Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:59

Somebody85 schreef:
Laat gewoon straks DNA zien. Dan is het toch duidelijk. Ja, we moeten goed kijken wie informatie deelt.

Ze lopen heel erg achter met de Dna testen. Terwijl zo'n test zo klaar is.
Zou me niks verbazen dat Bij12 dat expres doet. Zo dat het indertijd is overgewaaaid

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:02

mysa schreef:
Maar je kunt alle diersoorten (inclusief de mens) die anderen doden of opeten toch niet verbannen of uitroeien? Waarom wolven dan wel?
Beheren en schuw maken zou wat mij betreft goed zijn.

Dat is denk ik uberhaupt noodzakelijk. :j

En dan van daaruit weer verder kijken, en bij beheren denk ik dan ook aan populatiebeheer.

Het beest kan er niks aan doen dat hij is zoals hij is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:05

mysa schreef:
Maar je kunt alle diersoorten (inclusief de mens) die anderen doden of opeten toch niet verbannen of uitroeien? Waarom wolven dan wel?

Als je de natuur zijn gang laat gaan dan horen de mensen daar ook bij. Verschillende diersoorten maken elkaar af, van nature maakte wij ook de wolf af als die te dicht op ons leefgebied kwam. Nu hebben we andere normen en waarden, maar de wolf dus ook geen vijand meer. Ik denk niet dat hier de ruimte is om ze maar te laten aanfokken, want het gaan al best hard met het aantal wolven in ons kleine landje.

Beheren zou wat mij betreft de oplossing zijn, maar ik denk dat er dan nog best veel afschot zal moeten zijn jaarlijks. In mijn beleving hebben we maar in een paar gebieden plek voor een enkele roedel. Tenminste als je schuw voor de mens wil houden en dus wil voorkomen dat mens en wolf elkaar steeds tegenkomen. Ze uitzetten naar een ander gebied klinkt ideaal, maar wie wil ze nog hebben. En daarbij denk ik dat ze richting het westen zijn gekomen omdat het in het oosten al vol met roedels zit. Geboortebeperking kan in theorie ook wel, maar of dat in de praktijk haalbaar is...??

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:08

mysa schreef:

Wil je ze schuw hebben moet je ze gaan bejagen. Met zo´n plopgeweertje met verf of rubber kogel raken ze niet onder de indruk tenzij het veel pijn doet.. Ze zijn gewend om nergens een vijand in te zien. Zijn wel op hun hoede maar dat is het dan ook.

Annefrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:06

Wolven zijn slimme, opportunistische roofdieren die zich makkelijk aanpassen als ze de ruimte krijgen. Ze hebben altijd de wereld gedeeld met mensen en het is niet nodig om ze uit te roeien. Maar grote dikke maar, ze moeten wel de grenzen respecteren en dat kan alleen maar als ze de mens als een bedreiging zien, een ander roofdier waar ze bang voor moeten zijn. Dan zal er toch een beleid moeten zijn dat wolven leert bang te zijn voor mensen en automatisch ook hun dieren. Dus paarden, koeien en schapen zijn off limits anders krijgen ze het mensen aan de stok. Als ze dat snappen zullen er ook minder problemen zijn. Maar dat moet het beleid harder zijn helaas. Ik denk dat dit in Nederland heel moeilijk gaat zijn. De natuur zelf is hard en Nederland is daar niet meer aan gewend. En uiteindelijk is er niet genoeg ruimte in Nederland omdat op elke vierkante meter een recreant rondloopt. Ik ben totaal niet anti-wolf maar we moeten wel zijn echte wilde aard begrijpen en respecteren. Een wolf respecteert geen hekjes of schattige hobbypaardjes, die respecteert alleen zijn maag. Ik weet niet wat de oplossing is. Waarschijnlijk een afschrikbeleid naar de wolven toe en betere bescherming van vee door vee dichtbij huis te houden of anders bewaking door middel van mensen en honden. Zoals ze vroeger deden. En zwakke of oudere dieren in een sterke kudde te houden indien nodig. Lastig hoor en erg striest voor de kinderen die hun paardje zo hebben moeten zien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:20

Annefrance schreef:
Wolven zijn slimme, opportunistische roofdieren die zich makkelijk aanpassen als ze de ruimte krijgen. Ze hebben altijd de wereld gedeeld met mensen en het is niet nodig om ze uit te roeien. Maar grote dikke maar, ze moeten wel de grenzen respecteren en dat kan alleen maar als ze de mens als een bedreiging zien, een ander roofdier waar ze bang voor moeten zijn. Dan zal er toch een beleid moeten zijn dat wolven leert bang te zijn voor mensen en automatisch ook hun dieren. Dus paarden, koeien en schapen zijn off limits anders krijgen ze het mensen aan de stok. Als ze dat snappen zullen er ook minder problemen zijn. Maar dat moet het beleid harder zijn helaas. Ik denk dat dit in Nederland heel moeilijk gaat zijn. De natuur zelf is hard en Nederland is daar niet meer aan gewend. En uiteindelijk is er niet genoeg ruimte in Nederland omdat op elke vierkante meter een recreant rondloopt. Ik ben totaal niet anti-wolf maar we moeten wel zijn echte wilde aard begrijpen en respecteren. Een wolf respecteert geen hekjes of schattige hobbypaardjes, die respecteert alleen zijn maag. Ik weet niet wat de oplossing is. Waarschijnlijk een afschrikbeleid naar de wolven toe en betere bescherming van vee door vee dichtbij huis te houden of anders bewaking door middel van mensen en honden. Zoals ze vroeger deden. En zwakke of oudere dieren in een sterke kudde te houden indien nodig. Lastig hoor en erg striest voor de kinderen die hun paardje zo hebben moeten zien.

