[UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:39

Inmiddels is er in het Facebook bericht tegen geluid gegeven van een betrokken partij van de 'daders '. Het beestje was er toch best beroerd aan toe, te lange hoeven, wonden door het schuren (incl dode maden in de wonden) en een flinke luizen besmetting. Alles ondersteund met foto's videos.

Al met al een trieste zaak, vooral voor de pony.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:47

Dus toch waar? Dan heeft die inspectie wel een beste steek laten vallen imo.

Heb je een linkje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:29

Poekkie schreef:
Dus toch waar? Dan heeft die inspectie wel een beste steek laten vallen imo.

Heb je een linkje?


Gevonden, op facebook van horses. De filmpjes en foto's staan daar ook. Dier heeft misschien hengstennekje, maar verder zit er niet veel vlees aan.

Veel te lange hoeven
Luizeninfectie
Ontstoken ogen
Veel te lange ondertanden
Maden
Vacht compleet vervilt

En een stuk tekst van de woordvoerder van de daders
Bij deze wil ik graag, namens degenen die hem liefdevol hebben opgevangen, het échte verhaal vertellen van Shetlander Enterprise. Allereerst, om te voorkomen dat de Heer Hendrikx nog verder door de media wordt ondersteund om zijn straatje schoon te vegen. Ten tweede, omdat naar mijn idee goede journalistiek bestaat uit het verifiëren van informatie, en dit verhaal namelijk duidelijk twee kanten heeft. Het lijkt mij niet de bedoeling om klakkeloos het verhaal van een broodfokker (die zijn dier aantoonbaar verwaarloosd heeft) te publiceren, en dat de andere kant van het verhaal in de onwetendheid blijft. Daarom rest mij niets anders dan zelf de media dan maar het daadwerkelijke verhaal te vertellen. Tot slot en dit is misschien wel de belangrijkste reden, omdat de heer Hendrikx nog 22 Shetlanders in zijn bezit heeft, waarvan men vraagtekens kan zetten bij de conditie van deze dieren, gezien de conditie waarin Enterprise verkeerde op het moment dat hij arriveerde bij de mensen die hem hebben verzorgd en opgevangen.
Op dit moment zijn de feiten als volgt:
· Er is aangifte gedaan tegen de heer Hendrikx vanwege de ernstige verwaarlozing en geestelijke mishandeling van Shetlander Enterprise. De politie is in het bezit van al het bewijs materiaal, maar het OM heeft zonder enige aankondiging gisteren besloten om de shetlander terug te geven aan de eigenaar!
· Alvorens de Shetlander door dierenliefhebbers uit zijn wei is meegenomen zijn er diverse meldingen gemaakt bij de dierenpolitie en dierenbescherming, de LID is langs geweest om de shetlander te inspecteren maar constateerde dat Enterprise niet verwaarloosd werd, ondanks de met het blote oog zichtbare vergroeide hoeven, luizeninfectie, niet onderhouden vacht, ontstoken ogen en wonden onder de manen. De politie publiceerde openlijk op hun Facebook pagina dat er geen sprake zou zijn van verwaalozing maar slechts ouderdomskwaaltjes. Degenen die Enterprise verzorgd hebben, zetten dus ook grote vraagtekens over de kennis van het welzijn van dieren van de medewerkers van bovenstaande instanties. Het is namelijk schandalig te noemen dat een vervilte vacht waaronder het krioelt van de luizen (welke met het blote oog waarneembaar waren) gezien wordt als ouderdomprobleem! Zowel de dierenpolitie als de inspectiedienst van de dierenbescherming zijn aantoonbaar nalatig geweest bij het vaststellen van de conditie van het dier.
· Er is beeldmateriaal beschikbaar, evenals laboratoriumuitslagen van huid- en bloedmonsters en verklaringen van dierenarts en hoefsmid die aantonen dat de Shetlander in ernstig verwaarloosde toestand verkeerde.
· Degenen die de Shetlander hebben opgevangen kunnen hun verhaal op dit moment niet zelf doen, omdat zij vanwege het opvangen en verzorgen van het dier worden verdacht van heling.
