Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:35

JewEmm schreef:
Is dat bekend gemaakt dan? Dat ze aangeboden gaan worden aan een verwerkingsbedrijf? (voor mij nieuwe info....)

Als het dier voor consumptie wordt aangeboden, zal het eerst verwerkt moeten worden. Je kunt een hert niet in zijn geheel in de over proppen.

Dus je kunt er vanuit gaan dat deze eerst door een slager of uitbener zal worden verwerkt om vervolgens aan een poelier/restaurant/supermarkt te worden aangeboden als eindproduct.

En of SBB dat direct op eigen locatie doet, of gaat laten doen, dat is afwachten.

Consumptie kan echter niet zonder tussenkomst van een slager, tenzij je een enkele jager hebt die zelf het dier uit elkaar haalt en aanbied. Maar met de aantallen in de aankondiging, gaat die regel niet op.

JewEmm

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:17

Ja, dat snap ik.
Maar waar is het bekend geworden dat SBB het afschot van dit najaar ter consumptie aan biedt?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:37

Ik denk ook niet dat ze de boel open zullen gooien voor privéjagers die zelf hun geschoten hert mee naar huis mogen nemen (en er dus geen controle meer op is). Veel te gevaarlijk ook, om dat afschieten ongeorganiseerd te doen. Er zal vast een plan achter zitten wie dat mogen gaan doen en wanneer, welke dieren er wel/niet geschoten mogen worden en wat er vervolgens met de kadavers gebeurt. Ik kan me niet voorstellen dat er een hert ongezien het terrein af zal komen.

En mag ik vragen wat er dan precies mankeert aan het vlees waardoor het niet geschikt zou zijn voor consumptie? Ik snap best dat er bij autopsie het één en ander aan de dieren te zien is. Dat heb je al snel na een hongerwinter en vervolgens een groeispurt. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het maag- en darmstelsel beschadigd is. Maar wat mankeert er aan het vlees zelf? Is het misschien wat taaier dan ideaal, of is het relatief weinig omdat de spierontwikkeling slecht is geweest? Ik ben er serieus benieuwd naar.

Wat mij sowieso wel een probleem lijkt is dat er opeens een hele berg hertenvlees op de markt komt, waardoor de prijs onderuit schiet. Niet leuk voor mensen die normaliter leven van hertenvlees. Zorg dan in ieder geval dat het vlees ná kerst op de markt komt, dan is hun grootste slag tenminste geslagen.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:25

Ik denk dat er Door de giftige planten en daarvan de afvalstoffen, het vlees afgekeurd kan worden, weet niet of dat dan Door heel het lijf gaat of alleen de organen.

ZouDen de herten ook moeten verbloeden als ze naar de dierentuin gaan ?

Mijn bezwaar van 1800 afschieten is dat het dan nu in een korte tijd moet willen ze het nog voor de winter doen waardoor ik bang ben voor onzorgvuldig schieten, wat toch al niet hun sterkte kant is, en veel stress voor de dieren aangezien ze dan kennelijk ook in de nacht mogen schieten. ( heb ik gelezen dus weet niet zeker of dat ook zo is)
Ik denk dat het grootste probleem is dat er geen fatsoenlijk plan van aanpak is voor de langere termijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:49

xxCYNNxx schreef:
dank je voor je antwoord Veulen84. Dat is goed om te horen dat er op dit moment in elk geval nog genoeg voedsel is.

Zo tam dat mensen er mee kunnen knuffelen is idd niet goed nee. Komen ook alleen maar ongelukken van uiteindelijk.

het is toch te gek voor woorden dat die dieren geknuffeld worden. En als er ongelukken gebeuren, wie krijgt de schuld? SBB. Ze moeten dat gebied gewoon afsluiten voor publiek.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:53

JewEmm schreef:
Ja, dat snap ik.
Maar waar is het bekend geworden dat SBB het afschot van dit najaar ter consumptie aan biedt?

