‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:45

ik heb hem al, dus maak me maar geen zorgen, heb hem altijd bij me ( zelfs op de fiets )

Qimm

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:44

Het paard moet gewoon een verkeersexamen afleggen! Niet de ruiter, die weet meestal wel hoe het moet. Maar al kan je nog zo geweldig rijden, ken je alle verkeersregels van voor tot achter en heb je je ruiterbewijs op zak, als je paard bang is maakt het niks uit.

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:41

superwoman schreef:
oudehinken schreef:
ik vind het ook onzin. niet iedereen heeft het geld ervoor om zijn ruiterrijbewijs te halen. en een ongeluk kan altijd gebeuren ook al heb je je ruiterrijbewijs.

geen geld?!
Wat is dat voor onzin!
Misschien dat je het er niet aan uit wil geven...
Paardrijden is hobby - hobby's kosten geld
Het leven kost geld

En als je nou een verzorg hebt waarmee je buiten rijd. Je hebt zelf geen eigen paard want die kan je niet betalen.. Dan kun je een ruiterbewijs ook niet betalen. En je ouders misschien wel, maar wie zegt dat ze dat willen. Die zien liever dat je dan niet buiten rijd.

Liesjuhh_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:50

runningkawa schreef:
Wat een onzin regel

Op een brave knol dat bewijs halen
en verder verongelukken op een moeilijker paard.

Het is niet zo als in de auto dat de gas en de rem altijd op dezelfde plek zit

En blijft dan het huidige bewijs geldig voor de mensen die het al hebben?
Want dan vlug 1 gaan halen, nu is het vast nog goedkoper

Idd! ik dacht precies het zelfde! je huurt een brafe knol bij de manege! en haalt dat bewijs en gaat vervolgens met je eigen paard de weg op!
En die veroorzaakt de ongelukken! En je bent dan ook verzekerd! dan ben je dus 2 keer verzekerd!
nee, van mij hoeft het niet.

westside

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:15

ik vind het ook grote onzin en vind ook dat ouders verantwoordelijk zijn voor hun kleine kinderen die nog niet alleen de weg op kunnen daar maakt zo n bewijs t niks anders op.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 10:13

Ik kwam het volgende tegen in de stensor

Citaat:
Lezers voorstander van rijexamen voor ruiters
van onze internetredactie

24 MAART 2006 - VELUWE - Ruim zeventig procent van de mensen die reageerden op de internetpeiling van De Stentor over een verplicht ruiterexamen vindt zo'n examen nodig. Ze onderschrijven het initiatief van de Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRR) en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) om een examen voor ruiters die op de openbare weg willen rijden, in de wet vast te leggen.

Een ruiterexamen kan ongelukken met dieren die onverwachts kunnen reageren voorkomen, denkt de meerderheid. Totaal stemden er 1388 bezoekers van de website. Tegenstanders (27 procent) opperden ook maar gelijk bestuurders van kinderwagens, fietsen, invalidescooters, winkelwagens en rolschaatsers aan een rijexamen te onderwerpen. Ze vinden het ruiterexamen betuttelend. 'Ruiters hebben wel verstand hoor. (Bijna) niemand gaat de weg op met een paard of pony die nog niet aan verkeer toe is,' zegt Karla.

Een ruiterbewijs bestaat al langer en is in de meeste bossen verplicht. 'Ik heb al jaren een ruiterbewijs,' schrijft K. Brakke. De vraag is of en hoe dit gecontroleerd wordt. 'Ik ben nog nooit gecontroleerd.' Brakke vindt het verplichte rijbewijs 'belachelijke geldklopperij'.

Een aantal lezers wijst er op dat de ruiter afhankelijk is van het paard waarop hij rijdt. 'Je rijdt bijvoorbeeld op het beste paard van stal, dan gebeurt er natuurlijk niks.’

Onder het zadel

De volgende dag rijd je op een paard wat net onder het zadel is. Dit paard kent nog niks dus hij zal overal van schrikken,' aldus Melissa Kuiper.

'Ook al rij je nog zo goed, er kan altijd iets mis gaan. Ook Anky valt van haar paard.' Het ruiterbewijs kun je volgens haar op elk willekeurig paard halen. 'Is je eigen paard niet braaf genoeg, dan leen je gewoon een paard dat alles kent van iemand anders en voila, je hebt je ruiterbewijs.'

