Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:02

Nadya schreef:
Het is geen uitzondering, ik ken ze helaas ook. Meer dan me lief is. Verdrietig

Zeker geen uitzondering. Op de meeste maneges maneges hier in de omgeving is er uberhaupt geen weidegang of paddock te bekennen. Laat staan dat ze een keertje samen los mogen...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:05

Citaat:
Anneve, lees nou wat je zegt: er worden paarden gefokt, wat voor mijn gevoel een grote inteelt is, als ik het zo lees.

Dat lees je dan fout, fokken is geen synoniem voor inteelt.

Ik heb eerder al gezegd dat het voor de verkoper wel lastig is. Voor de koper niet haha.
Maar goed, de verkoper is dan ook de enige gedupeerde, de paarden zijn gelukkig.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:06

anneve schreef:
Dat lees je dan fout, fokken is niet synoniem met inteelt.

Ik heb eerder al gezegd dat het voor de verkoper wel lastig is. Voor de koper niet haha.
Maar goed, de verkoper is dan ook de enige gedupeerde, de paarden zijn gelukkig.

Hoe weet jij dat de paarden gelukkig zijn? Dat het niet aangetoond is dat ze ongelukkig zijn, wil nog niet zeggen dat ze gelukkig zijn.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:07

Nou, bij ons staan alle paarden lekker buiten en in alle stallen hier in de omgeving ook. Ben wel benieuwd naar het werkelijke percentage binnen gehouden paarden.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:08

Van endorphines wordt je gelukkig, dat is dan weer wel bewezen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:08

Ja, ik zou ook graag verdelingen willen zien van aantal uren beweging / buiten / contact met soortgenoten. Ben zeer benieuwd.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:09

Op de manege waar ik vroeger stond kwamen de paarden 1 keer per week een dag buiten. Pardon, ik moet zeggen de pony's. Die stonden dan samen in 1 wei. De paarden stonden af en toe per één en ingepakt met peesbeschermers en springschoenen en weetikwat in een weitje. Moet ik erbij zeggen dat de ponystallen daar ongeveer 2 bij 3 waren en de paarden stallen 2,5 bij 3.

Ik wilde dat mijn pony vaker buitenkwam en uiteindelijk waren we met een groep klanten waarvan elke keer iemand de pony's buiten en binnen zette. Maar dat was een elitegroepje en bovendien is dat helemaal niet altijd makkelijk (heel anders dan wanneer de paarden aan huis staan, dan zet je ze binnen en buiten wanneer je wilt)

Later kon je je paard / pony buiten laten zetten door de mensen die daar werkten, maar dat kostte je 30 euro per maand ofzo Gestoord

Ben blij dat ze nu bij wijze van spreke gewoon in mijn achtertuin staan. Maar lang niet iedereen heeft die mogelijkheid en dan ben je altijd afhankelijk van anderen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:09

griziyr, dat vind ik ook lastig hoor, dan heb je het dus over geblesseerde paarden en dat is dan toch een geval apart... Ik denk dat het ene paard met een peesblessure in een box staan het mentaal beter aankan dan de ander; toen mijn exmerrie, toen 5, twee weken bij me was, kwam ze vast te liggen in haar box, ramde zich letterlijk omhoog; wat resulteerde in een sequester van het hielbot en de achilles -en strekpees waren enorm beschadigd. Diagnose 50 % kans op herstel mits in box. Dit dier had 5 jaar lang alleen maar buiten gelopen, ken de het fenomeen box 4 weken! In Emmeloord (van Muiswinkel hielp me destijds) kregenw e het advies haar een paar maand op stal te houden , waarbij ik haar twee keer per dag antibioticum inspoot (de artsen vonden haar een ramp), ik was best bang fout te prikken maar het ging goed.. De merrie werd zuurder, at minder, stond er zo zielig bij dat ik in overleg vroeg een klein stukje af te zetten naast haar vriendinnetje. dat was goed mits ik haar in de gaten hield. been knapte al iets op in de stal en kreeg butien kleine terugslag maar wat knapte ze op; ze kreeg haar glans terug, ook in de ogen, werd weer dikker en meer paard!
Ik nam wel een risico volgens van Muiswinkel maar hij ging mee in het feit dat een dier - mits het voor het welzijn beter was- daardoor ook beter kon genezen.
Het zou nooit goedkomen maar ze is helemaal boven jantje gekomen destijds, steeds meer naar buiten, langer, meer ruimte, kreeg homeopathie erbij en genas boven verwachting!

