Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:44

Huertecilla schreef:
Is een dressuumethode welke potentieel érg makkelijk schadelijk is en niet tot betrouwbaarder rijpaarden leidt wel toelaatbaar?
hc

Dit lijkt me inderdaad een cruciale vraag. Maar als je de vraag met 'nee' beantwoord, hoe gaan we dan verder?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:12

Kendra schreef:
Ik ga even volledig off topic, maar was opeens wel nieuwsgierig naar wat de Partij voor de Dieren nu van paarden vindt...google geeft vooral hits over het paardendrama bij Marrum en het volgende berichtje:
04-03-2007Flyer aktie te paard in het Amsterdamse Bos
......Tussen 13.00 uur en 15.00 uur staat het campagneteam met paarden bij de geitenboerderij in het Amsterdamse bos. Verder zullen zij met hun eigen paarden door het bos gaan rijden en flyers uitdelen. ......Kinderen mogen op het paard zitten als ze dat willen en durven en de paarden worden heel mooi aangekleed met speciale Partij voor de Dieren paardendekens die gemaakt zijn door een sponsor, dit zodat de paarden lekker warm blijven.

Ik denk dat we weinig serieuze inbreng hoeven te verwachten van de PvdD in de echte discussie rond paardenwelzijn, die doen ze gewoon een dekentje op tegen de kou Haha! Clown .

alsof hun uberhaubt serieus te nemen zijn Verward....

opzich hebben ze wel een aantal punten, maar zoals hun t presenteren....

en daarbij de onderzoeken over rollkur tonen geen schadelijke effecten aan, dus waarom deze eindeloze discussie?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:40

Kendra schreef:
Huertecilla schreef:
Is een dressuumethode welke potentieel érg makkelijk schadelijk is en niet tot betrouwbaarder rijpaarden leidt wel toelaatbaar?
hc

Dit lijkt me inderdaad een cruciale vraag. Maar als je de vraag met 'nee' beantwoord, hoe gaan we dan verder?

Even een vergelijking he:
Stel ik ben Pennyrielle Clown en ik heb wel eens wat over verzameling gehoord. Ik vind het ook wel heel gaaf om te zien hoor, een paard wat zo mooi hoog komt aan de voorkant en misschien kan ik ook wel eens de piaffe proberen met mijn vijfjarige Ja
Dus ik stap op mijn paard en ik trek hem onder het rijden stevig op de rem om te liften. Want verzamelen is toch terug? Blond
Paard zijn rug is volkomen naar de verdommenis en paard doet niks anders meer dan steigeren en klieren (want: heeft zeer)

Dus: het op een foute manier verzameling willen bereiken is zeer schadelijk en je paard wordt er ook niet bepaald braver van. Verzameling maar uit het Skala schrappen? Piaffe en passage uit de hogeschool en GP schrappen omdat Pennyrielle het probeert na te doen?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:15

Urielle schreef:
Huertecilla schreef:

Neerlands Glórie?? De gewraakte methodes hebben internationaal geleid tot het begrip ´De Nederlandse School´ = paardendwingen. Noem het maar glorie.

Ja, dat noem ik glorie ja, want Anky is toevallig wel degene die Nederland op de dressuurkaart heeft gezet en de dressuur ook dermate heeft gepromoot dat het zo ongekend populair is geworden (wie vond voorheen dressuur interessant, toen Anky nog in de schaduw van bijv. Annemarie Sanders-Keijzer reed?)
Het mag dan Nederlandse School genoemd worden, omdat onze top deze methode gebruikt, maar ook een Isabell wordt in eigen land niet uitgekotst en traint op die manier... Bovendien komt het ook nog eens niet uit de dressuur maar uit het springen. Clown
Laat andere landen dan maar neerkijken erop, zolang ze zelf op de wereldbeker en de OS geen deuk in een pakje boter rijden moeten ze dat maar lekker doen.

Huertecilla schreef:
Het staat boven elke twijfel verheven dat de betreffende methode tot een nagenoeg perfect geprogrammeerde oefening leidt.
Het staat óók boven elke twijfel verheven dat de betreffende methode leidt tot volstrekt onbetrouwbare paarden bij de minste of geringste afwijking van de geprogrammeerde omstandigheden.

