Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:11

greetjebee schreef:
Ik vermoed dat voor Tiestoke niet alleen de prestaties tellen. Maar die prestaties zijn wel het bewijs van het feit dat de pony fysiek niet in de kreukels ligt. Als dat wel zo zou zijn, zou hij immers niet op een dergelijke wijze (al jaaaaren achtereen) hebben kunnen presteren.

Er zijn zoveel paarden op hoog niveau die fysiek toch niet helemaal in orde zijn.
Als het plaatje maar klopt, dan maakt het geen donder uit of die pony zijn rugwervels geblokkeerd zitten oid. De pony heeft gewoon zoveel kwaliteit en karakter dat hij ONDANKS dit blijft kunnen bewegen en presteren. Dat spreekt meer voor het dier dan voor deze manier van trainen.

En daarom kan dit wel met een toppony en niet met een huistuinenkeukenpony: die wordt gesloopt. Power blijft gaan, no matter what. Chapeau voor deze klassepony.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:29

Ik geloof wel dat het KNHs er niet op zit te wachten maar de hele wereld kijkt ze wel op de vingers of ze het juiste doen. De advocaten van de dames hadden gewoon veel en veel beter hun huiswerk gedaan. Die aanklager was werkelijk een aanfluiting, die mag zich doodschamen. Volgens mij heeft die alle hoeken van de kamer gezien tijdens de hoorzitting. Als je naar medische zaken kijkt is het vaak maar aan wie je het vraagt. Zoals ik het hier lees zie ik geen fysiotherapeut of orthopeed/chirurg, die hier zijn mening over heeft gegeven.
Zoals ik het lees heeft het tuchtcollege met de aangedragen bewijslast weinig anders kunnen oordelen. Alhoewel ik die van reglementen, die niet bijgesteld zijn, wel wat twijfelachtig vind.
Maar ja, het FEI had de dames wel een waarschuwing gegeven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:38

oeeeeeeeeeeeeeeee een waarschuwing! zoweee

echt slecht dit zeg Zij zijn groot en ik is klein!

x_britjj_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:38

ik begrijp dat het een vrijspraak is, ik bedoel iedreen heeft een andere gedachten van tot waar het kan. de ene vind dat het zo beter zal gaan de ander denkt dat je het zo alleen maar erger maakt. idereen heeft een andere gedachten over het trainen van paarden. zolang die persoon niet geestelijk gestoord is kan je iemand daarvoor natuurlijk niet oppakken, maar ik hoop dat ze er wel wat van hebben geleerd en zelf denken dat ietsje minder ookwel goed is.. we moeten het paard wel een paard houden en geen elastiekje ofzo...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:40

Het was geen officiële waarschuwing van de FEI. Dat bleek uit het onderzoek n.a.v. een van de argumenten van Coby haar advocaat.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:50

Het was wel een officiele waarschuwing alleen heeft een informeel karakter en geen juridische status meer dan een administratieve waarschuwing. Hoe het ook zij: echt lekker zal het niet aanvoelen.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:27

Officieel of niet, ze zijn vrijgesproke Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:29

Wat een diepgang Slapen

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:32

Diepgang voor wie??

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:33

Nou in ieder geval niet voor mij.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:37

Nikka schreef:
Nou in ieder geval niet voor mij.

Voor mij ook niet, ik ben allang blij dat ze vrij gesproken zijn. En voor Coby ook niet want die heeft de zaak gewonnen, probleem opgelost Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:47

Ik snap jouw reaktie wel. Maar ik hoop dat je ook kritisch blijft in je leerfases en niet alles voetstoots aanneemt als goed.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:50

russel schreef:
Ik snap jouw reaktie wel. Maar ik hoop dat je ook kritisch blijft in je leerfases en niet alles voetstoots aanneemt als goed.

Wie zegt dat er wat goed aan genomen wordt? Ik dit geval zijn er voor P&P geen zichtbare schades en heeft de tuchtcomissie besloten Angela en Coby op vrije voet te stellen. Maar mensen wat is goed?? Wat verstaan we in de paardenwereld als goed?? Er zijn zooooooooooooooooooveel gevallen waarvan men kan spreken als niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:54

Er zijn idd veel gevallen en het is ook goed dat die belicht worden, wordt gelukkig ook steeds meer gedaan.

Moeten er zichtbare schades zijn dan? Als daar naar gekeken moet worden dan zit er in eerste instantie al iets fout. Ik zie vaak in de top dat er ten koste van alles gepresteerd moet worden en het lijkt wel eens of men vergeet dat het dieren zijn.

Al is er geen lichamelijke schade, maar wordt er wel eens bij geestelijke schade stilgestaan? Diegenen die niet snappen wat ik bedoel, zitten juist weer goed, die zien de dieren niet 100% als dier.....

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:00

Geestelijk is het met Power blijkbaar goed, zijn prestaties hebben er zeker niet onder geleden. Aan de hand waarvan moet men dan een conclussie trekken om ze te schorsen als er verder niks aan de hand is?? Wat verwachtte men dan van deze zaak?? Aan de hand waarvan moeten ze de straf basseren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:06

Aan de hand van de handelingen, gewoon verantwoordelijkheid nemen als men redelijkerwijs mag aannemen dat je beter zou moeten weten....en dat weet ze als prof die jonge mensen begeleid.

