Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:00

pmarena schreef:
Tja even heel simpel denk ik dat je wel kan zeggen dat een adoptie voor zowel PZB als het paard zelf geslaagd is, wanneer het paard goed, liefdevol verzorgd wordt.

Je zou in principe natuurlijk als (random) stichting die zielige dieren herplaatst kunnen besluiten om mensen er in luizen een iets te rooskleurg verhaal te vertellen zodat een zielig dier daar komt te staan, en dan hopen dat ze het vervolgens maar houden omdat ze zich er aan hechten. Met een heel eerlijk verhaal zal er heel wat minder animo zijn kan ik me voorstellen.

Als je de verhalen hoort van sommige ontevreden adoptanten dan zijn de paarden daar goed verzorgd terechtgekomen. Maar als ze alles geweten hadden dan zouden ze het niet gedaan hebben. Ofwel: voor deze paarden pakt het dan goed uit dat ze niet met een complete lijst van mankementen werden voorgesteld....

Dat maakt het niet goed indien het gebeurt natuurlijk. Maar op zich snap ik wel dat je als stichting dan toch deze zaken afvinkt als "geslaagde optie" want paard is goed onder de pannen :(:)

Het verschil zit hem natuurlijk in de soms ook erg hoge adoptiebedragen die PZB vraagt. Dat kun je dan gewoon als "handel" beschouwen. En als het paard waarvan je gedacht had nog een beetje te kunnen rijden, eigenlijk rijp is voor de slager zoals bij Imhof, waarbij duidelijk bewezen is dat PZB van zijn mankementen wist en die heeft verzwegen dan is dat in mijn boekje ... En als de zaken dan zo duidelijk liggen en je nog moet aandringen om je adoptiegeld terug te krijgen tja... Alleen het adoptiegeld, niet de andere gemaakte kosten. Dat geldt ook voor de andere zaken.
Bij Valentijn was het ook erg. Verhandeld als rijpaard met kissing spines. Terwijl PZB ervan wist; door 1 van de vorige eigenaren was ingelicht, inclusief dierenartsrapport en foto's. En ook bij Denver heeft hij alle rapporten foto's etc gewoon gehad. De krant heeft alle bewijsstukken in kunnen zien, want die schrijft echt niet zomaar wat.

En Ten Napel blijft volhouden dat het allemaal niet waar is, leugens, klagers en allemaal jaloers.
Dit was zijn kans om door het stof te gaan bij deze mensen en zn excuses te maken, want voor deze mensen was het ook allemaal heel verdrietig. Maar nee...

Wat ik ook nog echt erg vind is dat ook is verzwegen dat Valentijn medicatie nodig had voor zijn cushing. Volgens PZB was alleen een beetje op de suikers letten genoeg. Ook daar wist PZB gewoon van. Dure medicatie en een forse kostenpost waar je toch van moet weten. En het paard krijgt de medicatie die het zo nodig heeft niet

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:06

anjali schreef:
@Urbanus: Maar je kunt toch ook niet verwachten dat je van een opvang voor afgedankte paarden een topgoed gezond en volledig arbeidsgeschikt paard kunt "adopteren"?

Het probleem is dan ook dat ze van paarden waarvan ze weten dat ze niet goed zijn, toch zeggen dat je ermee kan rijden. En je er ook een rijpaardprijs voor mag neerleggen. :$

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:09

Dat vind ik ook het sterke van het artikel Babootje, de gedupeerden hebben gedocumenteerde onderbouwing van hun beweringen. Vooralsnog is dat volgens mij de enige partij die met gedegen materiaal bewijs voert.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:27

anjali schreef:
@Urbanus: Maar je kunt toch ook niet verwachten dat je van een opvang voor afgedankte paarden een topgoed gezond en volledig arbeidsgeschikt paard kunt "adopteren"?

