Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:29

Veronica2 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind het zo'n lastig grijs gebied..ik zie zoveel verschil ook. Zie hobby paarden die de hele dag op stal staan omdat ze niet met andere paarden in de paddock mogen, met harde mondhoeken die lessen bij een gerenommeerde populaire instructeur en die duidelijk ongelukkig zijn, gebrek aan sociaal contact, vrije beweging en dat zo'n but ruiter er op. Verschrikkelijk om aan te zien.

Even uit nieuwsgierigheid, maar hoeveel van die paarden of paardeneigenaren ken je daadwerkelijk? Er wordt vaak heel algemeen iets geroepen over pensionstallen en zus en zo, maar telkens gaan dezelfde algemeenheden over het scherm, terwijl die niets zeggen over de werkelijkheid. Dus hoeveel but ruiters ken je daadwerkelijk die hun paard opzettelijk binnen laten staan, niks leren van gerenommeerde instructeurs en een paard hebben die 'duidelijk ongelukkig' is??

Het lijkt mij ook verschrikkelijk om te zien, maar ik heb in alle paardenjaren slechts een enkeling ontmoet die zo met een paard omging.

Het punt is dat ze wel wat leren van die gerenommeerde instructeur, al zijn lesklanten hebben paarden waarbij de mondhoeken verhard zijn. Dus hoeveel ik er daadwerkelijk ken? Meer dan me lief zijn..zo al een stuk of 10. Paarden komen als ze geluk hebben een uurtje per dag in hun eentje in de paddock. Maar bij sommige is dat 1 of 2 keer per week...

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:26

Wat vinden we in dit verhaal eigenlijk van mieren die bladluizen houden en melken? Het houden van andere dieren voor eigen gewin, lijkt niet iets onnatuurlijks, of typisch iets van mensen te zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:28

denisesilver schreef:
Hm, puntje bij paaltje is het een kwestie van vooral jezelf en je omgeving beïnvloeden paarden zo comfortabel mogelijk te houden en vriendelijk te rijden om het houden en rijden van paarden niet verboden te laten raken.

Ja, maar gewoon uit fatsoen en omdat je paarden leuk vindt. Paardrijden wordt niet verboden, het is echt niet nodig om te denken.

Citaat:
En lukt dat niet dan zal er eerst een rijverbod komen, waarna er heel veel vooral grotere rassen/types paarden verloren zullen gaan. Dan zal er een handjevol mensen uit liefhebberij nog wat pony's hebben rondlopen. En wanneer er een verbod op het houden van paarden komt zullen alleen de sobere rassen nog in van die mooie reservaten als de oostvaardersplassen een pijnlijke dood sterven uit oogpunt van paardenwelzijn, want "dat is toch de natuur"...

Het doel van dierenrechtactivisten en hun aanhangers is om elke vorm van beheer van dieren uit te bannen. Dus ook die pony's uit liefhebberij niet, geen konijnen, geen cavia's, vergeet je aquariumbewoners, zet je hond en kat maar uit je hoofd.
Maar heeft iemand enige sjoege waarom de paardenwereld uitgekozen is als doel door de dierenrechtactivisten en niet de wereld van de vechthonden, gifslangen of andere reptielen??

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:31

Elisa2 schreef:
Ik vind het zo'n lastig grijs gebied..ik zie zoveel verschil ook. Zie hobby paarden die de hele dag op stal staan omdat ze niet met andere paarden in de paddock mogen, met harde mondhoeken die lessen bij een gerenommeerde populaire instructeur en die duidelijk ongelukkig zijn, gebrek aan sociaal contact, vrije beweging en dat zo'n but ruiter er op. Verschrikkelijk om aan te zien.
Elisa2 schreef:
Veronica2 schreef:
[
Even uit nieuwsgierigheid, maar hoeveel van die paarden of paardeneigenaren ken je daadwerkelijk? Er wordt vaak heel algemeen iets geroepen over pensionstallen en zus en zo, maar telkens gaan dezelfde algemeenheden over het scherm, terwijl die niets zeggen over de werkelijkheid. Dus hoeveel but ruiters ken je daadwerkelijk die hun paard opzettelijk binnen laten staan, niks leren van gerenommeerde instructeurs en een paard hebben die 'duidelijk ongelukkig' is??

Het lijkt mij ook verschrikkelijk om te zien, maar ik heb in alle paardenjaren slechts een enkeling ontmoet die zo met een paard omging.

Het punt is dat ze wel wat leren van die gerenommeerde instructeur, al zijn lesklanten hebben paarden waarbij de mondhoeken verhard zijn. Dus hoeveel ik er daadwerkelijk ken? Meer dan me lief zijn..zo al een stuk of 10. Paarden komen als ze geluk hebben een uurtje per dag in hun eentje in de paddock. Maar bij sommige is dat 1 of 2 keer per week...
Dank voor je antwoord. 10 van die but-ruiters zijn er natuurlijk 10 teveel, maar het is een heel ander gegeven dan de suggestie van 'heel veel' of 'iedere pensionstalklant'. Niet iedereen is nu eenmaal geboren met heel veel talent en sommigen leren makkelijk en sommigen wat moeilijker.