Volgens mij is het daarom zo belangrijk te kijken naar waar je paard goed op reageert...
Laatst bijgewerkt door detour op 06-12-07 17:11, in het totaal 4 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:10

anneve schreef:
Van endorphines wordt je gelukkig, dat is dan weer wel bewezen.

Net zoals drugs inderdaad, gedurende de periode van gebruik en een korte tijd daarna. Maar de verslaving op zich maakt niet gelukkig, vraag maar eens aan een drugsverslaafde of hij gelukkig is. Dat is hij alleen als hij gebruikt, de rest van de dag zijn ze niet zo vrolijk, anders zouden ze ook niet verslaafd zijn. Juist het ongelukkige gevoel op het moment dat je niet gebruikt, zorgt ervoor dat je weer drugs gaat gebruiken.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:12

Yep, en die zijn in dit geval altijd voorhanden, dus wat wil je nog meer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:13

Bij luchtzuigers/kribbebijters is toch ook al lang bekend dat dit in het grootste gedeelte van de paarden komt door maagproblemen? Het spijsverwerkingssysteem is niet zo ingericht op het huidige voer en dus krijgen paarden last van maagzuur.

Luchtzuigen/kribbebijten is dan vervolgens een manier om te proberen het maagzuur te neutraliseren. En ja, dat kunnen ze ook op het land doen.

Er zijn hele prima poeders die je over het voer kunt strooien om dat brandende maagzuur te verminderen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:13

Anneve, dat is dus bewezen, dat endorfine gelukkig maakt; denk je dat het paard het opwekt omdat het al gelukkig is?...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:14

anneve schreef:
Yep, en die zijn in dit geval altijd voorhanden, dus wat wil je nog meer.

Een paard dat uit zichzelf vrolijk is, zonder de 'drugs' erbij. Maar dat is zeker een heel rare gedachte?
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 06-12-07 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:14

Tja, van de jarenlange boulimia/anorexia die ik had kreeg ik ook endorfines. God, wat word je daar gelukkig van. Gestoord
Kom op, zeg, dit zijn toch geen argumenten???

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:16

Anneve, ik wil je uitnodigen om in Friesland rond te rijden, vooral in het noorden... daar staat bijna geen enkel paard buiten.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:17

Hier nog wel gelukkig, maar dat zijn voornamelijk de 24/7 paarden. De rest staat weer lekker warm opgestald.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:21

Adriana schreef:
Anneve, ik wil je uitnodigen om in Friesland rond te rijden, vooral in het noorden... daar staat bijna geen enkel paard buiten.......

Da's eigenlijk ook maf want je zou denken dat ze daar nog wel genoeg ruimte hadden Verward

Hier in het grensgebied moet ik zeggen dat er nog veel paarden buitenstaan. Helaas ook veel baggerige modderweien Scheve mond

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:23

Ja natuurlijk is het fijn voor het paard als het zonder luchtzuigen gelukkig is. Prima, ik wil hier geen pleidooi houden om je paard aan het luchtzuigen te krijgen. Maar als je een paard hebt wat luchtzuigt dan is het heel slecht voor het dier om het daarvan te proberen te weerhouden. Daar is wel onderzoek van, ik moet even zoeken in mijn documentatie:

Citaat:
The effect of short-term prevention on the subsequent rate of crib-biting in thoroughbred horses.
McGreevy PD, Nicol CJ.
Department of Clinical Veterinary Science, University of Bristol, UK.
The results of an experimental study of the motivational consequences of short-term prevention of crib-biting are reported here. Eight test horses wore a cribbing collar for 24 h. This was effective in preventing crib-biting in 6 subjects. Using analysis of co-variance that accounted for baseline differences in crib-biting rate, test horses showed significantly more crib-biting than control horses on the first day after prevention (P < 0.05). There was also a highly significant increase in the crib-biting rate of test horses on the first day after prevention in comparison with their baseline rate (P < 0.01). This defines the increase as a post inhibitory rebound. An increase in the novelty of the cribbing bar and an increase in feeding motivation during the period of prevention are rejected as explanations of the rebound in this study. Instead, it is suggested that the rebound reflected a rise in internal motivation to crib-bite during the period of prevention. Behaviours that exhibit this pattern of motivation are generally considered functional; and it has been argued that their prevention may compromise welfare.
1: Equine Vet J Suppl. 1998 Nov;(27):35-8. Links

Ik vind het rot voor je Nadya dat je boulimia hebt gehad, maar als je er erfelijk mee belast bent, hoef je jezelf niets te verwijten. En dat probeer ik hier uit te leggen. Willen jullie dan dat alle luchtzuigers afgemaakt worden? Dat is nl. de enige manier voor paarden om van deze verslaving af te komen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:24

griziyr schreef:
Verandering in botstructuur kan ik niet aantonen en hoe zwaar weegt dierenwelzijn in zijn algemeenheid maar ook voor dit paard in het bijzonder??

Die verandering hoef je niet aan te tonen, daar zijn al wetenschappelijke studies naar gedaan. Lachen Het goede nieuws is dat het itt bij mensen bij paarden omkeerbaar is (tot een bepaald punt natuurlijk Knipoog ), bij meer beweging zal het bot weer sterker worden.

Ik zeg ook niet dat iedereen het advies van de DA naast zich neer moet leggen, en ook niet dat in alle situaties boxrust onzin is (bijv. bij een gebroken been ofzo...).
Ik zeg ook niet dat het enige alternatief is om je paard maar op goed geluk in de wei te gooien. Knipoog Het beste lijkt een klein weilandje te werken, solitair maar wel met zicht op de andere paarden, veel ruwvoer tegen de verveling, frisse lucht en hele rustige, geleidelijke maar constante beweging. Door die doorbloeding blijkt de pees zelfs beter te genezen dan bij boxrust.
Uiteraard dit alles i.c.m. therapie zoals stappen op het harde, koelen/verwarmen/koelen (de afwisseling daarvan blijkt het beste te werken), fysiotherapie, geluidsgolven etc.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:24

Apple schreef:
Bij luchtzuigers/kribbebijters is toch ook al lang bekend dat dit in het grootste gedeelte van de paarden komt door maagproblemen? Het spijsverwerkingssysteem is niet zo ingericht op het huidige voer en dus krijgen paarden last van maagzuur.

Luchtzuigen/kribbebijten is dan vervolgens een manier om te proberen het maagzuur te neutraliseren. En ja, dat kunnen ze ook op het land doen.

Er zijn hele prima poeders die je over het voer kunt strooien om dat brandende maagzuur te verminderen.

precies, en omdat paarden die op stal gehouden worden vaak niet in de gelegenheid zijn om te kunnen kauwen krijgen ze dus irritatie aan de maag waardoor zweren kunnen ontstaan. Trouwens ook kunnen zweren ontstaan door stress...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:26

anneve schreef:
Ik vind het rot voor je Nadya dat je boulimia hebt gehad, maar als je er erfelijk mee belast bent, hoef je jezelf niets te verwijten. En dat probeer ik hier uit te leggen. Willen jullie dan dat alle luchtzuigers afgemaakt worden? Dat is nl. de enige manier voor paarden om van deze verslaving af te komen.

