Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:06

en wat dan zo cru is, dat hier in brabant gemeentes, brandweer water brengen naar de wilde dieren waar de poelen van uitgedroogd zijn door de warmte.. dat zijn toch iets meer "wilde" dieren dan de paarden daar, daar kan wel voor gezorgd worden... daar mogen ze een voorbeeld aan nemen

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:07

speurneusc schreef:
en wat dan zo cru is, dat hier in brabant gemeentes, brandweer water brengen naar de wilde dieren waar de poelen van uitgedroogd zijn door de warmte.. dat zijn toch iets meer "wilde" dieren dan de paarden daar, daar kan wel voor gezorgd worden... daar mogen ze een voorbeeld aan nemen

Waarom? In de OVP is water genoeg. Ja schoon drinkwater.

Word zo moedeloos van mensen die maar iets roepen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:11

Daks schreef:
speurneusc schreef:

Waarom? In de OVP is water genoeg. Ja schoon drinkwater.

Word zo moedeloos van mensen die maar iets roepen

Ik denk dat je het verkeerd leest.. Ze bedoeld dat die wilde dieren wel geholpen worden als er gebrek aan iets is. Nu dus water tijdens droogte, en dat bij de oostvaardersplassen tijdens strenge winters er daar dan ook ingegrepen zou moeten worden door te voeren..

Polly
Moderator Algemeen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:15

Ze hebben de hele winter gevoerd. Misschien brengen ze wel water om gezeik zoals in de ovp te voorkomen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 15:39

Polly schreef:
Ze hebben de hele winter gevoerd. Misschien brengen ze wel water om gezeik zoals in de ovp te voorkomen

:roll: is dat zo? Hebben ze de hele winter gevoerd? Denk jij dat echt?
Er is pas gevoerd toen het al te laat was, de groep dieren te groot, de druk van de protesterende mensen hoog was, pas toen is er gevoerd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:35

knollentuin schreef:
Polly schreef:

Er is pas gevoerd toen het al te laat was, de groep dieren te groot, de druk van de protesterende mensen hoog was, pas toen is er gevoerd.

Oh pardon.
Ik denk dat ik dit topic maar ga ontstippen, ik ben het een beetje zat en al het gezoek naar problemen maakt het er allemaal niet geloofwaardiger op. Ik lees steeds meer mensen die de actie stichting(en??) niet meer steunen omdat ze doorslaan.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 23:08

[
Oh pardon.
Ik denk dat ik dit topic maar ga ontstippen, ik ben het een beetje zat en al het gezoek naar problemen maakt het er allemaal niet geloofwaardiger op. Ik lees steeds meer mensen die de actie stichting(en??) niet meer steunen omdat ze doorslaan.[/quote]

nou polly, als nuchtere boerin, en paarden mens. er is al 10 jaar te kort aan vreten , en t water hier in de polder daalt razendsnel. ik maak geen problemen, maar zie ze wel weer komen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 00:27

Polly schreef:

En daarom is de helft doodgegaan?

Kom op Polly, 'ze' hebben niet de hele winter gevoerd en enkel onder protest en onder grote druk van actiegroeperingen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:02

Gezien dit jaar de helft van de dieren dood is gegaan, ben ik benieuwd wat in de vrije natuur het gemiddelde sterftecijfer/percentage is bij paarden en andere grote grazers. Is er toevallig iemand die dit weet, of daar een bron van kan vinden? Ik kom er namelijk niet uit..

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:25

Weet ik niet, maar 't sterftecijfer was 67%,toch? In de meeste gebieden wordt 's winters bijgevoerd, indien nodig, dus zal flink lager liggen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:29

Jets schreef:
Gezien dit jaar de helft van de dieren dood is gegaan, ben ik benieuwd wat in de vrije natuur het gemiddelde sterftecijfer/percentage is bij paarden en andere grote grazers. Is er toevallig iemand die dit weet, of daar een bron van kan vinden? Ik kom er namelijk niet uit..

