Te paard van het Belgische Ieper naar Alkmaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Te paard van het Belgische Ieper naar Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:51

Daarnaast leveren die niet 8 hele dagen achtereen een topprestatie en hebben ze rustdagen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:54

_San87_ schreef:
Daarnaast leveren die niet 8 hele dagen achtereen een topprestatie en hebben ze rustdagen.

En zijn ze goed getraind. Gaan niet pas spieren opbouwen tijdens de wedstrijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:58

Bedenk ook dat de socials beoordeel worden op wat je plaatst.
Waarom zien mensen geen rustende lekker etende paarden?
Waarom niet de tussentijdse beoordeling van de dierenarts?

Als je positieve reacties wil bij een zeer uitdagend (in mijn ogen te uitdagend) plan laat zien dat je het top voor elkaar hebt.

Een foto van een totaal ingevallen paard op een parkeerplaats bij de Mac is dan niet de beste optie.
Als er een emmer water, een bak slobber en wortels voor zijn neus hadden gestaan was het al anders geweest.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:58

En trainen topsporters zowat elke dag (ook de dagen dat ze niet trainen is rekening houdend met)

Het is een mooi iets om te willen doen.. echter een betere voorbereiding mbt de dieren en hun conditie is wel op zn plaats.
Daarbij is elk negatief stukje wegfilteren nou niet bepaald het juiste voorbeeld van willen laten zien dat alles wel goed gaat. Dan leg je eea uit, laat je wat zien of beseft dat niet iedereen altijd tevreden gaat zijn.
Maar alles weghalen en critische mensen blokkeren zegt imo al genoeg over de prioriteiten ed ;)

Het gedoe over de route qua geen bospad vind ik ook te veel... je wil juist itp komen als je doel geld op halen is. Alleen maar mooie bospaadjes schiet dan niet op natuurlijk.
Echter komt ook daar weer welzijn bij kijken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:05

En vraag je vriendin ook meteen even waarom ze alle reacties verwijderd die vragen stellen over het welzijn van de paarden.
Beetje raar niet?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:08

Je hebt je in een hoenderhok gesmeten :') je gelijk ga je hier echt niet krijgen.
Hier barst het van de ervaring van mensen en wij oordelen op wat wij te zien krijgen. Magere paarden..veel galop filmpjes...weinig rust te zien.
Dit is gewoon dierenmishandeling...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:19

Als je een foto plaatst van een amazone, zittend op een paard, bij de Mac, waar het paard met flink ingevallen flanken en kont staat, dan ben je mij geen knip voor de neus waard.

Zet dan een foto met paarden die lekker kunnen eten, goed doorvoed, met onderschrift "Zo, mijn reispartners zijn voorzien, nu snel zelf wat eten scoren".

Sorry, maar deze trip, op deze manier, vind ik grenzen aan mishandeling. En nogmaals, had ze halverwege de paarden achter gelaten en was ze zelf gaan lopen, had ik gedoneerd.

Het idee was goed, de uitvoering ondoordacht

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:24

Sowieso de hele tijd rijden.
Wandelen kan ook de stap stukken.

Peesbeschermers zoveel uur? Dat hebben topppaarden ook niet aan.

Nee gewoon ondoordachte reis voor eigen prestige stukje.
Was gaan fietsen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:00

Er is geen dierenarts die zegt: goed idee, te magere, onbespierde, ongetrainde paarden bij hoge temperaturen, iedere dag, veel te veel dagen achter elkaar, veel te veel kilometers laten maken en ook nog op een te kleine pony.
Gewoon bullshit!
Als je dit geen dierenmishandeling vindt, dan ben je stekeblind

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:18

Sowieso snap ik mensen/bedrijven/ed niet dat ze om geld vragen maar verder geen openheid willen geven als het niet in hun straatje past.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:39

Buiten hoe de paarden er uit zien, met name Whisper, is het ook echt slecht dat ze bij deze afstanden geen enkele rustdag hebben, en dan bij deze hoge temperaturen en luchtvochtigheid.

Welke dierenarts is het? Dan weten we meteen dat we die nooit in moeten schakelen. Onprofessioneel. Overigens geloof ik het niet en hoezo is die ingeschakeld door de dierenpolitie? Heb je daar stukken van?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:47

Bloodymary schreef:
Buiten hoe de paarden er uit zien, met name Whisper, is het ook echt slecht dat ze bij deze afstanden geen enkele rustdag hebben, en dan bij deze hoge temperaturen en luchtvochtigheid.

Welke dierenarts is het? Dan weten we meteen dat we die nooit in moeten schakelen. Onprofessioneel.

Context van t gesprek en de exacte woorden van de dierenarts zijn daarvoor ook van belang.
We zien op bokt vaker dat woorden van een dierenarts nogal anders geïnterpreteerd kunnen worden. (Zie bijvoorbeeld PZB topic)

Als een dierenarts zonder de paarden gezien te hebben (bijvoorbeeld telefonisch) gezegd heeft;

Een gezond paard kan die afstand wel aan als je het goed voorbereidt.

Dan is dat natuurlijk correct.

Als vervolgens bijvoorbeeld tussen neus en lippen door bij een enting gevraagd wordt of de paarden gezond zijn, en de entente dierenarts zegt ja.
Dan is daar ook niets mis mee.

