Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:49

MarliesV schreef:
Tja dat ligt vooral aan je definitie van een 'geslaagde adoptie'. Als dit is: dier is 'geadopteerd' en niet terug gebracht, dan ben je klaar en heeft PzB er weer een geslaagde adoptie bij.

Dat de 'adoptant' met hoge kosten zit maar uit liefde zon' dier houdt, dat telt niet mee voor de cijfers natuurlijk.

Mooi (sarcasme) om te zien dat ze nu inzetten op imago herstel door op hun Facebook succes verhalen te delen van tevreden adoptanten.
Dat laatste doen ze, in mijn optiek, wel vaker hoor. Zie het als vragen om een donatie. Baaltje hooi hier, (bouw)steentje daar en vooral veel online hartjes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:09

MarliesV schreef:
Mooi (sarcasme) om te zien dat ze nu inzetten op imago herstel door op hun Facebook succes verhalen te delen van tevreden adoptanten.

Ja ik hebt gezien en ben dr even doorheen gescrolled.
De succesverhalen zijn voornamelijk van hoogbejaarde paarden die als weidemaatje zijn geadopteerd.
Het probleem zit m natuurlijk voornamelijk met bij de zogenaamde rijpaarden.
Veel positieve opmerkingen ook van mensen die niets met paarden te maken hebben

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:29

Babootje schreef:
Femke_Tweety schreef:
Wat ik me dan afvraag is uit welke populatie de klanttevredenheid gekozen is.
In wetenschap bestaat er zoiets als sampling bias. Soms per ongelijk,soms express.
En dat moet natuurlijk voorkomen worden, willen de gegevens ergens op slaan.
Een (grappig) plaatje dat héél goed uitlegt wat sampling bias is, is de volgende;

[ [url=m/2kwDfG.png]Afbeelding[/url] ]

Dus eigenlijk: zijn de 'klanttevredenheidsgegevens' gebasseerd op het volledige klantenbestand,
Of vooral op basis van degenen waar nog plezierig contact mee is?
Maakt vrij veel uit voor de validiteit van de gegevens, zeg maar.

Afanaisa91 schreef:
Helemaal eens met je Femke.
Plus dat in de Tubantia staat dat er oud-adoptanten zijn die zich niet durven uit te spreken, uit angst voor consequenties! De adoptieconstructie creërt zo te lezen een afhankelijkheidssituatie, omdat mensen bang zijn dat PZB het paard terug kan nemen als zij hun mening geven.

Anderzijds kan een afhankelijkheidsituatie onderzoekstechnisch mogelijk ook juist vals-positieve reacties uitlokken.

Al met al valt er op deze manier niet gedegen te concluderen of PZB weinig of veel ontevreden klanten heeft, terwijl Henk dat in die quote dus wel doet.

En dan is er ook nog het voorbeeld van Darkadia hierdat PZB beschouwt als 'geslaagde adoptatie'.
Ze wist van de halsartrose, dat was haar verteld, maar niet van de ataxi. Dus eigenlijk was ze zo tevreden niet, maar het paard terugdoen was geen optie want waar komt het dier dan terecht?
Dat was in het geval van de in het krantenartikel aangehaalde rijpony dat geen rijpony bleek te zijn ook zo; gehouden uit dierenliefde en om verdere ongelukken met anderen te voorkomen.
Dat kun je toch geen geslaagde adopties noemen, behalve voor PZB dan.

Mja wat is inderdaad de definitie van een geslaagde adoptie: is dat het feit dat het paard niet terug komt, of is dat omdat je klant (de adoptant) ook echt tevreden is…
ik denk dat er inderdaad meer mensen zijn die het paard uit liefde toch houden, omdat ze bang zijn wat er anders met ze gaat gebeuren (onnodig lijden, een onervaren iemand die ze vervolgens ook weer terug brengt etc). Maar dat zegt nog niets over de tevredenheid.
Ondanks dat ik het oorspronkelijke doel van PZB heel mooi vind en respect heb voor de uren die ze in de echte verwaarloosde dieren steken, zou ik er nooit weer een adopteren of m’n dieren zelf aan afstaan. Puur door het niet transparante, verwijderen van negatieve comments, blokkeren van mensen en dat er dieren met onjuiste verhalen ‘verhandeld’ worden.

