FEI EK Dresuur: LIVE Kur op muziek

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Active

Re: FEI EK Dresuur: LIVE Kur op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:26

Over Rath en Totilas: 5de worden op een EK met een paard waar je net 9 maanden mee rijdt. Ik zou het er voor doen hoor!!!

Volgens mij is er op heel bokt niemand die dat soort percentages weet te rijden met een nieuw paard op een kampioenschap met zulke concurrentie. Kunnen we met zijn allen heel kritisch zijn, maar de wedstrijdruiters onder ons weten dat het niet zo makkelijk is allemaal.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:32

Het ANP had een stukje van een interview met Schockemohle:

"Matthias Rath blijft ondanks de tegenvallende prestaties op het Europees kampioenschap dressuur in Rotterdam de ruiter die de hengst Totilas volgend jaar naar olympisch succes moet leiden. Dat heeft vandaag Paul Schockemöhle, de eigenaar van het duurste paard ter wereld in deze discipline, gezegd"

"Rath viel nu met Totilas in de individuele wedstrijden, beide gewonnen door de Nederlandse Adelinde Cornelissen, buiten de medailles. Schockemöhle: 'Natuurlijk ben ik teleurgesteld. Wat ik mis is dat de ruiter bepaalt wat er in de ring gebeurt. Totilas had in Rotterdam duidelijk geen zin om wat te laten zien. Matthias kon dat niet veranderen"

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/ ... p-EK.dhtml

Ik benijd die MAR echt niet. Overigens wel een beetje flauw om Toot de schuld te geven. Ik zag juist een paard wat echt wat wilde laten zien, maar door miscommunicaties niet uit de verf kwam.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:34

Nou ik zag een paard dat niet wilde werken.. zo zie je maar dat iedere kijk anders is ;)

Wietsje92

Ik snap niet waarom PS het nou allemaal op Toot steekt hoor. Toot wou overduidelijk doen wat van hem gevraagd werd.

mbkaatje

Voordeel voor Rath is misschien wel dat hij vanaf nu wat meer met rust gelaten wordt?! Zodat hij weer lekker verder de puntjes op de i kan gaat zetten met Totilas.
Uiteraard blijft de vraag of hij ooit weer het oude niveau van Totilas en Gal gaat halen, maar dat moeten we afwachten. Eerlijk gezegd denk ik het niet, maar zeker weten doe ik dat uiteraard niet.
Laatst bijgewerkt door mbkaatje op 22-08-11 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Nikka schreef:

"Matthias Rath blijft ondanks de tegenvallende prestaties op het Europees kampioenschap dressuur in Rotterdam de ruiter die de hengst Totilas volgend jaar naar olympisch succes moet leiden. Dat heeft vandaag Paul Schockemöhle, de eigenaar van het duurste paard ter wereld in deze discipline, gezegd"

"Rath viel nu met Totilas in de individuele wedstrijden, beide gewonnen door de Nederlandse Adelinde Cornelissen, buiten de medailles. Schockemöhle: 'Natuurlijk ben ik teleurgesteld. Wat ik mis is dat de ruiter bepaalt wat er in de ring gebeurt. Totilas had in Rotterdam duidelijk geen zin om wat te laten zien. Matthias kon dat niet veranderen"

Ik benijd die MAR echt niet. Overigens wel een beetje flauw om Toot de schuld te geven. Ik zag juist een paard wat echt wat wilde laten zien, maar door miscommunicaties niet uit de verf kwam.

Mee eens...
Ik kan er sowieso nooit tegen als een paard de schuld krijgt, dat werkt gewoon niet >;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:39

Bloodymary schreef:
Al het hele weekend ging het er over dat er iets aan te komen zit, van een of meerdere nieuwe goede paarden die (bijna) gekocht zijn door de Nederlandse ploeg.

