Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Neonlight schreef:Ik werk bij een groot beursgenoteerd bedrijf, ASML, en daar maken ze lithografische machines voor de chipindustrie. Als een machine helemaal is opgebouwd moet alles op elkaar afgeregeld worden, werkje wat een paar weken duurt per machine (zeg maar gerust maanden) en dat doe ik.
Sani schreef:wat zijjn lithodingen?
Neonlight schreef:Sani schreef:wat zijjn lithodingen?
Wat about een fototoestel?![]()
De machines die ik afregel zijn een soort van fototoestellen, maar dan heul erg groot.Er wordt licht geprojecteerd op een object die het patroon bevat wat je wilt hebben. Vanaf het object gaat het licht door een lens, en komt onder de lens uit op een silicium plaat met een fotogevoelige laag erop. Na ontwikkelen heb je de afbeelding erop staan. Deze afbeeldingen zijn eigenlijk lijntjes, die enkele nanometers breed zijn. Zeg maar 10000 keer zo dun als een haar. Een chip wordt zo opgebouwd door 20 lagen van die lijntjes op elkaar te plaatsen (mag iets meer of minder zijn
) en die lijntjes staan in contact met elkaar, die zijn verbonden. Nauwkeurigheid is dan dus ook heel precies, wil je zo'n dun lijntje exact op elkaar leggen. Een stofdeeltje heeft enorme gevolgen, want stof is ik weet niet hoeveel groter dan zo'n lijntje. Wij werken dus in een cleanroom helemaal ingepakt zodat wij zelf geen vervuiling geven.
En het kleinste tikkie tegen zo'n machine kost miljoenen, daar kunnen die lenzen niet tegen. Dus een rotschop verkopen mag helaas niet, al zijn we er vaak wel toe geneigd.