[VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:19

Lusitana schreef:
Ruiters die slipjachten rijden staan daar ook niet achter Maar nogmaals, als ze zo niet gedood worden, dan komen ze wel op een andere manier aan hun eind, ze mogen nl ook gewoon geschoten worden, en vallen slachtoffer aan ziektes en verkeer, het is niet zo dat ze anders volkomen veilig zitten en beschermd zijn ofzo! Laten we dat niet uit het oog verliezen!

Ik vind dat echt volkomen irrelevant. Dat ze op andere manieren dood kunnen gaan maakt dit niet goed, hou toch op zeg. Volgens die redenering mag je ook een mens vermoorden want anders was ie al op e en andere manier doodgegaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:23

Avalanche schreef:
Lusitana schreef:
Ruiters die slipjachten rijden staan daar ook niet achter Maar nogmaals, als ze zo niet gedood worden, dan komen ze wel op een andere manier aan hun eind, ze mogen nl ook gewoon geschoten worden, en vallen slachtoffer aan ziektes en verkeer, het is niet zo dat ze anders volkomen veilig zitten en beschermd zijn ofzo! Laten we dat niet uit het oog verliezen!

Ik vind dat echt volkomen irrelevant. Dat ze op andere manieren dood kunnen gaan maakt dit niet goed, hou toch op zeg. Volgens die redenering mag je ook een mens vermoorden want anders was ie al op e en andere manier doodgegaan.

We hebben het over dieren waar op gejaagd wordt, hoe dan ook, en niet over mensen!
En nog een keer het is niet de bedoeling, er wordt juist niet bewust op gejaagd door mensen die slipjachten rijden, maar het komt voor omdat er nu eenmaal niet altijd 100% controle is over de hele meute Maar zo´n dood is dan niet anders dan als de vos een natuurlijke vijand zou hebben die hem zou pakken, of wel dan?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:28

Lusitana schreef:
We hebben het over dieren waar op gejaagd wordt, hoe dan ook, en niet over mensen!

En?

Lusitana schreef:
En nog een keer het is niet de bedoeling, er wordt juist niet bewust op gejaagd door mensen die slipjachten rijden, maar het komt voor omdat er nu eenmaal niet altijd 100% controle is over de hele meute

En dat is een probleem. Het maakt voor die vos namelijk geen reet uit of het wel of niet zo bedoeld is, en ik denk ook niet dat hij daar heel veel troost aan heeft als ie verscheurd wordt, is het wel?

Lusitana schreef:
Maar zo´n dood is dan niet anders dan als de vos een natuurlijke vijand zou hebben die hem zou pakken, of wel dan?

Natuurlijk is dat wel anders. Dat is iets wat je als mens in de hand hebt, die andere dingen niet. Plus dat het een nogal wrede manier van doodgaan is, en je als mens de plicht hebt het doden van dieren op een zo humane manier mogelijk te doen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:33

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:

Op het filmpje is te zien dat de honden een rennende vos in het vizier krijgen en er achteraan gaan. Op het filmpje is niet te zien of de honden teruggeroepen worden en er is ook niet te zien of ze de vos te pakken krijgen en er is zeker niet te zien dat de vos gedood en verscheurd wordt. Op 1.42 van het filmpje gaat het over het bijna vangen van de vos.

Maar die meute had daar in de eerste plaats al niet mogen zijn.

Bij schade (wat een ruim begrip is) mag je met een terriër een vos uit een hol halen. Deze vos moet vervolgens snel geschoten.

Toevallig kwamen er een meute jachthonden langs en die bleef voor de gezelligheid staan kijken?

Hoezo had de meute daar niet mogen zijn?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:35

Avalanche schreef:
Lusitana schreef:
En nog een keer het is niet de bedoeling, er wordt juist niet bewust op gejaagd door mensen die slipjachten rijden, maar het komt voor omdat er nu eenmaal niet altijd 100% controle is over de hele meute

En dat is een probleem. Het maakt voor die vos namelijk geen reet uit of het wel of niet zo bedoeld is, en ik denk ook niet dat hij daar heel veel troost aan heeft als ie verscheurd wordt, is het wel?