Ja dat hoorde ik ook op TV. Al had Sjef het over dat ze met spoed op zoek zijn naar goede paarden voor hun topruiters. Anky zelf sprak alleen maar over Upido.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:40

idd erg makkelijk om je er zo vanaf te brengen, ik heb nog nooit maar dan ook nog noooit enigzins gedacht dat totilas er geen zin in had en het er bij laat zitten, echt zware onzin! wat hier gebeurde was gewoon communicatie stoornis, zoals zelfs bij gal ook wel eens het geval was (maar dan in mindere mate ) wat te zien was was dat totilas weer zo n hete dag had, dus 1 millimeter naar de verkeerde kant zitten en hij maakt een fout... maar WIE maakt dan de fout? ik zeg de ruiter
en daarmee wil ik niet MAR afbranden want ik vind dat hij hem er goed aan had staan, maar wel erg vreemd want hij zei zelf in de paardenkrant (net zitten lezen ) dat hij erg gewerkt heeft om het spectaculairder te maken, ja dan word ie heet en ja dan kan je niksss fout doen want dan krijg je idd fouten in je proef
dus meneer schockemohle... lekker makkelijk zo!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:42

Loody schreef:
Nou ik zag een paard dat niet wilde werken.. zo zie je maar dat iedere kijk anders is ;)

Nou eentje die echt niet wilt werken gaat echt niet een piaffe, passage of een galopwissel doen. Dan krijg je een bok, blokkeert het paard of gaat steigeren. Oren plat in de nek, slaan naar je been etc. Dat is weigeren van te werken. Bij Toot waren het gewoon miscommunicaties.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:48

Een paar wat niet wilt werken hoeft niet in een GP-ring te verschijnen, want dan zou het bij veel oefeningen in verzet moeten gaan. Totilas is altijd een heel bereidwillig paard geweest, soms met teveel energie zelfs.

Overigens belachelijk dat PS zich op dergelijke wijze over Totilas uitlaat. Ik mag hopen dat MAR niet dezelfde kijk op de zaak heeft en wél naar zijn eigen fouten kijkt, anders zal de combi ook niet verbeteren.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:49

Jongens kijk uit met dit soort media berichten, de interpetatie van de journalist is wat je leest, kan zijn dat PS het heel anders gezegd heeft.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:49

idd, dit was absoluut niet een beeld dat hij niet wilde werken, ik bedoel ... dit paard gaat keer op keer voor je door het vuur! dit waren gewoon fouten van de ruiter die er teveel druk opzette, waardoor het paard te heet werd (ook te zien in bijv de stap) en daardoor reageerd hij op elke millimeter wat de ruiter doet. kost gewoon veeeel training om perfectie te krijgen.. ja.. ook bij totilas

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:52

Dat zeg ik. iedere kijk is anders.

Hij doet het allemaal wel, maar niet extra..dus hij werkt niet wat harder...misschien schreef ik het verkeerd.

Mijn paardje doet ook wat ik van haar vraag, maar als ze niet wil werken zet ze echt geen stapje harder ;)
Maar mijn paardje is totaal niet te vergelijken met Totilas ;)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:56

Nikka schreef:

