GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:38

Gini schreef:
996981 schreef:

Nee, ik denk van niet. In mijn ogen kun je veel beter namens een groot aantal Bokkers een brandbrief schrijven en deze aan de KNHS voorleggen. Of uit je zorgen op bijvoorbeeld Horses.nl. Dat is een kanaal waar je de groep bereikt die je wil bereiken. Op dit forum zitten geen Grand prix juryleden en de directie van de KNHS waarschijnlijk ook niet. Zij lezen wel dagelijks het “paardennieuws” op Horses.nl

Het platform Horses.nl heeft de artikelen betreffende dit onderwerp achter een betaalmuur gestoken, wat inhoudt dat ik geld moet geven om op dat platform mijn opinie te delen.

De KNHS kun je altijd mailen. Ook op Horses.nl staat gewoon een mailadres. Daarbij; als je €3,- per maand niet wil betalen voor het laatste nieuws in de paardenwereld komt het op mij niet echt over alsof je het écht belangrijk vindt wat er gebeurd :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:39

Ayasha schreef:
996981 schreef:
Nee, ik denk van niet. In mijn ogen kun je veel beter namens een groot aantal Bokkers een brandbrief schrijven en deze aan de KNHS voorleggen. Of uit je zorgen op bijvoorbeeld Horses.nl. Dat is een kanaal waar je de groep bereikt die je wil bereiken. Op dit forum zitten geen Grand prix juryleden en de directie van de KNHS waarschijnlijk ook niet. Zij lezen wel dagelijks het “paardennieuws” op Horses.nl

Ik zou er nog niet te snel van uit gaan dat op dit forum geen GP juryleden zitten of meelezen zolang er wel GP ruiters meelezen. :-)

Al lezen ze mee. Verwacht je dat ze een ellenlang topic door gaan lezen vol met ongefundeerd meningen van mensen die anoniem hun zegje willen doen en dan denken:

“goh, die mensen hebben gelijk. Ik bak niks van het jureren”

Of hoe zie je dat voor je?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:56

996981 schreef:
Al lezen ze mee. Verwacht je dat ze een ellenlang topic door gaan lezen vol met ongefundeerd meningen van mensen die anoniem hun zegje willen doen en dan denken:

“goh, die mensen hebben gelijk. Ik bak niks van het jureren”

Of hoe zie je dat voor je?

Gebaseerd op het feit dat ik nog niet zo lang geleden opgezocht ben op facebook door de vriendin van een GP ruiter die een topic over haar gelezen had zou ik "ja" durven antwoorden op je eerste statement.
Als ze na het doorlezen dan niet denken "goh, misschien moeten we e.e.a anders aanpakken of meer informeren waarom we die punten geven." dan gaan ze dat ook niet doen na een open brief op horses. :(:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:57

Nou denk eerder dat het belangrijk is dat het algemeen niet geaccepteerd wordt dat er zulke punten worden gegeven puur op basis van naam. Het zegt genoeg dat een onbekende 3e of 4e wordt en eigenlijk een betere proef rijd. Gewoon afrekenen met dat politieke gedoe en fair punten en het gewoon niet accepteren dat dit het normaal is wat wordt verwacht. Als de achterban er niet achter staat veranderd er misschien eens wat. Het is niet voor niets dat rien er zo snel weer mee gestopt is. Belangen, geld en een hoop gekonkel en achterklap in dat wereldje.

En ja ik ging regelmatig mee naar int wedstrijden om te groomen en weet wat er speelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:59

MarjanB schreef:
Nou denk eerder dat het belangrijk is dat het algemeen niet geaccepteerd wordt dat er zulke punten worden gegeven puur op basis van naam. Het zegt genoeg dat een onbekende 3e of 4e wordt en eigenlijk een betere proef rijd. Gewoon afrekenen met dat politieke gedoe en fair punten en het gewoon niet accepteren dat dit het normaal is wat wordt verwacht. Als de achterban er niet achter staat veranderd er misschien eens wat. Het is niet voor niets dat rien er zo snel weer mee gestopt is. Belangen, geld en een hoop gekonkel en achterklap in dat wereldje.

En ja ik ging regelmatig mee naar int wedstrijden om te groomen en weet wat er speelt.

Ik heb hier het laatste jaar dat er wedstrijden waren voor corona kwam een young rider ruiter tegen haar moeder die de knol niet onder controle kreeg en regionaal rijdt ooit horen zeggen "gewoon rijden, als hij mij langs de bak ziet staan win je toch."
En dat deed ze. :) Met een proef vol protest.

