Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:20

josien_m_ schreef:
Maar mensen en partijen mogen toch ook gewoon tegen het houden van dieren zijn? Een opinie, niets meer of minder dan de mening dat je wel dieren mag houden. Je kunt het er niet mee eens zijn maar ze van van alles beschuldigen of ze uitschelden, dat kan niet door de bocht.

Zeker mag dat. Ik scheld ze volgens mij ook niet uit en beschuldig ze ook niet. Ik vind het enkel lastig te rijmen met de tegenstrijdigheid in hun visie. (heb het dan over de organisaties) Wat ik al schreef, ze hebben zo ingezet op de verbetering van dierenwelzijn wat dan nu door de wolf weer beperkt wordt. En dat je in een ideaal beeld geen gehouden dieren meer wil, daar hebben de dieren die er nu wel zijn niet zo veel aan.

En dat is op mijn beurt ook mijn tweestrijd. Ik neem het de wolf echt niet kwalijk dat hij een wolf is, maar als ik van de week dan weer een foto voorbij zie komen hoe er een bij iemand op klaarlichte dag eentje door de achtertuin heen loopt dan maak ik me wel veel zorgen om mijn eigen dieren en het leven wat ik hun straks nog kan bieden. In deze omstandigheden aan dieren beginnen is dan ook iets wat ik niet zal doen. Maar ik heb ze nu al wel.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 21-10-22 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:21

@josien Maar ze willen alles weg hebben.... weide dieren, binnen dieren, alles. Ook de hond, het konijn, alles.
En als er geen weide dieren meer zijn en fikkie aangevallen word, of een spelend kind op het erf, ook maar weg doen?
Wat ze zeggen kan gewoon niet, onwerkelijk. Onnadenkend. Mafklappers dus.

@jessix, ik scheld ze uit, naar wat ik vind dat het zijn
Daarom zegt Josien dat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:22

DuoPenotti schreef:
@josien Maar ze willen alles weg hebben.... weide dieren, binnen dieren, alles. Ook de hond, het konijn, alles.
En als er geen weide dieren meer zijn en fikkie aangevallen word, of een spelend kind op het erf, ook maar weg doen?
Wat ze zeggen kan gewoon niet, onwerkelijk. Onnadenkend. Mafklappers dus.

@jessix, ik scheld ze uit, naar wat ik vind dat het zijn
Daarom zegt Josien dat.

Soms ben ik gewoon blij dat ik al 43 ben... Leuker wordt het namelijk niet op. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:24

josien_m_ schreef:
Maar mensen en partijen mogen toch ook gewoon tegen het houden van dieren zijn? Een opinie, niets meer of minder dan de mening dat je wel dieren mag houden. Je kunt het er niet mee eens zijn maar ze van van alles beschuldigen of ze uitschelden, dat kan niet door de bocht.

Er is tegen iets zijn en er is vanuit haaks op de werkelijkheid staande claims maken als onderbouwing van die positie.
Deze organisaties tonen keer op keer aan dat hun beeld van de natuur niet in overeenstemming is met de werkelijkheid.
En dat begint eigenlijk al met zowel een vanzelf balans tussen roof en prooidier (nee is constante strijd om te overleven) als dat er kennelijk niks mis is met een ecosysteem zonder dieren, terwijl de natuur daar geen voorbeelden van kent (die niet het resultaat zijn van menselijk ingrijpen of juist niet ingrijpen). Mensen net als bv olifanten (en zat andere diersoorten) hebben al dan niet met opzet invloed op hun leefomgeving. Of dat nu is door specifieke dieren wel/niet te bejagen, gebruik van vuur of een olifant die bomen omduwt om graslanden open te houden voor geschikt voedsel. Het uit elkaar trekken van zulke verbanden/interacties door de mens eigenlijk alleen te plaatsen ipv in relatie tot het ecosysteem dat planeet aarde is, is ernstig ongezond voor alle soorten op aarde. Mens is/hoort een integraal deel te zijn van het hele levensweb dat leven op deze planeet mogelijk maakt. Segregatie is funest, of dat nu is vanuit dieren/natuur op een voetstuk of technologie en daarmee mens op een voetstuk maakt niet uit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:37

Blijkbaar vinden ze het uitsterven van ontzettend veel rassen en diersoorten vele malen belangrijker dan met gezond verstand dieren houden.

Dat is toch absurd.
Laat staan rescuehonden(bij rampen ed), blinde geleide honden, hulphonden of -dieren in het algemeen.