Echter, genoeg is genoeg (!) en het kan niet zo zijn dan iemand die een dier dusdanig verwaarloosd als de heer Hendrikx heeft gedaan met Enterprise, een podium krijgt bij diverse mediakanalen om de publieke opinie te beïnvloeden in zijn voordeel en de enigen die zich het lot van het dier hebben aangetrokken een rechtszaak boven het hoofd hangt en worden weggezet alsof zij degenen zijn geweest die iets verkeerd hebben gedaan en geen verstand van paarden zouden hebben (zij zijn namelijk al ruim 20 jaar werkzaam voor gerenommeerde stallen zowel nationaal als internationaal)
De conditie waarin de shetlander bij aankomst bij degenen die hem opvingen, verkeerde was als volgt:
· De Shetlander zat onder de bijtende luizen (zie video), met een ondraaglijke jeuk als gevolg (zie video), volgens ongedierte experts duurt het meerdere maanden voordat een besmetting van luizen zich ontwikkeld tot de hoeveelheid luizen waarin Enterprise deze had. De luizen besmetting was duidelijk met het blote oog waarneembaar (zie deze video beelden)
· De vacht van de Shetlander was zodanig slecht onderhouden, dat deze vervilt was (zoals bij dreadlocks), iets wat aantoont dat hij meerdere keren niet door de rui is gekomen. Dit betekent dat het dier niet of nooit geborsteld is. (zie foto’s).
· Doordat de Shetlander continu moest schuren tegen voorwerpen om de jeuk te bedwingen, had hij diverse wonden onder zijn manen, waar zelfs dode mades uit kwamen (zie video)
· De hoeven van Enterprise waren al geruime tijd niet door een vakman gekapt, waardoor hij niet in staat was normaal te lopen (zie foto’s)
· Het gebit van de Shetlander verkeerde in zeer slechte toestand, vanwege gebrek aan tijdig onderhoud, waardoor het dier onmogelijk nog hooi of gras of brokken kon eten (zie foto’s)
· Bloedonderzoek heeft uitgewezen dat door het voeren van verkeerde bijvoeding de Shetlander een veel te hoog seleniumgehalte heeft.
Wat degenen die de Shetlander hebben opgevangen gedaan hebben is simpelweg de broodnodige eerste hulp verleend aan het dier:
o Noodgedwongen geschoren inclusief de manen om de luizeninfectie effectief te kunnen bestrijden en de wonden te kunnen behandelen.
o Hoefsmid laten komen om de hoeven van het dier te laten kappen zodat Enterprise weer in staat was normaal te lopen (zie video)
o Tandarts laten komen voor onderhoud aan het gebit (helaas zal Enterprise nooit meer normale voeding kunnen eten, omdat het gebit zodanig slecht is, dat ook de tandarts daar niet veel meer aan kon doen) (zie foto’s)
o Dierenarts laten komen om bloed- en huidmonsters af te nemen om zodoende vervolgbehandelingen daarop te kunnen afstemmen.


https://www.facebook.com/horsesnl/posts ... 0991813157

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:41

Ik heb het ook net gevonden en de foto’s gezien. Dit is idd een onmiskenbaar verwaarloosd dier. Schande dat de dp niet heeft ingegrepen.

En niet gedacht dat ik dit zou zeggen... maar chapeau voor de dieven en dikke schop onder het hol van die eigenaar en van de inspectie.

En diep triest dat dat arme dier nu terug moet naar die man.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 16-04-21 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:42

Gelijk of niet, het blijft diefstal. Dan moet je maar een DA betalen om mee te gaan met die inspecteur of zorgen dat er geinvesteerd wordt in de kennis van die inspecteurs zodat zij dit kunnen constateren en er op kunnen/mogen handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:44

tamary schreef:
Gelijk of niet, het blijft diefstal. Dan moet je maar een DA betalen om mee te gaan met die inspecteur of zorgen dat er geinvesteerd wordt in de kennis van die inspecteurs zodat zij dit kunnen constateren en er op kunnen/mogen handelen.


