Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 21:30

Happinez schreef:
Wederom schapen gepakt, dit maal in Wapserveen ;(

Echt waar? ;( Weet je toevallig ook waar in Wapserveen?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 22:35

meganvr schreef:
Happinez schreef:
Wederom schapen gepakt, dit maal in Wapserveen ;(

Echt waar? ;( Weet je toevallig ook waar in Wapserveen?

Ja op het oosteinde

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 22:38

Brrr vind t helemaal niks zo dichtbij. Vledder was laatst ook een schaap gedood door een wolf. Dat is nog dichterbij..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 23:53

meganvr schreef:
Brrr vind t helemaal niks zo dichtbij. Vledder was laatst ook een schaap gedood door een wolf. Dat is nog dichterbij..

Wapserveen of vledder , voor de wolf is het peanuts kwa afstand.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 08:24

[/quote]
Ja op het oosteinde[/quote]

Ohh bah dat is wel heel dichtbij mijn paard ...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:56

Hier in de buurt is voor het eerst een wild zwijn terechtgekomen, nadat het de IJssel was overgezwommen, wat hier anders nooit gebeurt. Die ging gaten wroeten in de dijk over een afstand van 500 meter en werd daarom doodgeschoten.

Het feit dat een zwijn de moeite nam om de IJssel over te zwemmen, zegt mij dat er waarschijnlijk 3 mogelijke redenen zijn: 1: honger doordat er te weinig te eten was op de Veluwe 2: zwijn is verdreven door soortgenoten (door overbevolking?) of 3: zwijn was gevlucht voor wolven.

Zoals ik al typte, dit is nog niet eerder hier gebeurd, niet in andere jaren als er veel zwijnen waren, en er nog geen wolven rondliepen op de Veluwe.
Nu lopen die wolven er aan de overkant wel, en krijgen we ineens een zwijn op visite. >;)

Happinez

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 19:41

Zoolgangster, apart.
Kan beide zijn natuurlijk, voedsel voor zwijnen ed is ook schaars.

26-12 is er wederom een aanval geweest in Wapse. 1 schaap dood en 3 gewond.
Schaap was ook aardig ver opgegeten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 20:35

Ik gok op honger. Ook sneu dat ie doodgeschoten is.. -O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 20:40

mysa schreef:

Vonden wij ook, maar ja, later dacht ik: stel ze verdoven hem, en laten hem daarna weer los op de Veluwe... met verdovingsresten in de bast, en dan geschoten worden door een jager, die het vlees naar een restaurant of poelier brengt... zitten mensen straks vlees met chemische zooi te eten... of het dier wordt niet geschoten, maar wordt weer weggejaagd, en waar belandt ie dan? -O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:26

Zoolgangster schreef:
mysa schreef:

Vonden wij ook, maar ja, later dacht ik: stel ze verdoven hem, en laten hem daarna weer los op de Veluwe... met verdovingsresten in de bast, en dan geschoten worden door een jager, die het vlees naar een restaurant of poelier brengt... zitten mensen straks vlees met chemische zooi te eten... of het dier wordt niet geschoten, maar wordt weer weggejaagd, en waar belandt ie dan? -O-

Doodschieten is zo gebeurd... Vriendelijker en sneller dan vermoord worden door een wolf en nog deels levend op gegeten worden...

Ergens zal de niet natuurlijke natuur natuurlijk begrensd moeten worden. Ik vind doodschieten van een dier in zo'n situatie met al een overschot aan zwijnen wel een goed plan. Het dier heeft in alle vrijheid mogen opgroeien en leven tot hij teveel werd. Niet laten aanmodderen in z'n eentje en alles laten slopen maar afschieten en hopelijk op eten. Al moet ik ze zelf niet

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:24

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:33

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 09:55

mysa schreef:

Persoonlijk snap ik dat 'sneu' niet zo. Je leeft je wilde zwijnen leventje, vrij en blij in de natuur en opeens gaat het licht uit. Wat is er sneu?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:11

mysa schreef:

Of wegens nulstand beheer geschoten. Wroette ook in de dijk. Het is voor zo’n zwijn in NL bijna onmogelijk om onder de radar te blijven.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:14

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:32

CharleyT schreef:
mysa schreef:

Persoonlijk snap ik dat 'sneu' niet zo. Je leeft je wilde zwijnen leventje, vrij en blij in de natuur en opeens gaat het licht uit. Wat is er sneu?

Ik vind het sneu dat hij zo'n honger had dat hij zelfs de IJssel getrotseerd heeft en na al die moeite alsnog sterft.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:27

Vanochtend 4 schapen aan de oostvierdeparten in noordwolde. Klote beest.

Mijn paard staat daar 500 meter vandaan. Vertrouwde het al niet toen ik Vanochtend langs het weiland met ee schapen reed en meerdere mensen zag lopen + 2 schapen apart van de kudde "lagen".

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:24

MTinker schreef:
Vanochtend 4 schapen aan de oostvierdeparten in noordwolde. Klote beest.

Mijn paard staat daar 500 meter vandaan. Vertrouwde het al niet toen ik Vanochtend langs het weiland met ee schapen reed en meerdere mensen zag lopen + 2 schapen apart van de kudde "lagen".