Babootje

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:48

@PMarena, datzelfde gedrag zie je bij "gewone" handelaren natuurlijk ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:06

Ja precies. Er komt vooral ellende van als er nodeloos met dieren gesleept wordt omdat ze (ook begrijpelijk) teruggebracht worden :(:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:00

Babootje schreef:

Dat wou ik ook net zeggen!! En als je je aan het paard hebt gehecht dan wil je dat hij blijft wat er ook mee is. Toch vind ik dat er dan hoe dan ook een geslaagde match is want een paard heeft ook een emotionele kant, het is geen machine waarvan onderdelen kapot kunnen zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:02

anjali schreef:
Babootje schreef:

Dat wou ik ook net zeggen!! En als je je aan het paard hebt gehecht dan wil je dat hij blijft wat er ook mee is. Toch vind ik dat er dan hoe dan ook een geslaagde match is want een paard heeft ook een emotionele kant, het is geen machine waarvan onderdelen kapot kunnen zijn.

Als je een kapot paard krijgt is de match toch geslaagd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:10

anjali schreef:
Babootje schreef:

Het is vooral een voor PZB geslaagde match natuurlijk. Niet voor de adoptant die niet van het gebrek wist en dacht dat er nog wel op het paard gereden kon worden en nu een weidemaatje heeft.
Als ik een kapot paard bij een handelaar zou hebben gekocht voor teveel geld, dan gaat het paard toch echt terug hoe sneu ook. Anders houdt je het gedrag van zo'n dubieuze handelaar in stand. Als je dat niet doet, dan heb je binnen de kortste keren een wei vol en is je bankrekening leeg.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:20

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 26-05-23 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:30

In hoeverre is het consumentenrecht eigenlijk van toepassing op een adoptie bij PZB?

Is het in beginsel een bruikleen- of koopovereenkomst die gesloten wordt? Bruikleen is in principe voor een bepaalde periode en met gesloten beurs (enkel onkosten waar afspraken over worden gemaakt). Gezien de adoptiebedragen en plaatsing voor onbepaalde tijd zou het daarom wettelijk gezien een koopovereenkomst zijn?

Ik werd geïnspireerd door onderstaande link, omdat wettelijk gezien adoptie van dieren blijkbaar niet kan. Als er dus wettelijk gezien sprake is van een koopovereenkomst geeft dat ook een andere verhouding tussen de adoptant en PZB dan nu wordt beschreven op hun website lijkt me?

https://www.licg.nl/adoptie-en-herplaatsingscontracten/#belang-van-een-deugdelijke-herplaatsingsovereenkomst

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:08

stitchlover schreef:
In hoeverre is het consumentenrecht eigenlijk van toepassing op een adoptie bij PZB?

Is het in beginsel een bruikleen- of koopovereenkomst die gesloten wordt? Bruikleen is in principe voor een bepaalde periode en met gesloten beurs (enkel onkosten waar afspraken over worden gemaakt). Gezien de adoptiebedragen en plaatsing voor onbepaalde tijd zou het daarom wettelijk gezien een koopovereenkomst zijn?

Ik werd geïnspireerd door onderstaande link, omdat wettelijk gezien adoptie van dieren blijkbaar niet kan. Als er dus wettelijk gezien sprake is van een koopovereenkomst geeft dat ook een andere verhouding tussen de adoptant en PZB dan nu wordt beschreven op hun website lijkt me?

https://www.licg.nl/adoptie-en-herplaatsingscontracten/#belang-van-een-deugdelijke-herplaatsingsovereenkomst

Ik dacht dat ze in het contract bruikleen neer zetten en een “verplichte vrijwillige bijdrage” aan de stichting. Dat was hier ooit al eens besproken.

Daarnaast liepen de contracten via stichting zinloos geweld en niet pzb was terug te lezen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:11

stitchlover schreef:

Dat klopt, kinderen kunnen geadopteerd worden maar dieren niet. Als je geld betaalt voor een dier dan is het koop. Precies hetzelfde voor honden en katten uit asielen. Daar komen ook wel eens problemen van maar minder dan bij paarden waar het adoptiebedrag in het onderhavige geval veel hoger is.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 05-03-25 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in overleg met plaatser aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:37

Babootje schreef:
anjali schreef:

Het is vooral een voor PZB geslaagde match natuurlijk. Niet voor de adoptant die niet van het gebrek wist en dacht dat er nog wel op het paard gereden kon worden en nu een weidemaatje heeft.
Als ik een kapot paard bij een handelaar zou hebben gekocht voor teveel geld, dan gaat het paard toch echt terug hoe sneu ook. Anders houdt je het gedrag van zo'n dubieuze handelaar in stand. Als je dat niet doet, dan heb je binnen de kortste keren een wei vol en is je bankrekening leeg.