Mensen en kinderen leren zo ontzettend veel door hun eigen huisdier, mensen gaan vereenzamen zonder hun huisdier (ben er één van)

Maak strengere regels voor het houden van, maar huisdieren totaal verbannen is ondenkbaar en zeker onhaalbaar.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:25

Loretta schreef:
Dan nog even ter herinnering dit korte filmpje gemaakt op dierendag.

https://fb.watch/gigQ_fLqQ5/

Zegt de partij voor de dieren ook niet voorstander te zijn van weidegang?
Wordt het ook je niet opvallend stil wanneer iemand de partij voor de dieren hierover om uitleg vraagt?

partij tegen de dieren was het toch?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 23:12

Dit artikel van een bioloog die eerstblij was met de terugkeer van de wolf maar nu inmiddels is omgedraaid staat met de vertaling in de greop "Geen wolf"

Citaat:
Voor bioloog Marcel Züger wordt de wolf gevaarlijk voor kinderen

Als bioloog afgestudeerd aan de ETH Zürich, aanvankelijk een groot verdediger van de terugkeer van de wolf, maakt Marcel Züger een vernietigende observatie over de terugkeer van de aanwezigheid van wolven in Europa. Hij vertrouwde me toe dat hij er 25 jaar geleden van overtuigd was dat wolven terug moesten naar hun vroegere territoria.

“Toen in 2012 de eerste Cubs geboren werden, was ik heel blij. Destijds geloofde ik in de manier waarop we hun herintroducties voorgeschoteld kregen. Maar door alle waarnemingen op de grond en de huidige situatie, kan ik bevestigen dat de beschrijving die we kregen heel anders is dan wat er feitelijk op de grond gebeurt. De problemen die voor ons liggen, zullen gigantisch zijn.

De wolf was ons voorgesteld als een dier dat bang was voor mensen, dat deze voornamelijk nachtelijke activiteiten hadden en dat een eenvoudig hek of de aanwezigheid van waakhonden hen zou tegenhouden. Tegenwoordig weten we dat wolven kunnen leren en een groot aanpassingsvermogen hebben. Ze leren de meest geavanceerde beschermingsmaatregelen te omzeilen. Wanneer ze beseffen dat de mens geen gevaar vormt, durven de wolven steeds meer de grenzen op te zoeken en wanneer deze er geen voelen, blijven ze harder pushen om verder te gaan. Het is waar dat wolven eeuwenlang, terwijl ze werden bejaagd, bang waren voor mannen. Tegenwoordig is de wereld van de wolven omdat ze zich hebben gerealiseerd dat ze niets te vrezen hebben van mensen en steeds brutaler worden. Voor hen is onze wereld als een zelfbedieningswinkel zonder kassa. De volgende stap is voorspelbaar waarschuwde de bioloog. “Als wolven begrijpen dat ze nog verder kunnen gaan, worden ze een reëel gevaar voor de bevolking en vooral voor kinderen. »

Voor Marcel Züger moet worden voorkomen dat wolven roedels vormen. “De wolf heeft twee dingen nodig die voor hem essentieel zijn: voldoende voedsel en een rustig toevluchtsoord om de welpen te baren en ze daar veilig op te voeden. Wolven vinden bijna overal in Europa heel gemakkelijk voedsel. Opportunistisch, ze zullen de eerste prooi eten die ze detecteren, of het nu gaat om knaagdieren, vossen, boerderijdieren zoals schapen, geiten, jongvee, paarden, veulens, ezels, evenals honden en katten. Hoe meer wolven aan de mens wennen, hoe meer ze zich in hun directe omgeving zullen vestigen.

De verspreiding van wolven is snel met een groeipercentage van 30-40% per jaar, d.w.z. een populatie die elke 2-3 jaar verdubbelt. Aan de predatiekant dwarsbomen steeds meer wolven beschermende maatregelen. Een hongerige wolf zal altijd een manier vinden om zijn honger te stillen. Aanpassen aan alle situaties is een aangeboren gedrag voor wolven. Elk van hen heeft het potentieel om probleemwolven te worden.

