Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:18

En daarom dus deze actie. Het was al een tijd stil, er word gesteggeld en gezeurd, er moest weer leven in de brouwerij. Stomme actie, maar ik snap het wel.

Er is ook een procedure gestart om te zorgen dat de paarden en runderen uit de OVP zijn voor de winter, door Natuur en Recht. Ben benieuwd wat daar uit komt.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:39

Zijn 1830 herten is vandaag bekend gemaakt die het veld moeten ruimen ...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:34

Ik hoop wel dat er nu eindelijk eens doorgepakt wordt. En dat die actievoerders hun verstand eens krijgen en hun b.. houden. Waarom kan het op de Veluwe ed wel en in de OV niet. Op de Veluwe zijn geen problemen, dus kijk hoe ze het daar doen. Opruimen en naar de poelier

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:49

pillow schreef:
Ik hoop wel dat er nu eindelijk eens doorgepakt wordt. En dat die actievoerders hun verstand eens krijgen en hun b.. houden. Waarom kan het op de Veluwe ed wel en in de OV niet. Op de Veluwe zijn geen problemen, dus kijk hoe ze het daar doen. Opruimen en naar de poelier

Ongelooflijk hoe ze met z'n allen druk bezig zijn om de boot weer te missen. Hoeveel dieren denken ze nou eigenlijk dat een jager per dag kan schieten en uit het gebied kan verwijderen?!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:01

pillow schreef:

Op de Veluwe zijn mensen het gewend. Die Oostvaardersplassen activisten zijn volgens mij allemaal (rand)stedelingen die alles zielig vinden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat de paarden en runderen daar weg moeten en dat ze er een vogelreservaat van moeten maken, maar afschot hoort erbij.

Tallie1979Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:04

Waves schreef:
Op de Veluwe zijn mensen het gewend. Die Oostvaardersplassen activisten zijn volgens mij allemaal (rand)stedelingen die alles zielig vinden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat de paarden en runderen daar weg moeten en dat ze er een vogelreservaat van moeten maken, maar afschot hoort erbij.

Ja, die indruk heb ik ook. Allemaal hysterische dierenactivisten die Oeh en Ah roepen bij alles wat ze lezen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:48

Net weer een dwaas bij DWDD Die riep 1800 mensen op om een hert in huis te nemen. Hoe gek kun je zijn! Ik bedenk me < ik wil wel 1 in huis nemen maar dan wel panklaar.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:52

Ik heb best plek voor een hert. In de vriezer...

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:44

Zo fijn dat jullie 'ons' weer over 1 kam scheren
Niet elke activist is tegen afschot, het mag alleen wel wat doordachter, en 1800 !

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:44

se7entje schreef:
Zo fijn dat jullie 'ons' weer over 1 kam scheren
Niet elke activist is tegen afschot, het mag alleen wel wat doordachter, en 1800 !

Dat over 1 kam scheren doet toch niemand. Ik niet, ik heb het over degenen die nu weer staan te schreeuwen. En ja 1800 is ook veel. Maar met een paar honderd heb je er niets aan, dan zijn er volgende herfst nog meer als dat er nu zijn.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:03

Er wordt gesproken in 'die actievoerders' 'hysterische activisten' e.d. , dat vind ik nogal over 1 kam scheren.
Feit blijft als er geen acties waren geweest was er nu nog steeds niks veranderd.
Tuurlijk moet er nu Door gepakt worden maar dan wel met een goed plan en niet lukraak 1800 herten afschieten en dan maar zien hoe verder.
Ze hebben toch tijd zat gehad om met een fatsoenlijk plan van aanpak te komen, als in wie waar naartoe verplaatsen en Hoe, wanneer en hoe afschot en wat er gedaan wordt met 'het vlees' , hoe het aantal op peil houden, beschutting, noem maar op.
Ik blijf er bij dat ze beter de koniks en heckrunderen allemaal eruit, liefst herten ook, maar als ze er dan toch gg in willen hebben hou t dan alleen bij de herten en hou het aantal op peil, regel goede beschutting en beter toezicht.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:09

Veluwe is niet te vergelijken met de Oostvaardersplassen. Op de Veluwe zijn de dieren vrij en krijgen ze in de winter voldoende bijgevoerd. Op de OVP is het constant een ellendig vertoeven voor alle dieren. Daar hoef je echt geen prof voor te zijn om dat verschil te zien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:14

Als er de afgelopen jaren normaal was beheerd was het nu niet nodig geweest om 1800 af te schieten....

