'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NickyZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:12

Tyrza schreef:
Tjonge... weet iemand wat het woord "tunnelvisie" betekend??

Dat je goede inzicht hebt in de tunnel?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:41

Dat is toch dat ding waar je 's avonds naar kijkt? Ze noemen het ook wel tillevisie?

QQQQ

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:17

Karl66 schreef:
Q, ik snap nog steeds niet waarom een paard in situatie C minder vertrouwen in de ruiter heeft.

Ik ben het met je punt eens dat een ruiter in deze situatie minder vertrouwen nodig heeft. Alleen dat betekent niet dat dat ook automatisch zo is en vind ik daarom te kort door de bocht.

Dat van de ruiter klopt, zeg ook niet dat dat automatisch zo is. Mooi dat je snapt dat ie minder vertrouwen nodig heeft !

Nou de kant van het paard:
Was het voorbeeld van die auto die achterop reed begrijpelijk?
Als het gewoon goed weer is, niet glad, goed zicht en diegene achter je komt rustig aangereden, dan heb jij het vertrouwen dat ie wel stopt, en zal je niet het "brace for impact" nodig hebben of aanspreken, en dus niet met je spieren je hoofd gaan "vastzetten"; je blijft ontspannen.

Is het nu spiegelglad en iemand komt met 50 km/u achterop zetten en je ziet dit in je spiegel aankomen, dan zal je weinig vertrouwen hebben in het tijdig stoppen van deze persoon en hierop reageren door je vast te zetten.

Ook voor het paard geldt natuurlijk dat ie, als ie aanleuning C heeft, niet persé daadwerkelijk minder vertrouwen heeft, maar hij heeft minder vertrouwen nodig.

Eigenlijk moet je het omdraaien: Aanleuning B getuigt van groot vertrouwen, met aanleuning C kan je over dit vertrouwen niets zeggen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:24

horseyfries schreef:
Uit jouw verhaal komen een aantal dingen: LDR ruiters rijden altijd met aanleuning "type C" zoals jij het noemt. Je schrijft zelf daarover "Het gevolg is ook, dat de inwerkingen niet meer volledig ongehinderd en direct overkomen"

Als de inwerking van een hulp niet meer volledig ongehinderd en direct overkomt, dan kan het paard immers niet meer snel reageren? Dan zijn de paarden van iedereen die LDR rijdt, dus ook Anky, dus traag?
Als je dat niet wilde zeggen met die opmerking over inwerkingen, wat bedoelde je dan?

Bij aanleuning B gaat de paardenneus naar voren of terug op het moment dat de ruiter dit vraagt.
Bij aanleuning C gebeurt dit nadat het paard het signaal heeft ontvangen, verwerkt en gereageerd. Dit kan aanmerkelijk sneller worden als het een reflexreactie wordt. Dit verschil zal je nauwelijks zien (zeker bij zo'n snel en alert paard), maar het is er wel.

horseyfries schreef:
Ik kan nergens zien waar jij vandaan haalt dat paarden wel of geen vertrouwen hebben, ik kan nergens zien waar jij het vandaan haalt dat een paard geen rijtechnische ontspanning kan hebben achter de loodlijn, je trekt constant conclusies die niets te maken hebben met je argumentatie ervoor. Het zijn verhalen als "de koe heeft de horens in de lengte richting groeien dus ze vind het fijn om melk te geven....."

Het staat er toch echt allemaal. Ga mijn verhaal anders eens punt voor punt na, geef aan wat je kunt volgen en geef aan waar ik je kwijt raak. Dan kan ik proberen die punten voor je te verduidelijken.
Het vertrouwen verhaal heb ik net nog voor Karl toegelicht, misschien helpt dat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:15

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Q, ik snap nog steeds niet waarom een paard in situatie C minder vertrouwen in de ruiter heeft.

Ik ben het met je punt eens dat een ruiter in deze situatie minder vertrouwen nodig heeft. Alleen dat betekent niet dat dat ook automatisch zo is en vind ik daarom te kort door de bocht.

Dat van de ruiter klopt, zeg ook niet dat dat automatisch zo is. Mooi dat je snapt dat ie minder vertrouwen nodig heeft !