Omdat Anky bang is van paarden? Dat was ze al toen ze niet op haar eerste Shetlander durfde Clown
Als de ruiter gespannen is bij een afwijking van de geprogrammeerde omstandigheden, is het dan zo vreemd dat de paarden er op reageren?

Gribaldi, Sunrise, Warum Nicht, Nadine... zie je die paarden zo extreem reageren dan?

Daarnaast: paarden worden ook een pak heter gefokt dan vroeger en Anky rijdt graag van die hete bloedkikkers... Dat gecombineerd met een minder flinke ruiter... Knipoog

Ik heb warum nicht idd zo extreem zien reageren!! ben bij indoor brabant geweest en viel me zwaar tegen hoe zij haar paard trainde! Was totaal geen ontspanning te bekennen...

Het probleem is nu ook dat Anky gezien wordt als degene die de enige goede manier heeft, aangezien zij zoveel prijzen behaald. Zelf vind ik op het moment ook dat jury´s anky niet meer afstraffen als haar paard (zeg painted black) geen enkele oefening met ontspanning laat zien. Dit wordt zelf beloond! echt te belachelijk voor woorden. Volgens mij is men bang om het af te straffen, want tja je rakelt alles weer op dan he Knipoog en terecht! laten we eens gaan nadenken waarom skala der ausbildung is geschreven. Ik vind die paarden volgens dat systeem 10 keer beter en ontspannender lopen dat van die paarden die lekker in de krul getrokken worden en vervolgens hun achterhand niet meer voldoende gebruiken!

kortom ik ben blij dat Voorn weer eens een goed stuk geschreven heeft in de paardenkrant! laten we niet allemaal de kop in ons zand steken en achter anky en sjef aanhobbelen. Anky heeft een leuke babbel en daar red ze een hoop mee...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:16

Welke combi bewonder jij Roos?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:21

v baalen!! ik heb hier stage gelopen en ondanks die discussie met power afgelopen jaar (wat ik echt niet kan indenken, pers kan lekker alles omdraaien)

Hier heb ik nooit iets van die manier van trainen ondervonden! Ze worden opgeleidt volgens skala der ausbildung en dat kun je terug zien in hun paarden. Zie kigali lekker relaxt de proef doorlopen, waardoor hij soms net niet spectaculair genoeg is als die in de krul lopende paarden. Ook die zweed (??) met Briar vind ik super om naar te kijken, paard loopt lekker ontspannen zoals het hoort te zijn... Niet zoals painted black waar de mond meer open gespert dan lekker knabbelend op bit is...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:49

Ik denk dat je - met wat voor methode ook - het uiterste vraagt van je paard als je die op dit niveau wilt laten presteren. Het paard vráágt daar niet om, mensen vragen (eisen) dat. Dat blijft de basis van de de discussie: is het verantwoord dit soort oefeningen van een paard te vragen?

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:14

Kendra schreef:
Ik denk dat je - met wat voor methode ook - het uiterste vraagt van je paard als je die op dit niveau wilt laten presteren. Het paard vráágt daar niet om, mensen vragen (eisen) dat. Dat blijft de basis van de de discussie: is het verantwoord dit soort oefeningen van een paard te vragen?

Men vraag dit omdat de jury dit graag ziet... en zo lang de FEI dergelijke praktijken toestaat blijven we deze onzinnige discussie(want dat is het!) doorvoeren helaas..
En als het om verantwoording gaat kun je genoeg voorbeelden opnoemen natuurlijk. Handelen met gezond verstand is een betere optie lijkt mij..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:22

Kendra schreef:

De ethiek van sporten met paarden?

Voor zover ik weet is paardensport de enige olympische sport die met een dier wordt beoefend.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:42

Weltevreden schreef:
Handelen met gezond verstand is een betere optie lijkt mij..

