Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:12

Mannetjes wegvangen heeft weinig zin. Een kerel,die achterblijft en de meeste dames zijn weer drachtig. Afschot is efficient, ze worden daarna opgegeten dus geen verspilling en hebben tot die tijd gewoon lekker rondgehobbeld in vrijheid. Beter kun je niet hebben denk ik

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:24

Rizette schreef:
Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten?

Precies ja. Je oogst dan gewoon ieder jaar wat dat gebied aan grazers produceert zodat de populatie schommelt rond of onder het gewenste aantal. Gewenst betekent dat aantal waarbij de begrazingsdruk zodanig is dat het gebied geschikt is/wordt/blijft voor de functies waarvoor het in het leven geroepen is.
Opbrengst bestaat dan als het goed is uit een flinke hoeveelheid wild, te verkopen aan een poelier naar keuze.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:48

Rizette schreef:
Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten? Duizenden dieren elk jaar afschieten en /of dood laten gaan van honger of ziekte in de OVP? Want dat is er wat er nu gebeurt. En helaas hebben ze ook nog geen leuk leven gehad.

Dat ben ik zeker met je eens. Deze dieren hebben geen leuk leven, de inteelt onder de dieren is enorm, de stress is enorm en het voedseltekort dreigt ook deze winter weer.

Maar dan nog ben ik niet tegen afschieten of verplaatsen. Ik vind uiteraard ook dat er wat dient te gebeuren en snel ook. Echter, het kan allemaal wel een tandje minder hysterisch allemaal.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:15

karuna schreef:
Mannetjes wegvangen heeft weinig zin. Een kerel,die achterblijft en de meeste dames zijn weer drachtig. Afschot is efficient, ze worden daarna opgegeten dus geen verspilling en hebben tot die tijd gewoon lekker rondgehobbeld in vrijheid. Beter kun je niet hebben denk ik

Wil jij dat vlees opeten? Dan zou ik toch eerst eens naar de autopsierapporten kijken van de daar gestorven dieren. Dan gaat je dat denk ik wel over.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:22

Tallie1979 schreef:
Rizette schreef:
Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten? Duizenden dieren elk jaar afschieten en /of dood laten gaan van honger of ziekte in de OVP? Want dat is er wat er nu gebeurt. En helaas hebben ze ook nog geen leuk leven gehad.

Dat ben ik zeker met je eens. Deze dieren hebben geen leuk leven, de inteelt onder de dieren is enorm, de stress is enorm en het voedseltekort dreigt ook deze winter weer.

Maar dan nog ben ik niet tegen afschieten of verplaatsen. Ik vind uiteraard ook dat er wat dient te gebeuren en snel ook. Echter, het kan allemaal wel een tandje minder hysterisch allemaal.

Het kan helaas niet minder hectisch. Dit is al een tiental jaren aan de gang dat de dieren verhongeren en niet verzorgd worden. En allemaal omdat er miljoenen binnenkomen voor de rewilding.Daarom wil SBB en Rewilding niet verplaatsen. Annie Schreijer heeft er een stokje voor gestoken in Brussel en er gaat vanuit Brussel geen geld meer heen als ze de dieren weer laten verhongeren. Maar omdat men onder de status van "gehouden dieren" uit kan komen kan men er aan ontkomen om ze te verzorgen. Dus beter alle dieren daar weg dan kan het weer een vogelpark worden want nu wil er geen dier meer zijn wat niet achter een hek te houden is. Het gaat alleen om geld en totaal niet om de dieren vandaar dat er ook veel actievoerders deze winter hooi hebben gevoerd. Van veel groepen merk je niets hooguit rechtszaken je kunt ze niet over 1 kam scheren. Afschieten heeft alleen nut als je alles afschiet en er geen dier meer in komt. Maar er is geld zat. Dus uitplaatsen zou best een optie kunnen zijn maar dat wil Provinciale Staten tot op heden niet doen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:23

Eet de mens het niet op, dan kunnen ze het mogelijk wel kwijt in dierentuinen.

Overigens, mensen mogen een dier pas opeten als de NVWA het groene licht heeft gegeven. Dus zodra er wordt uitgebeend, zal de NVWA monsters nemen. Vlees mag pas de koeling uit voor de verkoop als het in orde is bevonden. Daarnaast moet vlees altijd even besterven, dus het zal altijd nog even bewaard moeten worden. In de tussentijd kan de inspecteur mooi zijn tests uitvoeren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:25

oomens schreef:
Rizette schreef:
Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten?