Er wordt geen vos verscheurd. Het zou echt handig zijn als er wat meer onderscheid wordt gemaakt tussen de opruiende valse boodschappen van de activisten en de realiteit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:40

Veronica2 schreef:
[
Hoezo had de meute daar niet mogen zijn?

Als dit in de wet staat:

Bij schade (wat een ruim begrip is) mag je met één terriër een vos uit een hol halen. Deze vos moet vervolgens snel geschoten.

Vervolgens ga je een vos uitgraven met daarom heen een meute jachthonden dan heb je op zijn minst al de schijn tegen.

Weet overigens niet of de rechter al geoordeeld heeft.

Veronica2

Re: [VIDEO] Ruiter vertrapt met paard dierenactiviste in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:44

@fransje23, welke wet is dat? Heb je een link naar de bron?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:51

Avalanche Het is een natuurlijke dood, dieren worden in de natuur nu eenmaal gepakt door andere dieren!

De meute krijgt geen commando om te gaan doden ofzo!

De meeste ruiters krijgen zelfs de meute niet eens in beeld, die hoeven zich echt niet schuldig te voelen voor wat die uitspoken als ze ongehoorzaam zijn en de whippers-in zijn wel verantwoordelijk en zullen echt wel proberen om de honden op het uiteglegde spoor te houden, maar ze zitten niet aan de riem hè

Als jouw hond mijn kat achterna gaat en doodbijt dan kun jij daar toch ook niks aan doen? Ik zal jou er in elk geval niet op aankijken, zulke dingen kunnen gebeuren

En om een plaatje te geven van mijzelf vordat jullie denken dat ik een bloeddorstige jager ben ofzo, mijn terrein is ook jachtterrein voor jagers te voet maar ik zal altijd een praatje houden ter afleiding als ik zie dat een haas toevallig mijn land op is geraced, en van het fazantenpaar dat er elk jaar terugkomt zeg ik altijd dat ze van mij zijn maar uit het hok ontsnapt en als ze vragen of ik partrijzen of duiven heb gezien ofzo zeg ik altijd nee, al stikt het ervan
Ik heb ze wijsgemaakt dat mijn honden en paardne zo´n beetje al het wild verjagen dit is niet waar, maar ik bescherm dus wel wat er is ! Ze laten mijn terrein nu links liggen, met gemok, dat wel

En als mijn honden een spoor te pakken krijgen prbeer ik ze ook terug te repen of aft te leiden en tot nu toe is het goed gelukt, maar ze hebben wel 1 keer een haas te pakken gekregen, ben ik nu een moordenaar die die haas humaan had moeten schieten ofzo?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:55

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:01

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
@fransje23, welke wet is dat? Heb je een link naar de bron?

https://www.gov.uk/hunting/mammals

Het kan zijn dat de groep van het ITV filmpje zich aan de wet gehouden heeft, maar dat zullen we nooit weten omdat het filmpje te kort is om er iets uit af te leiden. Er kan namelijk van alles aan de hand geweest zijn wat aanleiding gaf om vos1 te vangen, maar we weten het niet omdat het filmpje op een bepaalde manier gepresenteerd is.
Wat we wel weten is dat er geen vos verscheurd is omdat dat namelijk wordt gezegd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:03

fransje23 schreef:
Bij schade (wat een ruim begrip is) mag je met één terriër een vos uit een hol halen. Deze vos moet vervolgens snel geschoten.
.

Niet meer dan twee honden staat er in de wet en er wordt ook geen ras beschreven

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:10

Lusitana schreef:
fransje23 schreef:
.

Niet meer dan twee honden staat er in de wet en er wordt ook geen ras beschreven

Nee, maar terriërs worden gebruikelijk zo ingezet. Een Sint-bernhard zullen ze er niet voor kiezen :D

Denk dat wel duidelijk te zien is dat er meer dan twee honden zijn?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:14

Er is meer dan genoeg bewijs dat er regelmatig vossen sneuvelen bij 'slipjachten' in de UK. Dat gaat zelfs zo ver als beveiligingsbeelden die vastleggen dat jonge vossen worden verzameld om een 'slipjacht' voor te bereiden.