Ja, natuurlijk, maar dan moet je dus definiëren wat gezond verstand is Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:00

Kendra schreef:

Is het verantwoord om te rijden? Paard vraagt er ook niet om zadelmak gemaakt te worden. Ze wennen er aan en ze vinden het ook wel leuk om die aandacht te krijgen meestal, maar in aanvang heeft een paard er niet om gevraagd.
(eigenlijk net zomin als mijn kat die nu op de vensterbank ligt maar eigenlijk in puurdere vorm op de savanne antilopes neer hoort te halen of in noordelijke bossen vogels en eekhoorns Nagelbijten / Gniffelen )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:03

Roos_s schreef:
v baalen!! ik heb hier stage gelopen en ondanks die discussie met power afgelopen jaar (wat ik echt niet kan indenken, pers kan lekker alles omdraaien)

Hier heb ik nooit iets van die manier van trainen ondervonden! Ze worden opgeleidt volgens skala der ausbildung en dat kun je terug zien in hun paarden. Zie kigali lekker relaxt de proef doorlopen, waardoor hij soms net niet spectaculair genoeg is als die in de krul lopende paarden. Ook die zweed (??) met Briar vind ik super om naar te kijken, paard loopt lekker ontspannen zoals het hoort te zijn... Niet zoals painted black waar de mond meer open gespert dan lekker knabbelend op bit is...

Dan zien wij duidelijk een ander plaatje graag.
Ik heb Marlies pas nog met Phoebe aan de gang gezien in Rotterdam en dat vond ik vreselijk.
En met Relevant in Mechelen twee jaar of drie jaar? terug was het ook allemaal maar stijfjes.

Jan Brink heb ik nog nooit irl gezien dus daar durf ik niks over te zeggen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:21

Marlies traint trouwens ook bij Sjef tegenwoordig.

Ik vind het plaatje van Marlies en Kigali prachtig, maar Kigali heeft van zichzelf niet helemaal het ideale achterbeengebruik. Het is wat dat betreft toch een springpaard. Maar we gaan een beetje off-topic.
Hoewel, misschien wil Voorn hem wel (grapje)?

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:56

Kendra schreef:
Weltevreden schreef:
Handelen met gezond verstand is een betere optie lijkt mij..

Ja, natuurlijk, maar dan moet je dus definiëren wat gezond verstand is Haha!

Handelen naar de ethiek van je eigen verworven of aangeleerde normen en waarden.... Paardrijden heeft toch alles te maken met voelen? rijden naar hetgeen je voelt, en het belangrijktste: reflecteren! Bij jezelf te raden gaan waar je mee bezig bent, waarom je er mee bezig bent etc etc.

Mara wat men vergeet: een paard is een dier, en geeft dus aan wanneer je te ver buiten je boekje gaat. Dit kan zich uiten in steigeren, bokken, boren, sterk worden in je hand etc etc.
Maargoed, word een beetje moe van dit topic Tong uitsteken Ik ga ff iets anders zoeken....

Vele plezier en succes met de discussie(s) Cool

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:59

Roos_s schreef:

De foto's spreken toch voor zich? Hoe kun je daar twijfels over hebben?

Wbt Briar ben ik het met je eens, die loopt echt geweldig terwijl ik het niet eens zo'n mooi paard vind. 'Die zweed' heet overigens heel gewoon... Jan Brink.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:09

Kendra schreef:
Huertecilla schreef:
hc

Voer asap, per direct, een krachtmetertje tussen teugels en bit, wat verplicht is bij inrijden en de wedstrijd.
Boven een drempelwaarde is strafpunten per keer, boven een maximum op enig moment = naar huis.
300 gram en 1 kilo per teugel héél schappelijke waardes voor olympisch niveau.
Laat de waardes onderin het beeldscherm naast de ring meelopen.
Kan echt in een paar weken ingevoerd zijn op alle niveaus. Is technisch zelfs nu nog niet te laat voor de OS.
Uiteraard is dat quick-n-dirty doch helder, eerlijk en effectief.

Idem een inclinatiemeter. Een simpel mechaniekje met een electronische vertragingsfactor en je kan tot op de graad instellen hoe het paard het hoofd mag houden. Zet maar op 10 graden vóór de loodlijn.
Wederom zowel bij inrijden als wedstrijd: beetje te ver, strafpunten, veel te ver = naar huis.
Technisch iets complexer doch in de automotive industrie zeer goed uitgetest en ook dit is snel invoerbaar.