Zonder serieus populatiebeheer zullen wolven evolueren naar gevaarlijk gedrag, waarschuwde Marcel Züger. “Het Europese beleid voor de bescherming van wolven staat gelijk aan de vermeerdering van de soort. Wolven worden slechts in zeer zeldzame uitzonderlijke gevallen geschoten. Een situatie die leidt tot steeds complexere beschermingsmaatregelen die door Europa met miljoenen euro's worden gefinancierd. Het zou een illusie zijn te denken dat welke beschermende maatregelen dan ook, hoe complex ze ook zijn, wolven zich van hun prooi zullen afwenden. »

Er komt een dag dat de Europese Unie haar beleid van grote roofdieren zal moeten heroverwegen.

https://www.chassons.com/chasse-en-fran ... ts/377636/

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:35

Elisa2

Re: Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:16

Goed stuk van deze Marcel Zuger, ik denk dat het inderdaad is zoals hij het in ziet.

En de naiviteit bij vele natuurliefhebbers zit volgens mij in dat ze er totaal aan voorbij gaan dat Nederland niet (genoeg) natuur meer heeft om het dier natuurlijk te kunnen laten leven in het land zonder overlast. In landen waar nog hele diepe bossen zijn kunnen ze prima leven in het bos en van de prooien die ze daar vangen. En komen ze ook niet zo snel uit die bossen en niet in contact met mensen en blijven ze schuw. Dat kan hier allemaal niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:51

Sanet schreef:
https://nos.nl/artikel/2449301-eerste-b ... gelderland

Bevers mogen blijkbaar wel dood geschoten worden…. Roepen ze hier dan niet dat als die dijk zo belangrijk is, dat men die dan zelf maar beter moet beschermen? 8)7

Dan moet je allemaal en vooral massaal partij voor de dieren stemmen. Dan mag de bever niet meer geschoten worden. "Want wie zijn wel wel om te denken dat een door ons gemaakte dijk belangrijker is dan een bever dam." Dat hun oog appeltje de wolf dan vervolgens ook verdrinkt houden ze voor het gemak maar even geen rekening mee.

Zie je nu ook hoe volstrekt belachelijk die ideologie feitelijk is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:23

Goed stuk Lorette
Fijn om te lezen dat een eerst voorstander ook durft toe te geven dat het allemaal anders is gelopen dan eerst gedacht. Dat vind ik wel knap van hem.
En wat hij schrijft vind ik wel echt met de voeten op de grond

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:49

Loretta schreef:
Sanet schreef:
https://nos.nl/artikel/2449301-eerste-b ... gelderland

Bevers mogen blijkbaar wel dood geschoten worden…. Roepen ze hier dan niet dat als die dijk zo belangrijk is, dat men die dan zelf maar beter moet beschermen? 8)7

Dan moet je allemaal en vooral massaal partij voor de dieren stemmen. Dan mag de bever niet meer geschoten worden. "Want wie zijn wel wel om te denken dat een door ons gemaakte dijk belangrijker is dan een bever dam." Dat hun oog appeltje de wolf dan vervolgens ook verdrinkt houden ze voor het gemak maar even geen rekening mee.

Zie je nu ook hoe volstrekt belachelijk die ideologie feitelijk is?

Nee, natuurlijk is dat niet belachelijk! Het gaat niet om oogappeltjes maar om alle dieren die het recht hebben om zonder ingrijpen/ bemoeienis van de mens te leven (en te sterven)! Het leven behoort aan het dier zelf, evenals de keuzes die de dieren maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:28

josien_m_ schreef:
Nee, natuurlijk is dat niet belachelijk! Het gaat niet om oogappeltjes maar om alle dieren die het recht hebben om zonder ingrijpen/ bemoeienis van de mens te leven (en te sterven)! Het leven behoort aan het dier zelf, evenals de keuzes die de dieren maken.

Ja hoor, de bever heeft het recht om de dijk kapot te graven. Ook wanneer andere maatregelen niet helpen.

Ook zo krom is. "Zonder bemoeienis van de mens" De wolf is blijkbaar bevoorrecht. Want de bever mag wel sterven door bemoeienis van de wolf. Maar owee als het een mens is.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:53

Ik denk dat er misschien een tussenoplossing mogelijk is. Want nu is het "afstand houden; met rust laten" tot ze aanvallen en dan gaan ze afschieten. Ik denk als mensen, waar ze dicht in de buurt van het huis komen, bewust gaan wegjagen met een hoop kabaal en geschreeuw dat ze wellicht wat schuwer zullen worden in de buurt van woningen. En dus ook bij weilanden die dicht bij woningen liggen.
Dat is wat ik sws zou doen als ze hier bij de boerderij zouden lopen. Niet in hun natuurlijke gebied, maar wel in de buurt van bewoonde gebieden. De schuwheid er weer in terugbrengen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:08

Dat bracht mijn hersenspinsel even op een heel ander idee; ik vraag me af of ze op afstand zouden blijven als je verse leeuwen of tijgermest neer zou leggen. Als ze denken dat ze het gebied van een andere, grotere, jager binnenkomen zou dat misschien enige voorzichtigheid kunnen afdwingen. Ik denk alleen dat dierentuinen niet voldoende mest produceren om alle directe probleemgebieden te voorzien maar het lijkt me wel een interessant onderzoek.