Het argument van de activisten is dan ook dat onder de noemer van slipjachten er nog 'gewoon' op vossen gejaagd wordt, omdat er een stel rijke ouwe zakken daarop kicken niet willen dat traditie verloren gaat. Moet je eens kijken hoe snel dit geintje voorbij zou zijn als aso's uit London met hun pitties op vossen gaan jagen.

Als wij als mensen echt overlast hebben van vossen, dan moet je de vos die overlast geeft een kogel door de kop jagen. Niet opjagen met honden en ze dan laten verscheuren. We zijn als mens intelligent genoeg om van onszelf te eisen dat we zulk vermaak voor de elite minder barbaars maken.

In andere landen gaat dat ook prima. Hier zijn de slipjachten ook met andere geursporen dan die van vossen. Zou ook van de zotte zijn als het niet anders kon. Je hoort ook niet van andere speurhonden dat ze regelmatig andere beesten verscheuren. Zou wat zijn als politiehonden die op zoek zijn naar een lichaam je naar een vossenhol brengen.

Minder dan 5 minuten zoekwerk, dan heb je genoeg bewijs op nieuwspagina's dat het recent nog vaak genoeg mis is gegaan:
https://amp.theguardian.com/uk/2000/jun ... ralaffairs
https://www.kentonline.co.uk/kent/news/ ... ds-280458/
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/f ... 828979.amp
https://www.independent.co.uk/news/uk/h ... 0.html?amp

Beide partijen zijn niet heilig, maar het zal de paardensport wel goed doen als we van onze high horses afkomen. Er gebeurt meer dan genoeg fouts in de paardenwereld en als wij daar niet tegen ingaan dan doet de rest van de maatschappij het wel. Kijk maar naar reacties onder bijvoorbeeld de gedeelde docu: er zijn veel meer mensen die door het rookscherm van 'slipjachten' heen kijken. En die mensen snappen ook allemaal dat je gerust met andere geursporen kan werken dan met vossen. Daar hebben ze al ongeveer 20 jaar de tijd voor gehad trouwens.

Wees niet alleen kritisch op wat activisten zeggen, maar ook op wat de jagers zeggen. Geen oogkleppen opzetten omdat er paardensport bij betrokken is. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:15

Veronica2 schreef:
Het kan zijn dat de groep van het ITV filmpje zich aan de wet gehouden heeft, maar dat zullen we nooit weten omdat het filmpje te kort is om er iets uit af te leiden. Er kan namelijk van alles aan de hand geweest zijn wat aanleiding gaf om vos1 te vangen, maar we weten het niet omdat het filmpje op een bepaalde manier gepresenteerd is.
Wat we wel weten is dat er geen vos verscheurd is omdat dat namelijk wordt gezegd.

Er is een "pack" aanwezig... Jagen op vossen met een "pack" is verboden!

Waarom zou je bij het uitgraven van die vos erom heen gaan staan met een meute foxhounds? Honden specifiek getraind en gefokt om achter een vos aan te gaan?
Denk dat ze dat moeten uitleggen aan de rechter.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:25

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:

Er is een "pack" aanwezig... Jagen op vossen met een "pack" is verboden!

Waarom zou je bij het uitgraven van die vos erom heen gaan staan met een meute foxhounds? Honden specifiek getraind en gefokt om achter een vos aan te gaan?
Denk dat ze dat moeten uitleggen aan de rechter.

Er is op het filmpje niet te zien dat er op vossen wordt gejaagd met een pack. Dat vos2 uit het hol komt rennen had men niet voorzien.
Uit mijn blote hoofd kan ik zo een paar redenen bedenken waarom het plaatsvindt zoals op het filmpje te zien is. Als de rechter met hetzelfde materiaal moet werken, dan kan hij ook geen oordeel vellen over zaken die wellicht niet of wel gebeurd zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:28

fransje23 schreef:
Nee, maar terriërs worden gebruikelijk zo ingezet. Een Sint-bernhard zullen ze er niet voor kiezen :D

Denk dat wel duidelijk te zien is dat er meer dan twee honden zijn?

