Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orange1

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:43

nou het is toch zo ? sorry hoor maar als het varkens waren ofzo dan stond het mischien niet eens in de krant

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:42

Kom op, er zijn als gevolg van dezelfde storm dode schapen aangespoeld. Hebben jullie daar iemand over gehoord?

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:02

Karl66 @ nee !

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:20

Ja op het nieuws en waarschijnlijk op het schapenforum Knipoog

Maar blijven jullie jezelf nog maar lekker herhalen, fijn weekend Doei, doei

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:24

sarabande schreef:
Ja op het nieuws en waarschijnlijk op het schapenforum Knipoog

Maar blijven jullie jezelf nog maar lekker herhalen, fijn weekend Doei, doei

Schapen spreken je duidelijk niet aan....jammer..... Bloos

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:32

schapen zijn ook dieren net zo als paarden ! dus ik vind het even erg !

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:55

Sarabande : ik ben meerdere keren bij hem op het erf geweest en op en bij de plekken waar de paarden staan. Hij maakte er geen probleem van om je gewoon alle dieren te tonen. Nu waarschijnlijk wel omdat er zoveel negatieve dingen zijn over hem. Ik wil hem niet goed praten maar ik kan me zo voorstellen dat je niet zomaar vreemden meeneemt je erf op als je zoveel dreigende mails/telefoontjes etc hebt gekregen. Ik kocht er graag een dier omdat ik ze prettig in de omgang vond en ik heb zelf een beetje het penny idee dat alles wat daar weg is in elk geval zeker weten niet naar de slager gaat.
Naar mijn eigen idee is het daar viezer dan nodig maar toch voldoet hij schijnbaar wel aan de levensbehoeften van de dieren want hij heeft ze al jaren en ze worden niet in beslag genomen. Nogmaals ze worden niet mishandeld en krijgen voldoende te eten, hij ontwormd ze ook. Alleen bekappen, poetsen en de hokken heel netjes hebben is er niet bij. Het zijn een soort van potstallen, wat ik persoonlijk erg vies vind maar dat is mijn mening.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:59

Citaat:

Of bij een brand omkomen... nee hoor, ik denk ook niet dat dit topic dan bestaan had.

Sorry, kon het niet laten....

Waarschijnlijk had dan nu heel ... www.knor.nl gebonst van de geruchten ... Haha! Haha! Haha!

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:02

nog even een toevoeging: de meeste dieren staan niet in aparte stalletjes, het zijn een soort van loodsen met daarin een enorm hok waar een heleboel paarden in staan. Staan per leeftijd bij elkaar en dan de volwassen hengsten wel apart van de volwassen merries. Het lijkt een beetje op het idee koeienstal maar dan met paarden er in en dan voor de stal op de grond ligt het voer net als bij koeien. Dat wordt er ook met een trekker ingereden.
Laatst bijgewerkt door LucyB op 10-11-06 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:03

LucyB schreef:
nog even een toevoeging: de meeste dieren staan niet in aparte stalletjes, het zijn een soort van loodsen met daarin een enorm hok waar een heleboel paarden in staan. Staan per leeftijd bij elkaar en dan de volwassen hengsten wel apart van de volwassen merries.

ziet er dus niet slordig uit ?

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:04

ik vind het zelf niet netjes maar dat is alleen mijn mening, dat wil nog niet zeggen dat het slecht is voor de dieren zelf. Ik vind het niet netjes omdat het schoner had kunnen zijn als de paarden makker waren en makkelijker uit het hok konden zodat het vaker verschoond kon worden. Helaas zijn ze niet mak en daardoor is het erg lastig om ze steeds er in en er uit te halen.
Laatst bijgewerkt door LucyB op 10-11-06 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:05

Ze worden dus echt in groepsverband gehouden, staan niet vast en de natuur van "kudde" wordt zoveel mogelijk nagebootst..... Tja kan me voorstellen dat ze dan niet in beslag genomen worden.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:06

slimmerik @ even offtopic wat een coole ava:P waha zo heb ik laatst ook iets gehad met de hond een stok gooien en dan vlieg je er zelf achter aan

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:07

nog een keer slimmerik wat heb je leuke posts : 2006 Tong uitsteken

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:08

Ik heb al eerder geschreven dat ik het net zo erg had gevonden als het koeien, varkens op schapen waren geweest en met mij velen in Nederland.

Weer blijkt hier dat een hoop mensen hier de "positieve" verhalen van bokkers wel geloven en de "negatieve" afdoen als boktgeruchten. Zo onpartijdig zijn jullie dus helemaal niet.

