Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rizette schreef:Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten?
Rizette schreef:Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten? Duizenden dieren elk jaar afschieten en /of dood laten gaan van honger of ziekte in de OVP? Want dat is er wat er nu gebeurt. En helaas hebben ze ook nog geen leuk leven gehad.
karuna schreef:Mannetjes wegvangen heeft weinig zin. Een kerel,die achterblijft en de meeste dames zijn weer drachtig. Afschot is efficient, ze worden daarna opgegeten dus geen verspilling en hebben tot die tijd gewoon lekker rondgehobbeld in vrijheid. Beter kun je niet hebben denk ik
Tallie1979 schreef:Rizette schreef:Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten? Duizenden dieren elk jaar afschieten en /of dood laten gaan van honger of ziekte in de OVP? Want dat is er wat er nu gebeurt. En helaas hebben ze ook nog geen leuk leven gehad.
Dat ben ik zeker met je eens. Deze dieren hebben geen leuk leven, de inteelt onder de dieren is enorm, de stress is enorm en het voedseltekort dreigt ook deze winter weer.
Maar dan nog ben ik niet tegen afschieten of verplaatsen. Ik vind uiteraard ook dat er wat dient te gebeuren en snel ook. Echter, het kan allemaal wel een tandje minder hysterisch allemaal.
oomens schreef:Rizette schreef:Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten?
Precies ja. Je oogst dan gewoon ieder jaar wat dat gebied aan grazers produceert zodat de populatie schommelt rond of onder het gewenste aantal. Gewenst betekent dat aantal waarbij de begrazingsdruk zodanig is dat het gebied geschikt is/wordt/blijft voor de functies waarvoor het in het leven geroepen is.
Opbrengst bestaat dan als het goed is uit een flinke hoeveelheid wild, te verkopen aan een poelier naar keuze.
Rizette schreef:Het probleem is dat er actievoerders zijn uit verschillende hoeken en die het onderling met elkaar ook niet eens zijn. De rechtszaak die deze dagen was werd onder meer aangespannen door een rewilder , dat zijn mensen die de natuur geheel zijn gang willen laten gaan maar er wel een hek omheen zetten. Dus als het eten op is moeten ze allemaal maar doodgaan.Geen of minimaal menselijk ingrijpen. Deze mensen willen dus ook niet afschieten.
Tallie1979 schreef:Eet de mens het niet op, dan kunnen ze het mogelijk wel kwijt in dierentuinen.
Overigens, mensen mogen een dier pas opeten als de NVWA het groene licht heeft gegeven. Dus zodra er wordt uitgebeend, zal de NVWA monsters nemen. Vlees mag pas de koeling uit voor de verkoop als het in orde is bevonden. Daarnaast moet vlees altijd even besterven, dus het zal altijd nog even bewaard moeten worden. In de tussentijd kan de inspecteur mooi zijn tests uitvoeren.
Rizette schreef:Tallie1979 schreef:Eet de mens het niet op, dan kunnen ze het mogelijk wel kwijt in dierentuinen.
Overigens, mensen mogen een dier pas opeten als de NVWA het groene licht heeft gegeven. Dus zodra er wordt uitgebeend, zal de NVWA monsters nemen. Vlees mag pas de koeling uit voor de verkoop als het in orde is bevonden. Daarnaast moet vlees altijd even besterven, dus het zal altijd nog even bewaard moeten worden. In de tussentijd kan de inspecteur mooi zijn tests uitvoeren.
Komt de NVWA bij elke poelier de dieren allemaal controleren?
Rizette schreef:Dit lees ik er over van het ministerie: Genoeg mazen in de wet lijkt mij.
In de handel
Koopt u wild bij een poelier of eet u het bij een restaurant? Dan kan dit wild afkomstig zijn van een erkende wildbewerkingsinrichting of rechtstreeks van een jager. U kunt ook zelf wild rechtstreeks bij een jager kopen.
Verkoopt een jager wild dat niet door de NVWA gekeurd is? Dan mag dit alleen wild zijn waaraan geen afwijkingen zijn gezien. De NVWA keurt alleen het wild dat door erkende wildbewerkingsinrichtingen wordt verwerkt
Rizette schreef:Tallie1979 schreef:Nou, de indruk die ik heb van veel actievoerders ( laat ik het dan even anders stellen ) is dat het gewoon nooit goed is. Afschieten mag niet, verplaatsen mag niet want de dieren "zijn te zwak" en afgeschoten herten opeten is al helemaal uit den boze.
Wat mij is opgevallen, is dat veel activisten ook dierenarts zijn of expert op het gebied van deze dieren. ( en ja, dit is sarcasme )
Ik ben er zelf niet tegen om dieren te verplaatsen, ik ben ook niet tegen afschieten, mits het op en fatsoenlijke manier gebeurt.
Sommige mensen hebben gewoon een soort van waas voor ogen welke ze helemaal door laat draaien. En dat is in mijn ogen dus ongezond.
Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten? Duizenden dieren elk jaar
afschieten en /of dood laten gaan van honger of ziekte in de OVP? Want dat is er wat er nu gebeurt. En helaas hebben ze ook nog geen leuk leven gehad.
Tallie1979 schreef:Karl66 schreef:Jij denkt dat SBB het wild zelf gaat slachten? Wildbewerkingsinrichting is niks meer dan een mooi woord voor slager en dit wild gaat gewoon gekeurd worden. Doe alsjeblieft je aluhoedje af en laat je conspiracy theorieën lekker thuis.
Ik neem aan dat je het tegen Rizette hebt?
xxCYNNxx schreef:nu vraag ik mij af......hoe ziet het er nu uit daar?
Met een normale zomer was er op dit moment waarschijnlijk nog wel wat te grazen geweest. Maar van begin mei tot half oktober heeft het nauwelijks geregend (althans hier toch; zijn delen van het land geweest die in die periode ook een aantal heftige regendagen hebben gehad).
Dus hoeveel is er nu eigenlijk nog te grazen voor de dieren?
Veulen84 schreef:xxCYNNxx schreef:nu vraag ik mij af......hoe ziet het er nu uit daar?
Met een normale zomer was er op dit moment waarschijnlijk nog wel wat te grazen geweest. Maar van begin mei tot half oktober heeft het nauwelijks geregend (althans hier toch; zijn delen van het land geweest die in die periode ook een aantal heftige regendagen hebben gehad).
Dus hoeveel is er nu eigenlijk nog te grazen voor de dieren?
Ik was er 2 weken geleden nog. Toen stond er genoeg gras en voedsel. Sommige paarden zaten zelfs gewoon tegen het vet aan. Stonden een hoop penny's paarden te knuffelen ook.
Dat alleen al is een reden dat ze niet kunnen blijven. Te tam zijn is ook een gevaar.
Rizette schreef:Zelf gaan slachten?? Hoe kom je er bij, dat gaan ze echt niet doen. Maar ik wil er maar mee zeggen dat elke jager die zijn geschoten wild er goed uit vind zien het gewoon kan verkopen zonder controle.