Nou de kant van het paard:
Was het voorbeeld van die auto die achterop reed begrijpelijk?
Als het gewoon goed weer is, niet glad, goed zicht en diegene achter je komt rustig aangereden, dan heb jij het vertrouwen dat ie wel stopt, en zal je niet het "brace for impact" nodig hebben of aanspreken, en dus niet met je spieren je hoofd gaan "vastzetten"; je blijft ontspannen.

Is het nu spiegelglad en iemand komt met 50 km/u achterop zetten en je ziet dit in je spiegel aankomen, dan zal je weinig vertrouwen hebben in het tijdig stoppen van deze persoon en hierop reageren door je vast te zetten.

Ook voor het paard geldt natuurlijk dat ie, als ie aanleuning C heeft, niet persé daadwerkelijk minder vertrouwen heeft, maar hij heeft minder vertrouwen nodig.

Eigenlijk moet je het omdraaien: Aanleuning B getuigt van groot vertrouwen, met aanleuning C kan je over dit vertrouwen niets zeggen.

Dus als je als ruiter het paard met verschillende hoofdhalshoudingen kan rijden, dan betekent dat, dat er geen verschil in vertrouwen is. Die verschillende hoofdhalshoudingen zijn de basis van LDR, dus het punt van minder vertrouwen geldt niet.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:19

Ik denk zelf dat wanneer je je paard in elke gewenste houding kan rijden, waarbij hij steeds netjes je hand blijft volgen, je kan spreken van een goede aanleuning.
Dus als je je paard LDR instelt en van daaruit gewoon de neus er uit kunt rijden, is er naar mijn idee niets aan de hand.

Als het wijzigen van houding gepaard moet gaan met heftig inwerken op het paard, zit er iets niet goed.
Dus stel je hebt wederom je paard LDR ingestelt en je wil weer die neus eruit, en hij kruipt erachter of valt ineens als een blok uit elkaar, dan moet je je afvragen of je niet beter even terug kunt naar de basis en het LDR aan anderen moet overlaten.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:00

Stennisje, wat fijn dat er hier af en toe ook nog iemand iets zinnigs zegt.....!!! Ben het helemaal met je eens!

Q, de conclusie die je trekt is niet te volgen, zoals je ook kunt zien aan Karl's opmerking. Het is een conclusie die jij WILT trekken, waardoor je een stuk onderbouwing overslaat.

NickyZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:03

Stennis, daar ben ik het volledig mee eens.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:04

Ben het er ook mee eens, vind alleen dat mensen wat kritischer op zichzelf moeten zijn en niet altijd maar de tweede alinea verwarren met de eerste.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:15

Tja helaas blijkt in de praktijk dat de meningen over wat weinig inwerking is, nogal uiteen lopen.

Of mensen voelen het niet wanneer hun paard uit elkaar valt.

Voor mij is paardrijden 99% zelf-reflectie, ik rij op een pony die dolgraag wil werken, dus als iets niet lukt doe ik het gewoon verkeerd of ik vraag teveel van hem.
Dat is voor mij het punt dat ik even rustig nadenk over wat ik fout doe en dan probeer ik het nog eens of ik laat het achterwege.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:59

Karl66 schreef:
Dus als je als ruiter het paard met verschillende hoofdhalshoudingen kan rijden, dan betekent dat, dat er geen verschil in vertrouwen is. Die verschillende hoofdhalshoudingen zijn de basis van LDR, dus het punt van minder vertrouwen geldt niet.

Ik volg je hier niet.

Verschillende hoofd-hals-houdingen kunnen rijden heeft niets met vertrouwen te maken. Verschillende hoofd-hals-houdingen kan je rijden met type B of type C aanleuning, dus daar kan je het verschil niet aan verbinden.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:01

horseyfries schreef:
Het is een conclusie die jij WILT trekken, waardoor je een stuk onderbouwing overslaat.

