Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Lusitano‘s vind ik gewoon heel anders dan lippizaners.
PRE is voor mij haast het andere Barocke uiterste van een Lippizaner.
Elisa2 schreef:Lippizaner is natuurlijk een mengelmoes tussen allerlei barokke rassen:
https://www.spaanserijschool.nl/over/li ... 0stoeterij.
Ik zie het verschil gelukkig wel, lippizaners spreken mij niet zo aan qua bouw en beweging.
ElCid schreef:Sizzle schreef:Lusitano‘s vind ik gewoon heel anders dan lippizaners.
PRE is voor mij haast het andere Barocke uiterste van een Lippizaner.
De PRE en Lusitano zijn pas sinds 1966 gescheiden als ras, daarvoor was het gewoon het Iberische paard. Een echt goede PRE en een goede Lusitano zijn nauwelijks te onderscheidenen het verschil is dan vaak alleen maar te zien aan de plek waar het brandmerk zit en soms zelfs dan niet. http://lusitano.nu/?page_id=32
De Lipizzaner gaat, als je ca. 3 eeuwen terug zoekt, inderdaad terug op het Iberische paard/ Spanish warmblood.
Elisa2 schreef:Nou dat klopt al niet Fransje als je de link leest die ik geplaatst hebt, lippizaner is met veel andersoortige barokke paarden gekruist en de PRE en Lusitano niet. Daarnaast heb je bij zowel de PRE als Lusitano ook nog veel verschillende lijnen die zorgen voor een bepaald uiterlijk, beweging en karakter. (Veiga, Alter Real, Coudelaria Andrade bij Lusitano en Karthuizer, Yeguada militar en Escalera bij de PRE) bijvoorbeeld.
MyWishMax schreef:Wij hebben ooit serieus gekeken om een pre of lusitano aan te schaffen, maar dat waren wel duidelijk 2 verschillende type paarden? In Nederland dan he? Bij verschillende stallen en fokkers geweest. Lusitano's vonden wij toen veel rijtypischer of hoe moet ik het noemen en de pre's kleiner, hechtischer qua bewegingen enzo. Karakter wel heel vergelijkbaar. Misschien net de 'pech' qua types op die stallen? Dat is wel al ruim 20 jaar geleden. Wij zijn uiteindelijk toch bij kwpn enzovoorts uitgekomen weer. Vooral omdat de Iberische toen erg duur waren, een stuk duurder als de kwpn. (En hengsten amper te stallen waren hier)
koend schreef:Leg eens uit, Janderegelaa. Ik vind de verschillen al bij al kleinm
Wat ik zie:
De onderste is nog korter in het middenstuk, dan de bovenste, die ook al kort is.
De onderste komt de hals nog dieper uit de borst.
Beide paarden hebben heel fijn beenwerk tgo. hun formaat. Bij de onderste nog uitgesprokener doordat hij nog zwaarder is.
De bovenste staat onderstandig vooraan.
De onderste heeft vooraan 2 ongelijke hoeven, van de bovenste kan je het niet zien.
Wat zie jij nog meer?
( ik vind de onderste ideaal om, met een koning op zijn rug, een standbeeld van te maken
Elisa2 schreef:Wat qua PRE naar Nederland verkocht wordt is vaak niet het beste materiaal inderdaad, .
koend schreef:Elisa2 schreef:Wat qua PRE naar Nederland verkocht wordt is vaak niet het beste materiaal inderdaad, .
En net daarom verdenk ik kwpn van een commerciële move i.p.v. een gemeend experiment om kwpn nog te verbeteren.
Moesten ze het echt menen, dan moeten een aantal -niet eens zo vreselijk veel - kwpn topmerries kweken met de absolute top Iberische hengsten, van waar ook ter wereld. Een selectie van die producten kan dan verder in kwpn.