Kleine correctie het is niet alleen zijn maag dan zou hij na 1 stoppen, maar hij vindt het prachtig om al die opgewonden rennende diertjes om te leggen. Sterke kudde van schapen? Gaan het niet redden. De exmoor pony's redden het ook niet worden opgevreten. Jonge pinken in de kracht van hun leven worden gepakt.

Elisa2

Re: Pony Zwartje 'half opgegeten' in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:27

Ja dat is het surplus killing, kan het beest ook niks aan doen.

Ben het er wel mee eens dat de wolf echt schuw gemaakt en gehouden moet worden, met dit softijs en pannenkoeken beleid lukt dat totaal niet en de wolf is daar uiteindelijk het slachtoffer van.

Het is inderdaad een wild dier die ook zo behandeld moet worden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:49

Somebody85 schreef:
Ik word hier aangevallen. En ja, wat zijn oplossingen? Ik weet ze niet. Ik ben geen deskundige op gebied van wolven. Net zoals jij niet. Hier moeten mensen met verstand naar kijken en elkaar niet in de haren vliegen en hakken in het zand steken.

Die mensen die er verstand van "zouden" hebben heb ik op een piepvol.
Alles wat zij uitkraamden is lang niet waar. En ze kunnen zich beter stil houden

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:50

Somebody85 schreef:
Ja, ik geloof in het hek en de hond en in de nacht op stal. Waarom zou ik nu al een hek aanschaffen? Ik hou het in de gaten en als mijn gevoel zegt, nu is het tijd koop ik er één.

Wat een geneuzel zeg

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:59

Bovenstaand bericht voegt letterlijk niets toe aan de discussie en is bovendien erg onvriendelijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:44

Gisterochtend bij daglicht 8.30 uur aanval pony Otterlo
Citaat:
Otterlo, Gelderland
2-10-2024
8.30

Aanval wolf op pony

Wij hebben gisterochtend hoogstwaarschijnlijk rond half 9 een wolvenaanval gehad op de pony's, alles wordt vandaag opgehaald en bekeken door Bij12. Pony is behandeld door de dierenarts en lijkt goed te komen. Late melding komt omdat we er laatachtig achter kwamen dat ie toch bij ons was geweest, we eerst de pony moesten laten behandelen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/MamLfn ... tid=K35XfP

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:50

Dit is niet zo ver van elkaar af...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:53

nikkel schreef:
Er is een heel mooie plek voor wolven: in een dierenpark met een goed hek eromheen en stroom erop.

Waarom moet alles maar in een dierenpark?
Deze aardkloot is niet alleen van ons hè?
Waarom mag jouw vee NIET opgehokt zitten ter bescherming tegen de wolf maar mag de wolf WEL opgehokt zitten in een dierenpark?

Kom op zeg. De oplossing? De mens moet leren delen. Misschien zijn er ook gewoon teveel mensen? Overal ter wereld is ditzelfde probleem, (tijgers in Azie, olifanten in afrika, etc) en gek genoeg ligt het nergens aan de mens.

en geloof me, ondertussen ben ik echt blij dat ik geen ponies merr in NL heb, ik had echt geen moment rust gehad

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:58

Er is een reden waarom wolven na 1860 niet meer in Nederland voorkwamen. Er is simpelweg geen plek voor wolven in het huidige Nederland. Je kan natuurlijk ook beslissen om de helft van de Nederlanders een ander plekje op deze aardkloot te geven. Dan komt er ruimte vrij. Hoe dan ook zal je aan afschotbeheer moeten gaan doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:04

Elisa2 schreef:
Dit is niet zo ver van elkaar af...

En 10 minuten ervoor is er een wolf gesignaleerd.
Maar als je dat niet hebt mee gekregen en je hebt je pony net buiten gezet of gecontroleerd en je moet naar je werk wat kun je nog doen.
Opsluiten in een kooi of een in een loop pak stoppen

Afbeelding

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:08

Palmera schreef:
nikkel schreef:
Er is een heel mooie plek voor wolven: in een dierenpark met een goed hek eromheen en stroom erop.

Waarom mag jouw vee NIET opgehokt zitten ter bescherming tegen de wolf maar mag de wolf WEL opgehokt zitten in een dierenpark?

