Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:39

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 27-05-23 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:01

Evamarie schreef:
Ik neem aan dat de adoptant zelf ook kan lezen en dus kan weten wat je dan aangaat.

Als je tekst maar interpretatie gevoelig genoeg schrijft, hoeft dat dus helemaal niet zo'n zekerheid te zijn.

IHN

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:52

hoho, maar is dat zo dat er geld betaald moet worden als een oud paard teruggebracht wordt? Ik lees dat nergens, hoor. Vandaar ook mijn vraag. Staan er echt sancties op, of is het gewoon iets wat pzb graag ziet (als in: jongens, denk ff na. Als je het paard niet meer wil als ie 26 plus is, laat hem dan gelijk maar staan. Maar dat er dus geen daadwerkelijke consequenties aan vast zitten als iemand dan toch het paard weer bij ze in de tuin zet).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 06:52

IHN schreef:
hoho, maar is dat zo dat er geld betaald moet worden als een oud paard teruggebracht wordt? Ik lees dat nergens, hoor. Vandaar ook mijn vraag. Staan er echt sancties op, of is het gewoon iets wat pzb graag ziet (als in: jongens, denk ff na. Als je het paard niet meer wil als ie 26 plus is, laat hem dan gelijk maar staan. Maar dat er dus geen daadwerkelijke consequenties aan vast zitten als iemand dan toch het paard weer bij ze in de tuin zet).

1000 euro boete staat in het artikel van Tubantia :). Maar dat gaat over terugbrengen in het algemeen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 07:19

Dat boetebedrag kan ik op de website niet meer vinden, volgens mij is daar tekstueel ook best wat aangepast.
Veel rondom hier besproken onderwerpen als ik het me goed herinner.

Bijzonder om op de website te lezen dat als je als afstaande partij niet eerlijk bent over de gezondheid van je paard tegen PZB, dat ze dan de adoptie ontbinden en je je paard moet komen ophalen. Betekent dat PZB bij de wel te adopteren paarden heeft geconstateerd dat hun gezondheid eerlijk is overgedragen?
Want ergens gingen er dingen bij bijvoorbeeld een Denver of Valley dus mis.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:54

Babootje schreef:
Afanaisa91 schreef:
Dat boetebedrag kan ik op de website niet meer vinden, volgens mij is daar tekstueel ook best wat aangepast.

Bijzonder om op de website te lezen dat als je als afstaande partij niet eerlijk bent over de gezondheid van je paard tegen PZB, dat ze dan de adoptie ontbinden en je je paard moet komen ophalen. Betekent dat PZB bij de wel te adopteren paarden heeft geconstateerd dat hun gezondheid eerlijk is overgedragen?

V
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Bizar dat dit gebeurt!
Denk je dat het mogelijk is boven tafel te krijgen hoeveel langer die paarden dan met ongemak/pijn hebben rondgelopen door dit soort acties? Bv. die EORTH is in vergevorderd stadium extreem pijnlijk.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 09:01

Dit zijn dan nog de paarden die het geluk hebben bij iemand terecht te zijn gekomen die nog deskundig genoeg zijn om te zien dat het dier iets mankeert.
Ik maak me meer zorgen om de paarden die ergens op een weilandje staan en kreupel en al gereden worden omdat PZB zegt dat het kan....

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 09:10

En dat terwijl PzB zichzelf profileert als kenniscentrum voor verwaarloosde en mishandelde paarden (zie beleidsplan)!

De ANBI zelf hè, niet de BV, niet hun dierenarts. Er staat zij zelf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 10:56

Evamarie schreef:
Ik neem aan dat de adoptant zelf ook kan lezen en dus kan weten wat je dan aangaat.

Ik denk dat mensen niet altijd de impact realiseren, en zich vooral ook niet realiseren hoe onevenwichtig de situatie is die ontstaat. Soms hopen mensen dat het heus wel mee zal vallen, dat het er niet toe doet hoe het op papier staat omdat ze iets anders verwachten. (En dan zou ik zeggen: zorg dat het zo op papier staat als hoe je het zou verwachten, want de afspraken op papier zijn waar men uiteindelijk meer naar kijkt.)

Soms denken mensen juist dat er niets mogelijk is omdat het in het contract staat. Ik zou bv zo'n combinatie van een boete op het terugbrengen van een paard boven een bepaalde leeftijd, en het niet mogen beslissen over het inslapen van het paard niet zomaar accepteren, maar het is ook duidelijk dat mensen daar onzeker door kunnen worden en niet weten wat ze dan moeten doen.