Stond in diverse kranten. Ik hoop wel dat het voor een normale prijs aangeboden wordt. Tig jaar geleden was er een overschot aan everzwijnen op de Veluwe en die werden ook met veel reclame aangeboden voor "de bevolking" Koste het maar liefst €35,00 per kg. nou laat maar dan.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:35

Zal waarschijnlijk wel een realistischere prijs zijn dan de kilo knallers die in de winkels liggen...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:53

[

Ik ben er zelf niet tegen om dieren te verplaatsen, ik ben ook niet tegen afschieten, mits het op en fatsoenlijke manier gebeurt.

Sommige mensen hebben gewoon een soort van waas voor ogen welke ze helemaal door laat draaien. En dat is in mijn ogen dus ongezond.
[/quote]
Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten? Duizenden dieren elk jaar
afschieten en /of dood laten gaan van honger of ziekte in de OVP? Want dat is er wat er nu gebeurt. En helaas hebben ze ook nog geen leuk leven gehad.[/quote]
Duizenden? dat bedoel ik met overdreven reactie's[/quote] Ik hoor je niet meer. Wist je niet dat er zoveel dieren dood gemaakt worden in de OVP? Waarom dan verkondigen dat het overdreven is?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 02:14

Als het goed is blijven er na het afschieten van 1800 herten nog zo'n 500 herten over. Daar zullen jaarlijks zo'n 200 jongen bij komen, en er moeten jaarlijks dus ook 200 dieren geschoten worden om de populatie constant te houden.

Persoonlijk vind ik dat meevallen, 200 per jaar, al is dat op een populatie van 700 ook best wel weer veel.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 06:32

Rizette schreef:
Veluwe is niet te vergelijken met de Oostvaardersplassen. Op de Veluwe zijn de dieren vrij en krijgen ze in de winter voldoende bijgevoerd. Op de OVP is het constant een ellendig vertoeven voor alle dieren. Daar hoef je echt geen prof voor te zijn om dat verschil te zien.

Nee, dat er verschil is snap ik ook. Hoewel ‘vrij’ natuurlijk ook maar beperkt is, de Veluwe is natuurlijk maar een postzegel in het verder drukke Nederland. Een roedel edelherten van de Veluwe gaat niet ineens in Amersfoort wonen of via Almelo naar Duitsland doorsteken als de jagers eraan komen.

Afschot is afschot. Of dat nou op de Veluwe is of in de Oostvaardersplassen. Als je daar niet tegen kan moet je in een land gaan wonen waar echt vrije natuur is.

Ik vind zelf dat de rijksoverheid een (wetenschappelijk gefundeerd) standpunt in moet nemen over natuur- en wildbeheer en uitgangspunten in de wet moet vastleggen. Zodat niet elk clubje zelf wat kan verzinnen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 06:48

Ik snap de tegenstanders van deze afschotactie niet zo goed.

Het is een achterlijk ‘natuurgebied’, daar zijn we het denk ik allemaal over eens. Het is volledig uit de hand gelopen, teveel dieren op een omheidn stukkie moeras.

Dus weg met die beesten en wat er overblijft actief gaan beheren.

Wat willen de tegenstanders gaan doen met die 1800 herten?? 300 hertenkampjes oprichten? De beesten in je achtertuin zetten? Loslaten op de Veluwe zodat ze daar net zo leuk afgeschoten worden? Er is helemaal geen andere oplossing.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:09

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:38

Waves schreef:
Rizette schreef:
Veluwe is niet te vergelijken met de Oostvaardersplassen. Op de Veluwe zijn de dieren vrij en krijgen ze in de winter voldoende bijgevoerd. Op de OVP is het constant een ellendig vertoeven voor alle dieren. Daar hoef je echt geen prof voor te zijn om dat verschil te zien.

Nee, dat er verschil is snap ik ook. Hoewel ‘vrij’ natuurlijk ook maar beperkt is, de Veluwe is natuurlijk maar een postzegel in het verder drukke Nederland. Een roedel edelherten van de Veluwe gaat niet ineens in Amersfoort wonen of via Almelo naar Duitsland doorsteken als de jagers eraan komen.