Precies ja. Je oogst dan gewoon ieder jaar wat dat gebied aan grazers produceert zodat de populatie schommelt rond of onder het gewenste aantal. Gewenst betekent dat aantal waarbij de begrazingsdruk zodanig is dat het gebied geschikt is/wordt/blijft voor de functies waarvoor het in het leven geroepen is.
Opbrengst bestaat dan als het goed is uit een flinke hoeveelheid wild, te verkopen aan een poelier naar keuze.

Ik zou zeggen lees de autopsierapporten eens van de dode dieren. Stichting Cynthia en Annemieke heeft deze via WOB verzoeken opgevraag en je schrikt je rot. Dat ga je niet meer eten echt niet. Poeliers zeggen dat ze het niet willen verkopen omdat anders hun ramen ingegooid worden. Maar die weten ook wel dat de dieren vol troep zitten dus ik verwacht dat SBB en de Provincie ze dan zelf moeten gaan verkopen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:26

Rizette schreef:
Het probleem is dat er actievoerders zijn uit verschillende hoeken en die het onderling met elkaar ook niet eens zijn. De rechtszaak die deze dagen was werd onder meer aangespannen door een rewilder , dat zijn mensen die de natuur geheel zijn gang willen laten gaan maar er wel een hek omheen zetten. Dus als het eten op is moeten ze allemaal maar doodgaan.Geen of minimaal menselijk ingrijpen. Deze mensen willen dus ook niet afschieten.

Maar dit is toch hoe het was? Als ik het goed begrijp willen deze mensen net dat het blijft zoals het is?
Dus actievoerders die niet willen wat de andere actievoerders wel willen...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:27

Tallie1979 schreef:

Overigens, mensen mogen een dier pas opeten als de NVWA het groene licht heeft gegeven. Dus zodra er wordt uitgebeend, zal de NVWA monsters nemen. Vlees mag pas de koeling uit voor de verkoop als het in orde is bevonden. Daarnaast moet vlees altijd even besterven, dus het zal altijd nog even bewaard moeten worden. In de tussentijd kan de inspecteur mooi zijn tests uitvoeren.

Komt de NVWA bij elke poelier de dieren allemaal controleren?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:31

Dit lees ik er over van het ministerie: Genoeg mazen in de wet lijkt mij.

In de handel
Koopt u wild bij een poelier of eet u het bij een restaurant? Dan kan dit wild afkomstig zijn van een erkende wildbewerkingsinrichting of rechtstreeks van een jager. U kunt ook zelf wild rechtstreeks bij een jager kopen.

Verkoopt een jager wild dat niet door de NVWA gekeurd is? Dan mag dit alleen wild zijn waaraan geen afwijkingen zijn gezien. De NVWA keurt alleen het wild dat door erkende wildbewerkingsinrichtingen wordt verwerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:47

Rizette schreef:
Tallie1979 schreef:

Komt de NVWA bij elke poelier de dieren allemaal controleren?

Voor zover bekend bij mij, komen ze in de slachthuizen. Dit is 1 stap voor de poelier, dat is nml het eindpunt waar het vlees wordt verkocht en de voedselketen ingaat. Dag in, dag uit worden er slachthuizen gecontroleerd. Omdat er altijd moet worden gecheckt of er geen zieke dieren de voedselketen ingaan. Vaak nemen ze het hoofd, de slokdarm en de tong mee.

Bij kippen zal het misschien anders werken, die zijn kleiner en het zijn er veel meer, daar zal degene die de dieren aanlevert aan moeten tonen dat de dieren gezond zijn en zullen ze wellicht steekproeven nemen.

Maar je mag aannemen dat er niks de voedselketen ingaat zonder controle. Dan hebben we het wel over vlees dat vóór de eindbewerking is gecontroleerd. Dus zodra het het slachthuis uitgaat. Wat een poelier of slager erna mee doet voor de eindbewerking, gaat soms ook mis. Maar het is dan in de basis wel gecontroleerd vlees.

En vergeet niet dat slachthuizen en eindbewerkers een terugroep plicht hebben als iets mis is met een product plus dat zij moeten voldoen aan een pak certificaties en daarmee ook veiligheidsvoorschriften voor de bewerking van vlees.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:53

Jij denkt dat SBB het wild zelf gaat slachten? Wildbewerkingsinrichting is niks meer dan een mooi woord voor slager en dit wild gaat gewoon gekeurd worden. Doe alsjeblieft je aluhoedje af en laat je conspiracy theorieën lekker thuis.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:53

Rizette schreef:
Dit lees ik er over van het ministerie: Genoeg mazen in de wet lijkt mij.

