MyWishMax schreef:Nee ik vraag me echt serieus af wat een paard wel mag doen. Als ze niet mogen bokken, steigeren, rennen, opzij springen en weken stil staan en zonder problemen weer rijden.
Ik maak niks belachelijk, maar als ik zou wat berichten lees snap ik niet meer wat een paard wel mag doen. Ik heb altijd brave paarden gezocht en gevonden, maar die blijven allemaal wel paard en heb je zelf invloed op als eigenaar.
Volgens mij snapt elke (recreatie)ruiter dat als een paard weken of zelf maanden stil staat, het meestal geen kwestie is van opzadelen en een parcourtje springen. Die overdrijving maakt het belachelijk.
Alsof jij de enige bent die snapt dat een paard geen robot is ...
ja haha. Helemaal mee eens.
) dan zou ik dus wel eens per ongeluk paarden als braaf aanbieden die dat in veel mensen hun ogen niet zijn.
En dan kom je met vraag en aanbod. Die zijn er nooit veel geweest trouwens maar dan komen we terug op de kwaliteit van de rijderij: Er zijn nu veel meer ruiters die zoeken naar zo'n robot. En dat weten de verkopers ook. Je zou wel gek zijn om zo'n dier dat goud waard is voor 5000 te laten gaan als je er ook 10 of 15 voor kan krijgen.
Reed je dat paard samen met paarden die gewoon "normaal" deden kon je hem als bizar braaf verkopen, auto's, tractoren, vrachtwagens, dingen die voor zijn voeten vielen, katten en honden die voor of onder hem door schoten, geen probleem... Maar als een paard in de weide 500m verder op een sprintje trok dan lag je. Buiten zelfde verhaal, topbraaf paard, tot je andere paarden tegen kwam die op weide een sprintje deden... Dan had je niks meer te zeggen. Dat gedrag was af te leren. Ik heb hem drie maanden geleden en naar het einde toe had ik stilaan iets te zeggen in zulke situaties, het ging niet gecontroleerd maar je verongelukte er ook niet meer mee. Ik ben dus vrij zeker dat dat gedrag er uit te rijden was. Maar eigenaresse had net een ongeluk met zware breuk gehad met een eerder jong paard dus die wilde, begrijpelijk, een betrouwbaarder dier.
Ze ging niet rennen want ze was liever lui dan moe. Ze stopte gewoon niet altijd meteen wanneer je dat vroeg.. Is dat dan braaf of niet?
.