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:32

Ja, als er eerder was ingegrepen was er ook meer variatie in het landschap geweest en daardoor meer struikgewas en beschutting. Jammer dat de actievoerders nodig zijn geweest om tot beheer te komen. Laten ze dat beheer nu snel gaan doen, want ze lopen nog steeds achter het beheer aan begrijp ik. Waarom wachten tot november als dat rapport er al maanden is? De Konicks die ze zouden verplaatsen hadden ze toch al lang kunnen doen? De herten hebben toch ook al lang kunnen uitdunnen? Of moeten ze eerst nog een bronst periode afwachten?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:35

En waarom hebben sommige actievoerder dan een rechtzaak aangespannen tegen het afschot met als oproep niet te schieten voordat er een uitspraak is? Dat werkt namelijk alleen maar averechts. Gebeurd er dus helemaal niets... Dat is wat ik op dit moment erg dubbel vind van de actievoederders die daar voor zijn.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:48

Ik ben het helemaal met jou eens JewEmm. Daar snap ik helemaal niets van.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:58

Lanoca schreef:
Ja, als er eerder was ingegrepen was er ook meer variatie in het landschap geweest en daardoor meer struikgewas en beschutting. Jammer dat de actievoerders nodig zijn geweest om tot beheer te komen. Laten ze dat beheer nu snel gaan doen, want ze lopen nog steeds achter het beheer aan begrijp ik. Waarom wachten tot november als dat rapport er al maanden is? De Konicks die ze zouden verplaatsen hadden ze toch al lang kunnen doen? De herten hebben toch ook al lang kunnen uitdunnen? Of moeten ze eerst nog een bronst periode afwachten?

Het vervelende is alleen dat op het moment dat ze vangkralen voor de Konicks willen gaan maken, dat er dan gelijk weer een rechtszaak komt van actievoerders die vinden dat vangkralen de natuur teveel verstoren. En op het moment dat ze herten willen gaan afschieten lopen ze tegen een rechtszaak aan omdat andere actievoerders weer vinden dat er niet mag worden afgeschoten. Op die manier wordt ingrijpen wel heel moeilijk...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 07:49

Karl66 schreef:
Lanoca schreef:

Het vervelende is alleen dat op het moment dat ze vangkralen voor de Konicks willen gaan maken, dat er dan gelijk weer een rechtszaak komt van actievoerders die vinden dat vangkralen de natuur teveel verstoren. En op het moment dat ze herten willen gaan afschieten lopen ze tegen een rechtszaak aan omdat andere actievoerders weer vinden dat er niet mag worden afgeschoten. Op die manier wordt ingrijpen wel heel moeilijk...

Dus eigenlijk moeten ze eerst het overschot aan actievoerders gaan beheren voordat de grazers effectief beheerd kunnen worden. Dat kan door afschot, door afvangen en herhuisvesting elders, of op de langere termijn door het inzetten van geboortebeperking.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:15

Het probleem is dat er actievoerders zijn uit verschillende hoeken en die het onderling met elkaar ook niet eens zijn. De rechtszaak die deze dagen was werd onder meer aangespannen door een rewilder , dat zijn mensen die de natuur geheel zijn gang willen laten gaan maar er wel een hek omheen zetten. Dus als het eten op is moeten ze allemaal maar doodgaan.Geen of minimaal menselijk ingrijpen. Deze mensen willen dus ook niet afschieten. Maar vanuit een heel ander (wreed) oogpunt naar mijn idee. Dan is er de Stiching Cynthia en Annemieke die vinden dat alle grote grazers uit de OVP moeten worden gehaald omdat het geen plek is voor deze dieren. Ze zijn er in gezet maar het gebied is totaal ongeschikt jaar op jaar gaan de dieren dood van de honger, worden vergiftigd door mosterdzaad en jacobskruiskruid en hebben leverbot en nog meer ziektes waar ze onder lijden. Dus alle dieren er uit. Dan is er nog de Partij voor de dieren die vinden dat de corridor naar de veluwe gemaakt had moeten worden en blijven daar in hangen. Willen geen afschot maar de dieren er ook niet uit dus zijn het aardig eens met de rewilders die niets voor deze dieren wilen doen en het wel in stand houden. En dan heb je nog de dierenbescherming die deze winter veel te laat aan kwam zakken om te vertellen dat d edieren toch wel gevoerd moesten gaan worden. Diverse voer en actiegroepen waren toen al clandestien aan het voeren en werden elke dag bekeurd en moeten daar inmiddels voor voor de rechter komen want je mag daar niet voeren. Dus heel veel mensen met verschillende doelstellingen waar een paar schreeuwgroepen bij zitten die demonsteren maar ook groepen bij zitten die alleen naar de reachter gaan en publiciteit zoeken maar niet demonstreren en geen kabaal op straat of bij de ovp maken. SBB brengt graag de schreeuwers in beeld om stemming te kweken tegen alle actievoerders maar er zijn er maar een klein gedeelte die demonstreren de rest werkt allemaal in stilte voor de dieren. SBB heeft al meerdere keren zaken rondgebazuind die niet klopten over actievoerders en situaties dit ook om stemming te kweken tegen actievoerders. Het is niet allemaal wat het lijkt. In de winter zelf eens gaan kijen en dan niet naar het Oostvaardersveld want die dieren worden beter onderhouden maar naar de andere gebieden van de OVP dan zie je het met eigen ogen.

