Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:59

@Dreamboy volgens mij verward je mij met een journalist of iemand anders? Of doel je op mijn boktverhaal v jaren geleden: "Help mijn vriend is crimineel?" Dat is iets heel anders. Je mag bpen.

Zullen we het hier gewoon over PZB hebben :)

Edit @Eef-bam nee, absoluut niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:13

Evamarie schreef:
@Dreamboy volgens mij verward je mij met een journalist of iemand anders? Of doel je op mijn boktverhaal v jaren geleden: "Help mijn vriend is crimineel?" Dat is iets heel anders. Je mag bpen.

Zullen we het hier gewoon over PZB hebben :)

Edit @Eef-bam nee, absoluut niet.

Ik denk inderdaad dat ik je verwar met iemand anders. Mijn excuses daarvoor. Maar dat je een connectie met pzb hebt is wel duidelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:18

Evamarie schreef:
Dat zeg ik niet. Ik kan en ik vind dat dit voor iedereen geldt alleen maar oordelen over iets waar je persoonlijk deel vanuit gemaakt hebt.

Heb ik, maar mij is verteld dat ik mij niet meer negatief over pzb uit mag laten.
Dus ook niet via pb (= niet bp) en dus al helemaal niet naar iemand die aangeeft blij te zijn met hun en ik de kans heb dat degene het gaat doorspelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:36

Oke helder Brainless. Dat wist ik niet. Ik dacht dat dit topic juist bedoeld was om de ervaringen met PZB te bespreken. Goed dat je dit zegt!

Waar mogen we het hier dan wél met zijn allen over hebben?

(Het nieuwe onderkomen van PZB is allang al geweest/niet zo nieuw meer)

Urbanus

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:41

Getemd, lijkt me niet de bedoeling dat je weer het topic om zeep helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 23:18

Dat is ook juist wat ik niet wil doen en daarom is je tem ook volstrekt onnodig en nergens van op toepassing.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 23:29

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 03-06-23 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht verwijderd

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 00:44

Mars schreef:
Evamarie is boktbreed bezig topics te laten ontsporen. Ik heb getemd, laten we er niet teveel op in gaan zodat het hier open kan blijven.

Dit inderdaad. Blokkeren en negeren helpt.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 07:19

Kijk, punt is dat er nu meerdere (oud)adoptanten openlijk hebben kunnen aantonen dat ze paarden hebben geadopteerd die aantoonbaar zieker waren voordat zij ze adopteerden. Dat kost hen geld en geeft extra leed aan die paarden.

Gebeurt dat vaker in de paardenwereld? Ja.
Is het vreemd dat op de 700+ adopties statistisch gezien er soms iets misgaat? Nee.

Kan het zijn dat potentiële nieuwe adoptanten hierdoor huiverig worden paarden te adopteren? Ik denk van wel, maar dat is een hypothese.

Net zoals bij de conclusie dat mensen tevreden zijn ahv een stapeltje blije e-mails, vraagt een antwoord op de laatste vraag gedegen onderzoek. Voor PzB zal het betreft de adopties altijd zo zijn dat ze afhankelijk zijn van de afzetmarkt. Niemand is immers verplicht te adopteren.
Dus om welke reden de aanwas dan ook opdroogt, dat is iets voor hen om lering uit te trekken en een beslissing in te maken of ze bereid zijn zich aan te passen aan de afzetmarkt (of niet).

Ik vind zelf de huidige prijzen te hoog om bij hen een dier te adopteren. Zeker omdat er nu ook dus eigenlijk een aankoopkeuring gedaan moet worden, vanwege mogelijk verborgen gebreken. Plus, ik word niet volledig eigenaar en houd meer plichten en heb minder rechten, zoals het beslissen tot euthanasie bij calamiteiten.
Dit vind ik niet in het belang van het dier.