Stelen mag niet, maar de eigenaar verdiend niet al die veren in zijn reet. Daar mag een aanklacht tegen komen wegens ernstige verwaarlozing en dat de pony terug moet, is ronduit triest.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:45

En daar mag ook een serieuze aanklacht tegen de inspecties zelf komen. Alsjemenou zeg dat zoiets moet instaan voor dierenwelzijn te controleren :oo

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:50

Nu dus ook gezien
En ja deze pony is zeker verwaarloosd.

Voor mij blijft wel de vraag, waarom zijn deze beelden niet gedeeld toen de pony in die 2 weken opvang stond?
Er zijn geen personen in beeld, het had geplaatst kunnen worden met een nep account. Dus de linch praktijken waar ze hier zo bang voor zijn zijn dan al onmogelijk.
Men had wel een petitie kunnen starten en dan had deze pony wellicht niet terug gegaan.
Omroep Brabant, Omroep Sirius die hier uitgebreid verslag hadden gedaan hadden dan zeker anders verslag gedaan.
Hele grote gemiste kans.

Ik blijf de diefstal veroordelen.
Die hoeven en tanden hadden vanuit de wei gefilmd kunnen worden, de luizen ook.
Had dat als eerste al eens online geslingerd onder de vraag inspectie wat is hierop uw antwoord.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:55

Toont nog maar eens hoe geweldig mensen toch kunnen praten op internet en uiteindelijk gewoon hun beesten laten verkommeren.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:03

Poekkie schreef:
Nee je gaat echt te hard.
Eerst verhaal van twee kanten voor je mag oordelen.

Ik zeg maar iets... stel het zijn twee meisjes uit de buurt van 15 en 17 die vaak op de manege zijn. Ze zagen dagelijks die eenzame pony met vervilte vacht, slechte hoef en die nog mank liep ook (in het artikel zegt baas dat pony artrose heeft en moeilijk loopt). Ze bellen de db maar die doet niks. Daarop nemen ze de pony zelf mee, en proberen hem te verzorgen. Dekentje leggen ze op van hun eigen pony. Scheermachine mss van grote zus. Papa/mama zien dit en bellen om de pony dan maar over te kopen.

Ik zeg maar iets he... maar moet zo iemand de rest van zijn/haar leven bestempeld worden als vieze, vuile dief en aan de publieke schandpaal? Ik dacht het niet.

Indien dit aan de hand zou zijn zouden pa en ma die pubers op moeten voeden en niet alleen excuses laten aanbieden aan de eigenaar terwijl ze de pony zelf terug brengen, maar ook verplicht een poosje laten werken bij de eigenaar als taakstraf. Als jouw voorbeeld een gangbare manier van opvoeden is anno nu dan snap ik dat zoveel jongeren ontsporen.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:06

elnienjo schreef:
Poekkie schreef:
Nee je gaat echt te hard.
Eerst verhaal van twee kanten voor je mag oordelen.

Ik zeg maar iets... stel het zijn twee meisjes uit de buurt van 15 en 17 die vaak op de manege zijn. Ze zagen dagelijks die eenzame pony met vervilte vacht, slechte hoef en die nog mank liep ook (in het artikel zegt baas dat pony artrose heeft en moeilijk loopt). Ze bellen de db maar die doet niks. Daarop nemen ze de pony zelf mee, en proberen hem te verzorgen. Dekentje leggen ze op van hun eigen pony. Scheermachine mss van grote zus. Papa/mama zien dit en bellen om de pony dan maar over te kopen.

Ik zeg maar iets he... maar moet zo iemand de rest van zijn/haar leven bestempeld worden als vieze, vuile dief en aan de publieke schandpaal? Ik dacht het niet.

