Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:12

Ik zie nergens dat ze alleen de onbeveiligde molens wilt weg hebben, ik zie alleen dat ze alle tredmolens wilt weg hebben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:18

LittleKathy schreef:
maikeltje schreef:
Ik heb het artikel doorgelezen en ik kan haar wel begrijpen. Ze zegt niet dat ALLE molens wegmoeten, alleen degene die niet beveiligd zijn. Ik kan me dat heel goed voorstellen. Wat iemand op zijn privéterrein neerzet moet ie zelf weten maar op een plek waar veel mensen komen vind ik wel dat je daar als eigenaar aandacht aan moet besteden. En als jij als stalhouder meerdere keren gewaarschuwd bent dat je molen niet veilig is en vervolgens leg je dat naast je neer, dan ben je in mijn ogen in gebreke gebleven. Want je kunt op je vingers natellen dat het vroeg of laat een keer fout gaat.
En dat hoeft niet eens met een kind fout te gaan. Kan ook met een volwassene gebeuren.
Wat ze de stalhouder wel verwijt is het feit dat hij die molen daar na het drama nog 7 weken heeft laten staan. En ja, als je er dan langs rijdt en daar kinderen bij in de buurt ziet spelen dan vind ik het niet gek dat je even kwaad wordt.

Dit klopt wel! maar dit materiaal zal naar mijn idee nooit veilig zijn of ze moeten het van schuimrobber en duplostenen gaan bouwen. Feit blijft dat een kind daar niks te zoeken heeft, net zoals heel veel apparaten ed die gevaarlijk kunnen zijn voor kinderen. Een kind heeft daar niks te zoeken, en als jij je kinderen daar laat spelen en zelf niet in de buurt bent is het jouw schuld ook al is het materiaal verouderd en onveilig.

Een simpel sleutelkastje op die aan-uit knop is afdoende.

Ik heb thuis ook paarden, ook een tractor en andere spullen om de bak etc bij te houden.
Verder heb ik twee kinderen van 7 en 4. Als er vriendjes en vrioendinnetjes komen spelen dan zorg ik dat ze niet bij de paarden kunnen komen en dat bv het sleuteltje van de tractor veilig opgeborgen is.

Stel, er gebeurt wat met één van die vroendjes, dan ben ik verantwoordelijk. Niet de moeder die haar kind bij ons laat spelen. Zo'n ongeluk had ook kunnen gebeuren met een ouder kind. Daar lopen de ouders normaal gesproken niet meer achteraan. Maar omdat het nu toevallig om een kind van 6 gaat is opeens puur en alleen de moeder verantwoordelijk. Bullshit vind ik dat. Zie bovenstaand voorbeeld. Je zorgt gewoon dat het een soort van veilig is als je weet dat er kinderen rondlopen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:23

Een sleutelkastje op de molen is voor een manege of grote stal echt niet te doen.
Daarnaast ook gevaarlijk. Als er dan met een paard of (zoals in dit geval, al mag dat nooit meer gebeuren) een kind iets gebeurd, kan je nooit de molen op tijd stoppen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:26

Er bestaan wel veilige molens. Bij ons staat er eentje.

Maar ik kan me voorstellen dat die ook veel en veel duurder zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:30

maikeltje schreef:
Je zorgt gewoon dat het een soort van veilig is als je weet dat er kinderen rondlopen.

een soort van veilig? Nagelbijten / Gniffelen
je kunt niet alles kind-vriendelijk maken op een manege! .
Daarbij is het 1 kind die is verongelukt op een plek waar hij nooit had mogen komen...... Natuurlijk1 kind teveel, maar als hij echt zo onveilig was, waren er vast meer ongelukken gebeurd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:32

Maanling schreef:
Ik zie nergens dat ze alleen de onbeveiligde molens wilt weg hebben, ik zie alleen dat ze alle tredmolens wilt weg hebben.

Dat is dan ook niet slim!
onbeveiligde stapmolens kunnen ook gevaarlijk zijn Nagelbijten / Gniffelen
Maar wat is het verschil met een stapmolen en een tredmolen? Blond

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:36

volgens mij geen verschil, alleen een verschillende naam. Tenminste, dat denk ik?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:42

Maar dan is het helemaal onredelijk vind ik.
Zoveel paardenbedrijven hebben er profijt van en ook de leveranciers etc etc.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:48

Het is zowiezo onredelijk want er bestaan wel degelijk molens die gewoon heel veilig zijn. Die moeder is echt om zich heen aan het slaan lijkt het. Nouja, ook niet zo verwonderlijk als je zoiets overkomt denk ik. Daar kan ik geen oordeel over vellen.

Neemt niet weg dat ik dood door schuld erg ver vind gaan, maar dat is justitie die dat doet, en volgens mij niet de ouders.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:59

idd maanling.

De justitie doet vaker rare dingen, wanneer er mensen blijven "puchen". In een andere situatie had de justitie misschien geen stappen ondernomen.

Ik vind het belachelijk en zonde van het overgheidsgeld.

Kind had daar niet mogen komen- klaar.

(zo ook met de tasjesdief die werd aangereden en is overleden- vrouw had al moeite genoeg met het ongeval, maar de familie van overleden dief bleef maar aankloppen bij justitie)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:00

even volledig offtopic, maaruh... hoe is het afgelopen met die vrouw die de tasjesdief doodreed?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:03

@superwomen..

idd ook al zo´n geval! ik denk altijd maar zo. Als die jongen met zijn ****** van die mevrouw haar tasje was afgebleven was ie nu ook niet dood....

Ik zou ook pissed zijn als iemand mij van mijn tasje probeerde te beroven, ok mevrouw wilde hem natuurlijk niet doodrijden mar ja een ongeluk zit in een klein hoekje he.