996981

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:05

Dat is toch prima. Als jullie denken dat hier je mening geven iets gaat veranderen in het jureringssysteem heb je mijn zegen hoor :)

Kleine tip: ik zou wel beginnen met beschrijven hoe ze dan wél inrichting moeten gaan geven aan de jurering.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:13

MCE schreef:
de knhs doet er waarschijnlijk niets mee, de bondscoach was ook tevreden dus.........er zal weinig veranderen

De bondscoach die er wat aan wilde veranderen, kreeg geen voet aan de grond dus trok snel zijn eigen conclusies. Helaas.

Het is niet direct de KNHS die iets moet veranderen. Binnen NL is het toch veel hetzelfde laken en pak, de gehele top rijdt op de Sjef Janssen manier omdat je er anders in NL niet tussenkomt. De FEI moet aangeven welke weg zij willen inslaan met de internationale top dressuur. Dit was een NL wedstrijd krijg je meer van hetzelfde te zien, in meer of minder extreme mate. Maar zou het onrustige spectakel internationaal door de FEI juryleden niet gehonoreerd worden, dan kun je met NL en zijn dressuuraanpak inpakken, je bezinnen en een andere weg in slaan. Grote vraag is dus mijn inziens, hoe wordt dit straks internationaal gewaardeerd. Wordt dit beloond of wordt dit afgestraft. Alleen als dit internationaal niet meer scoort, zal er iets gaan veranderen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:24

996981 schreef:
Rivendell schreef:
Veel mensen blijven het hebben over of het paard wel klaar is voor wedstrijden, of hij erg gestresst was etc. Maar daar gaat't niet om.
Het gaat om het feit dat er te hoge cijfers worden gegeven

Nou, als dat het hele probleem is dan zou ik gewoon de jury’s even bellen, dat ze er naast zitten :j

Gossie, jij bent me er eentje, wat een gevat antwoord. Hier kun je verder mee in de discussie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:25

oji schreef:
MCE schreef:
de knhs doet er waarschijnlijk niets mee, de bondscoach was ook tevreden dus.........er zal weinig veranderen

De bondscoach die er wat aan wilde veranderen, kreeg geen voet aan de grond dus trok snel zijn eigen conclusies. Helaas.

Het is niet direct de KNHS die iets moet veranderen. Binnen NL is het toch veel hetzelfde laken en pak, de gehele top rijdt op de Sjef Janssen manier omdat je er anders in NL niet tussenkomt. De FEI moet aangeven welke weg zij willen inslaan met de internationale top dressuur. Dit was een NL wedstrijd krijg je meer van hetzelfde te zien, in meer of minder extreme mate. Maar zou het onrustige spectakel internationaal door de FEI juryleden niet gehonoreerd worden, dan kun je met NL en zijn dressuuraanpak inpakken, je bezinnen en een andere weg in slaan. Grote vraag is dus mijn inziens, hoe wordt dit straks internationaal gewaardeerd. Wordt dit beloond of wordt dit afgestraft. Alleen als dit internationaal niet meer scoort, zal er iets gaan veranderen.

Dit wordt al een tijd niet meer beloond internationaal :) GB, Denemarken en Duitsland scoren op het moment allemaal beter dan de Nederlanders internationaal.

Kleine side-note: deze landen hebben combinaties die al eeuwig samen zijn. Nederland is meer handelsgericht. Hier vertrekken vaak goede paarden, die al tijden een goede combi waren met de ruiter en nog steeds groeien, naar het buitenland.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:26

996981 schreef:
Dat is toch prima. Als jullie denken dat hier je mening geven iets gaat veranderen in het jureringssysteem heb je mijn zegen hoor :)

Kleine tip: ik zou wel beginnen met beschrijven hoe ze dan wél inrichting moeten gaan geven aan de jurering.

Die is hier al vaker aangegeven en totaal niet terug te zien.

Het Scala van de africhting.
Takt
Ontspanning
nageeflijkheid en aanleuning
impuls en swung
rechtegerichtzijn
verzameling

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:27

CharleyT schreef:
996981 schreef:

Nou, als dat het hele probleem is dan zou ik gewoon de jury’s even bellen, dat ze er naast zitten :j

Gossie, jij bent me er eentje, wat een gevat antwoord. Hier kun je verder mee in de discussie.

Sorry hoor, maar een statement als “het gaat om het feit dat er te hoge cijfers worden gegeven” is net zo goed een dooddoener voor een discussie.

Als je niet meer vanuit je eigen mening gaat discussiëren, maar deze mening als onomstotelijk feit gaat presenteren ben je sowieso uitgediscussieerd

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:29

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Die is hier al vaker aangegeven en totaal niet terug te zien.