Dat is ook het zure. Mij is nog steeds onbekend of er nou wel of niet geld terug gegeven wordt. En wat dat bedrag dan inhoudt. Omdat de verhalen daarover verschillen. Henk beweerd in het artikel van wel, maar in de voorwaarden staat weer van niet (als ik het goed begrepen heb)

Ook als de handelaar dan roept dat het paard direct afgemaakt wordt, breng je hem gewoon terug?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:42

anjali schreef:
stitchlover schreef:

Dat klopt, kinderen kunnen geadopteerd worden maar dieren niet. Als je geld betaalt voor een dier dan is het koop. Precies hetzelfde voor honden en katten uit asielen. Daar komen ook wel eens problemen van maar minder dan bij paarden waar het adoptiebedrag in het onderhavige geval veel hoger is.En de voorwaarden kennelijk slecht (dat heb ik dus alleen van horen zeggen want zelf geen ervaring met PZB gehad).

Bij dieren en producten kan je wel huren/leasen. Voor een maandelijks bedrag of vast bedrag. Dus ws leggen ze het op die manier uit mogen ze met "adopteren" gedonder krijgen :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:20

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Voorpagina Nieuws
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 31-05-23 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:23

@Urbanus: Maar je kunt toch ook niet verwachten dat je van een opvang voor afgedankte paarden een topgoed gezond en volledig arbeidsgeschikt paard kunt "adopteren"?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:27

Ik weet ja niet, hoe deze "adoptie-contracten" daadwerkelijk eruit zien en of er verschillende zijn. Maar het moet toch mogelijk zijn om deze eens juridisch laten door lichten ook in verband waar naartoe geld betaald wordt...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:31

anjali schreef:
@Urbanus: Maar je kunt toch ook niet verwachten dat je van een opvang voor afgedankte paarden een topgoed gezond en volledig arbeidsgeschikt paard kunt "adopteren"?

O jawel want er zijn ook wel paarden die er om hun karakter/ gedrag naartoe gaan. Die kunnen wel topgezond zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:31

c_alsemgeest schreef:
Bij dieren en producten kan je wel huren/leasen. Voor een maandelijks bedrag of vast bedrag. Dus ws leggen ze het op die manier uit mogen ze met "adopteren" gedonder krijgen :+

Dat klopt, adoptie klinkt leuk (maar dat is dus niet rechtsgeldig). Mensen met oude contracten kunnen zich daarop beroepen. Inmiddels is het dus een bruikleencontract.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:33

anjali schreef:

Dat is inderdaad twijfelachtig; maar mensen zijn goed gelovig. En als PZB zegt dat het paard gereden kan worden dan geloven ze dat vaak ook.
Vervolgens legt PZB de verantwoordelijkheid hiervoor bij de adoptant: Die mag voor eigen kosten het paard van PZB laten keuren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:37

Rizette schreef:
anjali schreef:

O jawel want er zijn ook wel paarden die er om hun karakter/ gedrag naartoe gaan. Die kunnen wel topgezond zijn.

Dat bedoelde ik met "topgoed". Inderdaad kan een paard ook karakterologisch niet goed zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:38

anjali schreef:

Maar daar gaat het ook mis omdat PZB daar niet altijd eerlijk over lijkt te zijn. Als ze gewoon transparant zijn over de mitsen en maren van een paard, dan zal een adoptant daar ook veel anders mee omgaan lijkt me. Maar goed, je moet je dan ook maar afvragen of een paard die ze aanvankelijk als rijpaard ter adoptie aanbieden maar wel van alles mankeert, überhaupt wordt geadopteerd. Want ook adoptanten willen natuurlijk geen kapot rijpaard. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:41

Ik zou denken dat mensen met een bruikleen-overeenkomst wel veel meer rechten hebben om een bepaalde kwaliteit te verwachten, en om de overeenkomst op te zeggen zonder de mogelijkheid van een extra vergoeding.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:42

Babootje schreef:
anjali schreef:

Dat is inderdaad twijfelachtig; maar mensen zijn goed gelovig. En als PZB zegt dat het paard gereden kan worden dan geloven ze dat vaak ook.
Vervolgens legt PZB de verantwoordelijkheid hiervoor bij de adoptant: Die mag voor eigen kosten het paard van PZB laten keuren.

Ja en daarover heb ik al eerder gezegd dat ik vind dat een AANKOOPkeuring hoort bij het KOPEN van een paard wat dan je eigendom gaat worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:44

Ja die eerlijkheid mist.
Ik heb 2 paarden staan. Als er 1 weg valt zou ik best een paard willen dat niet gemakkelijk een plekje kan vinden in de reguliere markt.

Maar wil dan wel de eerlijke info.
Rijden hoeft niet. Maar meteen op hoge kosten met ppid wil ik toch vooraf weten.

Daarom zou voor mij nu niet de keuze vallen op een paard van pzb.

Uiteraard weet ik dat een paard ook van alles kan krijgen als je hem al een poos hebt. Maar dat is toch anders dan dingen vooraf verzwijgen.