Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
superwoman schreef:oudehinken schreef:ik vind het ook onzin. niet iedereen heeft het geld ervoor om zijn ruiterrijbewijs te halen. en een ongeluk kan altijd gebeuren ook al heb je je ruiterrijbewijs.
geen geld?!
Wat is dat voor onzin!
Misschien dat je het er niet aan uit wil geven...
Paardrijden is hobby - hobby's kosten geld![]()
Het leven kost geld
runningkawa schreef:Wat een onzin regel
Op een brave knol dat bewijs halen
en verder verongelukken op een moeilijker paard.
Het is niet zo als in de auto dat de gas en de rem altijd op dezelfde plek zit
En blijft dan het huidige bewijs geldig voor de mensen die het al hebben?
Want dan vlug 1 gaan halen, nu is het vast nog goedkoper
Citaat:Lezers voorstander van rijexamen voor ruiters
van onze internetredactie
24 MAART 2006 - VELUWE - Ruim zeventig procent van de mensen die reageerden op de internetpeiling van De Stentor over een verplicht ruiterexamen vindt zo'n examen nodig. Ze onderschrijven het initiatief van de Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRR) en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) om een examen voor ruiters die op de openbare weg willen rijden, in de wet vast te leggen.
Een ruiterexamen kan ongelukken met dieren die onverwachts kunnen reageren voorkomen, denkt de meerderheid. Totaal stemden er 1388 bezoekers van de website. Tegenstanders (27 procent) opperden ook maar gelijk bestuurders van kinderwagens, fietsen, invalidescooters, winkelwagens en rolschaatsers aan een rijexamen te onderwerpen. Ze vinden het ruiterexamen betuttelend. 'Ruiters hebben wel verstand hoor. (Bijna) niemand gaat de weg op met een paard of pony die nog niet aan verkeer toe is,' zegt Karla.
Een ruiterbewijs bestaat al langer en is in de meeste bossen verplicht. 'Ik heb al jaren een ruiterbewijs,' schrijft K. Brakke. De vraag is of en hoe dit gecontroleerd wordt. 'Ik ben nog nooit gecontroleerd.' Brakke vindt het verplichte rijbewijs 'belachelijke geldklopperij'.
Een aantal lezers wijst er op dat de ruiter afhankelijk is van het paard waarop hij rijdt. 'Je rijdt bijvoorbeeld op het beste paard van stal, dan gebeurt er natuurlijk niks.’
Onder het zadel
De volgende dag rijd je op een paard wat net onder het zadel is. Dit paard kent nog niks dus hij zal overal van schrikken,' aldus Melissa Kuiper.
'Ook al rij je nog zo goed, er kan altijd iets mis gaan. Ook Anky valt van haar paard.' Het ruiterbewijs kun je volgens haar op elk willekeurig paard halen. 'Is je eigen paard niet braaf genoeg, dan leen je gewoon een paard dat alles kent van iemand anders en voila, je hebt je ruiterbewijs.'
Charles Spekschate vindt het te vroeg voor een rijbewijs omdat eerst bedacht moet worden wat voor soort remmen het paard moet hebben en waar de spiegeltjes en claxon bevestigd. ‘En er moeten bordjes aan het paard gehangen met de snelheid beperking: 16 km per uur'. Als dat allemaal voor elkaar is moeten paard en rijder rijles nemen. Dat kan een jaar of twee duren en dan moeten ze een schriftelijk en praktijk examen afleggen. Als ze slagen krijgen ze een rijbewijs.
DeniseM schreef:Nou, het is misschien wel veiliger!
Maar ik vind als je een hele makke pony heb dan hoeft dat toch niet persé?
En anders zorg je er toch gewoon voor dat er altijd iemand bij je is ( mocht het niet goed gaan)?!
Of zijn jullie het niet met mij eens?
Dreami3j schreef:Ik vond buitenritten net zo leuk!
linda_davino schreef:er zitten zeker ook wel positieve dingen aan vast, maar kom op
ik vind het allemaal een beetje overdreven hoor om je hand uit te steken als je met je paard rechtsaf slaat.
linda_davino schreef:maar kom op
ik vind het allemaal een beetje overdreven hoor om je hand uit te steken als je met je paard rechtsaf slaat.
linda_davino schreef:ik vind dat ruiterbewijs maar onzin. ik weet heus wel wanneer ik moet stoppen voor haaientanden of wat dan ook.
je moet gewoon een beetje meewerken in het verkeer, net als op de fiets.![]()
als het verplicht wordt, doe ik er mooi niet aan mee.
ik heb ook gehoord dat het 200 euro gaat kosten ( kan goed helemaal niet waar zijn hoor! ) maar ik heb dat geld gewoon niet...![]()
ik denk dat maneges ook heel wat minder leden krijgen...
er zitten zeker ook wel positieve dingen aan vast, maar kom op
KirstenFranc schreef:ik heb al bijna 3 jaar mijn ruiterbewijs. het gaat er niet om dat je weet hoe je moet rijden en dat je de verkeersregels kent maar het gaat er om dat je met een ruiterbewijs verzekerd bent tegen schade