Het Scala van de africhting.
Takt
Ontspanning
nageeflijkheid en aanleuning
impuls en swung
rechtegerichtzijn
verzameling

Akkoord. Hoe ga je daar concreet invulling aangeven? Immers, zolang er een menselijke jury zit heb je altijd te maken met subjectiviteit. Kijk alleen maar naar dit topic. Mensen zijn het nooit 100% met elkaar eens. Hoe ga je dan zorgen dat wel de goede cijfers worden gegeven? En wel de juiste wint?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:31

996981 schreef:
Dit wordt al een tijd niet meer beloond internationaal :) GB, Denemarken en Duitsland scoren op het moment allemaal beter dan de Nederlanders internationaal.

Kleine side-note: deze landen hebben combinaties die al eeuwig samen zijn. Nederland is meer handelsgericht. Hier vertrekken vaak goede paarden, die al tijden een goede combi waren met de ruiter en nog steeds groeien, naar het buitenland.

Zo lang is Charlotte nog niet samen met Freestyle of Gio? :?
Carl met Nip Tuck al langer inderdaad. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:31

oji schreef:
MCE schreef:

Het is niet direct de KNHS die iets moet veranderen. Binnen NL is het toch veel hetzelfde laken en pak, de gehele top rijdt op de Sjef Janssen manier omdat je er anders in NL niet tussenkomt. De FEI moet aangeven welke weg zij willen inslaan met de internationale top dressuur. Dit was een NL wedstrijd krijg je meer van hetzelfde te zien, in meer of minder extreme mate. Maar zou het onrustige spectakel internationaal door de FEI juryleden niet gehonoreerd worden, dan kun je met NL en zijn dressuuraanpak inpakken, je bezinnen en een andere weg in slaan. Grote vraag is dus mijn inziens, hoe wordt dit straks internationaal gewaardeerd.** Wordt dit beloond of wordt dit afgestraft. Alleen als dit internationaal niet meer scoort, zal er iets gaan veranderen.***

** mijn vraag ook, als er internationale nederlandse juryleden zijn keuren ze dan internationaal anders als ze een nederlander in de ring krijgen, volgens het FEI reglement

***dat had ik al aangegeven, maar het geeft nationaal zo'n vertekend beeld en kan mbt de jury weinig waardering hebben voor hun (mis) objectiviteit,

men zou een goede adviserende rol kunnen hebben: internationaal wordt "het gereden zijn iets anders beoordeelt" . doe er je voordeel mee

na twee OS Rio en Londen, heeft de FEI toch duidelijk aangegeven wat zij voorstaan mbt de happy atleet
heel jammer dat nederland dat niet opgepakt heeft en andere landen om ons heen wel, zelfs Isabell is paard vriendelijke gaan rijden

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:34

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Zo lang is Charlotte nog niet samen met Freestyle of Gio? :?
Carl met Nip Tuck al langer inderdaad. :j

Ik zeg niet dat álle combinaties al lang samen zijn... maar Nederland heeft wel steeds een relatief jong team qua combinaties

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:38

996981 schreef:
Gini schreef:

Het platform Horses.nl heeft de artikelen betreffende dit onderwerp achter een betaalmuur gestoken, wat inhoudt dat ik geld moet geven om op dat platform mijn opinie te delen.

De KNHS kun je altijd mailen. Ook op Horses.nl staat gewoon een mailadres. Daarbij; als je €3,- per maand niet wil betalen voor het laatste nieuws in de paardenwereld komt het op mij niet echt over alsof je het écht belangrijk vindt wat er gebeurd :)

Als organisatie/bedrijf is het best raadzaam om je online aanwezigheid zoveel mogelijk te monitoren. Als paardenbedrijf/organisatie in Nederland is het totaal niet vergezocht dat je dus ook marketingogen laat meelezen op het grootste Nederlandse paardenforum.
Uiteraard kan je daar een blinde vlek voor hebben, dat is een keuze die een bedrijf/organisatie mag maken. Maar hoe meer kanalen je in je blinde vlek stopt, hoe minder vat je hebt op het verdere verloop van een eventuele crisis.
"Als je klacht geen 3 euro waard is, vind je het niet écht belangrijk genoeg." Ik hoop dat je bij het nalezen van dat stukje zelf ook wel inziet dat dat niet is hoe het werkt. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:38

996981 schreef:

De jeugd komt eraan, die doen het al jaren zeer goed op de internationale wedstrijden.
De vraag is natuurlijk wel, of zij bij de senioren (nog) wel de beste paarden hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:40

996981 schreef:
Akkoord. Hoe ga je daar concreet invulling aangeven? Immers, zolang er een menselijke jury zit heb je altijd te maken met subjectiviteit. Kijk alleen maar naar dit topic. Mensen zijn het nooit 100% met elkaar eens. Hoe ga je dan zorgen dat wel de goede cijfers worden gegeven? En wel de juiste wint?