Daarvoor zul je toch echt moeten definiëren wat je onder vrije natuur verstaat, welke populaties je wilt vergelijken en welke omstandigheden je vergelijkt.
Uitzoeken wat er overlijdt in een situatie waar het in de winter -40 wordt, vrijwel geen (vloeibaar) water te vinden is en wel predatie is, zegt je heel weinig over wat 'normaal' zou moeten zijn in een zompige kwakkelwinter zonder roofdieren, met meer dan voldoende water maar met een bij vlagen zeer beperkt voedselaanbod.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:05

knollentuin schreef:
Polly schreef:

De groep dieren te groot, maar toch willen bijvoeren om de groep nog groter te maken. Het is een logica die me nog steeds ontgaat eigenlijk >;)

Sassefras: blijft de vraag waarom de populatie het al die jaren zo goed doet. Daar is nog altijd geen antwoord op gekomen.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:14

Ze voeren niet om de populatie te vergroten maar om de ellendige hongersnood te stoppen, om daarna met een oplossing te komen om de populatie permanent kleiner te houden, wat het gebied wel zou kunnen dragen, mits er voldoende eetbare vegetatie groeit.
En de populatie doet het niet al jaren goed, die groeit ieder jaar weer uit zijn jas, met hongerdood als gevolg, door geen natuurlijke vijand of afschot.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:44

se7entje schreef:
Ze voeren niet om de populatie te vergroten maar om de ellendige hongersnood te stoppen, om daarna met een oplossing te komen om de populatie permanent kleiner te houden, wat het gebied wel zou kunnen dragen, mits er voldoende eetbare vegetatie groeit.
En de populatie doet het niet al jaren goed, die groeit ieder jaar weer uit zijn jas, met hongerdood als gevolg, door geen natuurlijke vijand of afschot.

Ja, er is nogal wat fluctuatie, maar de aantallen zijn toch echt (in ieder geval tot heel recent) jaar na jaar gestegen. Dat veel van de aanwas ook weer sterft en veel dieren niet oud worden, heeft daar blijkbaar weinig verandering in kunnen brengen.
Een gezonde populatie zou je het misschien niet kunnen noemen, maar slecht doen ze het in absolute aantallen niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:56

se7entje schreef:

Nee dat is niet het doel, maar wel het gevolg. En als oplossing wordt dan gegeven om de dieren die op die manier in leven zijn gehouden aan het einde van het jaar weer af te schieten. Met welk doel hou je ze dan in leven? Omdat pro actief beheer blijkbaar zoveel humaner is dan reactief beheer?

Kijk ik snap best dat zoals het nu gaat niet als perfect wordt gezien, maar kom eens met een écht alternatief in plaats van alleen maar schoppen tegen het huidige beleid!?

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:17

Praat maar met de mensen die gevoerd hebben, doel was geen hongerdood, dat is echt een ellendige dood, maar daarna wel beter beheer, en als dat dan moet zijn Door afschot en het vlees gebruiken, daar is een groot deel van de actievoerders het mee eens, ander deel meer richting geboorte beperking of iets dergelijks.
Er zijn al genoeg alternatieve geroepen, en met zo'n beleid is het logisch dat daar tegenaan geschopt wordt.
Er wordt alles uit de kast gehaald Door de brandweer om een duif van het balkon te halen bijvoorbeeld en daar mag helemaal niks gedaan worden, ja een mislukt genadeschot als ze een dag later al zouden sterven van de honger.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:03

Kijk ik snap best dat zoals het nu gaat niet als perfect wordt gezien, maar kom eens met een écht alternatief in plaats van alleen maar schoppen tegen het huidige beleid!?[/quote]

mijn alternatief, zorg voor voldoende voer. haal jonge hengsten er na twee jaar uit, richting nijkerk, heerlijk vlees voor de voedselbank bv :+ , verhongeren is not done ( vind ik dan ), en daarbij mijn jonge hengsten lopen ook in SBB gebied, die gaan met drie jaar naar huis en aan t werk, zo kan t ook nog

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:05

Ja daar zijn veel actievoerders het mee eens, maar ik niet. Met SBB heb ik vaak genoeg gesproken, in een gesprek met illegale actievoerders heb ik geen interesse.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:08

Wat nou illegale actievoerders ?
Dat snap ik dan wel dat je het daar niet mee eens bent als je alleen de kant van SBB wilt horen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:50

De actievoerders waren illegaal bezig. Of je dat een goed ding vind of een slecht ding hangt van de persoon af (ik ben wel van een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid wanneer dat nodig is) maar illegaal was het voeren wel. Vandaar dat er mensen opgepakt en beboet werden.