Haha, prachtig! Haha! Voor boulimia hoef je je überhaupt niet te schamen, of het nu erfelijk of omgevingsbepaald is: je hebt er toch niet voor gekozen? Knipoog

En paarden die luchtzuigen is evenmin iets te verwijten. Wel de mensen die voor de omstandigheden hebben gezorgd waardoor het ontstond (oftewel huisvesting, oftewel voerbeleid/trainingsbeleid waardoor maagklachten ontstaan zijn).
Afmaken lijkt me wat drastisch, en economisch ook niet erg handig. Clown Simpele maagzuurremmers helpen een heel groot deel van de luchtzuigers al van hun klachten en dus hun gedrag af. Om de verandering blijvend te maken zal natuurlijk gekeken moeten worden naar de leefsituatie die in eerste instantie aanleiding was voor het ontstaan van de klachten (andere voerbeleid, minder zware training).

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:27

Nee, natuurlijk wil ik dat niet. Ik zou graag zien dat alle paarden veel beweging krijgen per dag (de hele dag op wei of paddock, eventueel met open inloopstal), en dat ze onbeperkt contact met soortgenoten hebben. De paarden die dan nog luchtzuigen (wat zeer marginaal tot geen zal zijn), daar dan iig niet mee fokken.

Het feit dat er uberhaupt stallen zijn waar 35-50% luchtzuigers voorkomen, en ik nog nooit een weiland heb gezien waarop dat het geval was (sterker nog, ik heb persoonlijk nog nooit een paard in een weiland zien luchtzuigen), zegt mij al genoeg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:29

anneve schreef:

Maar ik weet dat het niet alleen met erfelijkheid te maken had (niet bepaald!!) en ik verwijt mezelf gelukkig niets.
Deze ziekte hoeft niemand zichzelf te verwijten, hoor. Je krijgt het niet voor je lol, neem dat maar van me aan. Knipoog

Even terug naar het onderwerp: Ik denk dat als het erfelijk is, er gewoon niet meer met die paarden gefokt moet worden.

anneve

Jullie doelen op deze studie waarschijnlijk

Citaat:
Study of crib-biting and gastric inflammation and ulceration in young horses.
Nicol CJ, Davidson HP, Harris PA, Waters AJ, Wilson AD.
Department of Clinical Veterinary Science, University of Bristol, Langford House, Bristol BS40 5DU.
Nineteen young horses that had recently started to perform the stereotypy of crib-biting were compared with 16 non-stereotypic horses for 14 weeks. After initial observations of their behaviour and an endoscopic examination of the condition of their stomachs, the horses were randomly allocated to a control or an antacid diet At the start of the trial, the stomachs of the crib-biting foals were significantly more ulcerated and inflamed than the stomachs of the normal foals. In addition, the faecal pH of the crib-biting foals (6.05) was significantly lower than that of the normal foals (6.58). The antacid diet resulted in a significant improvement in the condition of the horses' stomachs. The crib-biting behaviour declined in most of the foals, regardless of their diet, but tended to decline to a greater extent in the foals on the antacid diet.

Echter deze dieren vertoonden al luchtzuigen bij het begin van de studie, dus de kip of het ei wordt hier niet mee bewezen.

detour

Anneve, dus paarden die gelukkig zijn gaan endorfine aanmaken om nog gelukkiger te zijn? Waarom heb je daar geen antwoord op?..

Slecht om ze ervan te weerhouden, dat is het enige wat dit onderzoekje aangeeft; echter gaat het om het voorkomen ervan. Daarom is het de moeite waard wat MvD van plan is praktisch gezien. Prima intiatief. Knipoog
Paarden die nog groeien in hun verslaving dus net begonnen zijn, kunnen er wel degelijk af komen; ik weet wel dat er getracht wordt om medicijnen te maken die de die hards er vanaf kunnen helpen. Hopelijk gaat dat lukken!