Door te beginnen de jury's hier op te trainen.
Nu lijken ze getraind op wie het meest spectaculaire is wint.

En je kunt ook de punten anders indelen, wat zwaarder meetelt.
Geen takt, is in een B proef minder zwaar vind ik dan in een GP.
Wel belangrijk maar daar is een dier (ruiter) in opleiding.

Bij GP moet dat in orde zijn, sowieso de eerste 3 punten moeten er zwaar gaan tellen bij de top.
Dat geeft het vertrouwen richting ruiter aan, een duidelijke uiting van een happy paard.

Ook de grijze gebieden mee laten tellen, paard moet algemeen gepunt gaan worden wat hij laat zien, is er in de GP geen takt, geen ontspanning en geen nageeflijkheid (dus niet achter de LL trekken) zou dat algemene punt zo zwaar moeten tellen al staan er 5 tienen tegenover dat dit nog steeds geen voldoende kan geven in het eindresultaat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:41

Gini schreef:
996981 schreef:

Als organisatie/bedrijf is het best raadzaam om je online aanwezigheid zoveel mogelijk te monitoren. Als paardenbedrijf/organisatie in Nederland is het totaal niet vergezocht dat je dus ook marketingogen laat meelezen op het grootste Nederlandse paardenforum.
Uiteraard kan je daar een blinde vlek voor hebben, dat is een keuze die een bedrijf/organisatie mag maken. Maar hoe meer kanalen je in je blinde vlek stopt, hoe minder vat je hebt op het verdere verloop van een eventuele crisis.
"Als je klacht geen 3 euro waard is, vind je het niet écht belangrijk genoeg." Ik hoop dat je bij het nalezen van dat stukje zelf ook wel inziet dat dat niet is hoe het werkt. :)

Horses.nl heeft 0,0 te maken met het het beleid van de KNHS omtrent jurering (of eender welk onderwerp). Ze zijn enkel een nieuwskanaal, dat nieuws uit de paardenwereld deelt en mogelijkheden geeft opninies te delen.

Je klacht met hen delen, gaat in de kern dus niet gelijk iets veranderen. Dat kun je alleen bewerkstelligen bij de KNHS. Laat dat gratis zijn :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:42

996981 schreef:

Gewoon punten zoals ze nu doen en dan op het eind, wanneer de combinatie gedurende de proef een aantal keer heeft laten zien dat van 1 van de onderdelen van het skala mist of een aantal keer een duidelijke scherpe hulp moet geven, 10% van het totaal afhalen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:47

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Door te beginnen de jury's hier op te trainen.
Nu lijken ze getraind op wie het meest spectaculaire is wint.

En je kunt ook de punten anders indelen, wat zwaarder meetelt.
Geen takt, is in een B proef minder zwaar vind ik dan in een GP.
Wel belangrijk maar daar is een dier (ruiter) in opleiding.

Bij GP moet dat in orde zijn, sowieso de eerste 3 punten moeten er zwaar gaan tellen bij de top.
Dat geeft het vertrouwen richting ruiter aan, een duidelijke uiting van een happy paard.

Ook de grijze gebieden mee laten tellen, paard moet algemeen gepunt gaan worden wat hij laat zien, is er in de GP geen takt, geen ontspanning en geen nageeflijkheid (dus niet achter de LL trekken) zou dat algemene punt zo zwaar moeten tellen al staan er 5 tienen tegenover dat dit nog steeds geen voldoende kan geven in het eindresultaat.

Maar dat klopt dus al niet. Er wordt vanuit de KNHS opgeleid aan de hand van het skala. Dat geldt voor zowel instructeurs als juryleden.

Maar bij takt in een GP proef komt verzameling, rechtgerichtheid, schwung en losgelatenheid kijken. Takt houden in Piaffe, is nu eenmaal moeilijker dan in een draf op een volte, omdat er veel meer factoren meespelen.

De grijze gebieden worden natuurlijk wel meegenomen onderaan en kan invloed hebben op het cijfer na het grijze gedeelte. Zou jij willen dat ze voor iedere hoek bijvoorbeeld ook een cijfer moeten geven?