Maar dat is wel wat ze zo nu en dan aanbieden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:33

anjali schreef:

Mja als ik een knaagdier, hond of kat adopteer krijg ik ook een volledig verhaal mee, ook als het betreffende dier gedragsproblemen heeft of bijv een speciaal dieet moet. In mijn ogen zou dat bij paarden niet anders mogen zijn.
En ook daar zijn vaak gewoon gezonde dieren die afgestaan zijn omdat het financieel niet meer ging of bijv niet meer de juiste zorg of huisvesting konden bieden. Dus ja als een opvang aangeeft dat het dier geschikt is voor bepaalde doeleinden, moet je er vanuit kunnen gaan dat het klopt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:56

anjali schreef:

Hoezo niet?
Ik ben zelf vrijwilliger bij een dierenopvang, wij herplaatsen ook, en daar zitten soms inderdaad kneusjes bij, maar ook zat dieren die om x reden in de problemen zijn gekomen maar die met wat medische zorg en TLC gewoon volledig herstellen en door kunnen naar een volgend hoofdstuk in hun leven. Ook jonge dieren die helemaal niks mankeren komen binnen.

Je noemt het een opvang voor afgedankte paarden (snap ik ook, voor sommige dieren zal dat denk ik ook best het geval kunnen zijn), maar een voorheen mishandeld of voorheen verwaarloosd dier hoeft niet per se blijvend kapot te zijn. Alles draait imo op goed informeren over het dier, transparantie over wat er loos is (geweest) met een dier, zodat een volgende eigenaar daar rekening mee kan houden zodat het dier de best mogelijke toekomst tegemoet gaat.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:10

Ik ben het wel met je eens hoor Anjali, niemand brengt zijn kerngezonde paard (ouderdom als uitzondering) daar want die kun je prima zelf verkopen. Het zijn toch vaak afdankertjes of paarden met medische problemen die daar terecht komen, paarden waarvan mensen niet zelf de verantwoordelijkheid willen nemen ze te laten inslapen; ieder geval iets met een rugzakje.
Je moet PZB (en eigenlijk gewoon niemand) op zijn blauwe ogen vertrouwen als ze je een ‘gezond’ paard proberen te laten adopteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:24

Dan alsnog: als een paard gebreken heeft moeten ook echt alle gebreken erbij vermeldt worden, mits PZB daar vanaf wist of een vermoeden van heeft. De mogelijke gezondheidsrisico's moeten ten alle tijden besproken worden. Juist bij deze kwetsbare doelgroep aan paarden die ze hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:29

Telpeva schreef:
anjali schreef:

Hoezo niet?
Ik ben zelf vrijwilliger bij een dierenopvang, wij herplaatsen ook, en daar zitten soms inderdaad kneusjes bij, maar ook zat dieren die om x reden in de problemen zijn gekomen maar die met wat medische zorg en TLC gewoon volledig herstellen en door kunnen naar een volgend hoofdstuk in hun leven. Ook jonge dieren die helemaal niks mankeren komen binnen.

Je noemt het een opvang voor afgedankte paarden (snap ik ook, voor sommige dieren zal dat denk ik ook best het geval kunnen zijn), maar een voorheen mishandeld of voorheen verwaarloosd dier hoeft niet per se blijvend kapot te zijn. Alles draait imo op goed informeren over het dier, transparantie over wat er loos is (geweest) met een dier, zodat een volgende eigenaar daar rekening mee kan houden zodat het dier de best mogelijke toekomst tegemoet gaat.

Dieren in een dieren (niet-paarden) -opvang zijn dieren die niet zo'n grote financiele waarde hebben als gezonde paarden. Gezonde arbeidsgeschikte paarden zijn erg duur zoals elke Bokker weet en die verkoopt men gemakkelijk zelf en brengt men niet naar een opvang.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:31

Evamarie schreef:
Dan alsnog: als een paard gebreken heeft moeten ook echt alle gebreken erbij vermeldt worden, mits PZB daar vanaf wist of een vermoeden van heeft. De mogelijke gezondheidsrisico's moeten ten alle tijden besproken worden. Juist bij deze kwetsbare doelgroep aan paarden die ze hebben.

Vind ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:32

Paarden zijn van zichzelf ook nog vrij kwetsbaar en hebben een goed management nodig. Het risico op blijvende problemen zit hoog bij dit diersoort.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:02

anjali schreef:
Gezonde arbeidsgeschikte paarden zijn erg duur zoals elke Bokker weet en die verkoopt men gemakkelijk zelf en brengt men niet naar een opvang.