Ik zou zeggen: succes met de oprichting van de fanclub voor deze boer.
Ik heb het hier ook gezien, jullie hebben overal gelijk is en ik ben een penny en dom watje. ;0

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:14

ThePast03 ik vind je niet dom/penny of wat ook en ik zal zeker Lootsma niet tot heilige verklaren. Toch vind ik het persoonlijk ook niet nodig om hem te nomineren voor dierenmishandelaar van het jaar want hij is niet per definitie slecht voor zijn dieren. Ik heb ergere dingen zien gebeuren met paarden (die dan toevallig wel gepoetst en bekapt worden). De oude Lootsma is heel erg ouderwets en voldoet in de ogen van meerdere paardenmensen niet aan onze eisen maar dat betekent niet dat die dieren het echt slecht hebben. Ik hoop dat je begrijpt hoe ik het bedoel. Het is ook heel anders of je nu 1 paard hebt als vriend en hobby, of je hebt er 200 om je centen mee te verdienen. Zoals hij die paarden houdt, worden in nederland ook veel koeien gehouden en daar kraait geen haan naar. Deze paarden zijn nu toevallig wereldberoemd geworden vanwege het hoge water.
Laatst bijgewerkt door LucyB op 10-11-06 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:18

LucyB schreef:
[*olduser*] ik vind je niet dom/penny of wat ook en ik zal zeker Lootsma niet tot heilige verklaren. Toch vind ik het persoonlijk ook niet nodig om hem te nomineren voor dierenmishandelaar van het jaar want hij is niet per definitie slecht voor zijn dieren. Ik heb ergere dingen zien gebeuren met paarden (die dan toevallig wel gepoetst en bekapt worden). De oude Lootsma is heel erg ouderwets en voldoet in de ogen van meerdere paardenmensen niet aan onze eisen maar dat betekent niet dat die dieren het echt slecht hebben. Ik hoop dat je bergijpt hoe ik het bedoel. Het is ook heel anders of je nu 1 paard hebt als vriend en hobby, of je hebt er 200 om je centen mee te verdienen.

Het gaat me erom dat er nu twee tegenstrijdige verhalen over de boer geplaats worden over hou hij zijn paarden houdt. En de mensen hier die vanaf het begin de boer gesteund hebben geloven gelijk het positievere verhaal. Dat stoort me terwijl ze anderen ervan beschuldigen dat ze op roddels afgaan.
Het was dus zeker niet tegen jou bedoeld.

En dit was echt het laatste wat ik er hier over gezegd heb. Knipoog

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:24

ThePast03 schreef:
LucyB schreef:
ThePast03 ik vind je niet dom/penny of wat ook en ik zal zeker Lootsma niet tot heilige verklaren. Toch vind ik het persoonlijk ook niet nodig om hem te nomineren voor dierenmishandelaar van het jaar want hij is niet per definitie slecht voor zijn dieren. Ik heb ergere dingen zien gebeuren met paarden (die dan toevallig wel gepoetst en bekapt worden). De oude Lootsma is heel erg ouderwets en voldoet in de ogen van meerdere paardenmensen niet aan onze eisen maar dat betekent niet dat die dieren het echt slecht hebben. Ik hoop dat je bergijpt hoe ik het bedoel. Het is ook heel anders of je nu 1 paard hebt als vriend en hobby, of je hebt er 200 om je centen mee te verdienen.

Het gaat me erom dat er nu twee tegenstrijdige verhalen over de boer geplaats worden over hou hij zijn paarden houdt. En de mensen hier die vanaf het begin de boer gesteund hebben geloven gelijk het positievere verhaal. Dat stoort me terwijl ze anderen ervan beschuldigen dat ze op roddels afgaan.
Het was dus zeker niet tegen jou bedoeld.

En dit was echt het laatste wat ik er hier over gezegd heb. Knipoog

Ik ook niet meer ik vind het wel goed ...

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:38

schuldig of niet, opzettelijk heeft de eigenaar het nooit bedoeld, het is gebeurt het kan iedereen overkomen! vind het onnozel dat er een rechtzaak komt, de eigenaar heeft ze boete al betaald denk ik, ongeveer 20 paarden en een hoop DA kosten gok ik....

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:42

LucyB schreef:
nog even een toevoeging: de meeste dieren staan niet in aparte stalletjes, het zijn een soort van loodsen met daarin een enorm hok waar een heleboel paarden in staan. Staan per leeftijd bij elkaar en dan de volwassen hengsten wel apart van de volwassen merries. Het lijkt een beetje op het idee koeienstal maar dan met paarden er in en dan voor de stal op de grond ligt het voer net als bij koeien. Dat wordt er ook met een trekker ingereden.

Kennissen van mij hadden een groot melkveebedrijf met zo'n 80 stuks melkvee plus het jongvee. Ook zij hielden hun vee op deze manier, m.n. in de winter. Ik kan me dus enigszins voorstellen hoe Lootsma zijn paarden houdt. Volgens mij hoeft dat niet per se slecht te zijn, maar ik denk dat het enigszins vreemd overkomt op mensen die gewend zijn paarden in een box te houden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:09

ThePast03, vind je het zelf niet een beetje flauw om te zeggen dat je deze boer steunt als je opmerkt dat veroordelen beter aan de rechter overgelaten kan worden?