Ga dan vervolgens kritisch nadenken over wát er nu eigenlijk beoordeeld dient te worden. Het kunstje op zich of ´goed rijden´, wat is dan dit laatste en hoe toets je de criteria.

Zo lang er niets gedaan wordt is de ruitersport heel kwetsbaar voor kritiek vanuit dierenwelzijnshoek. Terecht, want wat ´Anky´ doet wordt nagedaan en zelfs als je gelooft dat de methode in kundige handen het welzijn van het paard niet schaadt leent deze zich niet voor nadoen.

hc

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:48

Huertecilla schreef:
Ik wijs daarom met de vinger naar de FEI; je krijgt wat je beloont.

Mooi gezegd.

Roos_s schreef:
Het probleem is nu ook dat Anky gezien wordt als degene die de enige goede manier heeft, aangezien zij zoveel prijzen behaald.

Dat voorval doet me denken aan een nieuwsbericht van een paar jaar terug. Er was een turnteam van jonge kinderen uit een oostblok land, weet niet meer welk land. En die wonnen ook alles. De trainer en hulp trainer zitten nu in de gevangenis. Waarom?
De 'dikke' kinderen werden uitgehongerd en moesten rondjes rennen tot ze letterlijk bewusteloos neervielen. Om de spagaat te leren werden de benen van elkaar getrokken en uren op een turnbalk vastgebonden. Als ze iets fout deden werden ze met een stok geslagen. De kinderen (de meeste zaten intern) werden mishandeld en geintimideerd. Het kwam aan het licht toen bleek dat de kindjes wel erg vaak naar het ziekenhuis moesten.. Maar een RE-SUL-TA-TEN!! Die kindjes waren zo lekker lenig....

Ik vergelijk dit NIET direct met Anky, maar om gewoon aan te geven dat fantastische prestaties niet automatisch inhoud dat je ze ook alleen vriendelijk hebt kunnen bereiken. Dat ze veel prijzen wint wil niet zeggen dat het ook de enige en beste manier is.

Zou Anky zelf eigenlijk willen weten of het nou schadelijk is of niet?

Beetje meer ontopic:
Kennen jullie dat liedje:
Als je wint heb je vrienden
Rijen dik echte vrienden
Als je wint nooit meer eenzaam

Als ze dit draaien in het Holland House op de Olympische Spelen dan mogen Anky en Voorn de karaoke versie doen..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:59

anneve schreef:
Marlies traint trouwens ook bij Sjef tegenwoordig.

Ik vind het plaatje van Marlies en Kigali prachtig, maar Kigali heeft van zichzelf niet helemaal het ideale achterbeengebruik. Het is wat dat betreft toch een springpaard. Maar we gaan een beetje off-topic.
Hoewel, misschien wil Voorn hem wel (grapje)?

idd marlies train tegenwoordig idd bij sjef jansen, maarja je hebt geen keus als je in A kader traint... Haha! Knipoog Naast sjef traint ze gewoon bij hinnemann nog. Daarnaast zijn over die foto´s al verschillende discussies geweest, maar waarschijnlijk heeft een onruststoker ze omgedraait in volgorde, maar goed die discussie is geweest!

Zolang ik daar geweest ben heb ik geen van dit soort trainingen gezien. Dan zou ik er niet blij mee geweest zijn om daar te trainen... En daarnaast is Phoebe ook niet een van de makkelijkste en rustige paarden zodat het er al snel genoeg gespannen uitziet....

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:01

Rivano schreef:
Huertecilla schreef:
Ik wijs daarom met de vinger naar de FEI; je krijgt wat je beloont.

Mooi gezegd.

Roos_s schreef:
Het probleem is nu ook dat Anky gezien wordt als degene die de enige goede manier heeft, aangezien zij zoveel prijzen behaald.

