Wanderers schreef:Sorry, maak me niet alleen zorgen om Tuck maar ook om zijn moeder. De kans is groot dat ze uierontsteking krijgt waardoor ze hoefbevangen kan geraken en daardoor zelfs dood kan gaan. Heb dat zelf van nabij meegemaakt en de dood van die merrie was te voorkomen geweest als ze haar (na de dood van haar veulen) op tijd afgemolken hadden. Informeer ajb. bij een paardenkliniek wat er nu moet gebeuren met deze merrie om nog meer verdriet en ellende te voorkomen.
Hier wil ik even op inhaken om paniekreacties te voorkomen.
Ze hebben nu 2 opties, 1 ze blijven de merrie melken in de hoop dat het veulen snel terugkomt. Dit betekent echter wel dat ze vaak moeten melken omdat de druk opbouwt in de uiers. Of 2 ze laten het uier opdrogen. Dan zet je de merrie van het voer af ( en eventueel beperkt water, maar mijn methode is dat niet)en spuit je eventueel licht af met koud water om verlichting te geven, maar verder kom je er niet aan.
Er zijn altijd merries die uierontsteking krijgen, maar als je op een verantwoorde manier afspeent (hoewel dit hier dan niet geheel vrijwillig is helaas) is dit vrijwel niet aan de orde.