Het feit alleen al als ze ziet dat iemand die niet meer in de B rondhobbelt, met dit soort betuiging met zweep erbij een paard dit aan doet. Dat verwacht je van een penny die ook ooit iets heeft gezien en niet van een pupil die hoge ogen moet gooien. De basistechniek technisch moet kunnen uitleggen. Hoe rijd ik een pony correct aan de teugel met correcte aanleuning, wat is durchlässigkeit. Dat is iets wat je van een meisje van dat kaliber mag verwachten en van een begeleider mag je verwachten dat ze dat niet even aan de hand van een levend voorbeeld gaat laten zien.....

Dus: verantwoordelijkheid nemen....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:30

Tiestoke schreef:
Geestelijk is het met Power blijkbaar goed, zijn prestaties hebben er zeker niet onder geleden. Aan de hand waarvan moet men dan een conclussie trekken om ze te schorsen als er verder niks aan de hand is?? Wat verwachtte men dan van deze zaak?? Aan de hand waarvan moeten ze de straf basseren??

Vroeger toen het Oostblok nog het Oostblok was kwamen hier de beste atleten vandaan. Die werden van kleuter af getraind en er werden veel anabolen gegeven. Niemand zal nu zeggen dat het een goede methode was maar ze waren wel de beste van de wereld. Dus om te zeggen dat het goed gaat met iets of iemand omdat zijn prestaties goed zijn is wel erg kort door de bocht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:33

Nikka schreef:
Tiestoke schreef:

Vroeger toen het Oostblok nog het Oostblok was kwamen hier de beste atleten vandaan. Die werden van kleuter af getraind en er werden veel anabolen gegeven. Niemand zal nu zeggen dat het een goede methode was maar ze waren wel de beste van de wereld. Dus om te zeggen dat het goed gaat met iets of iemand omdat zijn prestaties goed zijn is wel erg kort door de bocht.

Dat is een goeie, Nikka. Helemaal mee eens. Ja

Men vergeet daarbij ook het mentale aspect helemaal. Ik ken genoeg paarden die mentaal niet helemaal meer ok zijn, maar hun kunstje prima kunnen uitvoeren. Ik kan daar niet naar kijken, maar veel mensen zien dat niet eens. Verdrietig

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:38

Nikka schreef:
Tiestoke schreef:

Maar waar doelen jullie op?? Wat is volgens jullie een goede straf dan want bijna iedereen is het oneens met de uitspraak maar wat was volgens jullie dan wel een goede uitspraak geweest??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:43

Door deze uitspraak lijkt het alsof het kennelijk geoorloofd is. Dat het vanwege het feit dat het de Coby is wel door de vingers gezien mag worden.

Je kunt je afvragen of deze handeling niet onder dierenkwelling valt en een passende straf daarvoor zou dan gewenst worden. En dan nog is het zo dat hoge bomen veel wind vangen en juist dan heb je meer verantwoordelijkheid naar je daden toe te nemen, meer dan een "gewoon" iemand.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:09

Ik ben het op zich wel eens met de uitspraak, als ik zie hoe deze tot stand is gekomen. Gebrekkige aanklager en zeer capabele advocaten. Met name de getuige deskundigen die de advocaten veel beter hadden geregeld en geprepareerd, zijn verantwoordelijk voor deze uitkomst van het tuchtcollege. Ik denk dat het KNHS best een betere zaak had kunnen maken.
Zoals ik de foto's gezien heb ik vind ik het persoonlijk een zeer onprettig beeld.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:41

Juridisch gezien is dit de goede uitspraak. Ze hadden een sterke zaak opgebouwd. Hadden 'deskundigen',etc. De term deskundige is echter ook weer ruim. Ook die zijn het bijna nooit met elkaar eens. Als je bijv. (nu een vb. op een totaal ander vlak dan paarden) kunsthistoricus Prof. P Hecht neemt die beweerd dat in 17de eeuwse genreschilderstukken bijna nooit een verborgen betekenis schuilgaat. Prof. E de Jongh echter beweert het tegenovergestelde. Bijde hebben bewijzen en het resultaat is bij beide te zien geweest in tentoonstellingen in o.a. het Rijksmuseum. Wie heeft gelijk??
Het is zonde dat kenneklijk de KNHS het niet de moeite neemt een capabele aanklager te nemen. Misschien waren ze ook vrijgesproken als die wel capabel was geweest. Maar waar het ons eigenlijk toe brengt is dat de KNHS zichzelf hiermee niet serieus neemt. Het zichzelf hiermee voor schut. Niet met het vrijspreken, want dat is gezien alle stukken correct. Maar wel met het zeer onzorgvuldig voorbereiden van de aanklager, die ook een (onafhankelijk) onderdeel is van de KNHS. Het niet ter schrifte stellen van een verklaring van getuigen is een beginnersfout die een advocaat stagair nog niet mag maken. Met zo'n fout gewoon een oetlul. Dat is het niet goed doen van je werk en er geen moeite voor doen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:42

Helemaal eens, zo zie ik het ook!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:42

Maar Tiestoke vroeg om een 'goede straf', een officiele waarschuwing die gepubliceerd word als zijnde een! Een korte wedstrijdschorsing oid zou ook wel op zijn plaats zijn. Ze heeft geen moord begaan, het paard leeft en ziet er ook als zodanig uit. Het dier word goed behandeld. Maar zoals eerder aangekaart word: zij heeft een voorbeeldfunctie, daar hoort ze zich bewust van te zijn. Als zij een kleine veroordeling aan de broek zou krijgen zou dat een indirecte waarschuwing zijn aan alle ruiters die hun paarden 'opbinden'.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 00:07

Tuurlijk moeten ze zaken als dit serieus nemen. Maar oooook daar waren wij niet bij en weten niet wat hier verder wel of niet aan vooraf is gegaan.