Andere vraag: waarom voel jij aan de mondhoeken van paarden die niet van jou zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:40

Waarom zou ik dat niet doen? Ik kan vaak al zien dat ze verhard zijn, dan voel ik of dat klopt. Geeft mij informatie over bit (mis)bruik.

Zou er zelf geen enkel probleem mee hebben als mensen dat bij mijn paarden doen hoor, heb niks te verbergen.

Dat zeg ik ook in hetzelfde bericht trouwens, dat ik ook een grote groep zie die er alles aan doen om het wel goed te doen. Waarvan sommige misschien nog onbewust onbekwaam, maar de intentie en wil is er. En dat laatste he, dat is nu net het verschil. :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:46

Voor mij is het echt onbestaanbaar dat je aan de mondhoeken van paarden gaat voelen of ze wel zo hard zijn als je denkt. In mijn ogen ben je dan vooral een bemoeial en je hebt er geen goede reden voor. Gewoon van paarden afblijven, dat is wel zo netjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:47

Wat een onzin...aai jij nooit een paard van een ander?

Overigens ben ik liever een bemoeial die er ook wat van zegt dan iemand die de andere kant op kijkt. Want als iedereen dat laatste doet veranderd er nooit wat wbt paardenwelzijn.

En de reden lijkt me ook duidelijk, als de mondhoeken er niet hard uit zien hoef ik er ook niet aan te voelen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:50

Elisa2 schreef:
Wat een onzin...aai jij nooit een paard van een ander?

In het algemeen aai ik weinig paarden van anderen en zeker niet om aan mondhoeken te voelen.

Elisa2

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:53

Good for you, maar ik ga er lekker mee door..want iemand moet het doen. ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:36

Everwind schreef:
Wat vinden we in dit verhaal eigenlijk van mieren die bladluizen houden en melken? Het houden van andere dieren voor eigen gewin, lijkt niet iets onnatuurlijks, of typisch iets van mensen te zijn.

Sizzle schreef:
Als je dat met elkaar in harmonie doet (geven en nemen) zou je kunnen spreken een symbiose. Op het moment dat je als mens meer neemt (misbruik maakt van je machtspositie en van de goedaardigheid van het dier) zou je kunnen spreken van parasitisme.

Mieren en bladluizen leven in een symbiose

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:48

Sizzle schreef:
Everwind schreef:

Sizzle schreef:
Als je dat met elkaar in harmonie doet (geven en nemen) zou je kunnen spreken een symbiose. Op het moment dat je als mens meer neemt (misbruik maakt van je machtspositie en van de goedaardigheid van het dier) zou je kunnen spreken van parasitisme.

Mieren en bladluizen leven in een symbiose

Elke samenleving van soorten is toch een symbiose? Zelfs een paracitaire manier waarbij de 1 leeft ten koste van het leven van een ander is een symbiose.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:37

Parasitisme
parasitisme - Vorm van symbiose waarbij de ene partij, de parasiet (individu, groep of soort), voordeel heeft bij het samen leven ten koste van de andere partij, de gastheer. Dit gaat doorgaans niet zo ver dat het de dood van de gastheer veroorzaakt aangezien dat nadelig zou zijn voor de parasiet.

Symbiose:
het samenleven van twee ongelijksoortige organismen op of in elkaar tot wederzijds voordeel

Het zijn dus twee totaal verschillende dingen.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:02

"Soms leven twee soorten lange tijd met elkaar samen. Dit noem je symbiose. Er zijn drie vormen van symbiose: mutualisme, commensalisme en parasitisme. Ze verschillen van elkaar door de voor- of nadelen die de samenlevende soorten van elkaar hebben. Als beide soorten voordeel hebben van het samenleven, is er sprake van mutualisme. Een voorbeeld van mutualisme zijn de ossenpikkers die insecten en larven pikken van de huid van buffels en andere graseters op de savannes in Afrika. De vogels verkrijgen op deze manier hun voedsel, terwijl de huid van de graseters ‘schoongemaakt’ wordt van insecten. Bij commensalisme heeft de ene soort voordeel van de symbiotische relatie en de andere soort geen voordeel, maar ook geen nadeel. Een poolvos volgt bijvoorbeeld een ijsbeer. Als de ijsbeer een prooi heeft gedood, wacht de poolvos tot de beer klaar is met eten. Daarna eet hij de restjes op. Sluipwespen leggen hun eitjes op of in de larven van andere insecten. De jonge sluipwesplarven voeden zich met hun nog levende prooi. Dit is een voorbeeld van parasitisme. Een parasiet leeft ten koste van zijn gastheer. In dit geval heeft dus één soort voordeel van de symbiotische relatie terwijl de andere soort er nadeel van heeft."
Ligt ermaar net aan wat je leest blijkbaar :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:09

Ik heb gewoon de definitie van het woord opgezocht :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:11

BoktVerlaten schreef:
Onze paarden hebben nog weinig van doen met de oorspronkelijke paarden, de oerpaarden. Laten we nu niet net doen alsof onze kwpn-er of Falabella het redden op de steppe zonder bijvoeren, stalletje etc….
.