Ik had het over wat er letterlijk in de wet staat die je zelf aanhaalt, en niet de video

De vos hoort meteen geschoten en het is inderdaad vaag waarom er een huntsman met een meute bij staat en die zal zich interdaad moeten verantwoorden
Maar ik hoop dat je begrijpt dat illegale acties niet de hoofdmoot van slipjachten zijn en van de ruiters die daar aan doen?

Er is een wet waar ze zich aan moeten houden en illegale acties worden bestraft, maar legale activiteiten als slipjachten moeten gewoon niet gehinderd worden

Van bijna alle zogenaamde illegale acties zijn er maar heel weinig die daadwerkelijk vervolgd worden , de meeste hebben gewoon onvoldoende bewijs, zelfs met video
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-02-23 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:30

Veronica2 schreef:
Er is op het filmpje niet te zien dat er op vossen wordt gejaagd met een pack. Dat vos2 uit het hol komt rennen had men niet voorzien.
Uit mijn blote hoofd kan ik zo een paar redenen bedenken waarom het plaatsvindt zoals op het filmpje te zien is. Als de rechter met hetzelfde materiaal moet werken, dan kan hij ook geen oordeel vellen over zaken die wellicht niet of wel gebeurd zijn.

De verbazing is omdat het er twee zijn in plaats van één. Dat had men niet voorzien, die ene vos was wel de bedoeling.

Ben benieuwd naar jouw redenen :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:30

Gini schreef:
Ik snap niet dat je als ruiter aanrijdt op een hek waar twee mensen rondhangen. Dat is sowieso geen veilige hindernis om te springen.

Ik snap nog veel minder dat je als ruiter aanrijdt op een hek waar twee mensen rondhangen die jouw hobby absoluut geen warm hart toedragen. Je hebt geen idee wat die mensen gaan doen en je brengt je paard en jezelf in gevaar.

Gini dat ruitertje pesten op halvegare manieren is al jaren aan de gang. Er zijn meerdere filmpjes geweest waar aanvaringen waren tussen ruiters op paard en actie voerders.
Het zijn gewoon maloten die actie voerders want ze blijven zelf deze risicos nemen.
Op gegeef moment ben je daar als ruiter ook wel klaar mee en ram je er door of over heen.
Zou ik ook doen. Doe je dat niet dan winnen die acties

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:35

[***] schreef:
Het argument van de activisten is dan ook dat onder de noemer van slipjachten er nog 'gewoon' op vossen gejaagd wordt, omdat er een stel rijke ouwe zakken daarop kicken niet willen dat traditie verloren gaat. Moet je eens kijken hoe snel dit geintje voorbij zou zijn als aso's uit London met hun pitties op vossen gaan jagen.

Als aso's uit London met pitties op vossen gaan jagen dan heb je waarschijnlijk aanmerkelijk minder last van activisten op je evenement, die durven dan niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:36

Lusitana schreef:
Maar ik hoop dat je begrijpt dat illegale acties niet de hoofdmoot van slipjachten zijn en van de ruiters die daar aan doen?

Er is een wet waar ze zich aan moeten houden en illegale acties worden bestraft, maar legale activiteiten als slipjachten moeten gewoon niet gehinderd worden

Van bijna alle zogenaamde illegale acties zijn er maar heel weinig die daadwerkelijk vervolgd worden , de meeste hebben gewoon onvoldoende bewijs, zelfs met video

Het is helaas zo dat goede vaak onder de kwade lijden.

Ik ga er niet vanuit dat het bij alle slipjachten zo is! Maar het is ook tekort door de bocht om te stellen dat het altijd goed gaat en er heel sporadisch een incident is.
Dus een oogje in het zeil houden of de regels gevolgd worden is niet overbodig.

Waarbij ik wederom onderscheid maak tussen activisten en extremisten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:39

fransje23 schreef:
Lusitana schreef:

Dus een oogje in het zeil houden of de regels gevolgd worden is niet overbodig.

