Reddingsactie Friese paarden mislukt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Re: Reddingsactie Friese paarden mislukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:21

Omdat ze tegengehouden werden door de mensen die er waren..het leger enzo.

Vond het geen lekker gezicht..dode paarden hangend aan een trekker, maar ja realiteit..

SANEX

Ohja het meest belachelijke vind ik nog de reactie van de eigenaar :"Als de paarden op het andere stuk waren blijven staan was er niks aan de hand geweest, maar ze zijn zelf weggelopen"

Dus jammer paardjes, eigen schuld, dikke bult

Je kan toch niet teggen een paard zeggen :"Blijf daar" ?!?!

ceasario

Marigold schreef:
karin, de boeren 'mogen' niet, het fryske gea doet het nu dus zoals op tv, eerder was het land van die boeren.

En dan kun je de grond tijdelijk pachten en probeer je winst te maken om nog ook paarden van derde bij in te scharen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:22

Ann schreef:
Volgens de plaatselijke boeren is het een compleet media circus geworden wat nergens toe leidt.
Hun manier van weghalen is er met vissersboten heen te gaan, er voor zorgen dat de paarden in paniek raken door een tweetal pistoolschoten af te vuren en de in paniek geraakte paarden achter de boten aan naar een veiligere plek te loodsen... dit doen ze ieder jaar en dat gaat nooit mis...

Misschien dat dit met een paar paarden wel lukt, maar met meer dan honderd lijkt me toch lastiger. Helemaal als je weet dat er onder water nog allemaal paaltjes met prikkeldraad staan, loods daar al die paarden maar eens precies tussendoor...lijkt me erg lastig

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:22

Jertadeperta schreef:
Ann schreef:
Volgens de plaatselijke boeren is het een compleet media circus geworden wat nergens toe leidt.
Hun manier van weghalen is er met vissersboten heen te gaan, er voor zorgen dat de paarden in paniek raken door een tweetal pistoolschoten af te vuren en de in paniek geraakte paarden achter de boten aan naar een veiligere plek te loodsen... dit doen ze ieder jaar en dat gaat nooit mis...

Misschien dat dit met een paar paarden wel lukt, maar met meer dan honderd lijkt me toch lastiger. Helemaal als je weet dat er onder water nog allemaal paltjes met prikkeldraad staan, loods daar al die paarden maar eens precies tussendoor...lijkt me erg lastig

Inderdaad Jertadeperta, met een koppeltje zou dat prima lukken, maar met zo'n grote groep???

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:23

Karin schreef:
Dat vroeg ik me ook al af. Vandaar mijn opmerking over 'voorkomen is beter dan genezen'. Als zoiets ieder jaar voorkomt en er ieder jaar boeren moeten uitrukken om die paarden daar weg te krijgen, waarom leert men daar dan niet van?

Ik heb ergens gelezen dat dit gebied de afgelopen 10 jaar niet is overstroomd, ik kan het niet 100% bevestigen, dus hang me er niet aan op.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:23

ik denk dat de manier van de boeren goed had gewerkt als ze dat metteen gedaan hadden, dan waren de paarden nog fris, en was het wel goed gekomen, want die verdronken paarden, dat kwam omdat ze zwommen, en achter een hek niet verder konden.. (zoals ik het begreep)
de boeren hadden de paarden begeleid langs een goede route.
maar ja, niet vergeten, dat het natuurlijk heel erg hard waaide he gister..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:26

Ann schreef:

De brandweer is druk bezig (vanaf 11.00 uur) met het brengen van hooi + water, vooralsnog zijn ze er nog niet weg...

Water genoeg zou je zeggen. Knipoog

Triest dat dit heeft kunnen gebeuren ik hoop dat de overige paarden er redelijk goed vanaf komen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:26

Zout water is er inderdaad genoeg.

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:27

Zouden we alsjeblieft op kunnen houden met het verzinnen van de meest vergezochte uitvluchten voor de eigenaren?
Als je 150 schuwe paarden hebt lopen op een buitendijks stuk en er wordt breeduit nationaal aangegeven dat het fors gaat stormen en dat er in het noorden dijkbewaking wordt ingesteld, dan spoor je niet wanneer je je beesten daar laat lopen. Een kleine selectie:
- 'Er zijn er teveel' (dan had je eerder en met meer materieel aan de gang moeten gaan),
- 'ze zijn te schuw' (ooo, waarom heb je er dan zoveel?),
- 'ze zijn geschrokken van lichten' (van mensen die wel de verantwoordelijkheid voor hun dieren namen; waar was u toen ze zo schrokken?)
- 'wij hebben ze naar een hoger stuk gebracht' (uiterst slim om ze vervolgens los te laten rondhuppelen),
- 'de hulpverleners hebben het gedaan' (nadat de eigenaren het zelf eerst grondig verkl**t hebben),
- 'ik ben niet gewaarschuwd' (Hans Anders heeft een gratis gehoortest; ik woon in NH, en ook daar waarschuwden ze al vanaf maandag)
- 't is een mediacircus geworden (ook weer; pas nadat de eigenaar dit zover heeft laten komen)
- de boeren doen het beter (o ja? Wanneer dan?)
Allemaal niks anders dan ernstige rotsmoezen van mensen die een absolute rotgok genomen hebben ten koste van hun dieren, maar die niet volwassen genoeg zijn om op de blaren te gaan zitten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:28

