Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:40

Vandaar dat de populatie het er al generaties lang goed doet ;)

Kinderachtig Jenny? Jouw reacties roepen dat blijkbaar op.

loriene

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:52

Daarom zijn er nu veel te veel hengsten

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 00:04

Een stabiele populatie, passed in het gebied is het in ieder geval niet. Er is met een kleinere groep begonnen en vanaf dat moment is die groep exponentieel gegroeid, totdat er in de winter alles op is. De eerste jaren was het gebied meer gevarieerd, nu is het een uitgegeten vlakte. Die Koniks passen niet in dat landschap in die aantallen. De grond is te nat en te vruchtbaar. Doordat het gras zo kort wordt afgegeten hebben alleen hele sterke planten zoals gras en planten die niet gegeten worden een kans. Je krijgt dus niet een diversiteit waar de zwakkere inheemse planten kunnen huisvesten. Hagen en bomen worden kaalgevreten. Als de grazers niet waren gevoerd, waren er minder door de winter gekomen. Dat is geen geschikt selectie process in mijn ogen. En daar sta ik niet alleen in. Ik vroeg al eerder of iemand iets heeft vernomen nav rapport van Geel? Ik vind dat beheerde gebied in Engeland heel mooi, daar is diversiteit, schuil gelegenheid, voldoende voer in alle seizoenen. Ruimte voor zeldzamere planten en dieren ipv een maanlandschap de OVP.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 01:53

@Lanoca, als je de new forest bedoeld, die doet dat op graasrechten, al dat vee is dus van iemand en de aantallen dieren staan vast, die boeren hebben rechten voor X dieren en daar is toezicht op. Hier wilde onze regering net zo iets doen, maar dan zonder die graasrechten om aantallen te kunnen aanpassen naar draagkracht gebied, etc. Het concept is dus niet als een functioneel geheel overgenomen en het is inmiddels duidelijk dat enkel de "krenten" uit de pap vissen niet het gewenste effect heeft.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 04:31

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 06:45

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:03

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:04

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:07

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:21

Cayenne schreef:
Daks schreef:

Mooi stuk en de foto's geven ook een mooi beeld van de inhoud.
Ik vind de dieren er prima uit zien.

Ik vind het net zo erg gekleurd als van die hele erge tegenstanders die elke scheet aangrijpen om 'tegen te zijn'. Dit is zo duidelijk geschreven met als doel dat het wel meevalt dat je afvraagt of het nu al s doel heeft te vertellen dat je een leuke dag hebt gehad of iets anders. :+

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:28

Ja, het ziet er nu in het groei seizoen prima uit. Ik had ook niet anders verwacht. Maar waar is de reserve voor de winter? Wat voor actie gaat er op tijd worden ondernomen? Daar weten de boswachter en dierenarts dus ook nog niets van. Als de jongere dieren zich voornamelijk rond het moeras ophouden, is dat dan voor beschutting? Bij gebrek van struikgewas op drogere delen?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:41

Ik vond het in elk geval best objectief hoe hij het gebied beschrijft. De "velden" met vegetatie types, het open water, het moeras. Maar ik denk dat vooral de foto's een goed beeld geven.

Ze hebben nog ruim 4 maanden om reserves op te bouwen voordat het gras stopt met groeien.

Wat voor actie er ondernomen gaat worden weten de boswachters en DA idd niet. Dat moet namelijk vanuit de provincie komen. Het laatste wat ik gelezen heb is dat er 11 juli een besluit genomen wordt. Iemand die hier meer over weet? Is dit juist?