Bah, hier kan ik echt niet tegen :r
Heb me de hele tijd stilgehouden, maar dit vind ik wel heel flauw.
Ik zie een paard die elke keer achteruit gaat, en dat komt 'gewoon' (naar mijn idee, val me er niet op aan) door de rijkunsten van MAR. Helaas, maar het is zo.
Ik volg de duitsers verder niet, maar ik heb van de duitsers de afgelopen dagen geen fijne piaffe gezien, ze hebben allemaal de neiging in de staak te gaan. En helaas gaat het met Totilas al net zo.
Ik houd persoonlijk niet van de manier van rijden, al denk ik wel dat MAR probeert vriendelijk en rustig te rijden (stukken fijner dan Isabell, die alles 'hard' doet). Hij doet het mijns inziens ook niet heel verkeerd, maar we moeten niet vergeten dat Edward een TOPruiter is, daar kan MAR nu niet (en ik denk dat het nooit gaat lukken) aan tippen.
In het begin stuurde MAR zo weg met Totilas, en het gaat steeds verder achteruit. Ik geloof niet zo in dat combinatie worden.
Waar blijft het achterbeen van Toot? Waar is de power, het wíllen van het paard?
Dat ligt echt niet aan het paard hoor.
Als ze slim waren geweest hadden ze mijns inziens beter niet direct op wedstrijd kunnen gaan (kan MAR waars. niks aan doen, vind het sneu voor hem. Maar voor hem is het ook een leer, maar goed, ik weet niet hoe erg hij onder druk gezet is, die stiefmoeder lijkt me niet bepaald een makkelijke vrouw) en hele goede (nederlandse??) les kunnen nemen.
Maar we zullen zien hoe het verder gaat... Het is alleen vreselijk sneu voor het paard! En bah, ik kan echt kwaad worden om die reactie van Schockemohle! _-:(
(en wat gaat er nu gebeuren? Nóg meer druk, nóg meer stress... als je nu al zag hoe hard MAR aan de teugels rukte bij de kür (bij het halthouden)... pfff, *piep* mensen!)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:58

Loody schreef:

Hij doet het allemaal wel, maar niet extra..dus hij werkt niet wat harder...misschien schreef ik het verkeerd.

Mijn paardje doet ook wat ik van haar vraag, maar als ze niet wil werken zet ze echt geen stapje harder ;)

Tja, en mijn mening is dat als je een paard goed behandeld, het vanzelf komt, dat stukje extra.
Totilas heeft het áltijd gegeven, waarom nu niet? Totilas gaat er echt niet ineens met de pet naar gooien. Dat is puur de wijze van rijden (en omgang?).
Edward is echt een topruiter, en dan ineens wordt er vanuit gegaan dat MAR dat zomaar overdoet?? En als het dan niet lukt krijgt het paard de schuld (zo gaat het dus in de basissport ook....).
Ik bedoel dit even in het algemeen hoor.

(zo is het bij mijn pony ook gegaan, en ik kan je vertellen dat het vreselijk is om je dier zo achteruit te zien gaan, vandaar dat ik er misschien iets gevoeliger voor ben..)

edit: even een toevoeging. Ik geloof dus sowieso niet dat een paard zomaar geen zin heeft en zijn best niet doet, zeker niet zo'n paard als Totilas. Het probleem ligt naar mijn idee 9 v/d 10 keer (of 99 v/d 100 misschien wel) aan de ruiter.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:04

Loody schreef:

hij doet gewoon precies wat de ruiter van hem vraagt maar dan ook precies! waardoor hij dus fouten maakt omdat de ruiter het niet goed aangeeft, als de ruiter er meer druk achter zet gaat hij dus meer van de grond lopen wat hij dus deed in de kur, waardoor hij dus zo heet word

gelukkig zijn niet alle paarden het zelfde, totilas geeft zichzelf altijd en luisterd perfect, daarin zie je dus dat de combinatie zo verdomde belangrijk is, bij gal klopte het omdat zij elkaar zo goed begrepen, alles was tot in de puntjes uitgewerkt, en die combinatie moeten totilas en rath nog vormen

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:11

hihi, ik dacht al, wat gaat het lang over die spanjaard, wanneer komen ze weer over totilas, en ja daar is ie weer.
ik kan het dan ook niet laten om ook mijn mening te geven en waarschijnlijk heel bokt oven me heen te krijgen.....

ik vind nl dat rath, totilas wat sympatieker rijdt dan gal, hij laat hem meer op eigen benen lopen, maar rust in het geheel, en ja dan is het zoeken voor beide, en kunnen er idd fouten, of liever gezegd, communicatie problemen komen.
maar das maar mijn mening, ga nu de hondjes uitlaten en ben dan benieuwd naar de uitbranders :+

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:29

Ik zal even uitleggen wa ik nu precies bedoel :)

Ik zie Rath en Toot niet als een team..
Totilas werkt niet zoals hij voor Eward heeft gedaan.

