Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:28

Die 2-jarige (Vasco) is wel een mooi paard vind ik. Maar, het is op Bokt toch verboden om advertenties te bespreken? Of geldt dat in dit topic niet? Ik zou nooit zo veel geld als hierbij gevraagd wordt betalen voor een paard of ander dier wat niet mijn eigendom wordt. En ook niet als het zogenaamd wel koop is maar dat je dan restricties of verplichtingen opgelegd krijgt zoals in de hondenwereld wel gebruikelijk is Bijv. niet fokken, verplicht castreren, teef tijdelijk teruggeven voor juist wel fok, etc. Echter iedereen heeft hierin zijn eigen keuzes en voor sommigen werkt het wel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:29

Babootje schreef:
Mensen die zelf een paard kunnen beleren zoeken in de regel zelf wel een 2-jarige.

Ja ik verwacht ook dat dit de reden is dat ze haar nog hebben staan. Maar vind een dier als dit niet zonder toekomst perspectief wat Anjali schreef.

Goed, ik zou ook zeggen, verkopen de gezonde dieren die nog prima zijn qua gebruiksdoel, ipv deze constructie maar dat is niet hun manier van werken.

Daarbij verwacht ik niet dat ze dan nog inbreng krijgen van gezonde paarden. Nu zijn er nog mensen met een bepaald beeld en ideaal die hun paard liever via PzB weg doen dan zelf verkopen, die zijn er wel af als ze verkopen ipv 'adopteren'.

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:36

Maar hoe waterdicht is de constructie van pzb? Er worden volgens hun enkele honderden paarden herplaatst. Ik las ergens getallen van 700 paarden. Hebben zij met al die mensen nog regelmatig contact? Ik denk als je een 2 jarige koopt, zadelmak maakt en enkele jaren later verkoopt dat het eerlijk gezegd nog niet eens opgemerkt wordt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:42

LV19952 schreef:
Maar hoe waterdicht is de constructie van pzb? Er worden volgens hun enkele honderden paarden herplaatst. Ik las ergens getallen van 700 paarden. Hebben zij met al die mensen nog regelmatig contact? Ik denk als je een 2 jarige koopt, zadelmak maakt en enkele jaren later verkoopt dat het eerlijk gezegd nog niet eens opgemerkt wordt.

Ik vermoed dat hiervan een notitie wordt gemaakt in het paspoort. Mijn vervroegd pensioenado paard dat is uitgekeerd door de verzekering heeft ook een notitie in het paspoort gekregen dat zij niet verkocht mag worden en niet meer uitgebracht mag worden op wedstrijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:05

oji schreef:
LV19952 schreef:

Ik vermoed dat hiervan een notitie wordt gemaakt in het paspoort. Mijn vervroegd pensioenado paard dat is uitgekeerd door de verzekering heeft ook een notitie in het paspoort gekregen dat zij niet verkocht mag worden en niet meer uitgebracht mag worden op wedstrijden.

Ik vermoed ook dat de papieren dan niet zo zijn dat je legaal zou kunnen verkopen. Ik bedoel,als je een geadopteerd paard zou willen verkopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:03

anjali schreef:
Die 2-jarige (Vasco) is wel een mooi paard vind ik. Maar, het is op Bokt toch verboden om advertenties te bespreken? Of geldt dat in dit topic niet? Ik zou nooit zo veel geld als hierbij gevraagd wordt betalen voor een paard of ander dier wat niet mijn eigendom wordt. En ook niet als het zogenaamd wel koop is maar dat je dan restricties of verplichtingen opgelegd krijgt zoals in de hondenwereld wel gebruikelijk is Bijv. niet fokken, verplicht castreren, teef tijdelijk teruggeven voor juist wel fok, etc. Echter iedereen heeft hierin zijn eigen keuzes en voor sommigen werkt het wel.