De verhalen variëren van hij had ze al 3 weken geleden weg moeten hebben gehaald tot ze zijn in overleg met it Fryske Gea op een hoge dobbe gezet waar vaker dieren hoog water afgewacht hebben en ze zijn om een onverklaarbare reden gaan zwemmen.

En van het is een boer die zijn dieren schandelijk verwaarloosd tot het is een boer die zijn paarden als vee houdt, wat de gemiddelde bokker niet begrijpt.

Maar onder aan de streep zien en horen wij dingen op afstand van achter onze pc en kunnen dus niet goed beoordelen wat voor waarde we aan alle verhalen kunnen hechten. En dus lijkt het mij nog steeds het beste om het onderzoek aan de AID en het openbaar ministerie over te laten om daarna een rechter te laten oordelen. Dat heeft niks met deze boer de hand boven het hoofd te houden te maken maar wel alles met een eerlijke veroordeling of vrijspraak die op feiten gebaseerd is.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 02:31

slimmerik schreef:
Ze worden dus echt in groepsverband gehouden, staan niet vast en de natuur van "kudde" wordt zoveel mogelijk nagebootst..... Tja kan me voorstellen dat ze dan niet in beslag genomen worden.

Heerlijk voor die paarden...stel je voor dat ze gescheiden worden en in een betonnen cel van 3x3 gezet worden ....met dekens op....en nog hard werken ook...en nog op concours , al dat gestress.
Nee ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ze het nu slecht zouden hebben. Een loopstal is ideaal, voer op het pad ervoor is dus schoon en een potstal is lekker zacht en warm. Borstelen doen de maatjes onderling wel en bekappen hadden ze toch al een hekel aan.

Ik snap niet dat er nog steeds bokkers zitten te (zei.....)... roddelen over die mensen. Laat die mensen toch met rust en .......ga je paard uitmesten of .....nog weer een keer poetsen en nog een keer rijden en nog eens uitmesten.....leef je lekker uit in de stal Dromen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:58

Precies Ja

Dit schrijft Blokje op het andere topic(was verkeerd geplaatst) waaruit blijkt dat er zelfs in het dorp in tegenstelling tot wat sommige bokkers beweerden positief over die boer gedacht wordt:

blokje schreef:
Heey mensen,
Mijn ouders waren dinsdag naar marrum omdat mijn oom en tante daar wonen.
Die hoorde een heeeeeeel ander verhaal aan.
Die man had 1200 dieren daar staan (koeien en paarden)
Hij was ze al aan het weg halen, en en had er dus al rond de 1100 weg. Toen liep het eiland onder, hij was net weg met de andere dieren. Een "Dierenliefhebster" belde de brand weer. (goed natuurlijk) En ze belde de media. Maar omdat die met luide sirenes aan kwam holde de paarden verder het water op. En het weiland liep nog vol.
Daardoor raakte ze vast op het eiland..
Dat was wat mijn oom en tante vertelde en die wonnen daar ook....
Wat is nou waar?
Het gene wat ze op TV vertellen.
Of heeft die man echt gebrobeerd de dieren te redden?
Want wij worden nu wel lekker op gestokt tegen die man, maar misschien is alles wel niet waar...

Misschien weten de meiden van de redding meer....

Groeten helga.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:14

Dan zal ik m'n eigen reactie daarop uit dat topic ook even quoten:
Stennisje schreef:
Je slaat de spijker op zijn kop Helga, wat is nou waar?

Zelfs mensen die de boer kennen komen met verschillende verhalen.

Laten we maar afwachten wat er uit het onderzoek komt en wat de AID beslist.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:21

Heey mensen,
Mijn ouders waren dinsdag naar marrum omdat mijn oom en tante daar wonen.
Die hoorde een heeeeeeel ander verhaal aan.
Die man had 1200 dieren daar staan (koeien en paarden)
Hij was ze al aan het weg halen, en en had er dus al rond de 1100 weg. Toen liep het eiland onder, hij was net weg met de andere dieren. Een "Dierenliefhebster" belde de brand weer. (goed natuurlijk) En ze belde de media. Maar omdat die met luide sirenes aan kwam holde de paarden verder het water op. En het weiland liep nog vol.
Daardoor raakte ze vast op het eiland..
Dat was wat mijn oom en tante vertelde en die wonnen daar ook....
Wat is nou waar?
Het gene wat ze op TV vertellen.
Of heeft die man echt gebrobeerd de dieren te redden?
Want wij worden nu wel lekker op gestokt tegen die man, maar misschien is alles wel niet waar...
Groeten helga.