Afschot is afschot. Of dat nou op de Veluwe is of in de Oostvaardersplassen. Als je daar niet tegen kan moet je in een land gaan wonen waar echt vrije natuur is.

Ik vind zelf dat de rijksoverheid een (wetenschappelijk gefundeerd) standpunt in moet nemen over natuur- en wildbeheer en uitgangspunten in de wet moet vastleggen. Zodat niet elk clubje zelf wat kan verzinnen.

Als de dieren zich niet goed voelen op de Veluwe lopen ze wel weg. Ze hebben vrijheid, zet je de hekken van de OVP open dan lopen ze allemaal naar de Veluwe. Als een dier een goed leven heeft gehad kan afschot nodig zijn. Ben je bewust bezig dieren onder ellendige omstandigheden te fokken en vast te houden en dan af te schieten vind ik een totaal andere situatie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:52

Waarom zouden ze weglopen als de leefomstandigheden in de OVP goed genoeg zijn, omdat de kudde tot aanvaardbare proporties voor het terrein zijn teruggebracht? Dat is toch juist het hele idee achter deze actie om 1800 dieren af te schieten?

Als je bijvoorbeeld een corridor naar de Veluwe maakt en in de OVP geen dieren afschiet, dan is het enige gevolg dat een groot deel naar de Veluwe trekt en daar alsnog afgeschoten wordt. Er is op de Veluwe namelijk al een overschot aan groot wild, waardoor er daar jaarlijks ook duizenden worden afgeschoten. Dat worden er dan alleen nog meer...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:20

Omdat er totaal geen beschutting is. De bodem nat en drassig is. Er geen voeding is want een overgroot deel is mosterzaad en jacobskruiskruid. Geen dier was daar in het wild naartoe gegaan. Als ze een vrij en goed leven hebben gehad kan ik met afschot dealen. Niet fokken om in de hel te leven en daarna afgeknald te worden. Nogmaals Free Nature heeft helemaal niets met Free te maken. Het heeft te maken met tientallen miljoenen subsidies ontvangen voor 1 grote leugen en dierenmishandeling. O.a. de postcodeloterij geeft daar veel geld voor. Helaas profiteren daar de dieren niet van.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:23

En die problemen worden dus opgelost door het aantal dieren drastisch naar beneden te brengen. Waarna de overblijvende dieren daar prima kunnen leven in een gebied dat zich kan herstellen. Wel op de voorwaarde dat je daarna het aantal dieren in de hand blijft houden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:30

Ben je in het afgesloten gebied geweest? Ik wel, in de winter. Het grazige deel is qua grond niet nat en drassig.

En ik wil nu wel reageren op een post die je op een van de vorige pagina's scheef en hiervoor weer herhaalde. Je gaf het voorbeeld van het afschot plan van nu en hoeveel dieren er afgelopen winter dood zijn gegaan. Ja, dit zijn er een paar duizend in totaal. Dat zal niemand ontkennen. Maar je haalt hier precies de winter aan waarin de populatiecrash plaatsvond. Iets wat in alle voorgaande jaren niet is gebeurd, en dus niet representatief is voor het aantal dieren dat daar voor per jaar is overleden.
Het afschot plan voor dit jaar is het begin van een nieuw beheer. Herhaal, een NIEUW beheer voor dit gebied. Om ervoor te zorgen dat de populaties hierna op een niveau gehouden kunnen worden waarbij er in de winter wel voldoende voedsel blijft...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:37

JewEmm schreef:
Ben je in het afgesloten gebied geweest? Ik wel, in de winter. Het grazige deel is qua grond niet nat en drassig.