Dat voorval doet me denken aan een nieuwsbericht van een paar jaar terug. Er was een turnteam van jonge kinderen uit een oostblok land, weet niet meer welk land. En die wonnen ook alles. De trainer en hulp trainer zitten nu in de gevangenis. Waarom?
De 'dikke' kinderen werden uitgehongerd en moesten rondjes rennen tot ze letterlijk bewusteloos neervielen. Om de spagaat te leren werden de benen van elkaar getrokken en uren op een turnbalk vastgebonden. Als ze iets fout deden werden ze met een stok geslagen. De kinderen (de meeste zaten intern) werden mishandeld en geintimideerd. Het kwam aan het licht toen bleek dat de kindjes wel erg vaak naar het ziekenhuis moesten.. Maar een RE-SUL-TA-TEN!! Die kindjes waren zo lekker lenig....

Ik vergelijk dit NIET direct met Anky, maar om gewoon aan te geven dat fantastische prestaties niet automatisch inhoud dat je ze ook alleen vriendelijk hebt kunnen bereiken. Dat ze veel prijzen wint wil niet zeggen dat het ook de enige en beste manier is.

Zou Anky zelf eigenlijk willen weten of het nou schadelijk is of niet?

Beetje meer ontopic:
Kennen jullie dat liedje:
Als je wint heb je vrienden
Rijen dik echte vrienden
Als je wint nooit meer eenzaam

Als ze dit draaien in het Holland House op de Olympische Spelen dan mogen Anky en Voorn de karaoke versie doen..

Helemaal mee eens, ik denk dat het paard niet altijd meer als paard gezien wordt bij Anky. Als men kijkt naar de anatomie van een paard qua ruggebruik en achterbeen gebruik kan het nooit goed zijn..... Maar goed als je graag met deze manier traint doe je daar je ogen waarschijnlijk voor dicht...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:30

En als er nu al eens onderzoeken zijn gedaan naar de lichamelijke gevolgen.... en die dus niet aangetoond zijn... paard wordt ook echt niet van de ene op de andere dag in de krul getrokken, die is een proces (net als t aanleren van de spagaat)...

Verder iedere methode is fout gebruikt schadelijk en heb ook wel eens filmpjes van hinneman voorbij zien komen die pijn deden aan mn ogen... (maar t is toch klasiek rijden dus goed...).. doe mij dan maar een anky, met paarden zo flexibel als een elastiek die een enorme mate van ontspanning laten zien

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:32

Nimmy schreef:
En als er nu al eens onderzoeken zijn gedaan naar de lichamelijke gevolgen.... en die dus niet aangetoond zijn... paard wordt ook echt niet van de ene op de andere dag in de krul getrokken, die is een proces (net als t aanleren van de spagaat)...

Verder iedere methode is fout gebruikt schadelijk en heb ook wel eens filmpjes van hinneman voorbij zien komen die pijn deden aan mn ogen... (maar t is toch klasiek rijden dus goed...).. doe mij dan maar een anky, met paarden zo flexibel als een elastiek die een enorme mate van ontspanning laten zien

die enorme mate van ontspanning laat maar weg Nagelbijten / Gniffelen, als je het bij hinnemann kan zien kijk je er bij anky dus finaal doorheen.. Weet niet of je haar trainingen wel eens gezien hebt, maar ik heb bij haar nog maar ooit weinig ontspanning gezien...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:34

die heb ik niet gezien, alleen dr kur/ proef en dat oogt heel ontspannen (vind ik)....

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:36

kijk die dan op tv of in werkelijkheid Haha! zit nog wel een verschil tussen...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:38

heb opzich wel filmpjes voorbij zien komen, idd niet alles ziet er even fijn uit, maar sommige dingen vind ik hier zo opgeblazen...
en t filmpje van hinneman was ook een trainingsfilmpje.. oogde vrij gespannen (incl. bokpartijen)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:43

tja ligt eraan wat voor een paard dat van hinnemann is en waarom die boktte... Misschien moest die wel aan t werk en had er geen zin in en kwam er onderuit door te bokken..

Maar ik raad je echt aan haar echt een in echt de trainingen te bekijken, waarschijnlijk zijn de dingen hier dan niet zo opgeblazen als ze in werkelijkheid zijn Knipoog