.

Dat is niet de taak van activisten of welke ander willekeurig individu dan ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:42

Veronica2 schreef:

In sommige gevallen kan het echt een nuttige bijdrage zijn :j

Zijn er onafhankelijke toezichthouders die meerijden met een jacht in de UK?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:49

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:

Daar kan ik me dan weer weinig bij voorstellen, maar misschien heb je voorbeelden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:57

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:

De verbazing is omdat het er twee zijn in plaats van één. Dat had men niet voorzien, die ene vos was wel de bedoeling.

Ben benieuwd naar jouw redenen :)

Als jij eerst deze vraag kan beantwoorden dan zal ik daarna....

Veronica2 schreef:
fransje23 schreef:

Daar kan ik me dan weer weinig bij voorstellen, maar misschien heb je voorbeelden.

hier voorbeelden van geven :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:04

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:

Zijn er onafhankelijke toezichthouders die meerijden met een jacht in de UK?

Lijkt mij een prima oplossing!
Een agent verplicht mee op elke hunt die vooraan bij de huntsman moet blijven.
Kan hij gelijk de jacht op de bon slingeren indien er toch op vossen gejaagd word en ook saboteurs op de bon slingeren die bewust een slipjacht verstoren.

[***] schreef:
Er is meer dan genoeg bewijs dat er regelmatig vossen sneuvelen bij 'slipjachten' in de UK. Dat gaat zelfs zo ver als beveiligingsbeelden die vastleggen dat jonge vossen worden verzameld om een 'slipjacht' voor te bereiden.

Als wij als mensen echt overlast hebben van vossen, dan moet je de vos die overlast geeft een kogel door de kop jagen. Niet opjagen met honden en ze dan laten verscheuren. We zijn als mens intelligent genoeg om van onszelf te eisen dat we zulk vermaak voor de elite minder barbaars maken.

In andere landen gaat dat ook prima. Hier zijn de slipjachten ook met andere geursporen dan die van vossen. Zou ook van de zotte zijn als het niet anders kon. Je hoort ook niet van andere speurhonden dat ze regelmatig andere beesten verscheuren. Zou wat zijn als politiehonden die op zoek zijn naar een lichaam je naar een vossenhol brengen.

Minder dan 5 minuten zoekwerk, dan heb je genoeg bewijs op nieuwspagina's dat het recent nog vaak genoeg mis is gegaan:
https://amp.theguardian.com/uk/2000/jun ... ralaffairs
https://www.kentonline.co.uk/kent/news/ ... ds-280458/
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/f ... 828979.amp
https://www.independent.co.uk/news/uk/h ... 0.html?amp

Beide partijen zijn niet heilig, maar het zal de paardensport wel goed doen als we van onze high horses afkomen. Er gebeurt meer dan genoeg fouts in de paardenwereld en als wij daar niet tegen ingaan dan doet de rest van de maatschappij het wel. Kijk maar naar reacties onder bijvoorbeeld de gedeelde docu: er zijn veel meer mensen die door het rookscherm van 'slipjachten' heen kijken. En die mensen snappen ook allemaal dat je gerust met andere geursporen kan werken dan met vossen. Daar hebben ze al ongeveer 20 jaar de tijd voor gehad trouwens.

Wees niet alleen kritisch op wat activisten zeggen, maar ook op wat de jagers zeggen. Geen oogkleppen opzetten omdat er paardensport bij betrokken is. :)

Helemaal mee eens dat er behoorlijk wat verbetering haalbaar moet zijn. Maar ik heb ook wel een kritische noot betreft de media hierin.
Ik ben vooral benieuwd naar onafhankelijke cijfers, hoeveel van de slipjachten raken inderdaad illegaal ten opzichte van slipjachten die wel legaal zijn en blijven?
Een slipjacht die wel goed gaat zonder gedode/gewonde dieren zal de kranten niet halen. Dat is geen sensatie, geen online "clicks" dus veel minder interessant om te melden.

Vergis je niet, social media is erg goed in onderstaand.
Afbeelding