Indien dit aan de hand zou zijn zouden pa en ma die pubers op moeten voeden en niet alleen excuses laten aanbieden aan de eigenaar terwijl ze de pony zelf terug brengen, maar ook verplicht een poosje laten werken bij de eigenaar als taakstraf. Als jouw voorbeeld een gangbare manier van opvoeden is anno nu dan snap ik dat zoveel jongeren ontsporen.



Heb jij die foto’s gezien van het dier?
75 jaar geleden hadden ze duidelijk meer verstand van mensen op te voeden zie ik (sarcastisch bedoeld)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:07

Ik zie geen foto's op die link.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:08

In de commentaar naar beneden scrollen

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:08

Ik heb wel eens luizen gezien bij een paard, maar zo veel nog nooit.
En die maden uit dat hoofd, jeminee zeg.

Ik blijf het wel afkeuren dat hij meegenomen is zonder toestemming.
Waar trek je dan de grens?

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:11

Ik zou hopen dat de instanties die grens zouden trekken. Maar helaas gebeurt dat dus niet.

Nee de diefstal is nog altijd niet goed te praten. Maar heel eerlijk... als die pony zo bij mij in de buurt zou staan, dan zou mijn hart breken. Als dan x aantal maal de instanties is gebeld met uitleg en met zelf aanwezig zijn maar zonder enige actie en er met de eigenaar al gepraat is geweest, dan zou ik zelf ook overwegen dit dier dan maar te helpen. Ocharme.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:13

Poekkie schreef:
Ik zou hopen dat de instanties die grens zouden trekken. Maar helaas gebeurt dat dus niet.

Nee de diefstal is nog altijd niet goed te praten. Maar heel eerlijk... als die pony zo bij mij in de buurt zou staan, dan zou mijn hart breken. Als dan x aantal maal de instanties is gebeld met uitleg en met zelf aanwezig zijn maar zonder enige actie en er met de eigenaar al gepraat is geweest, dan zou ik zelf ook overwegen dit dier dan maar te helpen. Ocharme.


Ja maar ze hadden ook filmpjes kunnen maken zonder hem mee te nemen.
Als je die deelt op sociale media gaat het balletje ook wel rollen hoop ik.

Ik vind eigenlijk dat de instanties hier flinke steken hebben laten vallen.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:21

Maar wat kan social media nog als de db al een aantal maal is langsgeweest en ook de eigenaar niet voor rede vatbaar is, maar ondertussen de maden en de luizen over dat dier kruipen?
Meenemen is verkeerd, maar lijkt me dat ze al alle officiele wegen hadden geprobeerd en vast zaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de filmpjes van krioelende luizen en van de maden moet jee toch echt op facebook kijken.

De luizeninfectie is abnormaal heftig, van een afstandje zie je ze zelfs kroelen, verschrikkelijk.

Change3x

Berichten: 6626
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:38

Heb echt te doen met dit beestje. Diefstal valt niet goed te praten, maar je dier verwaarlozen ook niet.

Ben wel erg benieuwd hoe het nu verder gaat.

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:55

Ik schrik hier enorm van. Nee diefstal mag niet, maar dit is echt veel erger. Toch wel stiekem een dikke chapeau voor de doorpakkers.

anjali
Berichten: 15418
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:23

Dit is toch wel verwaarlozing.Zeker die hoeven,dat kan zo niet.Zou de pony bevangen geweest zijn,of groeien ze ook zonder dat zo omhoog?

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:29

Zelfs als ze bevangen zijn geweest zien ze er nog niet zo uit. Mijn twee shets hebben gekantelde hoefbenen van hoefbevangenheid in het verleden en staan ‘platter’ daarom. Maar met regelmatige bezoeken aan de smid kan je wel tot een redelijk (uiterlijk) gezonde hoef komen. En dan heb ik het bij de mijne om 1x in 2 maand, niet wekelijks veilen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:46

anjali schreef:
Dit is toch wel verwaarlozing.Zeker die hoeven,dat kan zo niet.Zou de pony bevangen geweest zijn,of groeien ze ook zonder dat zo omhoog?