Kom op zeg. De oplossing? De mens moet leren delen. Misschien zijn er ook gewoon teveel mensen? Overal ter wereld is ditzelfde probleem, (tijgers in Azie, olifanten in afrika, etc) en gek genoeg ligt het nergens aan de mens.

en geloof me, ondertussen ben ik echt blij dat ik geen ponies merr in NL heb, ik had echt geen moment rust gehad

Delen ja, hoe zie je dat voor je?
Een deel van het schaap voor de wolven, rest voor de shoarmaboer ofzo? Of mijn paard een stukkie voor Bor en ik mag de rest op de bbq doen?

Ik snap je wat de overbevolking betreft. De aardkloot is te vol. Maar waarom is een schaap, pony, ree, haas ed minder waard dan wolven?
Waarom moet mijn paard nu opgehokt worden? Omdat er ineens, na 150 jaar, weer wolven in Nederland rondlopen?
Overlast gevende wilde zwijnen worden ook geschoten. Overschot reeën, herten ed ook. Waarom de wolf dan niet? Omdat Bor er lief en zacht en knuffelig uitziet?
Het loopt de spuigaten uit, en dat moet aangepakt worden.
Schuwe wolven heeft niemand last van, net als de zwijnen die niemand ziet. Maar op het moment dat ze door het dorp gaan lopen zal er toch iets gedaan moeten worden lijkt me, en dan is delen niet echt handig ;)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:12

Palmera schreef:
nikkel schreef:

De wolf heeft heel veel prachtige plekken heeft om te leven in andere landen.
Het is een dier dat om goede redenen niet geschikt is om in een land als Nederland te (over)leven.
Dat is voor zowel de wolf als alle andere dieren die er leven geen goed idee.
Dit gaat niet over de wolf in het algemeen en dat het nergens vrij mag leven, dit gaat over de combinatie wolf in een overbevolkt Nederland.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:39

Palmera schreef:

En dat is nou net de reden dat mensen hier zijn afgeknapt op de aanwezigheid van wolven. We hebben (ik had) inderdaad geen rustig moment meer. En over ophokken: wolven vallen ook overdag aan: pony's en kleinvee dus niet allen 's nachts, maar ook overdag als je naar je werk bent maar ophokken? Samenleven lukt gewoon niet in dit dichtbevolkte land.
En ja, er zijn veel mensen maar vooral zijn de afmetingen van Nederland gewoon verre van toereikend voor dieren die een groot territorium nodig hebben, zoals de wolf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:42

Palmera schreef:
nikkel schreef:

Dit is een serieuze post?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:43

Een wolf op een toeristeneiland is geen lang leven beschoren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 09:45

tienus63 schreef:
Een wolf op een toeristeneiland is geen lang leven beschoren.

Precies, altijd zo gemakkelijk gepraat als het niet in je buurt voor komt. En als een wolf op dat toeristeneiland alle zielige zwerfhonden verorbert zit men in de hoogste boom.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:38

Palmera schreef:
nikkel schreef:

Ons vee hoeft niet opgehokt te zitten want zij doden geen anderen. De wolf echter doodt wel voortdurend anderen en daarom zou die dan opgehokt moeten zijn en niet zijn onschuldige slachtoffers.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:22

Het gaat er imo niet om of wij als mens kunnen samenleven met een wolf, het gaat erom dat wolven niet samen kunnen leven met andere levende wezens. Dan vind ik tientallen wolven opnieuw schuw maken of verwijderen op wat voor manier dan ook, de meest diervriendelijke optie. Want tegen dat relatief kleine aantal wolven, staan wel miljoenen dieren in weides, en nog eens miljoenen dieren aan huisdieren, wiens welzijn wordt aangetast.
Daarbij tast het ook het welzijn van de mens aan, sorry hoor maar hoe kan je willen samenleven met wolven die kinderen aanvallen. Dat gaat niet, en dan gaat mijn voorkeur toch echt uit naar de kinderen in NL. Want kinderen binnen ophokken of buiten laten spelen achter wolfwerend hekwerk vind ik echt compleet de omgekeerde wereld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:50

Door de ophef over de foto van de kinderen bij de pony, moest ik denken aan mijn jeugdtrauma.
Was jaar of 9 en Doe Maar zong over de Bom.
Die toch wel ging vallen.
Jeugdjournaal had wel weleens iets laten zien over de protesten tegen de kernbom.

Doodsbang was ik.

“Laat maar vallen,
Komt er toch wel van”

Ik heb Doe Maar ook nooit kunnen waarderen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:01

tienus63 schreef:
Door de ophef over de foto van de kinderen bij de pony, moest ik denken aan mijn jeugdtrauma.
Was jaar of 9 en Doe Maar zong over de Bom.
Die toch wel ging vallen.
Jeugdjournaal had wel weleens iets laten zien over de protesten tegen de kernbom.

Doodsbang was ik.

“Laat maar vallen,
Komt er toch wel van”

Ik heb Doe Maar ook nooit kunnen waarderen.

Zo zie je maar dat het voor ieder kind anders is, ik heb nooit enig angst gehad bij die tekst, blerde enkel hard mee, kon Doe Maar zeer waarderen. :D