Ach, ik heb tenminste iets om over te slaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:46

OF om over na te denken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:07

KiWiKo schreef:
OF om over na te denken

Ik denk vanzelf na, vandaar dat ik een eigen mening heb die ik kan onderbouwen en niet gewoon anderen napraat en met m'n mond vol tanden sta als mij om een onderbouwing wordt gevraagd.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:16

Geef hem dan ook als je hem hebt, is wel zo handig.....
Mis namelijk nog altijd het gedeelte hoe je de conclusie trekt waar een paard wel of geen vertrouwen heeft, wat Karl ook zegt, en dan volg je hem niet??
Je volgt jezelf met andere woorden dus niet meer?? Handig!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:18

Ongelooflijk, ben al maanden niet geweest en jullie zijn nog steeds aan het welles nietes-en over het LDR.

Weet je wat, de een wil dicht bij de natuur en is al gelukkig als zijn paard lekker achter hem aan loopt de wei in, de ander wil lange teugel rijden en denkt dat de rest vanzelf komt, en de ander is wedstrijdruiter en de ander wil duits rijden strak bovenin, de ander met losse bovenlijn zonder enige druk teveel en past LDR toe. Who cares.

Hoe kun je een tinkerruiter LDR goed uitleggen, dat wordt ALTIJD trekken, maar bij een bloederig kwpnbeest juist niet het geval.

Rij zoals je het zelf het beste vindt en doe wat je leuk vind en waar jouw paard zich volgens jou het beste bij voelt...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:19

Het enige wat ik uit je tekst kan halen, QQQQ, is gebaseerd op theorie. Totaal geen praktijk.

In theorie kunnen we ook tijdreizen. In praktijk is dat nog steeds niet gelukt....

Maw: je kunt nog zoveel opperen uit een boek: het wordt pas aannemelijk/begrijpelijk als je ook je praktijk kunt voor-/uitleggen. En dan praat ik over elke methode die er maar bestaat.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:22

Helemaal mee eens Tyrza (hoi trouwens, long time no see)

Daarbij komt dat je alles volgens het boekje kan willen maar er is nog zoiets als inbreng van mens, paard, 2 karakters, grootte, kracht, zwaarte, luiheid, felheid... etc.

Je kan 1000x Anky's tips lezen maar dat maakt je geen wereldbekerwinnaar.

Je moet het voelen, praktijk, miljoenen kilometers op alle wijzen, en dan kiezen wat volgens jou en voor jou - gebaseerd op jarenlange ervaring - het beste is voor de combinatie...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:34

Daarbij wil ik even de kanttekening maken dat als tegenhanger het "neusje voor de loodlijn" wordt genoemd.

Van alle ruiters die LDR goed toepassen en de klassieke rijkunst goed machtig zijn zijn juist zij het die op het protocol het minst de woorde "te diep" zien staan.

Het is beide kunnen en op gevoel toepassen die je tot een klasse ruiter maken.

MrsSoliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:37

Mensen ga toch lekker paardrijden dan te discusieren over deze onzin. Je wordt het niet eens, get over it!!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:39

MrsSoliana is right, and Respect is definately the key!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:22

Tyrza schreef:
Het enige wat ik uit je tekst kan halen, QQQQ, is gebaseerd op theorie. Totaal geen praktijk.

In theorie kunnen we ook tijdreizen. In praktijk is dat nog steeds niet gelukt....

Maw: je kunt nog zoveel opperen uit een boek: het wordt pas aannemelijk/begrijpelijk als je ook je praktijk kunt voor-/uitleggen. En dan praat ik over elke methode die er maar bestaat.

Tyrza, jij hamert zo op het belang van de praktijk, omdat jij van de theorie weinig kaas hebt gegeten (jij zegt zelf tenminste dat je nooit veel boeken over paardrijden hebt ingekeken). Jij praat puur uit de praktijk, wat JIJ PERSOONLIJK ervaart, daar hang jij hele beweringen aan op die zouden aantonen dat LDR goed is. Wij moeten maar aannemen dat je goed kunt verwoorden wat jij voelt en dat wij op een juiste manier jouw omschrijvingen interpreteren.