En ik wil nu wel reageren op een post die je op een van de vorige pagina's scheef en hiervoor weer herhaalde. Je gaf het voorbeeld van het afschot plan van nu en hoeveel dieren er afgelopen winter dood zijn gegaan. Ja, dit zijn er een paar duizend in totaal. Dat zal niemand ontkennen. Maar je haalt hier precies de winter aan waarin de populatiecrash plaatsvond. Iets wat in alle voorgaande jaren niet is gebeurd, en dus niet representatief is voor het aantal dieren dat daar voor per jaar is overleden.
Het afschot plan voor dit jaar is het begin van een nieuw beheer. Herhaal, een NIEUW beheer voor dit gebied. Om ervoor te zorgen dat de populaties hierna op een niveau gehouden kunnen worden waarbij er in de winter wel voldoende voedsel blijft...

Het gebied wordt ook verkleind en het jacobskruiskruid en het mosterdzaad wordt niet bestreden. het waterpeil gaat verder verhoogd worden.Verder wordt er niet voor zieke of zwakke dieren gezorgd of naar om gekeken. Het is een beleid van niets daar. Als het om blije dieren ging die vrij waren en daar niet hoefden te creperen met slechte hoeven omdat de grond niet geschikt is en geen vergiftigingen opliepen dan zou ik er ook mee kunnen leven . Nu absoluut niet het is niets meer en niets minder dan de slechtste dierentuin die je je maar kunt bedenkenl.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:44

Deze zomer werden overal reddinsacties op touw gezet voor de vissen. Behalve bij de OVP . Daar stikten de karpers in de vijver in de groene drab en blauwalg. Een merrie die verkeerd beviel lieten ze gewoon doorworstelen en doodgaan en toen het dier in de sloot terecht kwam verzon men er een verhaaltje bij dat dat aan de omstanders lag. Pas werd een broodmagere merrie met veulen gesedeerd en op transport gesteld naar Weurt. Maanden was ze al zo mager, nooit bijgevoerd of naar omgekeken, En in Weurt ging ze dezelfde dag nog dood.Waarna ze het veulen bij een groep paarden daar gooiden en SBB durfde te beweren dat dat goed ging. Ik weet niet of hier iemand enig idee heeft van een kudde paarden met zo'n veulen doet , ik wel. Het is een dagelijkse dierenmishandeling in de OVP, bewust ontnemen van zorg maar wel achter hekken zetten. Diepdroevig en een schande voor Nederland. En dat noemt men natuur. Natuur staat niet vast achter een hek. Wat achter een hek staat moet je verzorgen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:07

Het ene stuk natuur is groter dan het andere stuk natuur, maar elk stuk natuur heeft grenzen. Het grootste verschil tussen een groter of kleiner stuk natuur is de draagkracht, niet de grenzen. Doordat er in de OVP zo'n gigantisch verschil is in de draagkracht tussen de zomer en de winter, ontstond er geen stabiele situatie. Door het afschot ontstaat er nu een populatie waar in de winter ook draagkracht voor is en door afschot wordt de grootte van die populatie stabiel gehouden. Maar blijkbaar is dat voor sommige mensen nog niet genoeg...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:10

En JKK wil je ook niet per se bestrijden, omdat het een fantastische plant is voor insecten! En dat trekt bijvoorbeeld ook weer vogels aan.

En een herhaling... het WAS het beleid.

En ja, het klopt dat de dieren niet als gehouden dieren verzorgd worden. Denk je dat de edelherten op de veluwe het ander hebben? En de herten in de AWD? En de reeën die overal lopen? Waarom is het bij de OVP wel een must om ze te "verzorgen", maar voor andere gebieden niet? Moeten dieren per se al gehouden dieren beschouwd worden, of is er misschien ergens nog het besef dat de dieren in de OVP ontzettend vermenselijkt worden...

Over vermenselijking gesproken... De merrie in de sloot is het al uitgebreid geweest. Ik vind het vooral een domme actie van de actievoerders. Laat die dieren gewoon met rust, en spring niet op elke "fout" die er gemaakt wordt... Erken je eigen fouten als actievoerder ook. Maar ook, door menselijk ingrijpen bij geboortes (ik spreek nu in algemene zin, niet dit specifieke geval, maar het begint altijd ergens) krijg je nu dus rassen waarbij een geboorte zonder hulp niet eens meer mogelijk is... Nee, daar wordt je vrolijk van...