Heb je het filmpje van de luizen gezien? Dat vond ik wel erg heftig, wat een jeuk moet dat diertje hebben gehad.

Bloedonderzoeken waren ook niet goed.

Dit staat er ook nog
Helaas is het dier, nadat in eerste instantie bij het eerste bezoek van politie door de betreffende agenten met de toen dienstdoende officier van justitie was afgestemd dat Enterprise kon blijven staan bij degenen die hem hadden opgevangen, enkele dagen later alsnog door andere agenten meegenomen. Dit gebeurde met nogal wat machtsvertoon, zonder het benodigde papierwerk en op een transport dat niet geschikt was om het dier op dat moment te vervoeren. Eveneens waren de betreffende agenten niet bereid te luisteren naar de instructies met betrekking tot het afronden van de behandelingen en de benodigde verzorging (zowel medisch als instructies rondom welk voer de Shetlander nodig had).
Degenen die Enterprise hebben opgevangen maken zich zorgen om de conditie van deze Shetlander en ook om de 22 Shetlanders die nog in bezit zijn van de heer Hendrikx. Wat de heer Hendrikx heeft gedaan, concluderend op basis van feiten, is de Shetlander apart gezet van zijn soortgenoten, alleen in een wei, zonder hem de benodigde zorg te geven. Als de Shetlander niet was meegenomen en terecht gekomen bij degenen die hem hebben opgevangen, is het twijfelachtig of het dier nog een jaar had geleefd.
Tijdens de verzorging die hij gedurende de week dat hij op het adres waar hij is opgevangen, heeft gehad, is de Shetlander dusdanig opgebloeid en in conditie verbeterd, dat de vooruitzichten dat hij nog enkele jaren voor de boeg heeft, vele malen groter zijn geworden. Echter is er gezien de verwaarloosde conditie waarin het dier werd gebracht, geen enkel vertrouwen dat de heer Hendrikx bereid is om Enterprise deze zorg en liefde te geven die het bejaarde dier nodig heeft om nog een paar jaartjes te kunnen genieten van zijn oude dag. Toch hebben politie en justitie besloten om met al het bewijs materiaal wat is aangeleverd m.b.t. de verwaarlozing, het dier zonder enige mededeling terug te geven aan de eigenaar die al dit leed veroorzaakt heeft.
Ik hoop oprecht dat alle betrokken media aan hun journalistieke verplichting zullen voldoen om het verhaal van Enterprise recht te zetten, zodat niet nogmaals een podium wordt gegeven aan iemand die willens en wetens een bejaard dier onder de luizen, eenzaam laat wegkwijnen in een wei, zonder enige zorg of hulp aan het dier te verlenen.
Naar onze mening is meneer Hendrikx een ordinaire broodfokker, waarbij een dier dat geen geld meer voor hem oplevert, wordt afgedankt en verwaarloosd, onder het mom dat Enterprise mag "genieten van zijn welverdiende pensioen"! Voor de meest bijzondere shetlander die meneer Hendrikx heeft, en die voor tientallen nakomelingen heeft gezorgd, zou je toch mogen verwachten dat deze ook de juiste zorg en aandacht krijgt na jarenlange trouwe dienst.

AmyJamess

Berichten: 2143
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:16

Ik schrok echt van het filmpje van de luizen. Wil niet weten hoelang hij zo al heeft moeten rondlopen.
Hopelijk krijgt dit nog een staartje, voor je het weet is de pony weer terug bij af.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:21

Mindim schreef:
[ [url=m/iS5l8v.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cyzXoL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vlVuUa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NHNpKU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor de filmpjes van krioelende luizen en van de maden moet jee toch echt op facebook kijken.

De luizeninfectie is abnormaal heftig, van een afstandje zie je ze zelfs kroelen, verschrikkelijk.


Dit is echt verdrietig. ;(