Toch zijn er genoeg mensen die een gezond paard afstaan hopend dat een stichting een grotere garantie geeft op en fijn plekje en dat een paard niet de handel in gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:06

Brainless schreef:
anjali schreef:
Gezonde arbeidsgeschikte paarden zijn erg duur zoals elke Bokker weet en die verkoopt men gemakkelijk zelf en brengt men niet naar een opvang.

Toch zijn er genoeg mensen die een gezond paard afstaan hopend dat een stichting een grotere garantie geeft op en fijn plekje en dat een paard niet de handel in gaat.

Waarop baseer je deze info?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:11

Evamarie schreef:

Dat staat op hun eigen SM wanneer ze een paard aanbieden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:12

Evamarie schreef:
Brainless schreef:

Wss op al die paarden bij PZB, die gewoon een goed huis hebben gehad. Bij het grootste deel staat gewoon dat ze een goed huis hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:13

Wat ik begrepen heb is dat voor het afstaan aan PZB ook een bedrag in rekening wordt gebracht.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:15

Evamarie schreef:
Wat ik begrepen heb is dat voor het afstaan aan PZB ook een bedrag in rekening wordt gebracht.

Citaat:
Wat zijn de kosten?

Als u uw paard schenkt aan ons zitten er geen kosten aan verbonden voor u. De enige kosten die u heeft is de gezondheid verklaring, vaccinaties, tandarts. 

Het paard dient gebracht te worden, mocht dat niet mogelijk zijn, dan hebben we een contact met een paarden-taxi die uw paard kan transporteren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:23

Evamarie schreef:

Bij de weidemaatjes moet er volgens mij 250 per maand betaald worden tot ze geadopteerd zijn. Dat was zo, misschien nu veranderd.

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:25

Zo'n gezondheidsverklaring. Die kosten ongeveer 500 euro toch? Gaat die dan ook mee naar het bruikleenadres?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:26

Evamarie schreef:

Omdat ook oude eigenaren op fb reageren dat hun paardje is afgestaan voor een goed tehuis.
Helaas gaat het vaker mis, dan goed zoals ik lees, maar er worden best wel leuke paardjes heen gebracht.
Redelijk vaak niet meer geschikt voor de zware sport maar voor een relaxed ritje wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:27

Wij hebben ook plaats voor weidemaantjes. Wel moeten we daar maandelijkse stallings-kosten voor rekenen. De stalling-kosten voor een weidemaatje bedragen € 250 per maand. Meestal hebben we weidemaatjes binnen 3 maanden herplaats. Van hun site!! Meestal?? Binnen drie maanden herplaatst ?? Dure pensionstal voor bvb een shet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:29

Evamarie schreef:
Zo'n gezondheidsverklaring. Die kosten ongeveer 500 euro toch? Gaat die dan ook mee naar het bruikleenadres?

Een gewone gezondheidsverklaring kost absoluut geen 500e eerder 75e, dat houdt in dat het paard er gezond uitziet en hart/longen goed klinken.
De nieuwe eigenaar/houder krijgt geen 1 verklaring/keuringsrapport oid mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:30

Ik vind het een relatief breed begrip wat nog wel of niet met een paard kan. Heb een rapport van een kliniek gezien waarin staat dat het paard nog wel geschikt is voor coaching. Met een volledig kapot paard moet je ook dat niet willen. Kun je van PZB verwachten dat ze exact de juiste adviezen geven of houdt hun kennis ook ergens op?

Urbanus

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:40

Wat is het punt dat je wil maken of is het een serieuze vraag?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:45

Evamarie schreef:
Ik vind het een relatief breed begrip wat nog wel of niet met een paard kan. Heb een rapport van een kliniek gezien waarin staat dat het paard nog wel geschikt is voor coaching. Met een volledig kapot paard moet je ook dat niet willen. Kun je van PZB verwachten dat ze exact de juiste adviezen geven of houdt hun kennis ook ergens op?

"Wir haben es nicht gewußt " :x

Evamarie, gezien je deze vraag ook aan babootje stelde: wat is jouw relatie tot pzb eigenlijk? Krijg je van ze betaald ofzo?
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 25-05-23 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt