdat ze die stal in moesten.

Ik heb ook een binnenstal. En in de container is een stal gebouwd. Mijn paard eet en drinkt er en wil dan weer naar buiten. Zou ik haar opsluiten, dan wordt ze gewoon vervelend. In de binnenstal is het nu te warm, omdat de koeien daar ook staan. En in haar containerstal, sluit ik haar niet op omdat ze dan lawaai gaat maken. Ik val half onder de categorie waar de DB op doelt, want ik laat mijn paard ook buiten, tenminste, ik laat haar zelf kiezen.. En ik geef mijn mening hier over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:02

Hermelientje schreef:
anneliesdj schreef:
Ik had het niet tegen jou maar tegen Hermelientje. Als er één ras is wat goed bestand is tegen extreme temperatuursschommelingen dan zijn het wel arabieren. Overdag 40 graden of warmer en 's nachts met gemak -20, weliswaar bij de baas in de tent maar zoveel warmte bied zo'n tent ook niet.

Maar ik heb ook al eerder aangegeven dat een paard beter tegen lage dan tegen hoge temperaturen kan. Uit onderzoek is gebleken dat paarden zich het prettigst voelen tussen -5 en +10 graden, beter kouder dan warmer, dus liever -15 dan 35 graden.

De temperatuurschommelingen zijn inderdaad erg groot. Maar het is echt geen -20 in de woestijnen waar het arabiertje vandaan komt. In Saudi Arabië bijvoorbeeld is -12 de laagste temperatuur die ooit gemeten is (hoog in de bergen). Zo vaak vriest het ook helemaal niet, maar vergeleken met overdag is het ´s nachts natuurlijk heel koud. En in de tenten is het wel degelijk veel warmer dan buiten, dat was juist het nut van de tent en alle kleden, want tegen de regen hoefde het echt niet Knipoog.
Je kunt ook niet de warmste dagtemperatuur in de woestijn gaan koppelen aan de koudste nachttemperatuur, zo werkt dat niet. Bijvoorbeeld een dagtemperatuur van 40 graden heb je ´s zomers en daar hoort dan een nachttemperatuur van 15 of 20 graden bij. Bij een dagtemperatuur in de winter van 20 of 25 graden kun je dan licht vorst hebben. Dus zeg maar een verschil van dik 20 graden, dat is veel maar niet onmenselijk zoals de 60 graden verschil die jij er van wilt maken.

@poes Eigenlijk kun je wel stellen dat een arabiertje inderdaad een ver doorgevoerd fokprodukt is. Al vijf eeuwen lang wordt er een selectief fokprogramma uitgevoerd, niks natuurlijks aan, gewoon extreem gedomesticeerd en selectief gefokt dat arabiertje.

Ben ik blij met mijn Russisch gefokte arabier, daar is het in de winter -40.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:45

Bari schreef:
ik kan me nog wel in vinden dat je een geschoren paard wellicht niet buiten laat, maar een gezond dier met een dikke wintervacht mag best naar buiten lijkt mij toch.

ja daar hebben ze die dikke wintervacht toch voor.
Gister stond er een foto in de krant van een liggend paard in de sneeuw, stond eronder ' zelfs in deze koude zetten niet alle mensen hun dieren binnen'. paard had wel een dikke pels aan. Eigenlijk is het toch onnatuurlijker om ze wel binnen te zetten ( de geschoren paarden moeten natuurlijk wel binnen kunnen), zolang ze maar hooi bijkrijgen en het bevroren water ververst wordt is er toch geen probleem.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:09

Mijn geschoren paard heeft ook buitengestaan hoor met dikke dekens Bloos! Hij had het echt niet kou, extra gevoerd, water ter beschikking.

Lag geen mest in de schuilstal, dus ze zijn niet binnen geweest.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:23

De mijne ligt, slaapt en rolt in de sneeuw.
Ze is nu zelfs bevroren. Ijspegeltjes onder de buik, achterbenen en voorbenen. Zelfs zodanig dat de lange manen nu aan de wintervacht van de schouders zijn vastgevroren (heb ik inmiddels toch maar losgemaakt). Maar ze heeft het nog steeds naar de zin buiten, met een kuip hooi en emmer vers water.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:31

joyce B schreef:
In mijn ogen kun je vrij eenvoudig beoordelen of een paard goed verzorgd buiten staat of niet.

1. er is voldoende water voor handen, wat minimaal 2x per dag open gemaakt wordt.
2. Er ligt vrijwel de hele dag ruwvoer in de weide of paddock, en als dat zo ongeveer op is, is er nog ander voer voorhanden zoals het gras op de wei.
3. Het paard ziet er normaal tot goed doorvoed uit.
4. Het paard heeft bij voorkeur beschutting in of rond de wei waar het wat uit de wind kan gaan staan, of een schuilstal/inloopstal waar het vrijwillig in kan gaan staan.

En buiten de vorst om in de regenperiode: Het paard heeft een ruime plek waar het droge bodem onder zijn of haar voeten heeft en dus ook droog kan gaan liggen indien gewenst.

Een mooi checklijstje voor de voorbijganger of dierenliefhebber die twijfelt aan het welzijn van een paard (of koe).

En al de dieren in een groep staan kun je ook altijd nog opletten of ze erg last hebben van voedernijd, of dat elk dier voldoende ruwvoer heeft en rustig kan staan eten. Mijn ervaring is dat wanneer dieren honger hebben, ze narriger worden naar elkaar en elkaar bij het eten weg gaan jagen. Terwijl als er ruim voldoende voer voorhanden is, ze veel dichter op elkaar kunnen staan tijdens het eten.

Hier wil ik toch even nuanceren.

1. Die van mij is een echte slokop en wil NOOIT een ander in haar buurt als er te eten valt. Dus dit zou al 1 reden moeten zijn om mij te viseren.
2. Ik ben overdag aan het werk, 's nachts slaap ik. Dagen dat ik wel thuis ben, krijgen ze 3x pd hooi + 1x Safe&Sound. Werkdagen slechts 2x hooi en 1x S&S. En ook telkens warm water. Gevolg: ze staan toch een paar uur per dag zonder ruwvoer. Nog een reden om me een beul te vinden.

Maar mag je echt komen kijken naar mijn 2 beren. En voelen, want ribben voel je hier niet. Integendeel, mijn shetje staat zelfs DIK door al dat extra hooi. Er heeft er nog niet 1 gehoest, en dat zou ik zeker horen 's ochtends, 's avonds en 's nachts aangezien ze op 10 m van mijn huis staan. Hadden ze zo koud gehad door te weinig ruwvoer, dan waren ze zeker al afgevallen of ziek geworden.

Dus sorry, jouw checklist vind ik geen goede basis.

En die meldingen, van wie komen die dan? Van één of andere buur die 3x per dag naar buiten kijkt en beweert dat er NOOIT niemand naar het beestje omkijkt?

Nou, de dagen dat ik slechts 2x kan gaan is het telkens donker als ik buiten kom, geen kat die ziet dat ik er ooit ben geweest. Want tegen het licht wordt is hun hooi op. en van achter hun venster kunnen ze onmogelijk zien of het water ijs is of niet.

't Is zo relatief allemaal. Kijken naar de toestand van het dier zou ik zo zeggen.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:40

Ik geef ook maar twee keer per dag hooi, maar dan wel een baal per keer, ligt dus altijd voldoende ruwvoer.
En het water controleer ik drie keer daags maar overdag loopt dat zon vaart niet momenteel en drukken ze zelf het laagje wel door.

Gaat volgens mij er niet om hoe vaak je komt, als ze maar voldoende eten en drinken hebben das veel belangrijker.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:44

kijk dit is Belgie... is belgie is toch volgens mij verplicht om bv paarden voorzien van beschutting...

In NL,nee daar mag niet zo maar iets geplaatst worden. dat is pas erg... altijd met vergunning,en vaak mag het geneens,omdat het eventuele uitzicht kan belemmeren.Dat is pas erg

sorry dat ik zo reageer... maar dat is ook een van de redenen dat niet meerdere paarden 24/7 buitenlopen..omdat er vaak geen schuilgelegenheid is