Charles Spekschate vindt het te vroeg voor een rijbewijs omdat eerst bedacht moet worden wat voor soort remmen het paard moet hebben en waar de spiegeltjes en claxon bevestigd. ‘En er moeten bordjes aan het paard gehangen met de snelheid beperking: 16 km per uur'. Als dat allemaal voor elkaar is moeten paard en rijder rijles nemen. Dat kan een jaar of twee duren en dan moeten ze een schriftelijk en praktijk examen afleggen. Als ze slagen krijgen ze een rijbewijs.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:53

Jammer dat ik die peiling nergens heb gezien om te reageren.

Onwetende niet paarden mensen zullen het er vast mee eens zijn.
Maar die denken vaak ook dat een dier een machine is, die wel ff altijd doet wat je zegt, net als een auto.

Dreami3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:10

Nou... voor de veiligheid is het misschien wel beter...
Maar dat houdt voor mij in dat ik flink moet gaan sparen en leren

DeniseM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:32

Nou, het is misschien wel veiliger!
Maar ik vind als je een hele makke pony heb dan hoeft dat toch niet persé?
En anders zorg je er toch gewoon voor dat er altijd iemand bij je is ( mocht het niet goed gaan)?!
Of zijn jullie het niet met mij eens?

Dreami3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:56

DeniseM schreef:
Nou, het is misschien wel veiliger!
Maar ik vind als je een hele makke pony heb dan hoeft dat toch niet persé?
En anders zorg je er toch gewoon voor dat er altijd iemand bij je is ( mocht het niet goed gaan)?!
Of zijn jullie het niet met mij eens?

Ja idd

Mijn pony is super verkeersmak!
En nu kan ik nie meer over de weg omdat je een papiertje nu nodig heb!

Dreami3j

Re:‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:57

Ik vond buitenritten net zo leuk!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:42

Hey is misschien wel een goed idee, maar dan moeten wel meer manege4s die cursussesn gaan organiseren. Ik moet er sowieso één halen omdat het bij ons in het bos verplicht is, maar als dat in de weide omtrek nauwelijks gegegen wordt, is dat een beetje lastig.

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:02

dat heb ik dus ook we hebben een klein parkje in de buurt maar dat is na 1 klein rondje uitgereden
dus gaan we naar het groote park en ja de kortste weg is door het centrum
maja

bl0ndjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:39

hoihoi,,

ze kunnen dat nooit verplichten want sommige mensen hebben geen eigen pony/paard.
vooral als je wel eens bij een ander rijd ga ik geen ruiterbewijs voor halen..
en zon pony kan ook gek worden als je wel een ruiterbewijs hebt!!! }>

kusj

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:49

Nou bl0ndjee, ze kunnen dat natuurlijk wel degelijk. En ga jij dan bijvoorbeeld niet je bewijs halen omdat je geen eigen pony hebt, mag je gewoon niet paardrijden
Als ik alleen maar in de auto van een ander rondtoer en zelf geen auto heb, dan mag ik volgens jou dus ook zonder rijbewijs rond rijden? (Shït, heb ik er voor niets 3 gehaald, verspilling van geld en tijd geweest dus... )
Betekend dus niet dat ik het er mee eens ben dat een ruiter zo'n rijbewijs moet halen hoor, integendeel

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:11

Ik vind het een beetje raar, maar ik snap het wel.
Zoals eerder hier verteld kan je het makkelijk met een simpel beestje halen, maar je kan niets beginnen als joun 3 jarige doodsbang is en niet meer te handhaven is. In die zin is het dus nogal onlogisch naar mijn idee, maar goed. Ik bepaal de regels niet.

DeniseM

Re:‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:49

Dreami3j schreef:
Ik vond buitenritten net zo leuk!

ik ook maar ja dan maar zo'n ding halen he!

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:52

ik vind dat ruiterbewijs maar onzin. ik weet heus wel wanneer ik moet stoppen voor haaientanden of wat dan ook.
je moet gewoon een beetje meewerken in het verkeer, net als op de fiets.
als het verplicht wordt, doe ik er mooi niet aan mee.
ik heb ook gehoord dat het 200 euro gaat kosten ( kan goed helemaal niet waar zijn hoor! ) maar ik heb dat geld gewoon niet...

ik denk dat maneges ook heel wat minder leden krijgen...
er zitten zeker ook wel positieve dingen aan vast, maar kom op
ik vind het allemaal een beetje overdreven hoor om je hand uit te steken als je met je paard rechtsaf slaat.

roxiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:58

linda_davino schreef:
ik vind het allemaal een beetje overdreven hoor om je hand uit te steken als je met je paard rechtsaf slaat.

dat vind ik niet, fietsers moeten toch ook hun richting aan geven? waarom een ruiter dan niet? overigens denk ik wel dat het halen van een ruiterbewijs niet voor mnider ongelukken zal zorgen, een paard is en blijft en dier, als ie gaat dan gaat ie ook, en dan kun je wel 100 rijbewijzen hebben, maar dan kun je er echt niks aan doen

Rosemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:59

linda_davino schreef:
maar kom op

Dat ben je dus al verplicht! Je bent verkeersdeelnemer. De regels bestaan al. Ik ben op zich wel voor een ruiterbewijs, maar dan in een andere vorm dan nu het geval is. Meer gericht op rijden in het verkeer en minder op tuig en kleding.