Dat de combi nog moet groeien is erg duidelijk, of dat gaat lukken, de toekomst zal het uitwijzen.

Na alle druk die op Rath staat hoop ik toch dat hij het gaat redden

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:34

maar dat ligt niet aan het paard ;) ligt aan de combi, de combi met gal was gewoon perfect, dat gaan ratch en totilas misschien wel nooit worden. dat wil niet zeggen dat het paard er nu met zijn pet naar gooit maar dat wil alleen zeggen dat de ruiter er misschien minder bij past en ze samen nog moeten groeien :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:41

Ik lees een Shockemöhle die duidelijk aangeeft dat de ruiter niet goed genoeg heeft gereden. :).

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:12

Dat klopt, hij zegt letterlijk dat Rath er niet voor heeft gezorgd dat Totilas voor hem werkt.

Is dat eigenlijk dezelfde Schockemohle als de Paul Schockemohle die vroeger (jaren 70 of zo) een groot springruiter was?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:19

Active schreef:
In het Utrechts Dagblad staat een artikel waarin Sjef aangeeft dat ze met spoed goede paarden moeten hebben, MAAR hij zegt daarin ook dat Anky naast Upido nog een nieuw paard heeft, maar dat hij daar nog niets over kan zeggen :?:? Weet iemand daar meer van?

als het zo is..moet het een kant en klare zijn met de nodige potentie :o ...ben benieuwd!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:35

madelief88 schreef:
Veulen84 schreef:
Eigenlijk vond ik dat Laura geen 4de plek had verdiend nee. Maar Totilas ook geen 5de.

En Fuego, tja ik heb hem wel hoger zitten. Op een 4de plek dus. Hij strekt dan niet zo spectaculair als Adelinde, maar zijn wisseltjes op de volte waren niet mis. En ik heb hem niet kunnen betrappen op hele zware grote fouten zoals Toot.

Helemaal mee eens :j Ben blij toch te zien dat het vooroordeel steeds meer begint te verdwijnen, wel erg jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een PRE niet mee in de top kan draaien. In mijn ogen is de PRE hét dressuurpaard bij uitstek.
En Fuego en Juan heb ik niet op fouten of prikkende sporen en sjorrende handen kunnen betrappen...

Eens. Die twee stralen een feestje uit, plezier, ongedwongen en gewoon helemaal happy. Heerlijk om naar te kijken.
Vind het een waar genot om het te aanschouwen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:41

Ik vind dat MAR ondanks alle druk op zijn schouders toch behoorlijk goed gepresteerd heeft met een paard waarmee hij nog maar een paar maanden een combinatie is. Zeker gezien de druk op zijn schouders. Hoeveel ruiters zouden niet bezwijken onder de druk van de eigenaar van het paard, hun stiefmoeder, vader en het team. MAR was al eerder teamlid voor Duitsland maar nu lag de druk om (gouden) medailles te halen bijna geheel op zijn schouders en ik denk niet dat je dat kan verwachten van een ruiter die pas zo kort een combi is met een paard. Dat er hier en daar een miscommunicatie was, kun je paard en ruiter niet verwijten.

Edward en Totilas waren al jaren een combinatie en konden daarom samen top presteren. Het is voor MAR onmogelijk om deze prestaties nu al te evenaren. De reactie van PS (ervan uitgaande dat hij het daadwerkelijk zo gezegd heeft) vind ik niet netjes. MAR zal vast ontzettend zijn best hebben gedaan evenals het paard. En natuurlijk is het maar de vraag of Totilas zich ooit nog zo toont als onder Gal, maar ik vind het jnu nog wat te vroeg om daar al conclusies over te trekken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:42

Kajanus schreef:
O gaaf dat Anky er nog eentje bij heeft.. en ik ben ook benieuwd.

Totilas!!!