Niet op deze manier. Het paard zelf wordt niet besproken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:10

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 03-06-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht verwijderd

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:31

Vraagje aan de meelezers van PZB...
Julie geven aan dat je een paard in bruikleen krijgt en dan je een "vrijwillige" bijdrage betaald aan de stichting.
Maar nu staat er op FB dat je het niet kan aftrekken omdat je het niet als gift betaald.
Dus is het nu een aankoopbedrag of een gift aan de stichting?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:15

Brainless schreef:
Vraagje aan de meelezers van PZB...
Julie geven aan dat je een paard in bruikleen krijgt en dan je een "vrijwillige" bijdrage betaald aan de stichting.
Maar nu staat er op FB dat je het niet kan aftrekken omdat je het niet als gift betaald.
Dus is het nu een aankoopbedrag of een gift aan de stichting?

Dat is wel een goeie.
PZB stelt zelf dat het een deel adoptie is en een deel een donatie voor de stichting. Maar hoe groot het deel adoptie is en hoe groot het deel donatie is staat er niet bij. Gaat dat deel als donatie nu naar de ANBI of niet? Als het niet als donatie naar de ANBI gaat, dan is het gewoon inkomen.
In vond het ook wel opmerkelijk dat in de jaarrekening staat dat het bedrag dat aan donaties binnenkomt even groot is als de kosten die gemaakt worden. Ik vind dat best knap...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:25

Het is geen adoptie maar bruikleen. Dat is wel een wezenlijk verschil ook juridisch.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:42

Evamarie schreef:
Het is geen adoptie maar bruikleen. Dat is wel een wezenlijk verschil ook juridisch.

Klopt maar dat verandert niets aan het financiële verhaal. Adoptant klinkt wat makkelijker dan bruiklener en adoptiebijdrage wat makkelijker als bruikleenbijdrage. Maar het is inderdaad bruikleen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:51

Evamarie schreef:

Als je op de site kijkt zie je toch echt overal 'adoptie' staan. Citaat bijvoorbeeld: "Paard zoekt Baas verkoopt geen paarden maar staat ze af ter adoptie."
Dat is best ondubbelzinnig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:00

Shadow0 schreef:
Evamarie schreef:

Als je op de site kijkt zie je toch echt overal 'adoptie' staan. Citaat bijvoorbeeld: "Paard zoekt Baas verkoopt geen paarden maar staat ze af ter adoptie."
Dat is best ondubbelzinnig.

"Dubbelzinnig" bedoel je aangezien de paarden juist niet worden afgestaan.

Ik ben voorstander van het beestje gewoon bij de naam te noemen zodat daar minder snel verwarring over onstaat.

Wel is bij bruikleen vaak het geval dat er geen overdrachtsbedrag wordt betaald door de persoon die het paard in bruikleen neemt. Juist omdat het paard van de eigenaar blijft. Ook blijft de eigenaar deels verantwoordelijk voor bep. kosten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:12

Evamarie schreef:
"Dubbelzinnig" bedoel je aangezien de paarden juist niet worden afgestaan.

Ja, die specifieke bewoording is raar in andere opzichten. Maar het gaat erom dat 'het is geen adoptie maar bruikleen' niet echt klopt met de werkelijkheid want de site heeft het overal over adoptie.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 21:32

Als PzB eigenaar blijft zijn zij ook verantwoordelijk voor medische kosten. Vraag me af onder welke adder ze dat hebben gestopt. Bij cushing bijvoorbeeld, als paardlief klachten heeft en dit tijdens adoptie is verzwegen, wie is dan aansprakelijk voor vervolg'schade'. Pzb of adoptant?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 22:50

Ladygiroc schreef:
Als PzB eigenaar blijft zijn zij ook verantwoordelijk voor medische kosten. Vraag me af onder welke adder ze dat hebben gestopt. Bij cushing bijvoorbeeld, als paardlief klachten heeft en dit tijdens adoptie is verzwegen, wie is dan aansprakelijk voor vervolg'schade'. Pzb of adoptant?

