Annefrance schreef:Wolven zijn slimme, opportunistische roofdieren die zich makkelijk aanpassen als ze de ruimte krijgen. Ze hebben altijd de wereld gedeeld met mensen en het is niet nodig om ze uit te roeien. Maar grote dikke maar, ze moeten wel de grenzen respecteren en dat kan alleen maar als ze de mens als een bedreiging zien, een ander roofdier waar ze bang voor moeten zijn. Dan zal er toch een beleid moeten zijn dat wolven leert bang te zijn voor mensen en automatisch ook hun dieren. Dus paarden, koeien en schapen zijn off limits anders krijgen ze het mensen aan de stok. Als ze dat snappen zullen er ook minder problemen zijn. Maar dat moet het beleid harder zijn helaas. Ik denk dat dit in Nederland heel moeilijk gaat zijn. De natuur zelf is hard en Nederland is daar niet meer aan gewend. En uiteindelijk is er niet genoeg ruimte in Nederland omdat op elke vierkante meter een recreant rondloopt. Ik ben totaal niet anti-wolf maar we moeten wel zijn echte wilde aard begrijpen en respecteren. Een wolf respecteert geen hekjes of schattige hobbypaardjes, die respecteert alleen zijn maag. Ik weet niet wat de oplossing is. Waarschijnlijk een afschrikbeleid naar de wolven toe en betere bescherming van vee door vee dichtbij huis te houden of anders bewaking door middel van mensen en honden. Zoals ze vroeger deden. En zwakke of oudere dieren in een sterke kudde te houden indien nodig. Lastig hoor en erg striest voor de kinderen die hun paardje zo hebben moeten zien.
Kleine correctie het is niet alleen zijn maag dan zou hij na 1 stoppen, maar hij vindt het prachtig om al die opgewonden rennende diertjes om te leggen. Sterke kudde van schapen? Gaan het niet redden. De exmoor pony's redden het ook niet worden opgevreten. Jonge pinken in de kracht van hun leven worden gepakt.