De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:02

Nikass schreef:
Een goede ruiter voelt dat "uit het niets" op tijd aankomen, en anticipeert daar juist wel op ;)

Ja, maar als je al anticipeert is het niet meer vanuit het niets.
Denk dat er vrijwel niemand is alles bij alle paarden aan kan voelen.

Als je paard relaxed stapt en er komt ineens een hardloper of een tegenligger om de hoek en daar schrikt het van is het heel duidelijk.

Als datzelfde paard relaxed stapt maar gigantisch schrikt van ogenschijnlijk niets is het veel lastiger.
Want wat is dan de oorzaak, dat is veel enger.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:17

Nikass schreef:
Een goede ruiter voelt dat "uit het niets" op tijd aankomen, en anticipeert daar juist wel op ;)

Als je paard relaxed stapt en er komt ineens een hardloper of een tegenligger om de hoek en daar schrikt het van is het heel duidelijk.

fransje23 schreef:
Als datzelfde paard relaxed stapt maar gigantisch schrikt van ogenschijnlijk niets is het veel lastiger.

Ik denk dat wat Nikass bedoelt is, dat er nooit "niets" is.
Een paard dat relaxt is kan ineens schrikken van iets dat zich ineens voordoet. Dat is dan even en keert vaak snel terug naar zn relaxte zelf. Of staat even een beetje aan, maar komt dan ook wel weer terug. En je hebt als ruiter voldoende tijd om daarop te reageren. Als je er niet meteen afligt natuurlijk.

Maar er zijn paarden met meer rilheid, meer stress die niet snel relaxt zijn op een buitenrit. Waarvan vaak niet duidelijk is waarom ze schrikken. Een goede ruiter weet dat en anticipeert daarop. Die is eigenlijk continu bezig om het paard rust en vertrouwen te geven.
Die kent de gemoedstoestand van dat paard.

Betekent dat je voor het buitenrijden altijd voldoende skills nodig hebt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:23

Nikass schreef:
fransje23 schreef:
[quote="Elisa2"
Ander paard raakte in paniek van loslopende hond die er achter aan ging, en heb ook eens zoiets gehad met de hertenluisvlieg. Paarden die van achter aan kwamen, mountainbikers, scootmobiel etc.

Met als resultaten dus allemaal er vandoor gaan, wel of niet bokkend waarbij ik soms wel en soms niet bleef zitten.

Nee, ik ben van better safe then sorry inmiddels.

Dat zijn eigenlijk voorbeelden waar ik nadat het goed is afgelopen niet meer over na zou denken.
De oorzaak van het schrikken is dusdanig duidelijk.
Ik heb meer problemen met paarden die uit het ogenschijnlijk niets ontploffen en gaan.
Daar valt totaal niet op te anticiperen.

Ik heb duizenden buiten kilometers gemaakt op diverse paarden. Heb ook akkefietjes meegemaakt maar bang ben ik niet.
Wel bewust van mijn kwetsbaarheid en dus niet roekeloos en houd altijd in mijn achterhoofd dat andere mensen geen rekening houden met paarden.

Een goede ruiter voelt dat "uit het niets" op tijd aankomen, en anticipeert daar juist wel op ;)[/quote]

kan ik met je eens zijn, juist als je ontspannen bent voel je bij het paard - die het vaak erder aangeeft - dat je alert moet zijn

ken die "vind het spannend" ook niet, dan breng ik die spanning ook niet over, denk ik, blijft de communicatie daardoor ook goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:46

Voor mij is dat de juiste samenvatting, de laatste zin van Babootje. Zorg dat je als ruiter voldoende skills hebt om te kunnen anticiperen en op tijd in te grijpen bij een paard die dat nodig heeft.

Mij is het ook niet meer overkomen dat een paard voor de vrachtwagen sprong. Maar wel omdat ik sindsdien als ik er een aan zag komen altijd een veilige dam in reedt en het paard liet kijken.

Idem dito voor prikkeldraad of sloten, nooit meer er vlak langs rijden maar zorgen dat het paard de ruimte heeft om opzij te springen als het dat doet.

Niet naast paden rijden waar veel mountainbikers uit de bosjes komen. (waar mogelijk) etc. etc.

En dan nog.. zoveel mogelijk aan zien komen, anticiperen en voorkomen en dan is nog steeds niet alles te voorkomen maar al wel een stuk meer.

Sanano

Re: De paarden in de topsport hebben het gewoon goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:54

En met mijn paard alleen naar buiten heeft niet alleen met angst van mij te maken maar is gewoon gevaarlijk voor haar en voor mij dus ja we doen het gewoon niet meer helaas want ik reed heel graag buiten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:53

Babootje schreef:
Nikass schreef:

fransje23 schreef:

Ik denk dat wat Nikass bedoelt is, dat er nooit "niets" is.
Een paard dat relaxt is kan ineens schrikken van iets dat zich ineens voordoet. Dat is dan even en keert vaak snel terug naar zn relaxte zelf. Of staat even een beetje aan, maar komt dan ook wel weer terug. En je hebt als ruiter voldoende tijd om daarop te reageren. Als je er niet meteen afligt natuurlijk.

Maar er zijn paarden met meer rilheid, meer stress die niet snel relaxt zijn op een buitenrit. Waarvan vaak niet duidelijk is waarom ze schrikken. Een goede ruiter weet dat en anticipeert daarop. Die is eigenlijk continu bezig om het paard rust en vertrouwen te geven.
Die kent de gemoedstoestand van dat paard.

Betekent dat je voor het buitenrijden altijd voldoende skills nodig hebt.

Dat bedoelde ik inderdaad. Het "uit het niets" betekent in principe dat je signalen mist denk ik.
Vooral voor het type dat niet zo snel relaxed is, en de neiging heeft tot te heftig vluchtgedrag, heb je veel rijtechnische skills nodig en moet je een sensitieve ruiter zijn. En juist iemand zijn die niet gauw bang wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:38

Bij rille ben je over het algemeen al meer bewust van het feit dat ze ergens van kunnen schrikken/reageren.
Persoonlijk vind ik dus de paarden die juist heel rustig kijken, maar spanning binnen in opbouwen,de introverte types, lastiger. Die geven minimale signalen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 16:56

fransje23 schreef:
Bij rille ben je over het algemeen al meer bewust van het feit dat ze ergens van kunnen schrikken/reageren.
Persoonlijk vind ik dus de paarden die juist heel rustig kijken, maar spanning binnen in opbouwen,de introverte types, lastiger. Die geven minimale signalen.

Klopt, die heb ik nu.
Alsof er een knopje in een paar milliseconden om gaat :+
Ik heb hem nu een half jaar, dus weet nu wat het "knopje" om zet :+
Maar dat is inderdaad lastiger dan een die altijd ril en heet aan voelt zoals de merrie die ik had. Nu moet ik zelf ook snel schakelen van mijn eigen chillmodus naar opletten :')