Ik hang hier een theoretisch verhaal op omdat, zoals eerder met jou bediscuseerd, het niet mogelijk is om een gevoel betrouwbaar over te brengen op bokt. Wat mijn praktijkervaringen zijn weet jij niet.

Mijn theoretisch verhaal is stap voor stap opgebouwd. Als mensen de moeite doen, kunnen ze mijn redenaties dus stap voor stap volgen, en als ze het met een bepaalde stap niet eens zijn, kunnen ze beredeneren waarom. Daar kan ik dan weer op ingaan etc. Hé!? Dat zou bijna een nuttige discussie gaan worden...dat kan natuurlijk niet op bokt, zeker niet over dit onderwerp .

Helaas baseren de meeste voorstanders hun mening op de mening van anderen. Lijkt meer een religie waar je niets hoeft uit te leggen; als onze God Anky en haar apostel Tyrza zeggen dat het zo is, dan is dat gewoon zo _/-o_ . Tegen religie valt niet op te redeneren.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:25

Hihihi, how low can you go...

QQQQ, je vergeet even uit het oog dat ik ook beoefenaar van de klassieke methode ben. En ik ga niet uit van wat ik alleen ervaar. Ik ga ook uit van wat me geleerd wordt, door diverse trainers. Anky heb ik nog nooit persoonlijk ontmoet, dus over haar heb ik geen mening.

Bovendien, ik ga elke week naar Deurne voor de Masterclass opleiding. Gek genoeg moeten we daar ook uit boeken leren, moeten we les geven, krijgen we didaktiek, trainingsleer, leren we lineair scoren, etc.

Maar voor de rest heb ik van theorie geen kaas gegeten Neuh...

Volgens jou zou ik mij minderwaardig aan jou moeten voelen, want ik heb minder boeken gelezen... Weet je dat ik mij daar eigenlijk helemaal niets van aantrek? Ik denk dat ik het best aardig doe in de praktijk en daar hebben al mijn paarden meer aan dan een stelletje boeken die ik in mijn CV kan plaatsen. Dus... ik denk dat ik nu maar fijn ga paardrijden. Wat ga jij nu doen, QQQQ? Heel de dag achter de PC zitten? Of met je neus in de boeken?

De ware aard komt nu kennelijk wel bij je naar boven...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:57

Masterclass, daar heb ik laatst nog een reclamespot over aangehoord. Dat is trouwens volgens mij meer een soort MBO management opleiding om later je eigen stal te kunnen runnen dan dat het daar nou zo diepgaand over theorie in africhting gaat. Je leert er ook geen paard africhten, aangezien je er pas heen mag als je nationaal rijdt en je paard dus al op dat niveau hebt.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:53

Tyrza schreef:
Volgens jou zou ik mij minderwaardig aan jou moeten voelen, want ik heb minder boeken gelezen... Weet je dat ik mij daar eigenlijk helemaal niets van aantrek? Ik denk dat ik het best aardig doe in de praktijk en daar hebben al mijn paarden meer aan dan een stelletje boeken die ik in mijn CV kan plaatsen. Dus... ik denk dat ik nu maar fijn ga paardrijden. Wat ga jij nu doen, QQQQ? Heel de dag achter de PC zitten? Of met je neus in de boeken?

Sja, sommigen moeten werken om zich het paardrijden te kunnen veroorloven.

Je hoeft je niet minderwaardig te voelen, maar je moet je ook niet doen alsof jouw mening, gebaseerd op je eigen praktijkervaring, een theoretische onderbouwing overstemt. Daarmee probeer je jezelf namelijk (bewust of onbewust) boven anderen te plaatsen en te voorkomen dat je hoeft in te gaan op de theoretische onderbouwingen van anderen.

Fronton schreef:
Masterclass, daar heb ik laatst nog een reclamespot over aangehoord. Dat is trouwens volgens mij meer een soort MBO management opleiding om later je eigen stal te kunnen runnen dan dat het daar nou zo diepgaand over theorie in africhting gaat. Je leert er ook geen paard africhten, aangezien je er pas heen mag als je nationaal rijdt en je paard dus al op dat niveau hebt.

Sja, tegenwoordig noemt men alles maar meteen "studeren"...