Volgens mij heb je het bericht verkeerd gelezen Lanoca (icm de foto's). Het moeras is het riet gebied. Daar staan geen grazers, ook al kunnen ze er wel komen. De grazers stonden blijkbaar bij het open water op het droge deel. Op het droge deel zijn ook van die "kralen" van dode bomen die voor beschutting zorgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:35

Sunnda schreef:
Ik vind het net zo erg gekleurd als van die hele erge tegenstanders die elke scheet aangrijpen om 'tegen te zijn'. Dit is zo duidelijk geschreven met als doel dat het wel meevalt dat je afvraagt of het nu al s doel heeft te vertellen dat je een leuke dag hebt gehad of iets anders. :+

Dat is jouw opvatting en geen feit. Ik lees gewoon een objectieve mening in het verslag en de foto's spreken voor zich.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:12

Lanoca schreef:
Ja, het ziet er nu in het groei seizoen prima uit. Ik had ook niet anders verwacht. Maar waar is de reserve voor de winter? Wat voor actie gaat er op tijd worden ondernomen? Daar weten de boswachter en dierenarts dus ook nog niets van. Als de jongere dieren zich voornamelijk rond het moeras ophouden, is dat dan voor beschutting? Bij gebrek van struikgewas op drogere delen?

Het lijkt me nu helemaal niet prima, het zal daar ook flink te lijden hebben onder de droogte. Die goede reserve naar de winter toe gaat er niet komen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:38

Cayenne schreef:
Sunnda schreef:

Dat is jouw opvatting en geen feit. Ik lees gewoon een objectieve mening in het verslag en de foto's spreken voor zich.

Een objectieve mening? Een mening is altijd subjectief anders heette het wel een feit (objectief)
De poster heeft het over het niet aantreffen van kadavers (joh, echt?? Die worden opgeruimd), geen water (nou water heb ik nog weingen over gehoord in moerasgebied) en creperen (ja, die zijn bijna allemaal doodgegaan in de winter :+ nu staat er weer volop gras dus kunnen ze weer zich volvreten. Verrassing hoor als je eind juni gaat)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:49

Hij geeft toch aan hoe het er op dit moment is?
Een deel van de kadavers blijft liggen. Weet je nog dat er mondkapjes uitgedeeld werden voor mensen dit voorjaar? En nu zie je er dus niets meer van. Geeft aan hoe snel het dus door de natuur weer verwerkt wordt.

Hij geeft aan dat ze er nu prima uit zien en dat dus het schrale van afgelopen voorjaar niet meer terug te zien is. En dat zie je ook op de foto's.

Maar dan nu het water. Volgens mij is dat voor veel mensen niet duidelijk hoe dat nu in de OVP zit.
Er zijn 2 delen. Het moeras deel (in het noorden, met riet als vegetatie) en het droge deel in het zuiden. Er zit een dijk tussen, soms ook wel kade genoemd. Het droge deel ligt lager en wordt droog gehouden door de gemalen. Het moeras deel ligt hoger en heeft een veel hoger waterstand. Op het droge deel lopen de grazers. Enkel in de winter trekken een aantal edelherten het moeras in om dood te gaan. Op het droge deel zijn wel stukken "open water". Voor zo ver ik weet is dit allemaal met sloten verbonden, dus het staat niet stil, en omdat het een polder is wordt het water redelijk op peil gehouden.
En dan nu de argumenten die ik vaak aangedragen hoor.
- OVP is moeras, veel te nat voor paarden
- Het is nu droog weer, er is geen water om te drinken
- Het is nu warm weer, het water in de OVP kan blauwalg bevatten
Als de grazers echt in het moeras zouden staan, zou er dus ook genoeg water zijn nu. Maar ze staan niet in het moeras, ze staan op het droge deel. En dat is net zo droog of nat als een gemiddelde polder in Nederland. Het is een polder, dus eigenlijk zit er altijd iets van stroming in het water. Blauwalg ontstaat vooral in stilstaand water. Het is een polder, dus ze houden het waterniveau op peil. Er is dus genoeg te drinken voor de grazers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 17:50

Ik vind eigenlijk juist dat er nog erg weinig gras staat op de meeste foto’s :=
Zeker als ik dat vergelijk met de natuurgebieden hier in de buurt waar koniks en galloways staan.
Bij de waterrand staat wat meer (maar dat is misschien jong riet??), maar de rest is gewoon echt kort, op het jacobskruid en onkruid na.
Als mijn wei er zo uit ziet dan ga ik bijvoeren en sproeien. De dieren zien er vrij goed uit, maar of ze echt de rest van de zomer genoeg kunnen eten om hun veulens te voeden én dan nog vetreserves op te bouwen voor een hele winter vraag ik me af.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:51

Je hebt 2 gebieden, Oostvaardersveld en Oostvaardersplassen.
De eerste hebben de dieren gehouden status en zien er wel beter uit dan die op de Plassen, die de wildstatus hebben.