En de loodlijn, hoe ga je beoordelen of een paard achter de loodlijn gaat, doordat het bijvoorbeeld iets kracht mist voldoende aanspanning te houden, of dat het paard door de ruiter daar geplaatst is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:50

de jury kan in hun punten c.q commentaar uitdragen : als je international wilt starten moet het gereden zijn anders, dan keuren we volgens het fei regelement

wie doorbreekt de cirkel aangezien de meeste instructeurs ook national cq internationaal jureren, dus hun inbreng - op elk niveau - moet mee veranderen, het een kan niet los van het ander,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-21 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:51

Takt 2
Ontspanning 2
nageeflijkheid en aanleuning 1
impuls en swung 1
rechtegerichtzijn / of juist Lengtebuiging indien van toepassing 1
verzameling 1
Gereden op letter 1
"extra" 1

Dus als je aan alle punten voldoet heb je een 10. Een tactfoutje maakt van de 2 punten 1,5 punt bij een kleine hapering, en nog minder als het echt niet in tact is. Op deze manier zouden de punten toch nooit heel veel af kunnen wijken.
Een paard wat met zijn staart zwiept, of oren in zijn nek heeft liggen (dus niet ontspannen attent luistert, maar echt narrig doet), opgetrokken rimpelige mond/neusgaten kan nooit geen 2 punten voor ontspanning krijgen.

Maar wat ik het belangrijkste vind, dat er gewoon meer oog komt voor het dierenwelzijn. En een paard liegt niet, je kunt echt wel zien of een dier zijn werk met plezier doet, of het doet, maar liever niet.

Aangezien de uitdrukkingen van een paard wetenschappelijk bewezen zijn, kun je juryleden daar zelfs een test/cursus voor laten doen om dit te (leren) herkennen. Juist de voorkeursbehandeling moet er af door "meetbare" dingen te testen, en correct volgens het scala uitgevoerde oefeningen. En niet wie tilt zijn voorbenen het hoogste op.

Van mij mag zelfs de inwerking van de ruiter meegenomen worden in de puntentelling. En dan niet alleen in de onderste balk, maar gewoon in iedere oefening. Een ruiter die een grote/grove hulp moet geven om iets gedaan te krijgen, dat mag toch nooit een hoog punt op leveren?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:52

996 Er word zo opgeleid, maar uiteindelijk niet zo gepunt, te zien aan de 80%

Ja natuurlijk is het moeilijker in de piaffe, daarom word die in de B ook niet gevraagd.
Voor een jong paard met wellicht jonge ruiter is die volte t net zo veel geraagd.
Op het moment dat ruiter en paard denken klaar te zijn voor een klasse waar de Piaffe in voorkomt moet deze ook taktzuiver zijn.

Die grijze gebieden worden te weinig meegenomen.
Lees je ook aan de opmerkingen hier, daar was zijn takt niet goed maar was buiten een oefening.
Dat moet dus véél harder tellen onderaan de protocol.

wat maakt het uit waarom hij achter de LL is?
Dat mag de ruiter met trainer oplossen, er achter is geen goede nageeflijkheid. In de B, ach in opleiding is de rest nog netjes mag het best een 6je zijn.
Maar in een GP moet dat gewoon een 2 zijn niet nageeflijk is een erg grote fout als je op dat niveau bent aangekomen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-02-21 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:53

996981 schreef:
Gini schreef:

Horses.nl heeft 0,0 te maken met het het beleid van de KNHS omtrent jurering (of eender welk onderwerp). Ze zijn enkel een nieuwskanaal, dat nieuws uit de paardenwereld deelt en mogelijkheden geeft opninies te delen.

Je klacht met hen delen, gaat in de kern dus niet gelijk iets veranderen. Dat kun je alleen bewerkstelligen bij de KNHS. Laat dat gratis zijn :)

Dus KNHS bekijkt enkel de brievenbus en de mailbox? Andere bedrijven proberen dat juist te vermijden omdat men weet dat een persoonlijk bericht sturen al van een zodanige ergernis en betrokkenheid getuigt. Achter iedere klachtenbrief zitten nog eens 25 mensen met dezelfde klacht die zwijgen.
Ik verkies Bokt om mijn mening te ventileren. Als KNHS dat een onbelangrijk medium vindt, is dat niet mijn verantwoordelijkheid. Ik ben en word geen klant. Omdat ik buiten de doelgroep val, is dat nog niet erg voor KNHS, van zodra de klanten binnen de doelgroep echter wegvallen, wordt het wel ernstiger en dan zit je met een onderhuids probleem dat al jaren aan het pruttelen is. Om dan pas als actor binnen te vallen, dat is als bedrijf niet heel gemakkelijk.