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:03

nou dat wist ik helemaal niet haha
maar ben in afgelopen 6 jaar waarin ik constant buiten rij, nog nooit in een gevaarlijke situatie gekomen...
en ik rijdt niet in een bos, maar gewoon langs de weg ed.

achja, we zullen zien wat er allemaal gaat gebeuren

Kaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:25

Persbericht

24 maart 2006

Actie van de Nederlandse Vereniging voor Vrijetijds Ruiters:
Paard en Verkeer

Onlangs is het bericht verspreid dat het Ruiterbewijs in de toekomst verplicht zou kunnen worden. Dergelijke berichten zijn vaker verschenen, maar tot nu toe is dit plan nooit uitgevoerd.

Wat is er wel aan de hand?
De SRR, (Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter), die het ruiterbewijs uitgeeft en de examens afneemt, is in dialoog gegaan met het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen). Beide organisaties hebben de intentie met hun samenwerking het ruiterbewijs door de overheid erkend krijgen. Dit is dus een streven, dat niet op korte termijn gerealiseerd zal kunnen worden.

Wat wil de NVVR?
De NVVR is een landelijke belangenorganisatie voor recreatieruiters, die in 1986 is opgericht. Zij houdt zich bezig met voorlichting over welzijn en veiligheid in haar tweemaandelijkse tijdschrift VrijRuiter en op haar website (www.nvvr.info), organiseert cursussen en ritten en wil ook mensen buiten de paardenwereld bewust maken van de positie van het paard in het verkeer.

De NVVR is van mening, dat door de nadruk op het ruiterbewijs, de verantwoordelijkheid teveel bij de ruiter komt te liggen. Veelal blijkt in de praktijk dat niet het gebrek aan rijvaardigheid van de ruiter of menner, maar het gedrag van medeweggebruikers de directe aanleiding is voor een ongeval. Honderden ervaringsverhalen vertellen ons dat het met name inhaalmanoeuvres rakelings langs een groep paarden, “lollig” bedoeld gedrag van auto- of brommerrijders en ondoordachtheid van truck- en trekkerchauffeurs zijn, die de ruiters in gevaar brengen. Ook de beste ruiter kan de grootste moeite hebben zijn paard onder controle te houden als een grote vrachtwagen op 20 centimeter passeert.

Vluchtdier
Wat vele weggebruikers zich niet realiseren, is dat het paard een levend wezen is en bovendien een vluchtdier. Een object, soms vele malen groter dan zijn eigen lijf en een berg herrie producerend, kan door het dier als bedreigend worden ervaren. Het paard wil weg, met alle mogelijke gevaren van dien. Ook plotselinge geluiden als rammelende aanhangers, sissende remmen, klapperende zeilen en schreeuwende kinderen kunnen een schrikreactie veroorzaken. De meeste ruiters zullen hun paard hierop trainen, maar ook een zeer ‘verkeersmak’ paard zal reageren wanneer een passerende puber op een brommer hem een por geeft. En helaas komen zulke dingen voor.

Eigen verantwoordelijkheid
Natuurlijk heeft ook de ruiter verantwoordelijkheid in het verkeer. Het komt voor dat onervaren ruiters zich in het verkeer wagen met paarden die ze slecht onder controle hebben. De NVVR is daarom ook niet per definitie tegen een of andere vorm van examen, maar dan zou de huidige manier waarop het praktische deel van het ruiterbewijs afgenomen wordt, wel moeten worden veranderd.