@Maanlig..goede vraag..

zal wel straf hebben gekregen...want andere mensen ``pijn`` doen terwijl ze met hun vlugge vingertjes aan je spullen zitten waar ze niets te zoeken dat telt uiteraard niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:50

Volgens mij zijn alle molens (behalve die van voor de tweede wereldoorlog) beveiligd............. als zo een molen teveel tegendruk krijgt dan stopt hij automatisch......... maarja dat is wel paardgerelateerd.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:50

Ook dat vind ik zo een triest geval

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:57

Maar als je op een manege rondloopt is het toch vaak betreden op eigen risico of iets dergelijks? Of in iedergeval dat de manege niet aansprakelijk is voor ongevallen in en rond de manege?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:57

Je kunt die bordjes wel neerhangen, maar die doen er wettelijk niet toe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:58

die bordjes zijn inderdaad geen drol waard Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:00

Tja als manege geef je ook les aan kinderen. Dus moet je zorgen dat dit soort dingen niet kunenn gebeuren. Hoe rot ook voor de manege houder. ik zou mijn 6 jarige in de gaten houden, maar veel ouders zijn erg makkelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:02

elke beveiliging voor kinderen doet afbreuk aan de veiligheid voor het paard in dit soort gevallen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:14

Maanling schreef:
Je kunt die bordjes wel neerhangen, maar die doen er wettelijk niet toe.

Ok, bedankt! Zoiets dacht ik al

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:56

maikeltje schreef:
Een simpel sleutelkastje op die aan-uit knop is afdoende.

Ik heb thuis ook paarden, ook een tractor en andere spullen om de bak etc bij te houden.
Verder heb ik twee kinderen van 7 en 4. Als er vriendjes en vrioendinnetjes komen spelen dan zorg ik dat ze niet bij de paarden kunnen komen en dat bv het sleuteltje van de tractor veilig opgeborgen is.

Stel, er gebeurt wat met één van die vroendjes, dan ben ik verantwoordelijk. Niet de moeder die haar kind bij ons laat spelen. Zo'n ongeluk had ook kunnen gebeuren met een ouder kind. Daar lopen de ouders normaal gesproken niet meer achteraan. Maar omdat het nu toevallig om een kind van 6 gaat is opeens puur en alleen de moeder verantwoordelijk. Bullshit vind ik dat. Zie bovenstaand voorbeeld. Je zorgt gewoon dat het een soort van veilig is als je weet dat er kinderen rondlopen.

Ik kan me voorstellen dat als mensen allemaal zo gingen redeneren, dat stal/manegehouders dan op een gegeven moment kinderen onder een bepaalde leeftijd toegang gaan verbieden. Er is een hoop te doen op een manege, vele paarden, vele mensen, weinig overzicht. Maneges zijn geen opvangcreches.

En het gebeurt ook nogal eens thuis dat ouders met de tractor over hun eigen kind heen rijden. Hier in Geesteren laatst nog, opa rijdt weg, ligt kleinzoontje er onder. Dood. Drama was dat. Ongelukjes zitten in een klein hoekje, maar altijd maar de anderen de schuld geven?

Tredmolens zijn prima in orde. Alleen niet voor kinderen. MAar daar zijn ze ook niet voor bedoeld.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:52

superwoman schreef:
maikeltje schreef:
Je zorgt gewoon dat het een soort van veilig is als je weet dat er kinderen rondlopen.

een soort van veilig? Nagelbijten / Gniffelen
je kunt niet alles kind-vriendelijk maken op een manege! .
Daarbij is het 1 kind die is verongelukt op een plek waar hij nooit had mogen komen...... Natuurlijk1 kind teveel, maar als hij echt zo onveilig was, waren er vast meer ongelukken gebeurd.

Manegehouder was al verschillende malen gewaarschuwd dat het ding niet veilig was.
Daarom dus dat hij nalatig is geweest als dit inderdaad waar is..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:55

Mistic schreef:
Een sleutelkastje op de molen is voor een manege of grote stal echt niet te doen.
Daarnaast ook gevaarlijk. Als er dan met een paard of (zoals in dit geval, al mag dat nooit meer gebeuren) een kind iets gebeurd, kan je nooit de molen op tijd stoppen.

Het sleutelkastje is toch open op het moment dat je de molen in gebruik hebt? Wat is dan het gevaar voor het paard?
En niet te doen? Ik denk dat alleen de pensionners er gebruik van maken. Of zie jij al die manegeklanten hun manegepaard erin zetten? Ik niet hoor. Knipoog

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:46

maikeltje schreef:
Manegehouder was al verschillende malen gewaarschuwd dat het ding niet veilig was.
Daarom dus dat hij nalatig is geweest als dit inderdaad waar is..

Wie had hem verschillende malen gewaardschuwd? Was te voorzien dan dat dit zou gebeuren? Deze waarschuwingen, kwamen die voordat het gebeurde, of er na?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:49

maikeltje schreef:
Mistic schreef:

Het sleutelkastje is toch open op het moment dat je de molen in gebruik hebt? Wat is dan het gevaar voor het paard?
En niet te doen? Ik denk dat alleen de pensionners er gebruik van maken. Of zie jij al die manegeklanten hun manegepaard erin zetten? Ik niet hoor. Knipoog

dus als jouw paard ligt te spartelen onder de spijlen, ondertussen de andere 3 gek aan het maken is want die willen niet op jouw paard staan........... dan sta jij in alle koelte de goede sleutel te zoeken???

zo een ding is erop gemaakt om met een tegendruk van zeg 200 kilo stil te gaan staan