Als dat vervolgens uit zijn verband aan elkaar gekoppeld wordt:
Mijn paarden zijn gezond, en een gezond paard kan dit aan, dús ze zijn goedgekeurd,

Dan is dat níet wat ee dierenartsen bedoeld hebben, maar technisch gezien is ee ook niet écht gelogen met woorden. (Wel op betekenis van de woorden/interpretatie)

Wat een goede voorbereiding is laat ik dan nog even in het midden in bovenstaande, maar voor Mij is dat niet een avondje in bed liggen dromen over een lange reis, maar écht weten waar je mee bezig bent, trainen, route voorbereiden, overnachtingen regelen èn bevestigen, hoefsmid, dierenarts op standby, goed opgetrainde paarden etcetera etcetera...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:47

Mike, je rijdt zelf ook paard. Kun je echt met droge ogen zeggen dat je Wendy op die pony passend vindt?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:51

Mike_schenke schreef:
Klopt zeker maar ik wordt niet goed van het gezeur zonder kennis van de paarden om kwestie

En welke kennis heeft mevrouw dan van haar eigen paarden als ze beslist om een net 4 jarige zo'n rit te willen aandoen?
Daar valt geen enkel goed woord over te spreken. :n

Het is ook een feit dat spieren bij mens én dier 24u de tijd nodig hebben om te recuperen/rusten.
Hoe kunnen deze paarden dan toenemen in bespiering, als deze nooit de kans krijgen om 24u te rusten?

Want de overnachtingen gebruiken de paarden vooral om bij te komen.
Menig paard staat op basiswerk al op meer brok dan wat deze paarden per dag binnen krijgen.

Je kunt gewoon niet ontkennen dat deze paarden meer verbruiken dan dat ze binnen krijgen..

Wat je neerzet:
"En natuurlijk valt een paard na zo'n tocht af. Maar kijk eens naar een top sporter die zien er vaak ook niet echt gezond uit."

Je eigen conclusie is dat je dus de paarden er ook niet gezond vind uit zien, gezien je "ook" zegt? :D

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:49

En dit was te verwachten. Er is altijd wel iemand die de persoon echt kent of zoals dit geval de vriend van die de persoon komt verdedigen. Zo loopt dit altijd.

Ook apart dan er nu opeens wel foto's geplaatst worden van de paarden in rust. En de laatste foto op polarsteps dat de paarden in de trailer staan en dat ze een stukje met de trailer vervoerd worden zodat Whisper niet te lang hoeft te lopen. Want opeens is het wel zwaar en te lang?

En voor de rest sluit ik me aan met iedereen hierboven.

Dit is dierenmishandeling en beschaamd dat jullie zo geld ophalen voor kanker over de ruggen van 3 paarden. Echt belachelijk. Ik hoop dat jullie jezelf nog kunnen aan kijken in de spiegel hier na.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:55

Gezond zijn en een conditie hebben om topprestaties te leveren zijn ook niet hetzelfde...

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:02

Ik ben hier een reaguurder, volgde dit topic met toenemende verbazing.

Voor de nieuwe bokker en bekende van deze avonturier, buiten de punten die hierboven al terecht zijn gemaakt:

Als een groot aantal mensen hun vraagtekens of zelfs zorgen uiten, schiet niet in de verdediging maar luister. Wat als er een kern van waarheid in zit? Doet misschien pijn want confronterend, maar met het verwijderen van comments en defensieve reacties kom je er ook niet. Ook niet voor jezelf. Ik hoop toch dat er op z'n minst lessen geleerd zijn, dingen die een volgende keer anders moeten.

Volgens mij zijn er geen onredelijke dingen gezegd, en als kritiek een nare bijsmaak geeft aan deze reis - wat is dan de onderliggende reden van dat vervelende gevoel?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:24

Mike_schenke schreef:
En natuurlijk valt een paard na zo'n tocht af. Maar kijk eens naar een top sporter die zien er vaak ook niet echt gezond uit.

Wat is dit nou voor bulloliebolopmerking? Arme dier was al mager voordat hij op pad ging. Dat was absoluut geen topsporter, in de verste verte niet. En een mens kiest er zelf voor om een topprestatie te gaan leveren. Dit paard kiest er niet zelf voor, ziet er ongezond uit, veel te mager en wordt ingezet voor een prestatie die grenst aan mishandeling.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:30

Doet me ook een beetje denken aan die paardjes die je in grote steden voor zo'n koets ziet lopen. Broodmager en de hele dag tussen de hoge gebouwen en luid verkeer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:19

Vergelijking met topsporter slaat kant nog wal.topsporters staan op speciaal voor hen gepersonaliseerde dieten. Deze paarden krijgen 2,5 kilo krachtvoer per dag!!! Dan snap je er geen moer van waar je mee bezig bent zegt deze paarden kenner!!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:31

Mike_schenke schreef:
Klopt zeker maar ik wordt niet goed van het gezeur zonder kennis van de paarden om kwestie

Ik denk dat je even mist dat dit specifiek een paardenforum is.
Met állemaal mensen met (veel) ervaring met paarden.

En het zijn dus mensen die weten wat een paard kan, wat een paard nodig heeft, wat fair is en niet fair richting een paard, wat mogelijk kans op ernstige blessures, wat langdurige schade kan geven en wat niet etcetera.

Een goed deel van de bokkers hobbymatig, evenzogoed een goed deel proffesioneel.

Je praat hier in dit topic níet met mensen zonder verstand van zaken...

En het feit dat zoveel mensen met verstand van zaken zó unaniem kritisch zijn (en dat ks voor bokt echt redelijk uniek) zou je eigenlijk moeten vertellen dat er heel misschien écht iets aan de hand is dat onverstandig en misschien ook wel onethisch is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:33

Zie dat ze nu m'n stadsie binnenrijdt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:35

Urbanus schreef:
Zie dat ze nu m'n stadsie binnenrijdt.

Ben benieuwd hoe de paarden erbij lopen, kun je gaan kijken?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:38

En live reportage?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:39

Live reportage met kritieke vragen die ze dan niet kan verwijderen :j