Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Happinez schreef:pillow schreef:Waarom leest niemand mijn post met de getallen die ik van de site van Bij12 gehaald heb. Daar blijkt toch duidelijk uit dat de wolvenaanvallen ver in de meerderheid zijn. Waarom moeten we nou weer die ene honden aanval van 8 - 10 aanhalen.
Uhm 8-10 wat ik aanhaalde was een wolf
Rizette schreef:Er moeten heel veel ecologen en natuurontwikkelaars en "deskundigen" van leven dus melkkoetje wolf moet wel blijven en uitbreiden natuurlijk. Als hij zich settled hup weer een Natura 2000 gebied erbij, Kassa! Gelijk de Oostvaardersplassen. Om de dieren gaat het niet.
Miran schreef:Dat is de situatie nu. Maar wat over een jaar? Over 2 jaar? Met meer wolven, amper wild, vee grotendeels opgehokt? Waarom zouden ze in landen met minder mensen en meer bos wel beheren?
Schapenwol schreef:Rizette schreef:Er moeten heel veel ecologen en natuurontwikkelaars en "deskundigen" van leven dus melkkoetje wolf moet wel blijven en uitbreiden natuurlijk. Als hij zich settled hup weer een Natura 2000 gebied erbij, Kassa! Gelijk de Oostvaardersplassen. Om de dieren gaat het niet.
En je denkt dat het politieke partijen die anti-wolf zijn wel om de dieren gaat? Of om de mensen? Die grijpen dit enkel aan om stemmen te winnen.
Er is hier niemand die mij tot op heden trouwens heeft weten uit te leggen hoe een ecoloog of een natuurorganisatie geld verdient aan de wolf. Vind dat altijd zo'n gekke redenatie.
Popstra schreef:Schapenwol schreef:En je denkt dat het politieke partijen die anti-wolf zijn wel om de dieren gaat? Of om de mensen? Die grijpen dit enkel aan om stemmen te winnen.
Er is hier niemand die mij tot op heden trouwens heeft weten uit te leggen hoe een ecoloog of een natuurorganisatie geld verdient aan de wolf. Vind dat altijd zo'n gekke redenatie.
Iets met subsidie...
Huertecilla schreef:sterregoud schreef:De wolvenaanvallen zijn duidelijk in de meerderheid.
Incorrect. Alleen van de gevallen waarbij DNA onderzoek gedaan wordt.
Inderdaad zijn verschillenden hier niet in staat zonder vooroordelen naar de situatie te kijken.
sterregoud schreef:Nee hoor, er zijn nog nooit zoveel aanvallen op schapen en ander vee geweest. Doen alsof honden in die aantallen dat ook veroorzaken is onzin.
Cer schreef:In Spanje zijn ook meer loslopende honden zonder eigenaar misschien?
Almighty schreef:Heb mijn paarden ook buiten lopen, wel bij huis. Bij de stal waar ik ze in avond bij insluit in een stukje paddock hoop ik paard veilig gezet te hebben. Zoveel mogelijk aanpassingen gedaan om de wolf buiten te houden. 100% kan hier niet. Te complex natuurlijk terrein en zou me een kapitaal kosten om dit 2,7 hectare prive pot dicht te maken. Incl alle grachten die soms vol water soms zonder water staan. Midden door mijn terrein gaan met overgangen. Is niet dicht te maken .
Maar ik wil dat niet want als de wolf dan ook maar een zwak punt vind om er in te komen, zijn mijn paarden makkelijk voer omdat ze nergens meer heen kunnen vluchten.
Dan heb ik liever dat ze door de omheining breken en over straat weg rennen. En maar hopen dat ze dan niet aangereden worden. Wat ze al x gedaan hebben zonder schades te maken alleen een flinke verkeer opstopping. Dan is er een betere eerlijker kans op overleven zonder bijt.
Ik heb 2 gepensioneerde paarden en 1 nog rijpaard maar niet fit. Eerlijk als er 1 over blijft weet ik niet wat ik doe.
Maar wel besloten samen met wat andere problemen waar ik tegen aan loop, dat dit de laatste 3 Paarden zijn in mijn leven. Wat ik van 8 jaar tot nu met hartzeer loslaat. en ik mijn hobby definitief aan het afbouwen ben en ga stoppen.
Een van de problemen is de wolf in de buurt inmiddels ook 9 stuks. En dan is er deze zomer vast weer een nest.
Ander wild wat ik ook klem zet door mijn terrein dicht te zetten. Wat ook minder is geworden. We hadden veel reeën nu bijna niet meer. Dat is niet eerlijk.
Rijdt altijd alleen buiten. En inmiddels bang om alleen in bos te rijden want als je wolf tegenkomt...wat doet paard dan.