Het zou landbouw huisdieren overigens ook in paniek kunnen brengen dus het moet wel op de erfgrens en niet op de weide.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:52

peach2001 schreef:
Ik denk dat er misschien een tussenoplossing mogelijk is. Want nu is het "afstand houden; met rust laten" tot ze aanvallen en dan gaan ze afschieten. Ik denk als mensen, waar ze dicht in de buurt van het huis komen, bewust gaan wegjagen met een hoop kabaal en geschreeuw dat ze wellicht wat schuwer zullen worden in de buurt van woningen. En dus ook bij weilanden die dicht bij woningen liggen.
Dat is wat ik sws zou doen als ze hier bij de boerderij zouden lopen. Niet in hun natuurlijke gebied, maar wel in de buurt van bewoonde gebieden. De schuwheid er weer in terugbrengen.

Ik denk niet dat dit gaat werken, schaapherders moeten ook toezien hoe een wolf een van hun schapen pakken terwijl ze erbij staan ( al schreeuwend)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:54

Ik heb een hele poos geleden nog een wolf gezien terwijl de boer er op 5 meter afstand van reed op echt een grote tractor. Dus heb niet het idee dat ze daar bang van zijn, als we een beetje met een pollepel op een pan gaan slaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:24

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:50

Nou ik vind het een gedramatiseer..het beest doet helemaal niks. Het komt een kijkje nemen en is niet agressief en neemt ook geen agressieve houding aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:06

Elisa2 schreef:
Nou ik vind het een gedramatiseer..het beest doet helemaal niks. Het komt een kijkje nemen en is niet agressief en neemt ook geen agressieve houding aan.

Wolven lichaamstaal is anders dan honden lichaamstaal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:41

Onali schreef:
Gok dat mensen/ kinderen aanvallen niet lang meer op zich laat wachten.

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 019010975/

Staat in de tekst: bevestigd door park de Hoge Veluwe.
Vorig weekend.

We zijn al best ver op de escalatieladder.

Afbeelding

Helaas moet het hier in Nederland eerst volledig uit de hand lopen voordat de overheid beleid aan past. Dat hebben we al op zoveel dossiers gezien.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:53

Elisa2 schreef:

Het is dat mijn shetlanders me lief zijn anders zou ik zeggen hier heb je er één ga lekker wandelen in het park.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:03

tamary schreef:
Elisa2 schreef:

Wolven lichaamstaal is anders dan honden lichaamstaal.

Wolven kunnen vanuit een ogenschijnlijk neutrale houding, in 1 seconde de aanval inzetten.
Dus neutraal gedrag zegt niet echt iets. Fijn dat het nu goed is gegaan.
Gelukkig had mevrouw geen hondje bij zich.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:29

sterregoud schreef:
Wolven kunnen vanuit een ogenschijnlijk neutrale houding, in 1 seconde de aanval inzetten.
Dus neutraal gedrag zegt niet echt iets. Fijn dat het nu goed is gegaan.
Gelukkig had mevrouw geen hondje bij zich.

Nou precies, of iemand die verkeerd reageert en weg rent. Of een kind alleen en de ouders uit de buurt. Het is echt kantje boort nu. En die wolven worden steeds minder schuw. Dit is echt gewoon niet meer de vraag of, maar wanneer.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:46

Neutraal gedrag bestaat dat wel? Dat het zo geen angst aanjaagt is begrijpelijk voor wie dat niet weet. Op deze manier onderzoekt een roofdier het mogelijke prooigedrag... Nieuwsgierigheid is altijd het leren kennen en doorgronden van de ander. Zodat de jacht op een (misschien) ander moment zoveel mogelijk kans van slagen heeft. Zoek maar eens op filmpjes waarin paarden en wolven wat om en door elkaar heen draaien. Beide diersoorten onderzoeken en doen er later hopelijk hun voordeel mee.