Ook heb ik mijn vragen over het feit dat ik een bruikleencontract aan moet gaan met een andere stichting (Hulplot B.V.) dan met PzB. Waar gaat mijn geld dan heen? Want als ik marktconforme bedragen moet afdragen, en daar minder voor terugkrijg in termen van rechten en plichten, dan wil ik wel weten dat mijn geld goed terechtkomt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:22

IHN schreef:
ik heb net gezocht naar de jaarrekeningen. Even gekeken naar de voorwaarden:
ANBI-eisen

De overheid verlangt (vanaf 1 januari 2014) dat tenminste het volgende via internet wordt gepubliceerd:

naam van de stichting/vereniging
het fiscaal nummer
de contactgegevens (www, email, postadres)
de bestuurssamenstelling (namen, functies, adressen)
het beleidsplan
het beloningsbeleid (betaalt u bestuurders? hoe?)
de doelstelling (visie en missie)
een verslag van de uitgeoefende activiteiten (projecten, activiteiten fondsenwerving
een financiële verantwoording.
Publicatie van deze gegevens op de eigen website van de stichting/vereniging is voldoende.

er ontbreken nogal een hoop zaken op de website die er wel bij horen. Ik heb dus net een melding gemaakt bij: MeldpunMisbruikANBI@belastingdienst.nl

kunnen zij er eens naar kijken

Blijkbaar net gebeurd volgens een bericht op fb. En alles in orde bevonden

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:29

Siersma schreef:
IHN schreef:
ik heb net gezocht naar de jaarrekeningen. Even gekeken naar de voorwaarden:
ANBI-eisen

De overheid verlangt (vanaf 1 januari 2014) dat tenminste het volgende via internet wordt gepubliceerd:

naam van de stichting/vereniging
het fiscaal nummer
de contactgegevens (www, email, postadres)
de bestuurssamenstelling (namen, functies, adressen)
het beleidsplan
het beloningsbeleid (betaalt u bestuurders? hoe?)
de doelstelling (visie en missie)
een verslag van de uitgeoefende activiteiten (projecten, activiteiten fondsenwerving
een financiële verantwoording.
Publicatie van deze gegevens op de eigen website van de stichting/vereniging is voldoende.

er ontbreken nogal een hoop zaken op de website die er wel bij horen. Ik heb dus net een melding gemaakt bij: MeldpunMisbruikANBI@belastingdienst.nl

kunnen zij er eens naar kijken

Blijkbaar net gebeurd volgens een bericht op fb. En alles in orde bevonden

Toch heb ik mijn twijfels hoe recent dit was aangezien ze schrijven dat het dit jaar is geweest. We weten dat pzb hier meeleest en alles wat wij hier aankaarten een post over maakt.

Maar als je zo zeker van je zaak bent hoef je daar toch geen post over te maken?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:32

Ik vind het vooral een post om het straatje weer schoon te vegen. Waarom zou je anders zoiets plaatsen, dat vind de gemiddelde aanhanger toch helemaal niet interresant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:34

Wauw het valt inmiddels toch wel heel erg op hoe hard dat ze bezig zijn om maar hun reputatie te redden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:38

LV19952 schreef:
Wauw het valt inmiddels toch wel heel erg op hoe hard dat ze bezig zijn om maar hun reputatie te redden.

Inderdaad, over precies alles wat hier besproken wordt verschijnt ineens een postieve post op hun facebook. Hoe doorzichtig kun je zijn?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:50

Op dat ANBI-formulier hebben we ook lang moeten wachten.

Nu voldoen ze idd aan de formaliteitseis, maar de belastingdienst toetst niet de kwaliteit van de informatie.

Lees dat beleidsplan maar eens door :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:55

Blijft het apart vinden dat ze aan de formaliteiten voldoen volgens de BD maar dat ze geen jaarrekening openbaar hebben staan. Heb dus zo mijn twijfels of het klopt wat ze op Facebook schrijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:05

MarliesV schreef:
Weet iemand hoe het zit met het ANBI bestuur wat geen familie mag zijn, of hebben ze dat inmiddels ook keurig aangepast omdat daar vragen over gesteld worden?

Nee dat zie ik nog niet aangepast; dan moet ze de statuten gaan wijzigen dus dat heeft wat meer voetenin de aarde.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:07

Mars schreef:
Evamarie is boktbreed bezig topics te laten ontsporen. Ik heb getemd, laten we er niet teveel op in gaan zodat het hier open kan blijven.

voor het laten ontsporen van topics zijn meerderen nodig. Dus blokkeren/niet reageren is beste optie.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:13

wat betreft die anbi controle. Kunnen ze nu wel zo zeggen, maar dat is geen controle geweest nav mijn melding. Dat gaat echt niet binnen 2 dagen. Ik heb pas gisteren bericht ontvangen vd belastingdienst dat ze het op gaan pakken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:31

MarliesV schreef:
Straatje schoon vegen op Facebook en reputatie proberen te behouden/redden is iets wat ze al jaren doen nav dit topic

Niet iedereen op Facebook is kritisch en de kritische mensen worden vaak monddood gemaakt/geblokkeerd. Dus daarmee blijf het oe en ah verhaal op Facebook in stand.