Ruiterpaden die bij ons in buurt verdwijnen om alleen nog wandel gebied te worden. Meer Natuur en paard er niet meer in mag.
Ze gebied steeds meer nat zetten omdat dit vroeger de natuur in buurt was.
Helaas stukje eigen gezondheid die ook niet wil.
Mijn hele doel waarom ik hier woon was voor de hobby opgebouwd. 12 jaar levenswerk. Nu is de wolf de druppel om er een punt achter te zetten.
Het is dat ik 3 onverkoopbaar paarden heb anders zou ik dat op dit moment overwegen. Het doet pijn. En ben nog altijd bang dat mijn oudere dieren een aanval niet af kunnen weren.
En de wolf het dier kan er niets aan doen.
Trouwens steeds als wij mensen hun in voorraad gedode dieren weghalen is het vragen om een nieuwe aanval want wij halen zijn eten steeds weg. dat is de reden van zoveel aanvallen. Maar ja wij naar dode dieren kijken die blijven liggen, laat staan de lucht en je hart bloed voor je dier. Dat kan niet. Maar door steeds de dode dieren die ze niet opgegeten hebben weg te halen vragen we keihard km een volgende aanval want zijn voorraad is weg.
Nikass schreef:Ik kan niet zeggen wat er vaker voorkomt, honden of wolven aanvallen, want ik heb geen cijfers, en volgens mij bestaan die überhaupt niet.
Maar ik denk wel zeker dat er meer aanvallen door honden zullen zijn, alleen al door de vele verhalen die mij bekend zijn.
Ook van mensen die hun honden loslaten op de Veluwe, waarbij hun honden achter de reeën aan gaan.
Ik ben niet roomser dan de Paus, mijn honden lopen ook zoveel mogelijk los. Maar dit soort risico's neem ik niet.
cajabol schreef:Dat is vreselijk, dat er zoveel schapen gedood worden. Echt heel erg. Maar.... wat doen we in hier NL. Zetten schapen op een stukje land, zonder trouws enige vorm van bescherming v d wind, regen enz. Vervolgens wordt er amper naar om gekeken en is het wachten tot ze naar de slacht gaan en dus dood gemaakt, nadat ze eerst weer allemaal lammetjes hebben geproduceerd, die vlg jaar op de nominatie staan om afgemaakt te worden. Nogmaals, het is afschuwelijk dat de wolf ze pakt, maar heeeeel simpel op te lossen. STOPPEN met het eten van schapen en niet meer nodeloos op een stuk weiland gezet worden zonder enige vorm van toezicht. Het scheelt duizenden en duizenden dode schapen voor comsumptie
OleJon schreef:cajabol schreef:Dat is vreselijk, dat er zoveel schapen gedood worden. Echt heel erg. Maar.... wat doen we in hier NL. Zetten schapen op een stukje land, zonder trouws enige vorm van bescherming v d wind, regen enz. Vervolgens wordt er amper naar om gekeken en is het wachten tot ze naar de slacht gaan en dus dood gemaakt, nadat ze eerst weer allemaal lammetjes hebben geproduceerd, die vlg jaar op de nominatie staan om afgemaakt te worden. Nogmaals, het is afschuwelijk dat de wolf ze pakt, maar heeeeel simpel op te lossen. STOPPEN met het eten van schapen en niet meer nodeloos op een stuk weiland gezet worden zonder enige vorm van toezicht. Het scheelt duizenden en duizenden dode schapen voor comsumptie
Wat kraam jij een onzin uit zeg
anca schreef:Dus minder gezelschapsdieren bedoel je ?
En dan? Dan stapt de wolf maar over naar de mens want groot gebrek aan wild ondertussen .
Maar dat is volgens jou geen probleem @ Huertecilla.
Goed plan .er zijn toch teveel mensen op deze planeet .
Nee hoor ga de wolf maar snel goed beheren dat lijkt mij een veel beter plan
Huertecilla schreef:Wonderlijke sprongen naar conclusies.
Minder dierenleed voor mensen inclusief minder jagen is net als alle oplossingen niet het enige zaligmakende. Idem de wolf niet het enige probleem.
Wat ik blijkbaar in blokletters moet opmerken (maar niet doe want daar springen de moderators op):
Wolven in de natuur zien heeft meer draagvlak bij het brede publiek dan op de rug van een paard zittend aan een bit trekken om het dier in de rondte te dwingen.
Dat geldt ook voor jagen.
Enneh, minder/geen vlees eten, dus minder vleesfok, wint terrein en.... is ecologische beter.
Als de dierenhouders hun zaak willen vertegenwoordigen zijn goede argumenten gestoeld op harde data nodig. Geen fobieën over wolven die roodkapjes eten.