Sorry, baarlijke nonsens.
De mustangs en brumbies fokken als konijnen in het wild.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:15

Avalanche schreef:
Ik heb gewoon de definitie van het woord opgezocht :)

Ik ook :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:18

:') :') :') super dit _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:01

Ik ben wel benieuwd waar dat vandaan komt. Er zijn inderdaad meerdere vormen van symbiose (samenleving) maar dat is een tegenstelling van parasitisme.

Maar je hebt blijkbaar sowieso de essentie van mijn post gemist, die ging namelijk niet over woordenboeken.
Een samenwerking zonder unidirectionele schade of uitbuiting is amper iets negatiefs over te zeggen. Het is prima als paard en mens wederzijds voordeel van elkaar hebben. Echter gedraagt de mens zich regelmatig als parasiet die het paard „leegzuigt“ en kapot maakt.
Dat laatste is wat we zouden moeten keren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:05

Sizzle schreef:
Ik ben wel benieuwd waar dat vandaan komt. Er zijn inderdaad meerdere vormen van symbiose (samenleving) maar dat is een tegenstelling van parasitisme.

Symbiose is vaak het evolutionaire vervolg op vormen van parasitisme.
Ga maar na, een zo gezond mogelijke gastheer is voordelig voor de parasiet; de overleving van de gastheer is in het belang van de parasiet. Die kan dus strategieën ontwikkelen de gastheer te helpen, uitmondend in een wederzijds voordelige relatie.

Er is bijvoorbeeld een vogelsoort in Afrika die eieren legt in het nest van een andere soort, zoals onze koekoek. Maar in tegenstelling tot een koekoeksjong vermoort het pleegkuiken de andere kuikens niet integendeel, het eet dodelijke insectenmaden zodat zijn pleegzusjes en broers veel grotere overlevingskansen hebben.
Parasitair gedrag dat zich richting symbiose ontwikkelt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:26

Evolutie is zo'n mooi ding <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:30

Dat ontken ik ook niet maar ging het niet om. Het was immers niet bedoeld als biologieles.
Bovendien is de kans niet zo groot dat het paard er evolutionair voordeel van krijgt als het met 6 jaar kapot door een achterdeur verdwijnt of na 26 jaar wegkwijnend tussen 4 wandjes gestaan heeft eindelijk sterft. Wel is het zo dat fokprogramma‘s potentieel kunnen zorgen dat dieren ons „misbruik“ aan kunnen. Maar dat is weer wat anders.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:41

Veronica2 schreef:
denisesilver schreef:
Hm, puntje bij paaltje is het een kwestie van vooral jezelf en je omgeving beïnvloeden paarden zo comfortabel mogelijk te houden en vriendelijk te rijden om het houden en rijden van paarden niet verboden te laten raken.

Ja, maar gewoon uit fatsoen en omdat je paarden leuk vindt. Paardrijden wordt niet verboden, het is echt niet nodig om te denken.

Dat fatsoen nam ik als vanzelfsprekend :j
Iemand die dat niet doet valt vroeg of later sowieso door de mand.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 23:57

Sizzle schreef:

Maar je hebt blijkbaar sowieso de essentie van mijn post gemist, die ging namelijk niet over woordenboeken.
Een samenwerking zonder unidirectionele schade of uitbuiting is amper iets negatiefs over te zeggen. Het is prima als paard en mens wederzijds voordeel van elkaar hebben. Echter gedraagt de mens zich regelmatig als parasiet die het paard „leegzuigt“ en kapot maakt.
Dat laatste is wat we zouden moeten keren.

Uitgaande van de theorie over mieren die bladluizen beschermen en ze houden om hun "melk", dat ook de bladluis profiteerd omdat de mieren ze beschermen, geldt dat toch ook voor mens en paard? Beide profiteren. In essentie is de mens erop gaan rijden, om zich sneller en verder te kunnen verplaatsen dan te voet. In ruil hielden zij de paarden veilig en voorzagen ze van voer en water.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 00:01

Ja, dat is dus wat ik zeg.
Maar als je dag meewerkende dier begint uit te buiten als een soort slaaf of het in niet eerlijke situaties brengt dan is het dus geen wederzijds profiteren maar eenzijdig misbruiken.
Dat laatste moeten we van weg maar de grens is flinterdun omdat grensen heel flexibel kunnen zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 00:07

Kuggur schreef:
BoktVerlaten schreef:
Onze paarden hebben nog weinig van doen met de oorspronkelijke paarden, de oerpaarden. Laten we nu niet net doen alsof onze kwpn-er of Falabella het redden op de steppe zonder bijvoeren, stalletje etc….
.

Sorry, baarlijke nonsens.
De mustangs en brumbies fokken als konijnen in het wild.

Het paard is zonder de mens ten dode opgeschreven. Het is leuk als brumbies het redden, maar ook de mustang sterft uit als de mens er zich niet meer om bekommert.