Weet iemand hoe het zit met het ANBI bestuur wat geen familie mag zijn, of hebben ze dat inmiddels ook keurig aangepast omdat daar vragen over gesteld worden?

De afzetmarkt in paardenland droogt behoorlijk op, zie je over de hele linie, maar ook bij hen. Want zelfs de jonge/gezonde paarden die ze aanbieden (ik kan er niet inkijken maar dat staat er) staan meerdere maanden online. Terwijl een beetje leuke 2 jarige toch zo weg zou moeten zijn.

Lijkt mij juist niet want met een 2-jarige kun je nog niets doen en aangezien hij geen eigendom wordt heb je er ook geen toekomstperspectief mee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:01

Dat is een verschil dan in beleving Anjali. Want ook met een paard die niet je eigendom is kan je prima een toekomstperspectief hebben.

Die 2 jarige Vasco die er staat, zou een heel leuk gezinspaard kunnen worden. Nee je mag er niet mee fokken, maar lekker voor de wagen, onder het zadel enz is toch ook een toekomst?

Waarom zou je niet iets op kunnen bouwen als het een bruikleen is? Ze gaan hem echt niet retour halen als je hem beleerd hebt.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:06

MarliesV schreef:
Dat is een verschil dan in beleving Anjali. Want ook met een paard die niet je eigendom is kan je prima een toekomstperspectief hebben.

Die 2 jarige Vasco die er staat, zou een heel leuk gezinspaard kunnen worden. Nee je mag er niet mee fokken, maar lekker voor de wagen, onder het zadel enz is toch ook een toekomst?

Waarom zou je niet iets op kunnen bouwen als het een bruikleen is? Ze gaan hem echt niet retour halen als je hem beleerd hebt.

Je kan er zeker iets mee opbouwen, maar je zal er nooit volledige zeggenschap over hebben.
Dan heb je hem straks beleerd, geklasseerd jarenlang in geïnvesteerd enzovoort maar kan je hem nooit verkopen als je dat bijvoorbeeld om persoonlijke redenen moet doen.
Dan kan hij terug (zonder teruggave adoptiegeld) naar PZB en dan kunnen ze er nog een keer geld voor vangen.

Zo'n oud weidemaatje kan ik me nog iets bij voorstellen dat het fijn is te weten dat hij altijd ergens naar terug kan als je er niet meer voor kan zorgen. Een jong paard is toch andere koek voor velen denk ik met zo'n 'adoptie' constructie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:07

Mensen die zelf een paard kunnen beleren zoeken in de regel zelf wel een 2-jarige.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:10

2jarige verkopen sowieso moeilijker.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:24

Maar de achterliggende gedachten waarom zij eigenaar moeten blijven van paarden die het nooit slecht hebben gehad, snap ik ook niet.

Ik snap dat je als stichting eigenaar blijft van een verwaarloosd paard dat je helemaal opgelapt hebt. Dat je daarvoor "in control" wilt blijven over de toekomstige beslissingen die over zo'n dier worden genomen.

Maar een dier dat het altijd goed heeft gehad, waarvoor eigenlijk geen reden is te bedenken waarom het niet net als ieder ander paard is. Waarom wordt die niet gewoon echt verkocht, waardoor de nieuwe eigenaar het ook als een paard, net als ieder ander paard, kan behandelen. Wat is de achterliggende gedachte dat PZB dan in control wil blijven over alle beslissingen die over dat dier worden genomen? Als paardenwelzijn echt hun enige drijfveer zou zijn, laat ze dan ook hun tijd en energie steken in die dieren die het echt nodig hebben en de paarden waarvoor geen enkele reden is voor levenslange bemoeienis, ook gewoon de verantwoording laten bij de nieuwe eigenaar.