Maar het gaat in het topic ondertussen steeds weer naar dezelfde vragen. Wat is natuur en is het wenselijk om dieren die op dat stuk grond wat al dan niet natuur is zijn geplaatst te laten sterven op een wijze die in de rest van het land niet als acceptabel wordt gezien.

Momenteel worden drenkplaatsen voor wild gevuld (door staatsbosbeheer) vanwege de enorme droogte, iets wat ik vergelijkbaar vind met het bijvoeren in de OVP. De dieren zijn nu gered, maar zullen in de herfst afgeschoten moeten worden om niet van de honger om te komen. De droogte zorgt er immers ook voor dat er minder voedsel beschikbaar is, zowel nu als in de herfst/winter.
Ik persoonlijk vind dat een goede keuze, omdat ik een net schot een betere dood vind dan dorst/honger, ook al is het wild en is omkomen door droogte een natuurlijke manier van populaties uitdunnen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 01:00

Nikass schreef:
Ja daar zijn veel actievoerders het mee eens, maar ik niet. Met SBB heb ik vaak genoeg gesproken, in een gesprek met illegale actievoerders heb ik geen interesse.

Jij niet misschien maar heel veel mensen wel.
Wat er nu gaande is kan zo niet verder.
Er zal voor de winter toch wat moeten gebeuren.SBB steekt gewoon hun kop in het zand.
Laat maar lekker creperen die dieren daar,wij doen lekker niets. Ja en dat werkt dus van nu af aan niet meer want nog even en de hele wereld weet van hun wangedrag jegens de dieren daar.
Wat wil jij dan?
Lekker laten verhongeren de volgende winter?
Aantallen worden groter ja,logisch wanneer je ziet hoeveel hengsten daar lopen.
Elk jaar een veulen in alle merrie`s,goh wat gaat het goed allemaal.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 01:42

Als de merries in de OVP niet kunnen leven zonder te reproduceren dan moeten die merries daar helemaal niet zijn. Dus haal ten eerste al die merries uit het gebied. Het rundvee wat daar rondloopt kan het rijke gras wel aan, maar heeft geen boventanden, dus heeft langere vegetatie nodig om te eten dan paarden en herten. Voor de runderen kan je dus aan geboorte beperking doen. Hoe dat met herten zit weet ik niet. Heeft iemand hier op wetenschap berustende ideeen over?

Als het gras langer is en blijft heeft het JKK minder kansen om te overheersen, want lang grass kan het terug dringen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:48

oomens schreef:
Jets schreef:

Daarvoor zul je toch echt moeten definiëren wat je onder vrije natuur verstaat, welke populaties je wilt vergelijken en welke omstandigheden je vergelijkt.
Uitzoeken wat er overlijdt in een situatie waar het in de winter -40 wordt, vrijwel geen (vloeibaar) water te vinden is en wel predatie is, zegt je heel weinig over wat 'normaal' zou moeten zijn in een zompige kwakkelwinter zonder roofdieren, met meer dan voldoende water maar met een bij vlagen zeer beperkt voedselaanbod.

Dat begrijp ik, ik bedoel natuurlijk een situatie die een beetje overeenkomt. Predatie is er binnen de Oostvaardersplassen niet, maar ze willen natuur nabootsen, dus dan vind ik het wel interessant om te weten hoe dit aantal in de natuur is, ongeacht de predatie. Maar jammer dat dat niet bekend is.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:43

Niet alle actievoerders hebben illegaal gevoerd, daar had ik het over.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:36