In de handel
Koopt u wild bij een poelier of eet u het bij een restaurant? Dan kan dit wild afkomstig zijn van een erkende wildbewerkingsinrichting of rechtstreeks van een jager. U kunt ook zelf wild rechtstreeks bij een jager kopen.

Verkoopt een jager wild dat niet door de NVWA gekeurd is? Dan mag dit alleen wild zijn waaraan geen afwijkingen zijn gezien. De NVWA keurt alleen het wild dat door erkende wildbewerkingsinrichtingen wordt verwerkt

Dit zijn regels voor een jager die een enkel dier schiet, of hooguit een paar. Jij intepreteert het als een maas in de wet, dat is het in hele kleine mate. Het is alleen bedoeld voor de hobby jager die een paar dieren voor eigen consumptie heeft en af en toe wat verkoopt, niet voor de slagerijen.

Als er een heel uitbeen station geplaatst gaat worden bij de OVP, dan spreek je niet meer over een hobby jager die af en toe een stuk vlees verkoopt, dan hebben we het over een slagerij en bewerkingsbedrijf. Daar gaat de NVWA zeker weten controleren. De overheid wil gewoon geen massaal zieke mensen na het eten van de dieren uit de OVP, net als eventuele restaurants, of hobby koks die hier een gerecht van gaan maken.

Ik denk zelfs dat de kans heel groot is dat er strengere controle op komt, juist omdat het een beladen onderwerp is. De NVWA is een onafhankelijk instituut welke echt niet nat willen gaan door rot vlees uit de OVP. De schandalen die daaruit voortkomen willen ze gewoon niet hebben.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 07-11-18 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:55

Karl66 schreef:
Jij denkt dat SBB het wild zelf gaat slachten? Wildbewerkingsinrichting is niks meer dan een mooi woord voor slager en dit wild gaat gewoon gekeurd worden. Doe alsjeblieft je aluhoedje af en laat je conspiracy theorieën lekker thuis.

Ik neem aan dat je het tegen Rizette hebt? :P

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:09

Ja natuurlijk :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:20

Rizette schreef:
Tallie1979 schreef:
Nou, de indruk die ik heb van veel actievoerders ( laat ik het dan even anders stellen ) is dat het gewoon nooit goed is. Afschieten mag niet, verplaatsen mag niet want de dieren "zijn te zwak" en afgeschoten herten opeten is al helemaal uit den boze.

Wat mij is opgevallen, is dat veel activisten ook dierenarts zijn of expert op het gebied van deze dieren. ( en ja, dit is sarcasme )

Ik ben er zelf niet tegen om dieren te verplaatsen, ik ben ook niet tegen afschieten, mits het op en fatsoenlijke manier gebeurt.

Sommige mensen hebben gewoon een soort van waas voor ogen welke ze helemaal door laat draaien. En dat is in mijn ogen dus ongezond.

Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten? Duizenden dieren elk jaar
afschieten en /of dood laten gaan van honger of ziekte in de OVP? Want dat is er wat er nu gebeurt. En helaas hebben ze ook nog geen leuk leven gehad.

Duizenden? dat bedoel ik met overdreven reactie's

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:10

Wat mij is opgevallen, is dat veel activisten ook dierenarts zijn of expert op het gebied van deze dieren. ( en ja, dit is sarcasme )

Ik ben er zelf niet tegen om dieren te verplaatsen, ik ben ook niet tegen afschieten, mits het op en fatsoenlijke manier gebeurt.

Sommige mensen hebben gewoon een soort van waas voor ogen welke ze helemaal door laat draaien. En dat is in mijn ogen dus ongezond.
[/quote]
Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten? Duizenden dieren elk jaar
afschieten en /of dood laten gaan van honger of ziekte in de OVP? Want dat is er wat er nu gebeurt. En helaas hebben ze ook nog geen leuk leven gehad.[/quote]
Duizenden? dat bedoel ik met overdreven reactie's[/quote]

2017 /2018
1755 grote grazers afgelopen jaar . 1/3 van de dieren is verhongerd/gestorven. En dan zijn er nog teveel en moeten er nu nog geen jaar later alleen al 1800 herten afgeschoten gaan worden. En dat noem jij geenduizenden ? Ik spreek nu alleen over het laatste jaar.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:13

Tallie1979 schreef:
Karl66 schreef:

Ik neem aan dat je het tegen Rizette hebt? :P

Zelf gaan slachten?? Hoe kom je er bij, dat gaan ze echt niet doen. Maar ik wil er maar mee zeggen dat elke jager die zijn geschoten wild er goed uit vind zien het gewoon kan verkopen zonder controle.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:24

Misschien mis ik de clou hier... maar wat is er op tegen om voor de winter in gaat het aantal drastisch terug te brengen, zodat er voor de hieropvolgende winters een populatie aantal gehandhaafd kan worden waarbij er 's winters voldoende voedsel is. Los dus van wat er na afschot met het dier/vlees gebeurd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:25

xxCYNNxx schreef:
nu vraag ik mij af......hoe ziet het er nu uit daar?
Met een normale zomer was er op dit moment waarschijnlijk nog wel wat te grazen geweest. Maar van begin mei tot half oktober heeft het nauwelijks geregend (althans hier toch; zijn delen van het land geweest die in die periode ook een aantal heftige regendagen hebben gehad).
Dus hoeveel is er nu eigenlijk nog te grazen voor de dieren?

Ik was er 2 weken geleden nog. Toen stond er genoeg gras en voedsel. Sommige paarden zaten zelfs gewoon tegen het vet aan. Stonden een hoop penny's paarden te knuffelen ook.

Dat alleen al is een reden dat ze niet kunnen blijven. Te tam zijn is ook een gevaar.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:28

dank je voor je antwoord Veulen84. Dat is goed om te horen dat er op dit moment in elk geval nog genoeg voedsel is.

Zo tam dat mensen er mee kunnen knuffelen is idd niet goed nee. Komen ook alleen maar ongelukken van uiteindelijk.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:28

Tja, er staan niet voor niets overal bordjes dat je een minimale afstand van de dieren moet houden. Als je een begeleide excursie krijgt geven ze meer uitleg, en wordt ook aangegeven dat je een kudde niet hoort te doorkruisen (weet niet meer zeker of dat ook op de bordjes staat). Dan moet je gewoon wachten of omdraaien. Maar ja.... Paarden in de wei zijn er ook om te knuffelen...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:41

Veulen84 schreef:
xxCYNNxx schreef:
nu vraag ik mij af......hoe ziet het er nu uit daar?
Met een normale zomer was er op dit moment waarschijnlijk nog wel wat te grazen geweest. Maar van begin mei tot half oktober heeft het nauwelijks geregend (althans hier toch; zijn delen van het land geweest die in die periode ook een aantal heftige regendagen hebben gehad).
Dus hoeveel is er nu eigenlijk nog te grazen voor de dieren?

Ik was er 2 weken geleden nog. Toen stond er genoeg gras en voedsel. Sommige paarden zaten zelfs gewoon tegen het vet aan. Stonden een hoop penny's paarden te knuffelen ook.

Dat alleen al is een reden dat ze niet kunnen blijven. Te tam zijn is ook een gevaar.

Waar was je precies Oostvaardersplassen of Oostvaardersveld?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:27

Rizette schreef:
Zelf gaan slachten?? Hoe kom je er bij, dat gaan ze echt niet doen. Maar ik wil er maar mee zeggen dat elke jager die zijn geschoten wild er goed uit vind zien het gewoon kan verkopen zonder controle.

Je snapt het punt niet helemaal, geloof ik. Als er een groot gedeelte aan herten wordt afgeschoten, dan zullen deze ter verwerking worden aangeboden bij een verwerkingsbedrijf ( slager dus ) De aantallen die ze op de planning hebben staan, zijn niet meer onder een enkel afgeschoten wild te verkopen. Hier gaat meer werk in zitten en komt de NVWA ook om de hoek kijken.

Het verbloeden moet trouwens ook heel snel gebeuren. Als het bloed nml stolt, is het vlees onbruikbaar. Dus de jager zal het dier direct moeten laten verbloeden, of het dier moet direct aan een slager aangeboden moeten worden om daar te verbloeden. Daar kunnen geen uren tussen zitten.

Maar volgens mij wilde SBB een speciaal verwerkings pand neerzetten, toch? Dat klinkt logisch, aangezien je snel aan de verwerking moet beginnen. Een slagerij dus. B-)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:31

Is dat bekend gemaakt dan? Dat ze aangeboden gaan worden aan een verwerkingsbedrijf? (voor mij nieuwe info....)
Ik heb duidelijk het afgelopen half jaar druk gehad met andere dingen dat ik niet meer dit soort info mee krijg.