Ik zag het net op fb voorbij komen, heel triest weer gewoon vermoord. 1 dreef in de waterlossing en dat ziet er helemaal treurig uit. Het was de afgelopen week rustig en ik had al stille hoop dat hij "weg" was.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 23:33

Wolf in Dieverbrug

Gisteravond rond 22.00 was ik met onze puppy in de tuin toen ik de paarden hoorde rennen. Ik loop naar de schuur en doe het grote licht aan, loopt er een wolf midden in de wei. Hij bleef een paar minuten staan en verdween uiteindelijk. Ik woon binnen de bebouwde kom naast een kruispunt van N-wegen. De buren zaten in de tuin en waren duidelijk hoorbaar. Deze wolf was niet schuw en dat vind ik zorgelijk.

Ik ben me rot geschrokken. Vanavond vond ik het best spannend om te gaan voeren. Vorige week had een buurvrouw al wolvensporen gevonden, ik hoopte toen nog dat het loos alarm was. Hij komt hier dus vaker, geen fijn idee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 00:07

Zapje schreef:
Deze wolf was niet schuw en dat vind ik zorgelijk.

Dat is ook heel erg zorgelijk. Wolven in Nederland vertonen gedrag waarvan mensen uit echte wolvenlanden heel vreemd op kijken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 05:58

Loretta schreef:
Zapje schreef:
Deze wolf was niet schuw en dat vind ik zorgelijk.

Dat is ook heel erg zorgelijk. Wolven in Nederland vertonen gedrag waarvan mensen uit echte wolvenlanden heel vreemd op kijken.

De wolf heeft geen keuze hier in NL. De wolf is super slim en heeft al lang door dat mensen geen serieuze bedreiging zijn voor hun. Deze zijn nu nog schuw maar een volgende generatie zal dat al stuk minder zijn... Uiteindelijk zie onze honden maar kunnen ze gewoon tam worden. Mogelijk niet benaderbaar maar zou iemand gaan voeren dan zal diegene er veel mee kunnen. Kijk maar naar wolven opvang bedrijven. Ik las onlangs van zo'n organisatie in België die er bewust op fokken om een generatie te krijgen die ook knuffelen met vreemden. Daar kunnen ze aan de hand van karakter ouderdieren op selecteren. Ja gewoon in België!

Zie de rassen maar waar nog wolven genen in aanwezig zijn.

Idd enge ontwikkeling want hoe ga je een volgende generatie als mens zijnde binnen wat je wettelijk mag verjagen bij je dieren? Helaas zo dichtbij bebouwing kun je moeilijk illegale dingen doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:15

dierenfan schreef:
De wolf heeft geen keuze hier in NL. De wolf is super slim en heeft al lang door dat mensen geen serieuze bedreiging zijn voor hun. Deze zijn nu nog schuw maar een volgende generatie zal dat al stuk minder zijn... Uiteindelijk zie onze honden maar kunnen ze gewoon tam worden. Mogelijk niet benaderbaar maar zou iemand gaan voeren dan zal diegene er veel mee kunnen. Kijk maar naar wolven opvang bedrijven. Ik las onlangs van zo'n organisatie in België die er bewust op fokken om een generatie te krijgen die ook knuffelen met vreemden. Daar kunnen ze aan de hand van karakter ouderdieren op selecteren. Ja gewoon in België!

Idd enge ontwikkeling want hoe ga je een volgende generatie als mens zijnde binnen wat je wettelijk mag verjagen bij je dieren? Helaas zo dichtbij bebouwing kun je moeilijk illegale dingen doen.

De vergelijking met honden is wel een hele goede. Maar dan vooral met HR honden. en dan nog net iets gevaarlijker dan een doorslag HR hond. Daarom is Nederland ook niet geschikt voor wolven. Loslopende HR honden in een dichtbevolkt land dat moet niemand willen.

Daarnaast willen de wolvenknuffelaars dat schapenkudde's beschermd worden door andere HR honden. Wordt een mooie bende inclusief doorgeslagen hondengevechten tussen wolven en kuddebewakingshonden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:25

Loretta schreef:
dierenfan schreef:

De vergelijking met honden is wel een hele goede. Maar dan vooral met HR honden. en dan nog net iets gevaarlijker dan een doorslag HR hond. Daarom is Nederland ook niet geschikt voor wolven. Loslopende HR honden in een dichtbevolkt land dat moet niemand willen.

Daarnaast willen de wolvenknuffelaars dat schapenkudde's beschermd worden door andere HR honden. Wordt een mooie bende inclusief doorgeslagen hondengevechten tussen wolven en kuddebewakingshonden.

En daar is wettelijk nog kennelijk onduidelijkheid over. Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor jou dieren. Wat als jou kudde bewakingshonden een wolf vermoorden? Dat is jou verantwoordelijkheid en wolven mogen niet vermoord worden.

pol013

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:43

Overigens gaat het artikel helemaal niet over het weren van de wolf. Maar over: als we dat dan niet kunnen/mogen, wie draait er dan op voor de schade/ preventie. Dat lijkt me een redelijke vraag.
Als de EU dan vind dat we er mee leren leven, gaan ze ons dan ook helpen er mee te leven?