Tyrza schreef:Tjonge... weet iemand wat het woord "tunnelvisie" betekend??
Dat je goede inzicht hebt in de tunnel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tyrza schreef:Tjonge... weet iemand wat het woord "tunnelvisie" betekend??
Karl66 schreef:Q, ik snap nog steeds niet waarom een paard in situatie C minder vertrouwen in de ruiter heeft.
Ik ben het met je punt eens dat een ruiter in deze situatie minder vertrouwen nodig heeft. Alleen dat betekent niet dat dat ook automatisch zo is en vind ik daarom te kort door de bocht.
horseyfries schreef:Uit jouw verhaal komen een aantal dingen: LDR ruiters rijden altijd met aanleuning "type C" zoals jij het noemt. Je schrijft zelf daarover "Het gevolg is ook, dat de inwerkingen niet meer volledig ongehinderd en direct overkomen"
Als de inwerking van een hulp niet meer volledig ongehinderd en direct overkomt, dan kan het paard immers niet meer snel reageren? Dan zijn de paarden van iedereen die LDR rijdt, dus ook Anky, dus traag?
Als je dat niet wilde zeggen met die opmerking over inwerkingen, wat bedoelde je dan?
horseyfries schreef:Ik kan nergens zien waar jij vandaan haalt dat paarden wel of geen vertrouwen hebben, ik kan nergens zien waar jij het vandaan haalt dat een paard geen rijtechnische ontspanning kan hebben achter de loodlijn, je trekt constant conclusies die niets te maken hebben met je argumentatie ervoor. Het zijn verhalen als "de koe heeft de horens in de lengte richting groeien dus ze vind het fijn om melk te geven....."
QQQQ schreef:Karl66 schreef:Q, ik snap nog steeds niet waarom een paard in situatie C minder vertrouwen in de ruiter heeft.
Ik ben het met je punt eens dat een ruiter in deze situatie minder vertrouwen nodig heeft. Alleen dat betekent niet dat dat ook automatisch zo is en vind ik daarom te kort door de bocht.
Dat van de ruiter klopt, zeg ook niet dat dat automatisch zo is. Mooi dat je snapt dat ie minder vertrouwen nodig heeft!
Nou de kant van het paard:
Was het voorbeeld van die auto die achterop reed begrijpelijk?
Als het gewoon goed weer is, niet glad, goed zicht en diegene achter je komt rustig aangereden, dan heb jij het vertrouwen dat ie wel stopt, en zal je niet het "brace for impact" nodig hebben of aanspreken, en dus niet met je spieren je hoofd gaan "vastzetten"; je blijft ontspannen.
Is het nu spiegelglad en iemand komt met 50 km/u achterop zetten en je ziet dit in je spiegel aankomen, dan zal je weinig vertrouwen hebben in het tijdig stoppen van deze persoon en hierop reageren door je vast te zetten.
Ook voor het paard geldt natuurlijk dat ie, als ie aanleuning C heeft, niet persé daadwerkelijk minder vertrouwen heeft, maar hij heeft minder vertrouwen nodig.
Eigenlijk moet je het omdraaien: Aanleuning B getuigt van groot vertrouwen, met aanleuning C kan je over dit vertrouwen niets zeggen.
Karl66 schreef:Dus als je als ruiter het paard met verschillende hoofdhalshoudingen kan rijden, dan betekent dat, dat er geen verschil in vertrouwen is. Die verschillende hoofdhalshoudingen zijn de basis van LDR, dus het punt van minder vertrouwen geldt niet.
horseyfries schreef:Het is een conclusie die jij WILT trekken, waardoor je een stuk onderbouwing overslaat.
KiWiKo schreef:OF om over na te denken
Tyrza schreef:Het enige wat ik uit je tekst kan halen, QQQQ, is gebaseerd op theorie. Totaal geen praktijk.
In theorie kunnen we ook tijdreizen. In praktijk is dat nog steeds niet gelukt....
Maw: je kunt nog zoveel opperen uit een boek: het wordt pas aannemelijk/begrijpelijk als je ook je praktijk kunt voor-/uitleggen. En dan praat ik over elke methode die er maar bestaat.
Tyrza schreef:Volgens jou zou ik mij minderwaardig aan jou moeten voelen, want ik heb minder boeken gelezen... Weet je dat ik mij daar eigenlijk helemaal niets van aantrek?Ik denk dat ik het best aardig doe in de praktijk en daar hebben al mijn paarden meer aan dan een stelletje boeken die ik in mijn CV kan plaatsen. Dus... ik denk dat ik nu maar fijn ga paardrijden. Wat ga jij nu doen, QQQQ? Heel de dag achter de PC zitten? Of met je neus in de boeken?
Fronton schreef:Masterclass, daar heb ik laatst nog een reclamespot over aangehoord. Dat is trouwens volgens mij meer een soort MBO management opleiding om later je eigen stal te kunnen runnen dan dat het daar nou zo diepgaand over theorie in africhting gaat. Je leert er ook geen paard africhten, aangezien je er pas heen mag als je nationaal rijdt en je paard dus al op dat niveau hebt.