Maar ook op het Veld is veel loos en loopt SBB achter de feiten aan met de verzorging van dieren.

Ik ben het er wel mee eens dat de ene partij alleen maar de goede dingen laat zien en sprookjes aan het vertellen is.
De ander reageert erop en haalt alles onderuit.

Maar goed, SBB gaat het niet meer redden met mooipraterij, die zal echt moeten laten zien dat het ballen heeft. Anders zijn er toch wel mensen die doorgaan, tot ze afgezet worden.
En ik denk dat er complete oproer uitbreekt, als dit niet laatste jaar is ( trouwens, Veerse Gat en bij Amerongen zijn er vergelijkbare situaties....daar zal binnen nu en jaar (?) ook de pleuris wel uitbreken.

Ik vind er veel schreeuwers op de fb pagina's zitten maar ik blijf er wel op, en schakel de meldingen uit.
Het is toch een teken van hoe groot de anti huidige beleidsgroep is.
Hoe meer, hoe meer ze in de pap te brokkelen hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:31

8nnemiek schreef:
Zeker als ik dat vergelijk met de natuurgebieden hier in de buurt waar koniks en galloways staan.
Bij de waterrand staat wat meer (maar dat is misschien jong riet??), maar de rest is gewoon echt kort, op het jacobskruid en onkruid na.
Als mijn wei er zo uit ziet dan ga ik bijvoeren en sproeien. De dieren zien er vrij goed uit, maar of ze echt de rest van de zomer genoeg kunnen eten om hun veulens te voeden én dan nog vetreserves op te bouwen voor een hele winter vraag ik me af.
De hoeveelheid JKK is zorgwekkend om het netjes te zeggen. Ook de omwonende boeren zullen hier niet vrolijk van worden, want dat komt ook in hun weilanden terecht en moeten zij noodgedwongen gif gaan spuiten.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:19

8nnemiek schreef:

Als ik hier in mijn omgeving kijk is er ook weinig gras door de droogte. Gras heeft het zwaar momenteel

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:37

Vandaag in NRC, dubbelinterview met Frans de Waal en Midas Dekkers:

Frans snapt er geen fluit van dat Nederland denkt op een paar duizend vierkante meter natuur te kunnen creëeren, half Nederland met wat wolven er bij, zou misschien nog lukken. Midas vindt dat de runderen naar het abattoir, de paarden naar de paardenslager en de biologen naar de biologenslager moeten. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:42

mysa schreef:

Frans snapt er geen fluit van dat Nederland denkt op een paar duizend vierkante meter natuur te kunnen creëeren, half Nederland met wat wolven er bij, zou misschien nog lukken. Midas vindt dat de runderen naar het abattoir, de paarden naar de paardenslager en de biologen naar de biologenslager moeten. ;)

_O- Typisch Midas Dekkers, maar ik geef ze beiden gelijk.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:00

"Nederland" denkt dat niet. Een paar doorgeslagen biologen met een paar volgers op bokt. Dat is het.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:55

mysa schreef:

_/-\o_

Als je mij 3 jaar geleden vroeg naar waar ik biologen zou plaatsen zou ik zeggen: 9 op een schaal van 10. 1 is negatief, 10 positief.
Nu zeg ik: 2 op een schaal van 10.
Wat ik van ze hoor en lees over dit soort kwesties lijkt het meer politiek en filosofie dan biologie waar ze zich mee bezig houden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:22

Maar De Waal en Dekkers krijgen wel een hoog cijfer op de biologenschaal, lijkt me.