Maar dat is toch geen probleem, dan halen ze t dier vast wel weer op om opnieuw te koop te zetten :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 13:38

Spaansepony schreef:
Ladygiroc schreef:

Maar dat is toch geen probleem, dan halen ze t dier vast wel weer op om opnieuw te koop te zetten :D

Moeten ze hem wel eerst onder die adder weg halen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 15:15

Ladygiroc schreef:

Maar contractueel is dat anders afgesproken. En dat kan he? In het contract staat dat jij als bruiklener voor alle kosten opdraait (stalling, verzorging en ja ook dierenarts), maar inslapen zonder toestemming mag niet.
Dus als jij een ander kader hebt van wat wel of niet "genoeg" is voor zo'n paard dan heb je een probleem.
Dan moet je het paard houden en voor alle (wellicht inmiddels hele grote) kosten opdraaien, of het paard terugdoen aan PZB. En voorbeeld Imhoff weer even: met een oude bekkenfractuur en hoefkatrolonsteking kan het paard nog best bereden worden volgens PZB.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:44

even een oprechte vraag aan pzb. ik lees in het verhaal over adoptie dat paarden ouder dan 26 niet zonder gegronde reden terugmogen.
Stel ik heb een paard geadopteerd, die is 27, begint gebreken te vertonen die me geld kosten. Maar er is wel kwaliteit van leven. Hoe werkt dat dan?
Want is het niet zo dat als ik houder ben, maar jullie blijven eigenaar jullie eindverantwoordelijk blijven? Dus als ik zeg:tabee. Jullie gewoon terug moeten nemen?

er lijkt nu iets willekeurigs te zitten in de constructie. Pf jullie blijven eigenaar of niet. Maar een eigenaar heeft altijd de eindverantwoording.

verder qua dat doneren en btw etc. Dat is toch heel makkelijk te omzeilen en aantrekkelijker te maken? men neme een bryikleencontract voor pakweg 500 euro. Daarnaast wordt er van adoptanten een donatie verwacht ter hoogte van een bepaald bedrag aan de stichting. Win win. adoptant /donateur kan het resterende dwel aftrekken, jullie dragen minder btw af en dus meer voor de paarden. En het is voor iedereen helder wat zw betalen voor het paard w
en hoeveel er ook voor de andere paarden is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:52

@Babootje, maar je mag dus niet zomaar je paard terug doen, normaal bij bruikleen dus wel.
Zij hanteren de regel: is het paard oud, ineens niet meer rijdbaar, dan mag je het niet (zomaar) terugbrengen. En zul je met geld over tafel moeten komen en dat terwijl velen al best wat betaald hebben voor een rijpaard.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:52

Zonder toestemming niet inslapen? En als er nood aan de man is, bv midden in de nacht?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:06

Ik zou iedereen dan ook adviseren: ga zo'n contract niet aan. Ik denk dat een deel van de details helemaal geen stand houden, maar voorkomen is nog beter. Als er genoeg mensen aangeven dat ze best een paard willen opvangen en onderhouden, maar wel tegen gebalanceerde voorwaarden, dan worden die contracten wellicht vanzelf anders opgesteld. Een contract bevat normaal gesproken rechten en verplichtingen voor allebei de zijden, niet alleen alle rechten voor de een en alle plichten voor de ander.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:10

Mijn mening is dat het realistisch moet blijven. Of je vraagt marktprijzen en je verkoopt ze waarbij de koper een aankoopkeuring kan doen. Of je gaat voor bruikleen, waarbij je nog wat in de pap te brokken hebt, voor een symbolisch bedrag. Met alle op en aanmerkingen eerlijk vermeld. Maar dan moet je dus ook zorgen dat ze op elke mogelijke leeftijd nog welkom zijn want het blijft jou paard.

Dergelijke, omslachtige, halve constructie waarbij je wel marktprijzen wilt zonder enige verantwoordelijkheid is in mijn ogen ongehoord.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 19:12

En als de bruikleen door de lener wordt opgezegd,
dan moet het dier gewoon terug naar de uitlener zónder dat die geld wil voor het terug nemen van dat dier.

(Boete voor terugbrengen is een béétje gek bij bruikleen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:32

Ik neem aan dat de adoptant zelf ook kan lezen en dus kan weten wat je dan aangaat.