Tallie1979Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:20

Nou, de indruk die ik heb van veel actievoerders ( laat ik het dan even anders stellen ) is dat het gewoon nooit goed is. Afschieten mag niet, verplaatsen mag niet want de dieren "zijn te zwak" en afgeschoten herten opeten is al helemaal uit den boze.

Wat mij is opgevallen, is dat veel activisten ook dierenarts zijn of expert op het gebied van deze dieren. ( en ja, dit is sarcasme )

Ik ben er zelf niet tegen om dieren te verplaatsen, ik ben ook niet tegen afschieten, mits het op en fatsoenlijke manier gebeurt.

Sommige mensen hebben gewoon een soort van waas voor ogen welke ze helemaal door laat draaien. En dat is in mijn ogen dus ongezond.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:25

Ellende is als ze nog langer wachten wordt komende winter weer een drama. Niks doen is geen optie uitstel is ook geen oprie. En de oproep allemaal een hert adopteren in de tuin, tjsa die is alleen maar lachwekkend

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:52

Tallie1979 schreef:
Nou, de indruk die ik heb van veel actievoerders ( laat ik het dan even anders stellen ) is dat het gewoon nooit goed is. Afschieten mag niet, verplaatsen mag niet want de dieren "zijn te zwak" en afgeschoten herten opeten is al helemaal uit den boze.

Wat mij is opgevallen, is dat veel activisten ook dierenarts zijn of expert op het gebied van deze dieren. ( en ja, dit is sarcasme )

Ik ben er zelf niet tegen om dieren te verplaatsen, ik ben ook niet tegen afschieten, mits het op en fatsoenlijke manier gebeurt.

Sommige mensen hebben gewoon een soort van waas voor ogen welke ze helemaal door laat draaien. En dat is in mijn ogen dus ongezond.

Afschieten en elk jaar weer fokken en dan elk jaar weer afschieten? Duizenden dieren elk jaar afschieten en /of dood laten gaan van honger of ziekte in de OVP? Want dat is er wat er nu gebeurt. En helaas hebben ze ook nog geen leuk leven gehad.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:53

karuna schreef:
Ellende is als ze nog langer wachten wordt komende winter weer een drama. Niks doen is geen optie uitstel is ook geen oprie. En de oproep allemaal een hert adopteren in de tuin, tjsa die is alleen maar lachwekkend

Als men weer vertikt om te voeren en ook geen anticonceptie wil doen of de mannetjes weg wil halen blijft het daar een drama van aanfokken en laten creperen en doodschieten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:07

nu vraag ik mij af......hoe ziet het er nu uit daar?
Met een normale zomer was er op dit moment waarschijnlijk nog wel wat te grazen geweest. Maar van begin mei tot half oktober heeft het nauwelijks geregend (althans hier toch; zijn delen van het land geweest die in die periode ook een aantal heftige regendagen hebben gehad).
Dus hoeveel is er nu eigenlijk nog te grazen voor de dieren?

En de actievoerders kunnen nu wel allerlei rechtszaken aanspannen om afschot tegen te houden, maar als alle andere opties (met voorop geboortebeperking en verplaatsing) pertinent niet door de provincie wordt uitgevoerd, dan blijft er toch zeker alleen nog maar de optie afschot over?
Zien die mensen dat zelf niet in? Door nu die afschot tegen te houden veroordelen ze die herten alleen maar weer tot een hongerwinter en hongerdood.
Nou sorry maar dan verkies ik toch echt de kogel.

Nu vind ik afschot als enige optie belachelijk, maar goed; kan de boel daar niet dwingen tot het toepassen van geboortebeperking en het uitselecteren van de mannetjesdieren om de populatie beperkt te houden.
En tja; dan zeg ik; liever de kogel dan maanden lang langzaam versterven en een zeer pijnlijke dood te sterven.