Maar uiteindelijk moet je het toch ook gewoon niet willen als Stichting lijkt me. Ik vind het moeilijk te verenigen met het idee van een niet-commerciele organisatie die het beste wil voor de paarden. Het lijkt mij dat dat beter te bouwen is op evenwichtige en heldere contracten.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 11:42

Afanaisa91 schreef:

dat betekent ws dat ze er lering uit getrokken hebben en een extra zekerheid inbouwen. dat vind ik niet verkeerd eigenlijk

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 11:51

Hoe is het eigenlijk met het paard afgelopen van een bokker waarbij pzb moeilijk deed over het inslapen van het dier?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 11:58

Ik denk dat de adoptanten veelal mensen zullen zijn waarbij het adoptiepaard hun eerste "eigen" paard is. Die inderdaad vanuit de goedheid van hun hart voornemens zijn het dier een forever home te bieden, en niet denken dat terug naar de stichting voor hun ook maar aan de orde zal komen. Maar als je nog nooit een paard hebt gehad heb je vaak ook geen benul van hoe verschrikkelijk hard dierenartskosten op kunnen lopen tot exorbitant hoge bedragen. Zich nog niet realiseren dat een paard rustig nog 10 jaar nadat je er niets meer mee kan, toch nog hoge maandelijkse kosten met zich mee zullen brengen. Die mensen zullen dus met een gerust hart dat contract tekenen onder het mom, geldt niet voor mij.

Totdat dan blijkt dat ze helemaal niet met het paard kunnen wat ze bedacht hadden, dat maandelijkse kosten aan medische zorg ver boven hun portemonnee uitgroeien en ze wel in die situatie vast zitten. De drempel om aan een paard te beginnen lijkt misschien lager via PZB, omdat je denkt dat je kunt terugbrengen. Maar wat als je al duizenden euro's lichter bent door medische kosten en je dan voor terugbrengen ook nog eens 1000 moet betalen, maar ook niet mag laten inslapen. Dan zit je voor je gevoel als een rat in de val lijkt mij.

Eerlijker zou zijn, degene die betaald, bepaald. Dus als jij de DA kosten moet betalen, mag jij ook bepalen tot hoe ver het kan gaan en welke behandeling voor jou het beste voelt.

Maar ik zou wel nieuwsgierig zijn in hoeverre die contracten steek houden bij een rechter. Stel jouw paard krijgt acute koliek, jij moet midden in de nacht beslissen over inslapen of opereren, je kiest voor inslapen. Kan PZB jou dan een rekening presenteren? Kan PZB je bijvoorbeeld "dwingen" onder het mom van terughalen en 1000 boete om allerlei alternatieve circuits te bewandelen waar je bv zelf helemaal niet in geloofd, maar waar je dan wel de rekening voor mag betalen? Ik kan me toch niet voorstellen dat er een rechter is die daarmee akkoord gaat. Maar de pest is, niemand zal de juridische kosten willen dragen om dit soort zaken voor de rechter te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 11:59

kiki1976 schreef:
Hoe is het eigenlijk met het paard afgelopen van een bokker waarbij pzb moeilijk deed over het inslapen van het dier?

Dat mocht hier niet vermeld worden toch?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 12:06

kiki1976 schreef:

Die leeft nogsteeds.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 12:07

IHN schreef:
Afanaisa91 schreef:

dat betekent ws dat ze er lering uit getrokken hebben en een extra zekerheid inbouwen. dat vind ik niet verkeerd eigenlijk

Dat de boete niet meer op de website staat wil niet zeggen dat hij niet meer in de contracten staat. Ben dus wel benieuwd of die ook uit het contract is gehaald.

Maar als ik dit lees wil PZB dus zelf wel een soort van consumentenrecht kunnen claimen, maar verleent dat niet....en dat is toch echt wel de wereld op zijn kop want degene die zijn paard heeft afgestaan is denk ik in vrijwel 100% van de gevallen particulier en PZB de professional.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 13:46

Klopt dat paard leeft nog.
Meer ga ik ook niet zeggen, want het mocht niet meer besproken worden.

Echter wat wel gerust geweten mag worden is dat PZB mij totaal negeert, geen enkele mail of bericht wordt nog beantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 13:58

Art_Ificious schreef:

Echter wat wel gerust geweten mag worden is dat PZB mij totaal negeert, geen enkele mail of bericht wordt nog beantwoord.

Heftig voor jou lijkt mij.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 14:33

Art_Ificious schreef:

Vreselijk dit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 14:51

Art_Ificious schreef:

Sorry wist niet dat jouw bericht ook verwijderd was.

Mijn bericht zou dan ook wel verwijderd moeten worden. Maar vind wel dat pzb zich moet schamen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:15

Waarom mag Art_ificious dat hier trouwens niet delen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:24

Daphne__ schreef:

Hierol.
PZB wordt door alles en iedereen beschermd.

NadjaNadja schreef:
Na overleg in het moderatorteam is er besloten dat dit topic weer geopend word. Echter niet meer om de situatie rondom Art_Ifficious haar paard/situatie te bespreken. Ook bij haar hebben we het verzoek neergelegd geen updates meer in dit topic te geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:47

Art_Ificious schreef:
Daphne__ schreef:

Hierol.
PZB wordt door alles en iedereen beschermd.

NadjaNadja schreef:
Na overleg in het moderatorteam is er besloten dat dit topic weer geopend word. Echter niet meer om de situatie rondom Art_Ifficious haar paard/situatie te bespreken. Ook bij haar hebben we het verzoek neergelegd geen updates meer in dit topic te geven.

Opmerkelijk.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 16:08

Beetje gek, ze zeggen dat we niet via via een verhaal mogen zeggen maar vervolgens worden degene met ook echt een verhaal monddood gemaakt?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 16:26

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 30-05-23 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 16:27

Ervaring uit eerste hand mogen toch altijd of mis ik dan hierin iets,