SANEX schreef:
Ohja het meest belachelijke vind ik nog de reactie van de eigenaar :"Als de paarden op het andere stuk waren blijven staan was er niks aan de hand geweest, maar ze zijn zelf weggelopen"

Dus jammer paardjes, eigen schuld, dikke bult

Je kan toch niet teggen een paard zeggen :"Blijf daar" ?!?!

je hebt paardenmensen en mensen met paarden. Bloos zijn reactie valt duidelijk in de laatste categorie.

Jammer dat de actie van het leger mislukt is, hopelijk daalt het water snel en kunnen ze nog veilig aan wal komen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:28

Citaat:
Allemaal niks anders dan ernstige rotsmoezen van mensen die een absolute rotgok genomen hebben ten koste van hun dieren, maar die niet volwassen genoeg zijn om op de blaren te gaan zitten.

Helemaal mee eens!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:30

om 14 uur weeer een update op omrop Fryslân?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:34

ik zal omrop fryslan ervoor zetten, ben benieuwd.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:35

ja om 14 uur dus he.
staat tenminste op de site.
er was net om 12 uur ook al een ingelaste nieuwsuitzending op over de paarden, en straks dus blijkbaar weer.

mirjamvd

Irma1 schreef:
Zouden we alsjeblieft op kunnen houden met het verzinnen van de meest vergezochte uitvluchten voor de eigenaren?
Als je 150 schuwe paarden hebt lopen op een buitendijks stuk en er wordt breeduit nationaal aangegeven dat het fors gaat stormen en dat er in het noorden dijkbewaking wordt ingesteld, dan spoor je niet wanneer je je beesten daar laat lopen. Een kleine selectie:
- 'Er zijn er teveel' (dan had je eerder en met meer materieel aan de gang moeten gaan),
- 'ze zijn geschrokken van lichten' (van mensen die wel de verantwoordelijkheid voor hun dieren namen; waar was u toen ze zo schrokken?)
- 'wij hebben ze naar een hoger stuk gebracht' (uiterst slim om ze vervolgens los te laten rondhuppelen),
- 'de hulpverleners hebben het gedaan' (nadat de eigenaren het zelf eerst grondig verkl**t hebben),
- 'ik ben niet gewaarschuwd' (Hans Anders heeft een gratis gehoortest; ik woon in NH, en ook daar waarschuwden ze al vanaf maandag)
- 't is een mediacircus geworden (ook weer; pas nadat de eigenaar dit zover heeft laten komen)
te gaan zitten.

OK dan!

aisie

Wat vreselijk voor die arme paardjes Verdrietig Ik hoop maar dat er niet meer doodgaan. Als ik de beelden zie van die arme dieren dan springen me de tranen in de ogen. Verdrietig
Zo'n man zou nooit meer dieren mogen houden wat mij betreft. Belachelijk gewoon om zoveel paarden op zo'n stuk grond te zetten als er ook nog zware storm voorspeld word Boos!
En als er al eens eerder paarden van die man in beslag zijn genomen dan snap ik al helemaal niet dat hij er dan nu weer een stuk of 100 heeft rondlopen. Houd niemand daar toezicht op dan?
Ik ga zo nog even naar omroep Fryslân luisteren, hopelijk hebben ze nu wat beter nieuws!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:37

kan je ergens de uitzending op internet bekijken?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:37

ze wilden nu in princiepe eerst wachten tot de paarden klaar zijn met eten, en dus daardoor wat aangesterkt zijn, en dan met twee lokpaarden aan het halster de groep paarden meelokken zegmaar, naar het land.
ze moeten dan dus wel door het water, maar ze hoeven waarschijnlijk niet te zwemmen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:39

Hoor net dat er al beweging in de zaak zit om de paarden verder op het droge te krijgen en dat de paarden ook voorzien zijn van voer...maar het kan ook oudnieuws zijn natuurlijk Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:39

ik hoop dat het lukt, dat die arme dieren eindelijk in een warm stalletje kunnen komen!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:40

marigold je was me net voor Haha!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:40

Ik denk niet dat ze in een warm stalletje kunnen bijkomen, zoals ik het begreep worden ze naar een droger stuk land gelokt om bij te komen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:41

Irma1 schreef:

amen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:42

Ik weet niet hoe het weer is in Friesland, maar wij hier in NH hadden net hagel.