Um.. actie mbt vissen was omdat de waterstand te laag was dacht ik, dat zal in de OVP nooit een probleem geweest zijn.
Maar als er echt zo'n behoefte is aan het redden van dieren... Plant inheemse bloemen! Leg insectenhotels aan! Hark bladeren op een hoop, ipv alles in de groenbak te gooien. Zorg voor een tuin die niet uit tegels bestaat. Eet lokale producten, zorg dat je onbespoten producten eet... En zo kan ik nog wel een hele lijst maken. Als er voor de kleine dieren (=insecten en dergelijken) net zo veel aandacht was als voor de grote grazers, dan ga je je ook afvragen waarom de landbouw in Nederland is zoals hij is, waarom er niet meer ruimte is voor natuur, waarom bijna alles om economie draait en het bevorderen van de mens en het daarom controleren van de natuur. En dat die drang om te controleren blijkbaar zo sterk is, dat we het niet meer kunnen accepteren dat natuur wreed is, dat niet elk beestje altijd gered moet worden, maar dat de dood er bij hoort, en dat dood ook weer leven brengt. Ook wanneer een populatie dmv afschot onder controle gehouden wordt bij het ontbreken van een top-predator. Blijkbaar is het belangrijker dat grote grazers "verzorgd" worden, dan dat er een zeer grote vermindering is in het aantal insecten...

Goed. Hier zullen wel weer een hoop opmerkingen over komen, maar ik ga mijn frustratie over natuurbesef maar even richten op mijn werk. Anders ga ik hier niet goed doordachte dingen typen waar ik spijt van ga krijgen.

@Karl, goed gezegd. Kreeg ik niet zo verwoord.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:23

Omdat de dieren gevangen gehouden worden en er niet uit kunnen. Net zoals jouw paard in de wei. En als je paard daar staat in de modder zonder eten en aan de andere kant van het hek is het groen dan ben je je paard aan het mishandelen. Op de Veluwe zijn de dieren vrij. Kunnen zelf op zoek gaan naar eten. Of naar Duitsland lopen als ze dat willen. Jij wilt dieren achter een hek in een grote bende natuur noemen ik noem het een slecht verzorgde dierentuin. Ze kunnen geen kant op. Hebben geen beschutting

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:28

En plant jij ook Jacobskruidkruid en mosterdzaad in jouw wei voor de insecten? Zet het hek van de OVP open en er staat geen dier meer in. Geen hert paard of koe wil daar van nature zijn. Ze vertrekken allemaal.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:33

Los van dat ik het niet met je instelling eens ben, wil ik het volgende dan vragen.

Het plan er nu is, is om de populaties onder controle te houden, zodat er ook 's winters voldoende eten is. Daarnaast zijn de plannen om voor meer beschutting te zorgen. Ook zal het lagere aantal dieren voor natuurlijk regeneratie van bomen zorgen, die ook weer beschutting geven. Het waterpeil zal nooit zo hoog worden dat het grazige deel een modderpoel wordt.
Is het feit dat "ze geen kant op kunnen" dan nog steeds een reden om het "een slecht verzorgde dierentuin" te noemen?

En ja, bij ons is afgelopen winter een grote strook van de wei afgehaald voor inheemse bloemen en voor insecten nest plaatsen, omdat wij de keuze hadden voor wat er kwam te staan hebben we voor planten gekozen die goed zijn voor insecten, maar waarbij het geen probleem is dat er af en toe een paard een hap van neemt. In de tuin staat wel JKK dat we niet weghalen. De JKK in onze wei wordt pas weggehaald vlak voordat het zaad zet, omdat er bij ons in de wei niet de ruimte is om JKK zichzelf te laten doen vergiftigen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:58

Dieren op de Veluwe hebben ook gewoon te maken met grenzen in de vorm van rivieren, bebouwing, snelwegen, maar bijvoorbeeld ook territoria van andere dieren die dat verdedigen. Onbegrensde natuur bestaat niet.