Wat is er dan mis met het ruiterbewijs?
• Aan de kandidaten worden eisen gesteld wat betreft kleding en tuig voor het paard. Hierdoor kunnen velen niet deelnemen met het zadel of de kleren die ze normaal gesproken gebruiken. Voor het autorijbewijs mag je ook kleding dragen die je prettig vindt zitten, waarom mag dat voor een ruiterbewijs niet?
• Er zijn verschillen tussen de eisen voor western- en andersrijdenden. Tijdens het examen moet er een hindernis genomen worden. Die is voor westernruiters 40 cm hoog, voor de anderen echter 60 cm. Wij vinden dit een vreemd verschil. Sowieso is het examineren van het springen twijfelachtig omdat er in de praktijk recreatieruiters genoeg zijn die nooit springen. Er is namelijk altijd wel een mogelijkheid om een omgevallen boom heen te rijden.
• Wanneer de examinator de openbare weg in de buurt van de accommodatie te gevaarlijk vindt, kan deze besluiten de proef in bijvoorbeeld een weiland te laten rijden. Dit maakt het examen geheel ontoereikend, want diezelfde ruiters zullen toch datzelfde verkeer ingaan...
• De accomodatie waar het ruiterbewijs kan worden afgenomen, moet aan veel eisen voldoen. Bovendien is er een minimum aantal deelnemers. Dit betekent dat veel kleine stallen niets kunnen organiseren, laat staan de mensen die een paard aan huis hebben. Juist deze mensen zijn vaak de recreatieruiters die de openbare weg op gaan.
• Het is mogelijk het ruiterbewijs te halen op een paard dat erg mak is en braaf z’n rondje loopt. Als diezelfde ruiter met zijn gehaalde bewijs op een moeilijker (eigen) paard rijdt, is niet zeker dat ook die combinatie probleemloos door het verkeer gaat. Hierin verschillen paarden wezenlijk van auto’s en motoren. Een ander merk auto maakt geen verschil, een ander paard wel degelijk!
• Aan het ruiterbewijs is een verplichte WA verzekering gekoppeld. Dit is bij geen enkel ander rijbewijs het geval, omdat het onnodig en onhandig is. Een gewone WA verzekering is voldoende.

Actie
De NVVR is voornemens middels een verkeerscampagne andere weggebruikers bewust te maken van de kwetsbare positie van ruiters in het verkeer. We delen immers allemaal dezelfde openbare ruimte, en deze is helaas beperkt. Wanneer we meer rekening houden met elkaar en met enige kennis kunnen reageren op potentieel gevaarlijke situaties, zal de veiligheid pas echt toenemen. De NVVR wil er ook voor pleiten dat er in de theorie van het rijbewijs en bromfietscertificaat meer aandacht besteed wordt aan paarden in het verkeer, zeker gezien het feit dat deze groep weggebruikers groter aan het worden is.

Wij hopen dat u in uw medium aandacht wilt besteden aan bovenstaande argumenten. Tevens hopen wij dat u een bijdrage wilt leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid met betrekking tot ruiters, bijvoorbeeld door middel van een artikel of item over dit onderwerp.

Meer informatie kunt u opvragen via: verkeersactie@nvvr.info, of telefonisch bij Rob Doucet, voorzitter NVVR, 0523-683400

Hartelijk dank voor uw aandacht.

Met vriendelijke groet
De Nederlandse Vereniging voor Vrijetijds Ruiters
www.nvvr.info

KirstenFranc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:13

ik heb al bijna 3 jaar mijn ruiterbewijs. het gaat er niet om dat je weet hoe je moet rijden en dat je de verkeersregels kent maar het gaat er om dat je met een ruiterbewijs verzekerd bent tegen schade
Laatst bijgewerkt door KirstenFranc op 31-03-06 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KirstenFranc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:15

linda_davino schreef:
ik vind dat ruiterbewijs maar onzin. ik weet heus wel wanneer ik moet stoppen voor haaientanden of wat dan ook.
je moet gewoon een beetje meewerken in het verkeer, net als op de fiets.
als het verplicht wordt, doe ik er mooi niet aan mee.
ik heb ook gehoord dat het 200 euro gaat kosten ( kan goed helemaal niet waar zijn hoor! ) maar ik heb dat geld gewoon niet...

ik denk dat maneges ook heel wat minder leden krijgen...

ik heb voor mijn rijbewijs 50€ betaald dit was dan wel exclusief lessen. maar op de manege met een manegepaard is idd wel duurder wat ik ook belachelijk vind want de maneges willen ook alleen maar verdienen..

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 07:35

KirstenFranc schreef:
ik heb al bijna 3 jaar mijn ruiterbewijs. het gaat er niet om dat je weet hoe je moet rijden en dat je de verkeersregels kent maar het gaat er om dat je met een ruiterbewijs verzekerd bent tegen schade

En dat ben je zonder je ruiterbewijs ook gewoon via je WA, geldklopperij dus